جک کابینت

چگونه از جک کابینت به درستی استفاده کنیم؟

نحوه استفاده از جک کابینت 2

امروزه متداول ترین جک کابینتی که می توانید آن را در بازار پیدا کنید، جک گازی است. این جک شامل سیلندر و میله پیستون می باشد که چرخه های فشردگی و کشش سیلندر را با استفاده از هدایت کننده کنترل می کند.

این سیلندر از گاز نیروژن تحت فشار و روغن تشکیل شده است که در فاز فشردگی گاز نیتروژن آن از زیر پیستون عبورد کرده و با استفاده از مجراهایی به سمت بالای آن می رود. پس از انجام این مرحله درون سیلندر به دلیل این که حجم مواد موجود ناشی از ورود میله پیستون بیشتر می شود باعث افزایش نیروی فزاینده می شود.

در ادامه این مطلب به نحوه استفاده صحیح از جک گازی کابینت و نکاتی جهت افزایش طول عمر آن می‌پردازیم.

 

استفاده صحیح از جک گازی کابینت

افزایش طول عمر جک گازی بسیار ساده است تنها کافی است به نکاتی کوچک و کلیدی توجه کنید و هنگام نصب و استفاده از این جک ها، این نکات را به خاطر آورید. در ادامه این نکات را نام برده و به تفصیل توضیح خواهیم داد.

نکات کلیدی استفاده صحیح از جک گازی کابینت پیش از نصب

  • نگهداری صحیح: در صورتی که جک های گازی را به صورت عمده خریداری کرده‌اید، بهتر است در چینش و نگهداری آن‌ها دقت کنید و طوری آن‌ها را قرار دهید که میله جک رو به پایین باشد تا درزبند، روغن‌کاری شود.
  • مراقبت از بدنه جک ها: حفظ ظاهر و مراقبت از بدنه انواع جک ها، بسیار اهمیت دارد؛ بنابراین میله را خراش ندهید، قُر نکنید (تو رفتگی ایجاد نکنید)، نتراشید، خم یا رنگ نکنید.

 

استفاده صحیح از جک گازی کابینت

نکات کلیدی استفاده صحیح از جک گازی کابینت هنگام از نصب

  • انتخاب جک گازی: یکی از مهم ترین نکات هنگام استفاده از جک های کابینت، توجه به وزن درب مورد نظر و انتخاب مناسب‌ترین جک برای آن است. جک های گازی دارای نیروی متفاوتی هستند که آن‌ها را برای استفاده کابینت هایی با وزن متفاوت مناسب می‌سازند. اصولا برای درب هایی که اندازه آنها تا ۷۰ سانتیمتر است از جک ۸۰، برای درب های از ۷۰ سانتی متر تا ۱ متر از جک کابینت ۱۰۰ نیوتن و برای درب هایی با اندازه بیشتر از ۱ متر، از جک ۱۲۰ نیوتن استفاده می شود.
  • نصب صحیح: روغنی که در جک کابینت استفاده می‌شود، تاثیر زیادی در آرام بسته شدن درب در چند میلی‌متر آخر دارد. اگر جک گازی کابینت طوری کار گذاشته شود که میله رو به بالا باشد، پیستون در انتهای کشش وارد روغن نشده و درب آهسته بسته نمی‌شود.
  • انتخاب بهترین مکان برای نصب: استفاده از جک های کوتاه بهتر از نصب جک های گازی بلند است. بهتر است جک های کوتاه را در نزدیکی لولا نصب کنید.
  • توجه به بست‌های انتهایی: مطمئن شوید که بست‌های انتهایی جک در یک راستا هستند؛ زیرا ناهم‌ترازی باعث اعمال نیروهای بار جانبی می‌شود. همچنین مطمئن شوید که بست‌های جک کابینت کاملاً با پیچ سفت شده‌اند.
  • جلوگیری از وارد شدن نیروی بیش از حد: برای محدود کردن بالاترین و پایین‌تر حدّ جک، موانع فیزیکی ایجاد کنید. یعنی مطمئن شوید که نیروی بیش از حدّ به جک وارد نمی‌شود که آن را بیش از حد فشرده یا کشیده کند.
  • زاویه جک گازی: در هر جک کابینت برای حفظ نرمی و روانی از مقدار کمی روغن استفاده می‌شود. یکی از توصیه‌های اساسی این است که وقتی می‌خواهید از جک‌های کابینت استفاده کنید، مطمئن شوید که در زوایه‌ای کمتر از ۶۰ درجه از محور عمودی استفاده می‌شوند. به این طریق مطمئن‌ می‌شوید که جک هرگز خشک نمی‌شود.

 

استفاده صحیح از جک گازی کابینت

نکات کلیدی استفاده صحیح از جک گازی کابینت هنگام استفاده

  • عدم روغن کاری: همانطور که در بالا اشاره شد، برای نرم و روان بودن جک های گازی از مقدار کمی روغن استفاده می‌شود. اما به دلیل پلمپ بودن جک ها امکان شارژ آن وجود ندارد. بنابراین هیچگاه جک کابینت را روغن‌کاری نکنید.
  • باز و بسته کردن درب: باز و بسته کردن بیش از حد درب کابینت به جک ها آسیب میزند. به خاطر بسپارید که در هر دقیقه نباید آن را بیشتر از ۱۵ مرتبه باز و بسته کنید.
  • عدم فشار خارجی بر جک: فشار وارد شده بر بست های انتهایی جک و بدنه آن عمر جک را کوتاه می‌کند و باعث شکستن جک می‌شود. در نتیجه اجازه ندهید اشیا خارجی بر جک کابینت یا بست‌های انتهایی، نیروی بار جانبی وارد کنند.
  • شارژ نکردن گاز جک: تحت هیچ شرایطی سعی نکنید گاز جک را مجدداً شارژ کنید. کار بسیار خطرناکی است. در صورتی خرابی جک های گازی میتوانید به راحتی آن را تعویض کنید.

 

۹ دلیل نیاز به تعویض جک های گازی

به طور معمول عمر جک های گازی طولانی است اما در مواردی نیاز مبرم به تعویض جک های گازی خواهیم داشت. در صورت بروز هر یک از موارد زیر، برای استفاده از کابینت های بالا باز شو، نیاز به تعویض یا تعمیر جک گازی کابینت است.

  1. عدم توانایی در نگهداری درب
  2. نصب اشتباه جک گازی کابینت
  3. شکستن قطعات جک بخاطر وارد شدن ضربه و فشار
  4. عدم تناسب بین نیروی جک گازی و وزن درب
  5. خشک شدن روغن درون جک گازی
  6. استفاده از برندهای نامتعارف با کیفیت نامرغوب
  7. عدم استفاده صحیح از جک گازی کابینت و باز و بسته کردن زیاد درب
  8. استهلاک و از دست دادن کارایی
  9. خارج شدن جک از محل اصلی خود به خاطر شل شدن پیچ‌ها و بسط‌ها

جمع بندی

قاعدتا در زمان بازسازی آشپزخانه، یکی از مهم ترین مواردی که باید به آن توجه شود، انتخاب کابینتی با ظاهر زیبا می باشد، اما خوب است بدانید در کنار زیبایی، استفاده صحیح از جک گازی کابینت و همینطور یراق آلات به کار رفته در آن ها نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. برای حفظ دکوراسیون آشپزخانه و هماهنگی نمای کابینت ها نصب جک مناسب می تواند بسیار مفید باشد.

بنابراین باتوجه به انواع جک گازی باید در خرید آنها دقت به خرج بدهید و یک سری اصول را رعایت کنید تا بتوانید بر کیفیت و کارایی دکوراسیون منزل خود بیافزایید.

منبع: industrialgassprings.com