دستگیره درب چوبی

چگونه دستگیره در را درست کنیم؟ آشنایی با مشکلات انواع دستگیره و راهکار آن

چگونه دستگیره در را درست کنیم

بسیاری از افراد ممکن است با این پرسش که چگونه دستگیره در را درست کنیم، مواجه شوند. قبل از هرگونه اقدام برای تعمیر دستگیره درب بهتر است با انواع دستگیره‌ و ساختار هریک آشنایی پیدا کنید؛ زیرا آگاهی از نوع آن‌ها سبب بهتر پیش رفتن تعمیر و عدم آسیب رساندن به دستگیره و درب می‌شود. به همین علت، در ادامه علاوه بر پاسخ به پرسش فوق، درباره مدل‌های متنوع دستگیره و شیوه تعمیر هرکدام صحبت خواهیم کرد.

 

انواع دستگیره درب

هنگامی که می‌خواهیم بدانیم چگونه دستگیره درب را درست کنیم، ابتدا باید نوع آن را شناسایی کنیم تا روند تعمیر و درست کردن دستگیره را به راحتی پیش ببریم. بارزترین انواع دستگیره درب عبارت‌اند از:

 

دستگیره درب پلاکی

دستگیره درب پلاکی دارای یک قاب، محل کلیدخور و یک دسته متحرک جهت بازوبسته شدن در است که در کنار هم ساختار یکپارچه‌ای را تشکیل داده‌اند. در قسمت اتصال دسته متحرک به قاب در این نوع دستگیره‌ها، یک فنر کار گذاشته می‌شود تا پس از هر بار بالا و پایین کردن دستگیره، دسته به حالت اولیه خود بازگردد. این دستگیره برای درهای چوبی ساختمان‌ها، اتاق خواب و دفاتر اداری بیشتر به چشم می‌خورد و از استحکام بالایی برخوردارند.

 

دستگیره درب روزت

دستگیره درب رزت

دستگیره‌های درب رزتی یا دوتیکه دارای دو بخش مجزا برای بخش دسته متحرک و قالب کلیدخور هستند. ساختار و شکل این نوع هنگامی که می‌خواهیم بدانیم باتوجه‌به نوع چگونه دستگیره درب را درست کنیم، مشخص‌تر از سایر دستگیره‌ها هستند. انواع روزتی یک پیچ فیکس دارند که در صورت نصب بر روی دستگیره، کمتر به خرابی یا شل شدن منتهی خواهند شد. در مقالات قبلی به طور کامل مراحل نصب دستگیره رزت را توضیح داده ایم.

 

دستگیره گرد

دستگیره مچی یا دسته گرد که با نام توپی نیز شناخته می‌شوند، اغلب برای مکان‌هایی به کار می‌روند که به سیستم امنیتی بالایی نیاز نداشته باشند؛ مانند حمام، اتاق خواب، سرویس بهداشتی، انباری و… در این دستگیره، مغزی قفل داخل قسمت توپی قرار می‌گیرد که شکستن و باز کردن آن با اهرم یا یک چکش به‌راحتی امکان‌پذیر است.

دستگیره‌های مچی را به علت ساختار ساده آن‌ها می‌توان با چرخش دسته و فشار آن به سمت جلو باز کرد. همچنین نصب دستگیره گرد برخلاف تصور عموم بسیار ساده و به راحتی امکان پذیر است.

 

دستگیره درب گرد

دستگیره درب دوپیچ ثابت

شاید اگر با مشکل چگونه دستگیره در را درست کنیم، برخورد کنید، دستگیره در دوپیچ ثابت معضل زیادی را برایتان به وجود نیاورد. این دستگیره‌ها دارای دو پایه و یک دسته ثابت هستند و بر روی انواع درب چوبی و آهنی نصب می‌شوند. پایه‌های این نوع دستگیره به وسیله پیچ به درب متصل خواهند شد و اغلب برای نصب بر روی در حیاط و در راهرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله “معرفی انواع دستگیره درب” را مطالعه کنید.

 

دلایل خرابی دستگیره و راهکار درست کردن آن چیست؟

علل بسیاری وجود دارند تا دستگیره درها کارایی اولیه خود را در گذر زمان نشان ندهند؛ ممکن است دستگیره اتاق خواب به رفع نقص نیاز داشته باشد یا تعمیر دستگیره درب دستشویی در اولویت قرار بگیرد. هرکدام از این موارد ما را به این فکر می‌اندازد که چگونه دستگیره در را درست کنیم.

شاخص‌ترین دلایل و راهکارهای درست کردن دستگیره عبارت‌اند از:

 

چگونه دستگیره در را درست کنیم

شاید دستگیره و قطعات آن زنگ زده باشند

یکی از علت‌های اینکه دستگیره درب را باید تعمیر کنیم، زنگ‌زدگی قطعات آن است. در صورتی که در و اتصالات آن زنگ زده باشند، مشکلاتی در بازوبسته کردن در به وجود می‌آید. در این مواقع، می‌توانیم از سرکه، جوش شیرین و اسپری جلادهنده فلزات استفاده کنیم. این عملیات ممکن است جهت تعمیر دستگیره درب دستشویی، حمام، اتاق خواب، حیاط یا در ورودی ساختمان و پاکسازی آن‌ها از زنگ‌زدگی صورت بگیرد.

 

روند تعمیر دستگیره درب

 

روند تعمیر دستگیره درب:

  • ابتدا با پیچ‌گوشتی تمام قطعات دستگیره را از هم جدا کنید.
  • آن‌ها را در ظرفی قرار دهید، داخل آن سرکه بریزید و بگذارید یک روز داخل ظرف باقی بمانند. میزان سرکه به‌گونه‌ای باشد که قطعات دستگیره در آن غوطه‌ور بمانند.
  • پس از یک روز، دستگیره و اتصالات آن را در ظرفی خشک و پر از جوش شیرین قرار دهید و تمام آن‌ها را با جوش شیرین بپوشانید تا اثر اسیدی سرکه را جبران کند.
  • سپس هر قطعه را با آب بشویید و با حوله خشک کنید.
  • در مرحله بعدی از چگونه دستگیره در را درست کنیم، دستگیره خشک‌شده را با اسپری شفاف کننده فلزات جلا دهید. بر روی هر قطعه اسپری بزنید و اجازه دهید خشک شوند.
  • سپس دوباره دستگیره و اجزای آن را سر هم کنید و در قالب خود بر روی درب نصب کنید.

 

تعمیر دستگیره درب سرویس بهداشتی به چه صورت است؟

برای تعمیر دستگیره درب سرویس بهداشتی در ابتدا باید به نوع دستگیره توجه شود. دستگیره درب سرویس بهداشتی ممکن است از نوع ثابت، فشارکشی یا چرخشی باشد. برای تعمیر هر کدام از این نوع دستگیره‌ها به طور معمول روش‌های مشابهی وجود دارد که در ادامه شرح داده شده است.

 

تعمیر دستگیره درب سرویس بهداشتی

 

در مدل‌های مختلف دستگیره درب سرویس بهداشتی اگر دستگیره شل شده باشد می‌توان به سادگی با سفت کردن پیچ‌ها مشکل را حل کرد. در صورت فرسایش یا خراب بودن پیچ‌ها، تعویض آن‌ها راه حل مناسب‌تری است. اما اگر دستگیره سالم است اما درب باز نمی‌شود، به باز کردن دستگیره نیاز است.

دستگیره باید به طور کامل باز شده و حلقه نگهدارنده تعویض شود. در این صورت مشکل باز نشدن درب حل خواهد شد.

اگر دستگیره به سختی فشرده می‌شود یا به صورت فرسایشی تکان می‌خورد، در این حالت نیز باید دستگیره باز شود. پس از باز کردن دستگیره اگر اجزای آن به طور کامل روغن کاری شود، مشکل حل خواهد شد. در حالتی که چفت دستگیره پاره شده باشد، باید چفت دیگری با آن جایگزین شود. در ابتدا دستگیره جدا شده و چفت معیوب خارج شود. سپس چفتی با طول مناسب جایگزین قبلی شود.

مشکل دیگری که در انواع دستگیره‌ها به خصوص دستگیره مدل ثابت می‌تواند پیش آید جا نشدن دسته است. در چنین حالتی فنر دستگیره دچار مشکل شده و احتیاج به تعویض دارد. برای این کار دستگیره باید به طور کامل جدا شده و سپس فنر قدیمی با فنری جدید تعویض شود.

 

تعمیر دستگیره درب چوبی

دستگیره درب‌های چوبی علاوه بر مشکلاتی که در بالا اشاره شد، ممکن است دچار مشکلات دیگری هم شوند. برای مثال اگر دستگیره درب چوبی لق یا هرز شده باشد در ابتدا بهتر است سوئیچ کننده روی دستگیره چک شود. اگر مشکل حل نشد از یک طرف درب دستگیره را ثابت نگهداشته و از طرف دیگر دستگیره شل را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. در این صورت دستگیره به راحتی چفت می‌شود. بعد از این کار باید پیچ را بچرخانید تا در مقابل سمت صاف دسته قرار گیرد. در نهایت دستگیره باید به راحتی باز و بسته شود.

 

تعمیر دستگیره درب چوبی

 

اگر هنوز هم دستگیره خراب است می‌توانید دستگیره را به طور کامل باز کنید. سپس دسته دستگیره را چک کنید. اگر دسته شکسته یا پوسیده باشد، دسته دیگری جایگزین کنید. در صورت نیاز می‌توانید اجزای داخلی دستگیره و دسته را با روغن‌های مناسب روغن‌ کاری کنید.

در حالتی که دستگیره و قفل آن دچار یخ زدگی شده یا در اثر عدم استفاده طولانی مدت دچار پوسیدگی و کثیفی شدید شده باشد، می‌توانید با روش‌های زیر احتمال کارکرد دوباره دستگیره را افزایش دهید. برای مثال می‌توانید گرافیت به سوراخ قفل دستگیره بکشید. در این حالت ممکن است مشکل دستگیره تا حدودی رفع شود.

همچنین می‌توانید یک لوله با ضخامت مناسب به قفل دستگیره فشار داده و با تکرار این عمل به کار کردن دوباره قفل و دستگیره امیدوار باشید. به علاوه برخی محلول‌های مخصوص وجود دارد که به نام ضدعفونی کننده قفل شناخته می‌شود. این ضدعفونی کننده‌ها شامل الکل و روان کننده‌های ویژه‌ای هستند که رسوبات و پوسیدگی‌های اجزای داخلی دستگیره را تمیز کرده و مشکل دستگیره و قفل را مرتفع می‌کنند.

 

ممکن است دستگیره شل شده باشد

در صورتی که دستگیره درب دچار زنگ‌زدگی نشده باشد، احتمالا به‌ علت شل بودن قطعات دچار نقص در کارایی شده است. شل شدن دستگیره در اثر گذر زمان اتفاق میفتد و برای محکم کردن آن به یک پیچ‌گوشتی نیاز دارید. زمانی که دستگیره شل شده است، برای آنکه بدانیم چگونه دستگیره در را درست کنیم، باید تمامی قطعات آن به‌ویژه پیچ‌ها را چک کنیم.

 

آموزش تعمیر دستگیره در چوبی

 

روند تعمیر دستگیره درب:

  • ابتدا تمامی قطعات دستگیره را جدا کنید.
  • مطمئن شوید همه اتصالات وجود دارند و علت شل بودن دستگیره از کم‌بودن قطعات نیست.
  • در صورتی که پیچ‌ها دچار جرم یا گردوغبار هستند، آن‌ها را تمیز کنید.
  • سپس طبق الگوی اولیه و به‌ترتیب، اتصالات دستگیره را بهم پیوند بزنید.
  • با پیچ‌گوشتی، پیچ‌ها را محکم ببندید و اطمینان کسب کنید که تمامی قطعات را درست جایگذاری کرده‌اید.
  • دستگیره را در قالب خود قرار دهید و آن را چندین بار بالا و پایین کنید تا از محکم بودن دسته آن مطمئن شوید.

این اتفاق برای بخش‌هایی از ساختمان که درب آن‌ها در طول روز بسیارمورد استفاده قرار می‌گیرد، رایج‌تر است. به همین علت، امکان دارد تعمیر دستگیره درب دستشویی به علت شل بودن آن معمول‌تر از تعمیر دستگیره درب حمام باشد.

 

درست کردن دستگیره درب

به فکر تعویض قطعات دستگیره باشید

شاید مهم‌ترین مشکل دستگیره به‌خاطر نقص در قطعات آن باشد. اجزای ریز یا بزرگ دستگیره درب ممکن است شکسته، کج یا فرسوده شده باشند. در این حالت باید آن‌ها را تعویض کنید. پیش از عوض کردن قطعات و اینکه چگونه دستگیره در را درست کنیم، باید دریابید کدام قطعه دچار مشکل شده است.

قطعات کوچک‌تر مانند پیچ‌ها، فنر و مغزی تنها زمانی مشکل آن‌ها روشن می‌شود که دستگیره را کامل باز کنید و به همین علت، پیدا کردن قطعه موردنظر کار را کمی دشوار خواهد کرد.

روند تعمیر دستیره درب:

  • ابتدا دستگیره را از در جدا و سپس تمام بخش‌های آن را از هم مجزا کنید.
  • با توجه به نوع دستگیره، دسته و پایه را از هم فاصله دهید و پیچ آن‌ها را بیرون بیاورید.
  • به موقعیت اجزا، شکل آن‌ها و جای هر قطعه توجه کنید تا بخش مشکل‌دار را بیابید.
  • پس از آنکه دریافتید کدام جزء دارای فرسودگی، شکستگی یا کجی شده است، می‌توانیم بفهمیم چگونه دستگیره در را درست کنیم. پس ابتدا بخش ناقص را جدا و سپس با قطعه سالم جایگزین کنید.
  • اجزا، پایه و دسته را دوباره در جای خود قرار دهید و پس از اطمینان از اینکه مشکل را حل کرده‌اید، آن‌ها را محکم کنید.
  • دستگیره را در محل خود بگذارید و چندین بار آن را بازوبسته یا بالا و پایین کنید تا مطمئن شوید مشکل حل شده است.

 

تعمیر دستگیره درب چوبی

بنابراین یکی از دلایل اینکه چگونه دستگیره در را درست کنیم، می‌تواند ناشی از نقص قطعات باشد. علت نقص اجزای دستگیره ممکن است در اثر رطوبت بسیار یا نحوه بازوبسته کردن نادرست درها صورت بگیرد. به همین علت، همواره تعمیر دستگیره درب دستشویی و حمام و تعویض اجزای آن‌ها که در مجاورت رطوبت قرار دارند، متداول‌تر است.

 

نتیجه‌گیری

بنابر آنچه که تاکنون گفتیم، دستگیره‌ها ممکن است بسته به نوع آن‌ها و میزان استفاده دچار نقص شوند و در نتیجه به این فکر خواهیم بود که چگونه دستگیره در را درست کنیم. در این مواقع، می‌توان به رفع نقص آن‌ها پرداخت، قطعات دستگیره را تعویض کرد یا از مرکز فروش دستگیره درب در تهران بهترین نوع را برای در موردنظر خود خریداری کنید.