مقالات آموزشی ساروگلوبال

۴ ویژگی کابینت خوب و نحوه انتخاب بهترین نوع کابینت

ویژگی کابینت خوب چیست؟

در این مقاله با چهار ویژگی کابینت خوب آشنا می‌شویم. می‌دانیم که کابینت‌ها از مهم‌ترین بخش‌های یک آشپزخانه هستند و به آن هویت و روح می‌بخشند. بهترین نوع کابینت باید هم از نظر قطعات و اجزا کیفیت خوبی داشته باشد و هم با سبک آشپزخانه به خوبی هماهنگ شود.

 

جنس و طراحی بدنه کابینت

منظور از بدنه کابینت، قسمت داخلی کابینت است که بخش کاربردی آن به شمار می‌رود. فضایی که در اختیار ما قرار می‌گیرد تا انواع اقلام، وسایل و ابزارهای آشپزخانه را در آن جای دهیم و به آشپزخانه‌مان نظم ببخشیم.

کابینت‌ها در ایران بیشتر از جنس ام‌دی‌اف یا پی‌وی‌سی ساخته می‌شوند. این جنس‌ها کیفیت خوبی دارند. هم مقاوم و هم زیبا هستند. روکش بدنه باید از جنس ملامینه باشد تا کمترین میزان آلودگی را به خود جذب کند و به آسانی تمیز شود. همچنین اصطکاکی با اشیایی که داخلش چیده می‌شود نداشته باشد.

 

درباره ویژگی کابینت خب چه میدانید؟

بدنه کابینت باید به خوبی قابل نصب و قرارگیری در جای خود باشد. برای این‌کار لازم است ناصافی یا بی‌دقتی در زوایا نداشته باشد. به همین دلیل باید از کارشناسان خبره و باتجربه کابینت‌سازی که دارای کارگاه‌های مجهز و ابزارهای کامل برای اندازه‌گیری و برش دقیق هستند کمک گرفت.

 

صفحه مرغوب، ویژگی کابینت خوب

بخش فوقانی کابینت‌های زمینی اصلی‌ترین سطوح آشپزخانه را تشکیل می‌دهد که برای چیدن برخی ابزارها و وسایل و نیز به عنوان میز کار از آن استفاده می‌شود. از جنس‌های مختلفی برای صفحه کابنیت‌ها استفاده می‌شود. سبک آشپزخانه نیز در این امر دخیل است. اما آنچه در این‌جا به آن توجه داریم، کیفیت و کارایی است.

به دو ویژگی مهم صفحه کابینت توجه داشته باشید:

  1. ضد آب بودن
  2. مقاومت در برابر خط و خش

 

اکنون با مرغوب‌ترین جنس‌هایی که به عنوان صفحه کابینت از آن‌ها استفاده می‌شود و ویژگی کابینت خوب محسوب می‌شوند، آشنا شوید.

 

  • ام‌دی‌اف (MDF)

معمولا صفحه کابینت با مغز ام‌دی‌اف و یک روکش اچ‌پی‌ال (HPL) ساخته می‌شود. این روکش ضد آب است و سطح مقاوم مناسبی را ایجاد می‌کند.

 

  • سنگ طبیعی

معمولا از سنگ‌های گرانیت و مرمر که زیبایی بی‌نظیری دارند برای سطوح کابینت آشپزخانه استفاده می‌شود. درواقع به دلیل گران قیمت بودن این سنگ‌ها بهترین نوع کابینت آن‌هایی هستند که سطحشان از جنس این سنگ‌های طبیعی است.

 

  • سنگ مصنوعی

سنگ‌های کورین و کوارتز سنگ‌های فرآوری شده و مصنوعی هستند. این سنگ‌ها سطحی صاف و صیقلی دارند. در برابر نفوذ آب و همچنین آسیب و خش مقاوم‌اند. البته میزان مقاومت آن‌ها در برابر نفوذ آب، نسبت به سنگ طبیعی کم‌تر است. در صورت نیاز با ساب می‌توان آن‌ها را تمیز کرد و صیقل داد. به طور کلی این متریال‌ها کاربرد آسانی دارند.

 

پنل و درهای کابینت

از مهم ترین نکات که باید در انتخاب بهترین نوع کابینت به آن توجه کنیم، بخش‌های در معرض دید است. این بخش‌ها تأثیر اصلی را در نمای کابینت و آشپزخانه دارند. این قسمت باید کاملا یک دست و منظم باشد و یک جنس و رنگ داشته باشد. مگر در مواردی که سبک دکوراسیون می‌طلبد از دو رنگ مکمل استفاده شود.

 

تعریف کابینت خوب چیست؟

از این رو که بیشتری نمای ظاهری در کابینت در این قسمت است، باید در انتخاب آن به سبک آشپزخانه و کابینت نیز دقت کرد. در سبک مدرن از جنس ام‌دی‌اف براق برای درها و پنل استفاده می‌شود. ویژگی کابینت خوب این است که در آن از جنس و برند ام‌دی‌اف خوب و معتبری استفاده شده باشد.

 

بهره گیری از یراق آلات با کیفیت

یک ویژگی کابینت خوب که اصلا نمی‌توان آن را نادیده گرفت، برخورداری از یراق آلات خوب و با کیفیت است. یراق آلات آن کارایی که از کابینت‌ها انتظار داریم، تکمیل می‌کنند. این قطعات ظریف علاوه بر کاربرد، در ظاهر و زیبایی کابینت نیز نقش دارند. درست است که یراق آلات کابینت قطعات به مراتب کوچک‌تری نسبت به بدنه و پنل و درها هستند اما مانند زیورآلات و جواهر در ظاهر کابینت نقش دارند. ببینیم در کابینت‌های آشپزخانه چه قطعات و یراق آلاتی استفاده می‌شود.

 

  • لولا آرام بند

عامل اتصال در به بدنه، لولا کابینت است. لولاها در دسته‌بندی اصلی به دو گروه توکار و روکار تقسیم می‌شوند. انتخاب لولا تا حدی به سلیقه بستگی دارد اما نکته مهم این است که استفاده از لولا آرام بند این روزها طرفداران بیشتری دارد. بهترین نوع کابینت آن است که مجهز به لولا آرام بند باشد. زیرا در این صورت هم باز و بسته شدن درها صدای ناهنجاری تولید نمی‌کند و هم جلوی ضرب بسته شدن درها و آسیب به بدنه کابینت گرفته می‌شود.

 

  • ریل

از انواع گوناگون ریل‌ها در کشوها، کابینت سوپرمارکتی یا سطل زباله کابینتی استفاده می‌شود. حرکت روان نخستین ویژگی‌ای است که این یراق ایجاد می‌کند. ریل دارای ضامن‌هایی است که حرکت را کنترل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند کشو از محدوده حرکت خود خارج شود. یک نوع از این یراق ریل ساچمه ای است که خود انواع گوناگونی دارد و شامل نوع ساده، ترمزدار، آرام بند و لمسی (تاچ) می‌شود.

ریل تاندم باکس نوعی دیگر از یراق است. ریل تاندم باکس همام ریل مخفی یا تاندم است که بدنه های کناری هم دارد و کشویی که ریل تاندم باکس در آن استفاده می شود نیازی ندارد که از بدنه های ام دی اف استفاده کند و خود ریل، بدنه دو طرف را کامل می کند. ریل تاندم باکس می تواند فشاری یا آرام بند باشد.

 

  • دستگیره

دستگیره را می‌توان نمایان‌ترین یراق آلات کابینت‌ها دانست. یک ویژگی کابینت خوب مزین شدن به دستگیره‌های متناسب با کابینت، مرغوب و البته زیباست. دستگیره‌ها می‌توانند از جنس‌های گوناگون باشند و مدل‌های متنوعی داشته باشند. مهم این است که در انتخاب آن‌ها باید همانند انتخاب خود کابینت‌ها به سبک توجه داشته باشید.

 

داشتن دستگیره مناسب یکی دیگر از ویژگی های کابینت خوب است

در درجه اول باید دستگیره‌ای انتخاب شود که در فضای محیط آشپزخانه که گرم، مرطوب و پر از ذرات چربی است، دوام خوبی داشته باشد. دیگر این‌که دستگیره باید با رنگ و جنس کابینت نیز هماهنگی داشته باشد. همچنین بابد با سبک طراحی دکوراسیون سازگار باشد. برای سبک کابینت کلاسیک نمی‌توان از دستگیره‌های مدرن بهره گرفت. همچنین برای سبک مینیمال نمی‌توان از دستگیره‌های دارای نقش یا پیچ و خم کلاسیک استفاده کرد.

 

 

سخن پایانی

به چهار ویژگی کابینت خوب یعنی بدنه، پنل، صفحه و یراق‌آلات مرغوب پرداختیم. انتخاب بهترین نوع کابنیت بسته به این است که سبک آشپزخانه شما به چه صورت باشد. همچنین بستگی به این دارد که چه انتظاری از کارایی کابینت و یراق آلات آن داشته باشید. در انتخاب خود به نقش یراق آلات در کاربرد و زیبایی کابینت‌ها توجه داشته باشید.