لولا درب کابینت

انواع مدل باز شدن درب کابینت مدرن

مدل باز شدن درب کابینت

یکی از عناصر مهم در طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه، انتخاب نحوه باز شدن درب‌های کابینت‌هاست. در گذشته تنها مدلی که مورد استفاده قرار می‌گرفت، کابینت‌های افقی بازشو بود و گاهاً از درب‌های عمودی نیز برای آبچکان استفاده می‌شد. حال آنکه در طراحی‌های مدرن، با توجه به ابعاد آشپزخانه و نوع فضا و دیزاین، از انواع مدل باز شدن درب کابینت استفاده می‌شود.

انتخاب این مدل‌ها، بر اساس فضای در دسترس، نوع طراحی، کاربرد کابینت و بودجه کار انجام می‌شود. در ادامه به معرفی انواع مدل باز شدن درب کابینت می‌پردازیم.

 

کابینت‌های افقی بازشو

یکی از رایج‌ترین انواع مدل باز شدن درب کابینت، باز شدن درب از پهلو است. در این مدل که در تمامی خانه‌ها در دسترس است، لولاها به کناره درب متصل شده و درب از پهلو باز می‌شود. انواع لولاهای آرام‌بند و گازوری برای این مدل از باز شدن در دسترس هستند. زاویه درب در این روش بسته به فضای در دسترس و هدف طراح می‌تواند از ۹۰ تا ۱۸۰ درجه متفاوت باشد.

از این روش معمولاً برای کابینت‌های پایینی و گاهاً بالایی آشپزخانه، درب کمدها، دکورها و درب‌های شیشه‌ای ویترین‌ها استفاده می‌شود. بسته به نوع لولای مورداستفاده این کابینت‌ها برای باز شدن نیاز به دستگیره دارند.

مدل باز شدن درب کابینت مدرن

 

کابینت‌های عمودی بازشو

این نمونه از کابینت‌ها، بعد از کابینت‌های ساده به دنیای طراحی وارد شدند و در ابتدا صرفاً برای کابینت آب‌چکان و به‌صورت یک مرحله‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفتند. فضای کم آشپزخانه‌های جدید موجب شد تا رفته‌رفته از انواع جک‌های آرام‌بند و پمپی برای خلق فضاهای جدید و راهکارهای جدید در کابینت‌های عمودی بازشو استفاده شود. برای مثال درب‌هایی که در دو یا چند نوبت به‌صورت عمودی باز شده و دسترسی کاربران به چندین طبقه را فراهم می‌کنند.

این مدل از انواع مدل باز شدن درب کابینت، به خصوص برای باکس‌های بزرگ و یک‌تکه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان درب کابینت‌های عمودی را به جک‌های اتوماتیک نیز مجهز کرد که با یک دکمه در پایین کابینت باز و بسته شده و برای طبقه‌های بلند و دور از دسترس مناسب هستند. کابینت‌های عمودی بازشو اکثر به دسته برای باز شدن احتیاج ندارند و در طراحی‌های مینیمال نیز موردتوجه هستند.

در دیزاین‌های جدید، از جک‌های بالابر درب کابینت در طراحی خود باکس یا طبقه‌های داخلی نیز استفاده شده و کل باکس کابینت قابل حرکت عمودی خواهد بود. این روش به‌خصوص برای دسترسی به کمدها و باکس‌های بالایی بسیار مناسب است.

 

 

کابینت‌های لغزنده یا کشویی

در انواع مدل باز شدن درب کابینت، درب‌های کشویی یا سرخورنده جزو ساده‌ترین و در عین حال جدید متدها هستند. این کابینت‌ها به‌عنوان پاسخی برای مشکل فضا کم در آشپزخانه‌ها و اتاق‌های خانه‌های امروزی طراحی شده‌اند. درب در این محصول بر روی یک شیار نصب شده و با کشیدن به چپ و راست دسترسی به فضای داخلی باکس‌ها فراهم می‌شود. درب‌های کشویی برای استفاده در کابینت آشپزخانه، درب کمدهای اتاق‌خواب، کشوها و دکورهای داخل سالن گزینه بسیار مناسبی هستند و به علت ساده بودن مکانیسم طول عمر بالایی نیز دارند.

کابینت‌های لغزنده یا کشویی

 

کابینت‌های اتوماتیک

لولاهای آرام‌بند و اتوماتیک، یکی از محبوب‌ترین مدل‌های مورد استفاده در کابینت‌های امروزی هستند. این لولاها در شکل‌ها و مدل‌های مختلف تولید شده و در انواع مدل‌های باز شدن درب کابینت قابل استفاده هستند. لولای اتوماتیک ضربه در هنگام بسته شدن را گرفته و از ایجاد سروصدا جلوگیری می‌کند. همچنین از تاب برداشتن درب کابینت و از بین رفتن رنگ باکس به علت ضربه وارد شده از سمت درب موقع بسته شدن، جلوگیری می‌کند. این کابینت‌ها اکثراً به جت‌های اتوماتیکی متصل هستند که به درب اجازه باز ماندن در زوایا و حالت‌های مختلف را نیز می‌دهند.

در انواع مدل باز شدن درب کابینت نیاز است به فضای موجود، نوع طراحی و بودجه خود بسیار توجه کنید. کابینت‌ها را می‌توان به انواع درب از بالا، درب از پهلو، کشویی و درب‌های اتوماتیک تقسیم کرد. هر کدام از این مدل‌ها، کارایی و مزایای خاص خود را داشته و در موارد خاصی مورداستفاده هستند. درصورتی‌که شما تجربه استفاده از این مدل‌ها را دارید، لطفاً آن را در بخش نظرات با ما و سایر خوانندگان سایت در میان بگذارید. منتظر خواندن تجربیات ارزشمند شما هستیم.