مقالات آموزشی ساروگلوبال

علت تاب برداشتن درب چوبی + آموزش برطرف کردن آن

علت تاب برداشتن درب چوبی و روش درست کردن آن

اگر درب ساختمان‌ها راحت باز و بسته شود، یک امتیاز مثبت به حساب می‌آید اما همیشه شرایط بر وفق مراد ما نیست. گاهی ممکن است درب چوبی نسبت به چارچوب نامیزان و کج باشد یا به اصطلاح تاب بردارد. در صورت مشاهده این مسئله بهتر است ابتدا به دنبال علت تاب برداشتن درب چوبی و سپس راه‌هایی برای رفع آن باشید.

ما نیز در این مقاله ساروگلوبال قصد داریم به شما کمک کنیم چگونه مشکل تاب درب چوبی را رفع کنید.

 

تاب برداشتن درب چوبی به چه معناست؟

زمانی که یک در به سختی باز شود یا هنگام بسته شدن با چارچوب هم‌تراز نباشد، دچار ناهماهنگی شده و تاب برداشته است. این معضل امکان دارد باعث خراشیدن چهار سوی درب به کف و اطراف و صدمه رسیدن به اجزای پیرامون شود؛ به همین علت، باید راهکارهایی را برای رفع تاب درب چوبی بیابید.

دلایل متعددی وجود دارد که به تاب برداشتن درب چوبی منجر می‌شوند؛ به‌طور مثال هنگامی که پیچ‌های لولای درب شل شده باشند، درب در جایگاه خود نامتوازن خواهد شد. از دیگر علت تاب برداشتن درب چوبی می‌توان به بالا رفتن سن درب و فرسودگی، در معرض رطوبت قرار گرفتن چوب در و یا پایه سست درب اشاره کرد. هر یک از این علت‌ها می‌توانند باعث شوند تا در ساختمان، اتاق‌ها و دیگر اجزا کج شود و خود را نگه ندارد.

 

علت تاب برداشتن درب چوبی

 

راه‌هایی برای رفع کج شدن درب چوبی

هنگامی که با تاب برداشتن درب روبه‌رو هستید، اولین و مهم‌ترین راه آن است که در را از چارچوب خارج کنید و آن را سمباده بکشید. پس از تعمیر، می‌توانید آن را به محل خود برگردانید اما این راه برای همه ممکن نیست، زیرا مشکل و دردسر بسیاری ایجاد می‌کند و از توان هر کسی خارج است.

از طرفی، سمباده‌کشی دقت زیادی را می‌طلبد و امکان دارد آن را تا جایی انجام دهید که به بخشی از در آسیب بزنید‌. به همین علت، می‌توان از روش‌های راحت‌تری کمک گرفت.

پیشنهاد می‌کنیم ابتدا علت تاب برداشتن درب چوبی را بیابید و سپس به یکی از روش‌هایی که ما ارائه می‌دهیم، رجوع کنید و مطمئن باشید که به‌راحتی به رفع تاب در چوبی خواهید پرداخت.

 

ابتدا مشکل را بیابید

برای یافتن علت کج شدن درب چوبی، به بررسی درب از تمام زوایا و از بیرون و درون بپردازید. نقاطی را که میزان نیستند، مشخص کنید. سطوح نامتعادل و شکاف‌ها را بیابید و اجزای درب مانند لولاها و آرام بند را از نظر بگذرانید.

برخی از درها لولا قابلمه ای دارند، برخی لولا ساده و بعضی دیگر لولا متری؛ در هر صورت بسته به نوع لولا، تمام پیچ‌های آن را بررسی کنید. همچنین چهار طرف درب را با لوازم اندازه‌گیری بسنجید و ببینید زاویه ۹۰ درجه در کدام طرف رعایت نمی‌شود.

 

لولاهای درب و چارچوب را بررسی کنید

یکی از شایع‌ترین علت تاب برداشتن درب چوبی، شل بودن پیچ لولاهای آن است. در این بخش باید نگاه دقیقی به تمام لولاهای بالا و پایین در بندازید و پیچ آن‌ها را سفت کنید. حتی اگر پیچ لولاها شل نبود، یک‌بار آن را باز کرده و سپس محکم ببندید. مطمئن شوید که لولاها به درب و چهارچوب کاملا سفت شده‌اند و هیچ شکاف و خلائی میان آن‌ها وجود ندارد.

 

از پیچ‌های بلندتر به جای پیچ‌های کوتاه‌تر استفاده کنید

ممکن است لولاها را سفت کنید اما همچنان در آویزان باشد و علت تاب برداشتن درب چوبی را نیافته باشید. در این حالت پیشنهاد می‌کنیم پیچ‌های بلند را جایگزین پیچ‌های کوتاه تسمه لولاها کنید. برای این کار، ابتدا پیچ‌های لولا بالایی درب را باز کرده و سپس آن‌ها را اندازه بگیرید. اگر پیچ‌ها از دو و نیم اینچ (معادل حدودی ۶ سانتی‌متر) کوتاه‌تر بودند، پیچ‌های بلندتر را به‌جای آن‌ها نصب کنید.

در حقیقت، این بدان معنا است که پیچ‌های کوتاه توانایی نگهداری درب و تحمل وزن آن را ندارند. در این مواقع برای رفع تاب درب چوبی، پیچ‌های فعلی را بیرون آورید و با استفاده از دریل، سوراخ عمیق‌تری ایجاد کنید. سپس پیچ‌های بلند را در سوراخ‌ها قرار دهید و مطمئن شوید تا آخرین حد آن‌ها را سفت کرده‌اید.

 

ضربه‌گیر و قفل درب را چک کنید

اگر از پیچ‌های بلند نیز استفاده کردید اما همچنان درگیر یافتن علت کج شدن درب چوبی بودید، می‌توانید محل قرارگیری ضربه‌گیر و قفل درب را امتحان کنید. ممکن است یک علت تاب برداشتن درب چوبی این باشد که قفل و ضربه‌گیر به‌درستی به‌هم چفت نشده باشند. در این حالت، می‌توانید کمی جای ضربه‌گیر را تغییر دهید و سپس دوباره وضعیت در را بسنجید.

برای رفع تاب درب چوبی از این طریق، ابتدا باید پیچ‌های ضربه‌گیر را باز کنید. پس از این، پیچ‌گوشتی را در سوراخ‌های بالایی آن قرار دهید و با یک چکش به قسمت بالایی پیچ‌گوشتی ضربه بزنید. این عمل باعث می‌شود تا صفحه ضربه‌گیر کمی به پایین متمایل شود و مشکل درب نیز از بین برود.

 

سمباده زدن درب چوبی برای رفع تاب برداشتن آن

از سنباده استفاده کنید

ممکن است تمام مراحل فوق را انجام دهید اما همچنان علت تاب برداشتن درب چوبی را نیابید، درب نامتوازن و ناهماهنگ باشد و در جایگاه خود درست قرار نگیرد. راه‌حل آخر آن است که از سنباده استفاده کنید. همانطور که در ابتدا نیز ذکر کردیم، این راه به مهارت و دقت نیاز دارد و سخت‌تر از راه‌هایی است که تاکنون برشمردیم.

برای انجام این کار، باید درب را از جایگاه خود خارج کنید، آن را در سطح صافی قرار دهید و از طریق سنباده، سطحی را که با زاویه ۹۰ درجه ناهماهنگ است، صاف کنید. به علت آنکه سمباده ممکن است بخشی از رنگ درب را بخراشد، پس از انجام این مرحله لازم است آن بخش از در را رنگ بزنید. این مرحله نیازی به یافتن علت کج شدن درب چوبی ندارد و حتی می‌توانید آن را از در اولین گام انجام دهید.

 

سخن پایانی

هیچ وسیله‌ای آنقدر محکم و پایدار نیست که هیچ‌گاه به مشکل برنخورد یا از کار نیفتد. درب‌های چوبی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و گاهی ممکن است از تراز اصلی خود خارج شوند. از مهم‌ترین علت تاب برداشتن درب چوبی می‌توان به رطوبت، مشکل لولاها، فرسودگی یا پایه سست درها اشاره کرد. این مشکل کاملا قابل حل است و با انجام راهکارهایی که در فوق به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توانید درب را دوباره با جایگاه خود چفت و هم‌تراز کنید.