مقالات آموزشی ساروگلوبال

کاربرد پروفیل چیست و انواع آن کدام است؟

هم‌زمان با پیشرفت تکنولوژی، تغییرات چشم گیری در صنایع ساختمانی و دکوراسیون داخلی به وجود آمده است و همین امر موجب شده تا در ساختمان سازی، دکوراسیون خانه، آشپزخانه، طراحی کمد، کابینت‌ها و غیره به وجود بیاید و وسایل و ابزارهای قدیمی جای خود را به تجهیزات مدرن و جدید بدهند. در نتیجه چنین پیشرفت‌هایی، صنعت ساخت پروفیل نیز دچار تحولات چشم گیری شده است.

در این مطلب قصد داریم تا در ابتدا به این سؤال پاسخ دهیم که پروفیل چیست و انواع آن را نام ببریم. در ادامه با پروفیل کابینت آشنا شده و کاربرد پروفیل کابینت را تشریح می‌کنیم.

 

پروفیل کابینت چیست؟

پروفیل یا Profile در لغت به معنای مقطعی ثابت با طولی مشخص و معین است. در صنایع ساختمانی این لغت برای اشاره به تجهیزاتی به کار گرفته می‌شود که در ساخت درب، پنجره، لوله یا نمای ساختمان از آن‌ها استفاده می‌شود. در حالت کلی، پروفیل‌ها در ساخت درب کابینت، کمد و پنجره بیشترین استفاده را دارند و در اندازه وجنس های متنوع تولید می‌شوند. یکی از پرکاربردترین نوع پروفیل، پروفیل کابینت است که از جنس آلومینیوم هستند.

کاربرد پروفیل چیست

همچنین برای ساخت و طراحی آن‌ها می‌توان ایده‌های منحصر به فرد خود را هم پیاده سازی کرده و از آن‌ها به عنوان پروفیل‌های چند منظوره، پایه‌های میز، چهارچوب آینه، درب کابینت آشپزخانه، کمد حمام، طبقه دیواری و غیره استفاده کرد تا طراحی مدرن‌تر و زیباتری داشته باشند.

در پاسخ به این سوال که پروفیل کابینت چیست؟ باید گفت به یراق آلاتی گفته می‌شود که امکان باز و بسته کردن آسان و همچنین حرکت روان درب کمد و کابینت را فراهم می‌کند. این پروفیل‌ها طراحی مدرن و مینیمالی را برای کابینت‌های آشپزخانه فراهم کرده و فرم یکدستی را به ظاهر آن‌ها می‌بخشند.

پروفیل کابینت در کف یا بر روی لبه درب یا کشو، بسته به طراحی‌ متفاوت درب و کشوهای کابینت نصب شده و موجب بهبود کارکرد آن‌ها می‌شود. برای مثال، استفاده از پروفیل در طراحی دستگیره‌های مخفی امکان باز و بسته کردن آسان درب کابینت بدون استفاده از دستگیره‌های روکار را فراهم می‌کند.

 

انواع پروفیل و کاربرد آن‌ها

پروفیل‌ها از نظر شکل ظاهری به دو دسته پروفیل باز و پروفیل بسته تقسیم‌بندی شده و در ابعاد و ضخامت‌های متنوع تولید می‌شوند. پروفیل کابینت نیز در درسته پروفیل‌های بسته قرار می‌گیرد. از انواع پروفیل‌های باز می‌توان در ساخت سوله، کشتی سازی، سالن‌های ورزشی، ایستگاه‌های سوخت رسانی، پارکینگ‌های عمومی، انبارها و غیره استفاده کرد.

 

معرفی انواع پروفیل

 

پروفیل‌های بسته نیز به انواع پروفیل درب و پنجره، کابینت، لوله، قوطی، پروفیل لنگه دری، پروفیل کلافی، پروفیل پی وی سی و پروفیل‌های کرکره و غیره تقسیم می‌شوند. به طور کلی، از پروفیل بسته در ساخت نرده، راه‌پله، درب و پنجره، درب کابینت، ستون و اسکلت فلزی سازه، خودروسازی و غیره استفاده می‌شود.

پروفیل‌ها از نظر کاربرد نیز به دو دسته‌ی پروفیل ساختمانی و پروفیل صنعتی تقسیم‌ بندی می‌شوند.

انواع پروفیل ساختمانی پروفیل ۵۰۷، ۵۰۸، ۵۰۹، لنگه دری، آلومینیومی،‌ چوبی و غیره را شامل می‌شود و از آن‌ها برای ساخت درب کمد، کابینت، پنجره، نرده و غیره استفاده می‌شود. پروفیل صنعتی نیز در صنایع مختلف مانند خودروسازی، پزشکی، نظامی، ساخت پایه میز و صندلی، تیرآهن، تسمه، نبشی، ناودانی و میلگرد،‌ حفاظ پل‌های عابر هوایی و غیره به کار گرفته می‌شود.

امروزه پروفیل‌های چوبی کاربردهای بسیاری برای ساخت درب کابینت، کمد و غیره دارند. از سوی دیگر، رایج‌‌ترین نوع پروفیل چوبی که در بازارها عرضه می‌شود، پروفیل روکش‌دار است. این پروفیل‌ها با مغز چوب MDF طراحی شده و در مراحل بعدی روکش‌‌هایی جهت تزئین روی آن‌ها نصب می‌شود.

همان طور که اشاره شد،‌ پروفیل‌های چوبی استفاده‌های مختلفی در درب‌های کمد و کابینت در آشپزخانه دارند. همچنین از آن‌ها می‌توان به عنوان پروفیل مبلمان و دکوراسیون نیز استفاده کرد. بر این اساس می‌توان گفت که رایج‌ ترین نوع پروفیل چوبی پروفیل ام دی اف است و انواع مختلفی از جمله پروفیل تاج، قاب زیر چراغ، تاشو، اسکوتی، پاراوان، پروفیل T، ستون، روکوب، نبشی، میت، میانه، لوله، لبه پله، لبه، قرنیز پاخور، کرکره، آبشاری، گرده و غیره را دارا می‌باشد.

 

کاربرد پروفیل در دکوراسیون داخلی خانه

پروفیل‌های کابینت کاربردهای بسیاری از جمله در درب‌ها، دستگیره کابینت مخفی، ریل کشو، رخت آویزها و غیره دارند. پروفیل دستگیره مخفی روی لبه‌ی کابینت نصب شده و به این ترتیب دیگر نیازی به استفاده از دستگیره‌های برجسته روی درب آن‌ها نخواهید داشت.

 

کاربرد کاربرد پروفیل در آشپزخانه چیست؟

پروفیل‌هایی که در رخت آویزها و رگال‌ها استفاده می‌شوند باید قابلیت تحمل وزن انواع البسه را داشته باشند و هنگام استفاده دچار افتادگی یا آسیب نشوند و به همین منظور در ساخت آن‌ها باید از موادی با کیفیت بالا استفاده شود.

جمع بندی

در این مطلب در رابطه با تعریف پروفیل صحبت کردیم، انواع پروفیل را بررسی کرده و کاربردهای آن‌ها را برشمردیم. همچنین گفتیم که پروفیل کابینت جزو پروفیل‌های بسته محسوب می‌شود. در ادامه برخی از پرکاربردترین پروفیل‌های قابل استفاده در درب کابینت‌ها را تشریح کردیم.

همچنین گفتیم که پروفیل‌ها در دکوراسیون داخلی خانه علاوه بر درب کابینت و کمد، در دستگیره‌های مخفی، ریل کشوها و رخت آویزها نیز استفاده می‌شود. به طور کلی، استفاده از نسل جدید تجهیزات و وسایل خانه و آشپزخانه زیبایی دو چندانی را به طراحی خانه و آشپزخانه می‌بخشد و ظاهری مدرن را برای این محیط فراهم می‌آورد.

همچنین استفاده از یراق آلات و تجهیزات مدرن آسایش و راحتی بیشتری را در هنگام استفاده از آن‌ها در زندگی روزمره‌ی مشتریان فراهم می‌کنند که پروفیل‌ها نیز از جمله‌ی این یراق آلات محسوب می‌شوند که با برخورداری از کاربردهای فراوان در صنعت درب کابینت و کمد تحول عظیمی در طراحی و دکوراسیون داخلی ایجاد کرده‌اند.

اگر شما هم قصد استفاده از پروفیل کابینت در طراحی کابینت‌ها و کمدهای خانه‌تان دارید، می‌توانید از این پروفیل‌ها استفاده کنید. همچنین برای انتخاب پروفیل مناسب و اطمینان از انتخاب متریال درست و همچنین نحوه اجرای آن‌ها توصیه می‌کنیم با مشاوران ما ارتباط برقرار کرده و راهنمایی‌های لازم را از این طریق دریافت کنید تا بدانید بهترین پروفیل کابینت چیست و چه ویژگی هایی دارد.