جک کابینت

آشنایی با کاربرد جک پمپی و انواع آن

کاربرد جک پمپی کابینت

امروزه صنعت کابینت سازی به سمت طراحی، ساخت و تولید کابینت‌های مدرن و شیک روی آورده است. این کابینت‌ها برای جلب نظر مشتریان در بازار هدف علاوه بر زیبایی و مدرن بودن باید کارایی و قابلیت بالایی داشته باشند.

البته در این میان استفاده از حداکثر فضای آشپزخانه و ساخت کابینت‌هایی مطابق با فضای موجود نیازمند استفاده از ابزارها و یراق آلاتی است که برای همین هدف ساخته شده‌اند. یکی از این ابزارها تحت عنوان جک پمپی یا گازی شناخته می‌شود.

در ادامه ضمن آشنایی با این جک، کاربردهای آن در محیط آشپزخانه را بررسی می‌کنیم.

 

کاربرد جک گازی کابینت

بسیاری از طراحان کابینت دغدغه ساخت کابینت‌هایی را دارند که درب آن‌ها در محیط آشپزخانه‌های کوچک و در میان سایر کابینت‌ها بدون ایجاد مزاحمت برای درب‌های دیگر به راحتی باز یا بسته شوند. در این شرایط جک پمپی یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین یراق آلات کابینت محسوب شده و طراحان را به اهدافشان می‌رساند.

 

کاربرد جک پمپی

کاربرد جک گازی کابینت اکثرا برای نصب کابینت‌های هوایی و آب‌چکان‌ها می‌باشد. جک پمپی موجب تسهیل باز شدن درب می‌شود. با وجود این، جک‌های گازی معمولا نقاط ضعفی هم دارند که از آن جمله می‌توان به بسته شدن درب کابینت همراه با ضربه اشاره کرد.

در واقع، وارد کردن ضربه به درب کابینت برای بسته شدن آن موجب کوبیده شدن درب به بدنه کابینت می‌شود که صدایی بلند را تولید می‌کند. به همین دلیل در هنگام بستن درب باید آن را با نیروی بیشتری نگه دارید و درب را به آرامی ببندید.

 

انواع جک پمپی از نظر نیرو

البته اگر در انتخاب جک پمپی متناسب با درب کابینت خود دقت کنید، این اتفاق کمتر رخ خواهد داد. به بیان ساده‌تر، جک گازی کابینت باید متناسب با اندازه و وزن کابینت انتخاب شده و از استانداردهای موجود پیروی کند.

به طور کلی، جک‌های پمپی از نظر قدرت و نیرو نسبت به اندازه و وزن کابینت به ۳ نوع تقسیم بندی می‌شوند که عبارت‌اند از جک کابینت ۸۰ نیوتنی مناسب برای نصب روی درب‌های ۷۰ سانتی متری، جک کابینت ۱۰۰ نیوتنی مناسب برای درب‌های ۷۰ سانتی متر تا ۱ متری و جک کابینت ۱۲۰ نیوتنی که برای نصب روی درب‌های بیشتر از ۱ متر کاربرد دارد.

 

کاربرد جک پمپی

 

با این تفاسیر می‌توان گفت که هر چقدر عرض درب کابینت کم باشد، به جک پمپی با قدرت کمتری نیاز خواهید داشت و بالعکس هر چقدر عرض درب کابینت بیشتر باشد، به جک گازی با قدرت بیشتری نیاز دارید.

به علاوه، باید توجه داشته باشید که اگر وزن درب کابینت کم است، جک کابینتی که استفاده می‌کنید، باید قدرت پایین‌تری داشته باشد؛ چرا که استفاده از جک قوی‌تر منجر به وارد شدن فشار بیشتر به لولا گازور کابینت می‌شود و درب در هنگام باز شدن نیز با شدت بیشتری باز می‌شود.

همچنین در برخی شرایط بسته به اندازه درب (کوچک یا بزرگ بودن آن) می‌توان از یک یا دو جک به صورت هم‌زمان نیز استفاده کرد.

در این مطلب کاربرد جک پمپی یا گازی کابینت را بررسی کردیم و گفتیم که جک‌های پمپی برای تسهیل باز کردن درب‌های کابینت آب‌چکان و هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین دیدیم که چگونه می‌توان بر اساس اندازه و وزن درب کابینت، جک مناسب‌تری را برای نصب روی آن انتخاب کرد.

با مطالعه این مطلب اکنون می‌توانید ضمن بررسی ویژگی‌های درب کابینت مد نظر خود انتخاب مناسب‌تری برای نصب روی آن داشته باشید.