جک کابینت

آموزش کامل نحوه نصب جک ساعتی کابینت

نحوه نصب جک ساعتی کابینت

درب کابینت بسته به نوع طراحی، به دو صورت افقی و عمودی باز و بسته می‌شود. هنگامی که نحوه باز شدن درب به‌طور عمودی باشد، از جک مخصوص کابینت استفاده خواهد شد. جک کابینت علاوه بر راحتی در باز و بسته شدن درب، در افزایش عمر کابینت نیز موثر است. از انواع جک در کابینت‌ها می‌توان به مدل‌های جک داشبوردی به‌خصوص جک ساعتی اشاره کرد. با توجه به اهمیت نحوه نصب جک ساعتی کابینت، در این مقاله به بررسی این مسئله می‌پردازیم.

 

آشنایی با جک داشبوردی کابینت

در طراحی کابینت‌ها و کمدها گاهی به استفاده از جک‌های نگهدارنده نیاز است. بعضی از جک‌ها مانند جک کابینت ۱۰۰ نیوتن برای محل قرارگیری کابینت آب‌چکان‌ها مناسب هستند، برخی دیگر مانند جک HF کابینت، قابلیت باز کردن هم زمان دو درب را دارند و بعضی دیگر چون جک کابینت HK برای درب‌هایی به کار می‌روند که کمترین جای ممکن را به خود اختصاص دهند.

 

نصب جک ساعتی کابینت

در این میان، جک داشبوردی از انواع جک به شمار می‌رود که به کابینت و کمد فرمی شبیه به داشبورد می‌دهد. کابینت‌هایی که به‌صورت عمودی و رو به پایین باز می‌شوند، نیازمند نوعی و نگهدارنده هستند تا درب آن‌ها را راحت‌تر حرکت داد. این نوع جک دارای انواع مختلفی است و بسته به وزن، سایز و ابعاد درب کابینت، اندازه‌های متفاوتی دارد.

نحوه نصب جک داشبوردی کابینت نسبت به سایر جک‌ها بسیار آسان است و عموما برای کابینت‌هایی به کار می‌رود که ارتفاعی بیشتر از ۲۰ سانتی‌متر دارند. از طرفی جک داشبوردی اغلب دارای پیچ تنظیم برای کنترل سرعت حرکت درب کابینت است و به‌جز تفاوت‌هایی در کاربرد، شباهت‌های بسیاری نیز با جک پمپی ساده دارد.

از انواع جک داشبوردی می‌توان به جک ساعتی اشاره کرد که ما در ادامه قصد داریم نحوه نصب جک ساعتی کابینت را بررسی کنیم.

 

انواع جک داشبوردی کابینت

بهترین نوع جک برای درب‌های به پایین بازشو از نوع داشبوردی است. این مدل جک انواع متنوعی دارد که به‌طور کلی به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

  • جک صامت
  • جک ساعتی
  • جک کمرشکن
  • جک معکوس

 

هر یک از این جک‌ها برای استفاده‌های متعددی به کار می‌روند. به‌طور مثال جک صامت اغلب برای میز تلویزیون و جاکفشی کاربرد دارد. جک معکوس و کمرشکن هر کدام اغلب برای درب کابینت و جاکفشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و نوع کمرشکن از دو مدل راست و چپ برخوردار است.

 

طریقه نصب جک ساعتی کابینت

در کنار این انواع، مدل ساعتی نیز وجود دارد. این جک یک نوع یراق‌آلات کاربردی با قابلیت تنظیم دلخواه زاویه است. جک ساعتی به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که برای هر دو طرف چپ و راست به کار می‌رود و می‌توانید آن را تنها در یک طرف نصب کنید.

هنگام آشنایی با نحوه نصب جک ساعتی کابینت، به پیچی برمی‌خورید که در جابه‌جایی درب، نگهداری و قدرت جک و تنظیم سرعت حرکت آن موثر است.

 

 

آشنایی با اجزای متعدد جک ساعتی کابینت

نصب جک داشبوردی کابینت بستگی به مدلی دارد که می‌خواهید آن را به درب کابینت متصل کنید. ما در اینجا در صدد هستیم تا پیش از آشنایی با نحوه نصب جک ساعتی کابینت، اجزای آن را بررسی کنیم و سپس مراحل نصب آن را توضیح دهیم.

 

نحوه نصب جک داشبوردی کابینت

این مدل جک از اجزای متعددی تشکیل شده است که می‌توان به دو بازوی فلزی و یک گردان اشاره کرد. در وسط جک، قسمتی قرقره‌شکل وجود دارد. در این بخش، پیچ آلن قرار گرفته است که مهم‌ترین قابلیت این نوع جک به شمار می‌رود. کارایی این پیچ برای تنظیم سرعت و کنترل حرکت درب کابینت است و قدرت تحمل و نگهداری درب را کنترل می‌کند.

 

مراحل نصب جک ساعتی کابینت

اولین نکته مهم درباره نحوه نصب جک ساعتی کابینت این است که این جک به‌گونه‌ای طراحی شده تا قابلیت نصب در هر دو سمت چپ و راست را داشته باشد. این جک بسیار آسان نصب می‌شود و دشواری بابت آن وجود ندارد.

برای نصب آن بسته به شکل جک، به حداقل چهار پیچ ۱.۵ سانتی‌متری و یک پیچ‌گوشتی نیاز دارید. جک ساعتی دارای دو پایه برای دو بخش بازویی است. در گام نخست برای نحوه نصب جک داشبوردی از نوع ساعتی ابتدا باید محکم قرارگیری بازوها را در سمت چپ یا راست مشخص کنید.

 

نصب جک داشبوردی کابینت

در مرحله بعدی باید درب را با دستتان نگه دارید و یکی از پایه‌های جک را بر روی درب کابینت و دیگری را بر روی بدنه آن نصب کنید؛ سپس برای پیچ‌های قسمت انتهایی جک سوراخ‌های مناسب به وجود آورید و بعد آن‌ها را بر روی پایه‌های دو بازوی جک سفت کنید و از محکم بودن آن‌ها مطمئن شوید.

همانطور که شرح دادیم، نحوه نصب جک ساعتی کابینت بسیار آسان است و به طوری طراحی شده که تنها بر روی یک سمت از کابینت نصب می‌شود. در صورتی که می‌خواهید این جک را تعویض کنید، باید درب کابینت را با یک دست نگه دارید؛ پیچ‌های جک را باز کنید و سپس جک جدید و پیچ‌های آن را در محل جک قدیمی قرار دهید.

 

کلام پایانی

امروزه بسیاری از کابینت‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که درب آن‌ها از هر طرف باز خواهد شد. هنگامی که درب کابینت‌ها از نوع رو به پایین بازشو باشد، باید از جک‌های داشبوردی جهت نگهداری درب استفاوه شود. یکی از پرکاربردترین این نوع جک‌ها، جک ساعتی با دو بازو و یک گردان است که در یک سمت درب قرار می‌گیرد. نحوه نصب جک ساعتی کابینت بسیار راحت بوده و از طرفی، امکان تغییر زاویه و سرعت آن نیز وجود دارد.برای دیدن انواع جک کابینت می‌توانید به سایت ساروگلوبال مراجعه کنید.