جک کابینت

طرز کار جک گازی چگونه است؟

طرز کار جک گازی

جک پمپی با عنوان جک گازی کابینت نیز شناخته می‌شود. این نوع جک در کابینت‌های آشپزخانه و برای باز و بسته کردن درب آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساخت جک‌های گازی نوعی گاز در داخل آن‌ها برای راحتی در باز و بسته شدن درب کابینت تعبیه می‌شود. در ادامه قصد داریم تا طرز کار جک گازی را شرح داده، با ساختار و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا شویم.

 

طریقه عملکرد جک گازی

به طور کلی، جک‌های پمپی یا گازی در کابینت‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که رو به بالا باز می‌شوند و از آن جمله می‌توان کابینت‌های بالای سینک ظرفشویی یا کابینت‌های بالای یخچال و غیره اشاره کرد. این مدل جک‌ها معمولا درب کابینت را به کمک بازویی روی جک ثابت نگه می‌دارند.

جک پمپی یا گازی از فلز و پلاستیک ساخته می‌شود و از این رو مقاومت و استحکام بالا جزو یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن به شمار می‌آید.

جک‌های گازی برای کار کردن نوعی پیستون دارند که هنگام فشرده شدن جک واشر پیستون آن هوایی را از روزنه‌ای در بالای شیار پیستون به سمت داخل هدایت می‌کند و این موضوع موجب می‌شود تا جک پمپی خیلی سریع فشرده شده و درب کابینت به راحتی بسته شود.

طرز کار جک گازی

هنگام فشرده شدن جک، فشار گاز درون آن افزایش می‌یابد. از آنجایی که نیروی وارد از سمت فشار هوا روی سطح انتهایی میله وارد می‌شود، هنگام رها شدن جک، واشر پیستون به سمت جلو رانده می‌شود.

واشر در قسمت جلو راه عبور هوا از روزنه بالای شیار را می‌گیرد و تنها راه عبور هوا روزنه‌ای ریز باقی می‌ماند که دو طرف پیستون را به هم ربط می‌دهد.

در واقع، نیرویی که از جانب فشار گاز درون جک به میله وارد می‌شود، آن را به عقب می‌راند و پس از اندکی حرکت جک، مابین دو طرف پیستون اختلاف فشاری به وجود می‌آید. روزنه ریز بین دو طرف پیستون این اختلاف فشار را با عبور دادن جریان هوا جبران کرده و در نتیجه پیستون به جای خود باز می‌گردد.

لازم به ذکر است که در جک‌های گازی مقدار کمی روغن هم اضافه می‌شود که باعث کاهش میزان فرار بودن مولکول‌های هوا درون جک شده و عمر واشرها را افزایش می‌دهد. در طی این فرایند ترمودینامیکی بخش زیادی از انرژی آزاد شده در گاز فشرده شده به صورت گرما تلف می‌شود و باعث گرم شدن جک پمپی می‌شود.

جک گازی یا پمپی معمولا انواع مختلف ۸۰ نیوتونی، ۱۰۰ و ۱۲۰ نیوتونی را شامل می‌شود که انتخاب یکی از این مدل‌ها به وزن و سنگینی درب کابینت بستگی دارد. جک‌های دارای قدرت بالا را نمی‌توان برای درب‌های با وزن سبک استفاده کرد.

 

طریقه عملکرد جک گازی

چرا که هنگام بستن درب کابینت به لولای آن فشار وارد کرده و در زمان باز کردن درب نیز منجر به پرتاب شدن آن می‌گردد. در حالت کلی برای درب‌هایی که در حدود ۷۰ سانتی‌متر هستند، جک‌های ۸۰ نیوتونی مناسب بوده و برای درب‌های دارای اندازه ۷۰ سانتی ‌متر تا ۱ متر جک ۱۰۰ نیوتونی انتخاب مناسبی به شمار می‌روند. همچنین درب‌های دارای اندازه بیشتر از ۱ متر نیز با جک‌های ۱۲۰ نیوتونی بهتر کار می‌کنند.

در این مطلب به تشریح طرز کار جک گازی پرداختیم و دیدیم که گاز درون آن چگونه با ایجاد اختلاف فشار در دو سر پیستون منجر به باز یا بسته شدن درب کابینت می‌شود. همچنین با برخی از بارزترین ویژگی‌های جک گازی آشنا شده و انواع آن را برای کاربردهای مختلف درب‌های کابینت بیان کردیم.

حال با مطالعه این مطلب درک بهتری از کار کرد جک پمپی داشته و با دید بازتری می‌توانید جک گازی مناسب‌تری برای نصب روی درب کابینت‌های خود انتخاب کنید.