ریل کشو کابینت

معرفی انواع ریل ساچمه ای و ویژگی هرکدام

Ball drawer rails

کشو، یکی از ملزومات مهم و کاربردی در کابینت‌های آشپزخانه، انواع دکور و کمد است. باز و بسته شدن راحت کشو بسیار مهم است و ازاین‌جهت گزینه‌های بسیار متنوعی در بازار امروز تولید و عرضه شده است. ریل‌های ساچمه‌ای دومین مدل ریل‌های ارائه شده به بازار بوده و با تنوع جوابگوی نیاز اکثر کاربران هستند.

در ادامه به معرفی انواع ریل ساچمه ای و کاربرد آن‌هامی‌پردازیم. تا انتها با ساروگلوبال همراه باشید.

 

‌ریل ساچمه‌ای چیست؟

در قدیم برای باز و بسته کردن کشو شیاری در جعبه کشو ایجاد کرده و متقابلاً یک قطعه اضافه در بدنه ایجاد می‌شد که با جاانداختن کشو این دو بخش در داخل یکدیگر قرار گرفته و کشو قابل‌استفاده می‌شد. بدی این روش، سخت باز و بسته شدن،‌نیاز به فضای زیاد و مستهلک شدن کشو و بدنه در گذشت زمان بود.

 

ریل کشو ساچمه ای

به‌تدریج ریل‌های فایر یا ساده تولید شدند. این ریل‌ها برای کشوهای سبک مناسب بودند. ریل‌های ساچمه‌ای، دومین مدل ریل‌های تولید شده و از محبوب‌ترین مدل‌ها برای کابینت‌سازان و طراحان هستند.

این محصول با تنوع بالا، تحمل وزن زیاد و عمر طولانی برای استفاده در انواع کشوها مناسب بوده و نصب ریل کشو ساچمه ای نیز بسیار آسان است. ریل ساچمه‌ای از دو لنگه تشکیل شده است. یک لنگه ریل بر روی بدنه کمد یا کابینت و لنگه دیگر بر روی جعبه کشو نصب می‌شود.

پس از نصب ریل‌ها، نوبت جاانداختن دو لنگه در داخل هم است. ریل‌های ساچمه‌ای به علت داشتن ضامن، حرکت روان و نصب آسان کاربرد زیادی در صنعت کابینت‌سازی دارند.

انواع ریل کشو ساچمه ای کدام است؟

ریل ساچمه‌ای برای انواع کشوهای سنگین و سبک مناسب بوده و در دو مدل اصلی ۲ تکه و سه تکه تولید می‌شود. در ادامه با انواع ریل ساچمه ای آشنا خواهیم شد.

 

ریل ساچمه‌ای دوتکه

ریل‌های ساچمه‌ای دارای ضامنی هستند که دو بخش ریل را در کنار هم نگه‌داشته و از باز شدن ناگهانی کشو جلوگیری می‌کند. در ریل‌های دوتکه، این ضامن به‌گونه‌ای تعبیه شده که از باز شدن کامل کشو جلوگیری می‌کند. این مدل تحمل وزن بسیار زیادی نداشته و به علت سازوکار خاص برای استفاده در کشوهایی که لازم نیست بیش از حد باز شوند مانند دکور و میز تلویزیون و میز تلفن که حالت فانتزی دارند مناسب هستند.

 

ریل ساچمه‌ای سه تکه

ریل ساچمه‌ای سه‌تکه، به دو نوع پهن و باریک تقسیم‌بندی می‌شود. این ریل به شما امکان استفاده بهتر از تمام کشو را داده و برای نصب در انواع کشوهای کمد و کابینت بسیار مناسب است. ریل ساچمه ای سه تکه در ابعاد متنوع ۲۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متری تولید شده و برای استفاده در انواع کشو‌ها با ابعاد و تحمل وزنی مختلف مناسب است.

این ویژگی ریل‌های سه‌تکه را به محبوب‌ترین مدل در انواع ریل ساچمه ای برای کابینت‌سازان و مصرف‌کنندگان تبدیل کرده است.

معرفی انواع ریل کشویی

ریل ساچمه ای فشاری

ریل‌های ساچمه‌ای فشاری یا تاچ، از نوع ریل‌های سه‌تکه هستند. این ریل‌ها با قابلیت حمل وزن بالا بسیار مقاوم بوده و به‌راحتی با یک اشاره کوچک، کشو به صورت خودکار باز می‌شود. طرز استفاده این مدل راحت است و برای افراد دچار معلولیت گزینه خوبی به شمار می‌آید. شدت و سرعت باز و بسته شدن کشو در ریل ساچمه‌ای فشاری قابل تنظیم است.

 

ریل ساچمه‌ای آرام‌بند

ریل ساچمه‌ای آرام بند یکی دیگر از انواع پرطرفدار ریل ساچمه ای و از جدیدترین مدل‌هاست. این ریل‌ها به یک پمپ جهت بسته شدن آرام و بدون سروصدای کشو مجهز هستند. انواع ریل‌های ساچمه‌ای فشاری، دوتکه و سه تکه را می‌توان به آرام‌بند مجهز کرده و از آن‌ها استفاده کرد. آرام‌بند علاوه بر بستن بدون سروصدای کشو از بروز آسیب به بدنه کابینت و کشو جلوگیری می‌کند.

این مدل حافظ بسیار خوبی برای افرادی است که کودک در منزل دارند زیرا از بسته شدن ناگهانی درب کشو بر روی دست و انگشتان کودکان جلوگیری می‌کند.

 

ریل ساچمه‌ای ترمزدار

این نمونه از ریل ساچمه‌ای به یک جک مجهز است. این جک چندثانیه به بسته شدن نهایی کشو، سرعت آن را کم می‌کند. این مدل نیز برای افرادی که کودک در منزل دارند بسیار مناسب است و از آسیب احتمالی به دست کودکان در هنگام بازی و شیطنت با کشو جلوگیری می‌کند.

 

در این مطلب به معرفی انواع ریل ساچمه ای پرداختیم و شما را با ویژگی‌های هرکدام آشنا کردیم. مقاومت بالا، کاربردی بودن و تنوع در ابعاد و تحمل وزنی ریل‌های ساچمه‌ای را به مدل‌های معمول برای استفاده در انواع کشوهای دکوری و کاربردی تبدیل کرده است.

ریل‌های ساچمه‌ای توسط برندهای زیادی تولید شده و کیفیت‌های متفاوتی دارند. در صورتی که شما تجربه استفاده از این ریل‌ها را دارید می‌توانید نظر خود درباره برند برتر تولیدکننده ریل‌های ساچمه‌ای در بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.