قفل برقی

قفل دراپ بولت چیست و چه کاربردی دارد؟

قفل دراپ بولت

قفل‌های برقی، همان‌طور که از اسمشان پیداست به ‌وسیله جریان الکتریسیته کار می‌کنند. از این قفل‌ها می‌توان هم به ‌صورت مستقل (برای مثال قفل ورودی ساختمان) و هم به‌ صورت بخشی از یک سیستم اکسس کنترل (استفاده در اتاق‌های سرور) استفاده کرد. قفل برقی نسبت به قفل‌های قدیمی امنیت بالاتری داشته و همچنین قابلیت کنترل از راه دور را نیز دارد. در پاسخ به قفل دراپ بولت چیست؟ می‎توان گفت این قفل نوعی قفل برقی است که با کاربردهای فراوان و عمر طولانی یکی از گزینه‌های اصلی برای استفاده در ساختمان‌ها، اتاق‌های امنیتی و اداره‌ها است.

 

قفل دراپ بولت چیست؟

قفل برقی شفتی یکی از متداول‌ترین و مقرون ‌به‌ صرفه‌ترین مدل قفل‌های برقی برای نصب بر روی در است. این قفل‌ها نیز هم به‌صورت مستقل و هم به ‌صورت بخشی از سیستم کنترل تردد قابل ‌استفاده هستند. قفل‌های دراپ بولت را می‌توان روکار و توکار استفاده کرد و به‌ راحتی قابل تعویض هستند. در بسیاری از موارد بر روی درب‌های ورودی ساختمان به‌ صورت پیش‌فرض از این قفل‌ها استفاده می‌شود.

 

قفل drop bolts

انواع قفل برقی شفتی

قفل شفت برقی مانند سایر مدل‌های قفل برقی، دارای دو نوع اصلی fail safe و fail secure است. در ادامه به بررسی انواع قفل برقی و مزایا و معایب هرکدام می‌پردازیم:

 

قفل برقی fail safe

در قفل شفتی برقی fail safe، در زمان وصل بودن جریان برق یک میدان مغناطیسی بین رو قطعه فلزی داخل قفل برقرار شده و درب بسته می‌ماند. با قطع شدن جریان برق و از بین رفتن میدان مغناطیسی، قفل باز می‌شود. از این مدل قفل بیش‌تر در درب‌های ورودی ساختمان استفاده می‌شود تا در مواقع اضطراری و قطع شدن برق، درب به راحتی باز شده و امکان خروج اضطراری افراد فراهم شود.

قفل‌های دراپ بولت fail safe امنیت بسیار بالایی ندارند، زیرا که با قطع شدن برق باز شده و محدودیت‌های دسترسی از بین می‌روند. از دیگر معایب این قفل می‌توان به باز شدن با قطع لحظه‌ای برق و باز شدن با شروع آلارم زنگ خطر اشاره کرد.

 

قفل شفتی fail secure

قفل برقی شفتی fail secure، برعکس مدل قبلی بوده و با قطع شدن برق، غیرفعال نمی‌شود. این مدل به‌خصوص برای استفاده در مکان‌هایی که امنیت فاکتور مهمی است مناسب بوده و هدف اصلی آن ایجاد امنیت بیش‌تر در هنگام قطع بودن برق است. در این قفل‌ها بعد از قطع برق همچنان دسترسی افراد محدود مانده و اجازه ورود را نمی‌دهد.

بزرگ‌ترین عیب قفل دراپ بولت fail secure، محبوس شدن افراد داخل ساختمان در صورت بروز قطعی برق و یا فعال شدن زنگ هشدار ساختمان است. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که از این قفل برای اتاق‌های مهم یک ساختمان مانند اتاق سرور و یا اتاق نگهداری اسناد استفاده شده و برای درب‌های ورودی اصلی از این مدل استفاده نشود.

 

کاربرد قفل برقی دراپ بولت

قفل‌های برقی شفتی قابل ‌استفاده در انواع درب‌ها هستند. این قفل‌ها را می‌توان به‌ صورت مستقل بر روی درب‌های ورودی نصب کرد و یا در کنار یک سیستم اکسس کنترل برای افزایش امینت از آن‌ها بهره برد. قفل‌های دراپ بولت به‌ صورت روکار و توکار قابل‌استفاده هستند. این قفل‌ها را می‌توان به همراه ریموت و یا هرنوع اکسس کنترلی استفاده کرد.