دستگیره درب چوبی

بررسی کامل مزایا و معایب دستگیره دو تکه

بررسی کامل مزایا و معایب دستگیره دو تکه

در این مقاله از چیستی، مزایا و معایب دستگیره دو تکه می‌گوییم. احتمالا آشنایی کمی با این دستگیره وجود دارد و دستگیره‌های پلاک یا یک تکه برای همه آشناترند. ما به معرفی دستگیره رزت (دو تکه) می‌پردازیم و ضمن شرح مزایا و معایب آن بررسی می‌کنیم که دستگیره دو تکه یا دستگیره پلاک کدام‌یک بهتر است؟

 

معرفی دستگیره دو تکه

پیش از بیان مزایا و معایب دستگیره دو تکه باید آن را به درستی معرفی و توصیف کنیم. شاید پس از معرفی به خاطر بیاورید که این نمونه دستگیره قبلا هم به چشمتان خورده است و متوجه خاص بودن آن شده‌اید. دستگیره دو تکه که در بازار بیشتر با عنوان دستگیره رزت شناخته می‌شود، دارای دو تکه اهرم دستی و قسمت کلیدخور است.

این دستگیره از نظر ظاهری بسیار خاص است و تفاوتی اساسی با دستگیره‌های پلاک یک تکه دارد.

 

مزایا و معایب دستگیره دو تکه چیست؟

 

در زندگی امروز که تأثیر دکوراسیون داخلی بر زیبایی فضا، کارایی فضا و تأثیر آن بر روحیه شناخته شده است، عناصر دکوراسیون نیز اهمیت بیشتری یافته‌اند. دستگیره دو تکه با توجه به ظاهر خاص و زیبایی متفاوتی که دارد، در طراحی‌های داخلی جایگاه ویژه‌ای یافته است.

اگر می‌خواهید بدانید که باید کدام یک از انواع دستگیره دو تکه یا دستگیره پلاک را انتخاب کنید، لازم است ویژگی‌های هر دو را بشناسید. هم چنین آگاهی از مزایا و معایب دستگیره دو تکه برای آن که بدانید واقعا برای شما کارایی لازم را دارد یا خیر، ضروری است. بنابراین ما مطالعه مقاله معرفی انواع دستگیره درب را به شما پیشنهاد میکنیم.

 

مزایای دستگیره دو تکه

مزایای دستگیره رزت یا دو تکه را باهم بررسی می‌کنیم.

 

زیبایی و ظاهر خاص

با وجود آن‌که از مزایا و معایب دستگیره دو تکه سخن می‌رود، این ویژگی مهم‌ترین مزیت آن است. زیبایی و شکل ظاهری خاص و ظریف دستگیره‌های رزت توانسته‌اند طرفداران زیادی را به خود جذب کنند. هرکس که به زیبایی ظاهری و عناصر دکوراسیون داخلی فضای خود اهمیت می‌دهد، این دستگیره را انتخاب می‌کند. در سبک زندگی امروز تعداد این افراد کم نیست.

 

بررسی کامل مزایا و معایب دستگیره دو تکه

کاربرد زیاد و گسترده

این نوع دستگیره را می‌توان در همه‌جای منزل به کار برد. روی تمام درها می‌توان این دستگیره را نصب کرد. البته لازم است پیش از نصب برای در ورودی، در سرویس بهداشتی و اتاق خواب، توپی مخصوص هرکدام را تهیه کنید.

 

کاربرد خاص برای درهای ضد سرقت

این دستگیره‌ها مدرن هستند و با تازه‌ترین تکنولوژی‌ها، طراحی‌ها و مهندسی‌ها ساخته می‌شوند. به همین دلیل می‌توان از آن‌ها روی درهای ضد سرقت استفاده کرد. کاملا با تکنولوژی آن‌ها هماهنگ‌ خواهند شد.

 

کاربرد برای مکان‌های دارای محدودیت ورود

برای درِ سرویس‌های بهداشتی، یا هر مکانی که لازم است برخی مواقع ورود به آن کنترل شود، می‌توان از این دستگیره‌ها استفاده کرد.

 

تنوع جنس و مدل

دستگیره رزت را می‌توانید در انواع رنگ‌های زیتونی، استیل مات، طلایی، کروم، سیلور و… پیدا کنید. هر دکوراسیونی که داشته باشید، می‌توانید دستگیره‌های دوتکه‌ای را بیابید که با آن هماهنگی داشته باشد.

 

معایب دستگیره دو تکه

حتما هر محصولی در کنار مزایا، معایب خاص خود را نیز دارد. ما نیز نمی‌توانیم در بحث از مزایا و معایب دستگیره دو تکه از آن غافل باشیم. درست است که دستگیره دو تکه دارای تنوع در جنس، رنگ و طرح است، با این حال به تنوعی که در دستگیره‌های پلاک وجود دارد، نمی‌رسد. دستگیره پلاک سطح وسیع‌تری برای اجرای طرح‌ها و مدل‌های گوناگون دارد و از این نظر نسبت به دستگیره دو تکه برتری دارد.

افرادی که نمی‌دانند دستگیره دو تکه یا پلاک را انتخاب کنند، لازم است به این نکته توجه داشته باشند.

انواع دستگیره دو تکه

در کنار مزایا و معایب دستگیره دو تکه لازم است دو نوع اصلی آن را بشناسید. این دستگیره دو نوع کلید‌دار و سوئیچی دارد. البته در مفهوم این دو واژه تفاوتی نیست اما در بازار باید نام‌های خاص آن‌ها را به کار ببرید تا از هم تشخیص داده شوند.

  • دستگیره دو تکه سوئیچی: این دستگیره مناسب فضاهایی است که در آن‌ها باید تنها از داخل قفل شود. سوئیچ این دستگیره دو تکه تنها در یک طرف نصب می‌شود و در طرف دیگر قابل مشاهده نیست. برای در سرویس بهداشتی این دستگیره انتخاب مناسبی است.
  • دستگیره دو تکه کلید دار: این دستگیره در جاهایی کارایی دارد که لازم است از هر دو طرف دسترسی به قفل وجود داشته باشد. برای بیشتر درها و به ویژه درهای ضدسرقت ورودی مکان‌ها می‌توان از این دستگیره‌ها استفاده کرد.
  • دستگیره دو تکه یا پلاک: این دو دستگیره از نظرهایی با هم تفاوت دارند. قطعا به دلیلی تفاوت ساختاری، نحوه نصب دستگیره رزت با پلاک قدری متفاوت است. در خصوص تفاوت قیمت دستگیره دو تکه و پلاک باید گفت این تفاوت بیشتر بر مبنای جنس دستگیره و نه ساختار آن روشن می‌شود. اگر طراحی خاص در هریک از دو نوع دستگیره دو تکه یا پلاک به کار رود، در افزایش قیمت آن نقش خواهد داشت.

به‌طور کلی در طراحی دستگیره پلاک خلاقیت بیشتری در طراحی وجود دارد. اما برگ برنده دستگیره دو تکه یا رزت، در ساختار اساسا متفاوت و خاص آن است. گفتیم که هر دو نوع دستگیره دو تکه یا پلاک در اکثر مکان‌ها کارایی دارند. اما شاید بهتر باشد برای سرویس بهداشتی از دستگیره دو تکه و برای اتاق‌های خواب از دستگیره پلاک استفاده شود.

 

بررسی کامل مزایا و معایب دستگیره دو تکه درب

 

نکته‌ای که مهم است، هماهنگی و یکدست بودن دستگیره‌ها است. یعنی بهتر است مثلا برای درهای اتاق‌های خواب یک مدل دستگیره استفاده شود. برای دستگیره حمام و دستشویی نیز می‌توانید از دستگیره‌های دو تکه یک شکل استفاده کنید.

سخن پایانی
با مزایا و معایب دستگیره دو تکه آشنا شدید و تفاوت اساسی آن را با دستگیره پلاک دانستید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند درمورد این‌که دستگیره دو تکه یا دستگیره پلاک بخرید، بهتر تصمیم بگیرید. دستگیره دو تکه به دلیل ساختار تازه و متفاوتی که دارد، توانسته است نزد بسیاری مقبول باشد. مدل‌های متنوع این دستگیره قابلیت هماهنگ شدن با طراحی‌های دکوراسیون سبک مدرن و کلاسیک را دارد. بنابراین در انتخاب آن به سبک طراحی و رنگ‌ها توجه داشته باشید.