اکسس کنترل

سیستم کنترل تردد چست و چه کاربردی دارد؟

سیستم کنترل تردد چیست

در بسیاری از مکان‌ها برای تأمین امنیت از سیستم‌های کنترل تردد استفاده می‌شود. اما سیستم کنترل تردد چیست؟ سیستم کنترل تردد یا اکسس کنترل، برای کنترل عبور و مرور افراد و وسایل نقلیه به یک مکان خاص استفاده می‌شود. از طریق این سیستم‌ها می‌توان تعیین کرد که چه افرادی، چه وسایلی و در چه زمان‌هایی از روز اجازه استفاده و تردد در یک فضای محافظت شده خاص را داشته باشند.

نصب و راه‌اندازی این سیستم‌ها هیچ محدودیتی نداشته و به‌راحتی بر روی انواع درب‌ها و ورودی‌ها قابل نصب هستند.

کنترل تردد فیزیکی برای دسترسی به محوطه‌ها، ساختمان‌ها، اتاق‌ها و دارایی‌های فیزیکی یا نرم‌افزاری از جمله مهم‌ترین کاربردهای یک سیستم کنترل تردد هستند. کاربرد اصلی این سیستم‌ها در فضاهای مانند بانک‌ها، آزمایشگاه‌ها، اتاق‌های سرور، درب‌های اتاق‌های خاص بیمارستان‌ها، فضاهای اختصاصی در ارگان‌های نظامی و امنیتی، اتاق مدیران و سالن‌های همایش است.

در ادامه با انواع سیستم‌های کنترل تردد، مکانیسم آن‌ها و اصول نصب آشنا خواهیم شد.

اکسس کنترل کارتی سارو

انواع سیستم کنترل تردد

سیستم‌های کنترل تردد شامل یک مجموعه اتوماسیون حفاظتی و کنترلی هستند که انواع متنوعی دارند. انواع اکسس کنترل از دو جهت قابل طبقه‌بندی است. از منظر نوع کنترل، می‌توان آن‌ها را به دودسته تردد پرسنل یا فرد و تردد وسایل نقلیه یا خودرو تقسیم کرد. از نظر نوع سیستم نیز، اکسس کنترل‌ها به دودسته مستقل (Stand Alone) و تحت شبکه (Networkable) تقسیم می‌شوند.

کنترل تردد پرسنل

سیستم‌های کنترل تردد پرسنل همان‌طور که از نامشان مشخص است برای کنترل عبور و مرور افراد، کارمندان و پرسنل به مکانی خاص طراحی شده است. شناسایی افراد در این سیستم‌ها برای اجازه تردد از طریق سه دسته از تجهیزات کارتخوان درب، بیومتریک و رمزی انجام می‌شود.

فرد با داشتن کارت و یا رمز ورود می‌تواند به فضای امن دسترسی داشته باشد و یا از طریق دوربین‌های بینایی ماشین، خصوصیات فیزیکی انحصاری مانند اثر انگشت، قرنیه و یا چهره فرد بررسی شده و اجازه ورود صادر می‌شود.

کنترل و تردد وسایل نقلیه

سامانه‌های کنترل تردد در سیستم‌های اکسس کنترل به صورت خودکار پلاک خودرو ورودی را تشخیص می‌دهد. این پلاک با دیتابیس مرکزی تطبیق داده شده و مانع یا درب دستور باز یا بسته را صادر می‌کند. این تطبیق علاوه بر بودن پلاک در دیتابیس، شامل تطبیق روز، ماه و ساعت برای اجازه ورود به خودروی خاص می‌شود.

سیستم کنترل تردد چیست

انواع سیستم کنترل تردد

سیستم کنترل تردد مستقل

در این سیستم‌ها، اکسس کنترل به تنهایی و بدون نیاز به نرم افزار خارجی، کار کنترل عبور و مرور را انجام می‌دهد. سیستم کنترل تردد مستقل دارای یک حافظه داخلی برای ثبت ورود خروج بوده و برنامه‌ریزی و دریافت اطلاعات آن از طریق اتصال لپ‌تاپ، کی‌پد کارت‌خوان و یا اتصال به پرینتر قابل انجام است.

این دستگاه‌ها به علت ساده بودن نوع برنامه، امکان اتصال به سایر سیستم‌های امنیتی مانند اعلام خطر و یا دوربین مداربسته را نداشته و برای تعداد محدودی درب با فاصله کم از هم مناسب هستند. در عوض نصب و راه‌اندازی آن‌ها بسیار آسان است و در کمترین زمان، سیستم کنترل تردد آماده استفاده می‌شود.

سیستم کنترل تردد یکپارچه

معمولاً آنچه در پاسخ سیستم کنترل تردد چیست، در ذهن افراد نقش می‌بندد، سیستمی شامل تجهیزات شناسایی (کارت، اثر انگشت، چهره و…)، بردهای کنترل تحت شبکه، نرم‌افزار مدیریت و فرمان‌های قابل‌اجرای متنوع برای تعداد بسیار زیادی درب و فضای امنیتی است. این شبکه که مجهزترین نوع سیستم کنترل تردد است، اکسس کنترل یک‌پارچه نام دارد.

مهم‌ترین ویژگی سیستم‌های کنترل تردد یک‌پارچه، بازبودن دست اپراتور برای کنترل موردی شرایط و برنامه ریزی سریع برای آن‌ها است. به‌علاوه این سیستم‌ها امکان توسعه برای اتصال به انواع درب‌ها را داشته و دارای یک کنترل مرکزی هستند.

امکان تعریف شیفت‌های کاری، اتصال به سیستم‌های مداربسته و اخطار، کنترل مستقیم ورودی‌ها، ایمنی بالای برنامه و تعریف شرایط دشوار مانند آتش‌سوزی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سیستم‌های یکپارچه هستند.

 

access control

اجزای اصلی اکسس کنترل و نحوه کارکرد آن

هرچند اکسس کنترل‌ها در پیچیدگی، تجهیزات جانبی و نوع استفاده متفاوت هستند اما همه آن‌ها شامل چند جزء اصلی زیر هستند:

 

تجهیزات احراز هویت

یکی از اجزای اکسس کنترل، ابزارهای احراز هویت هستند. این ابزارها می‌توانند شامل کارت، رمز، اپلیکیشن گوشی، دوربین پلاک خوان و یا تجهیزات بیومتریک شناسایی مانند اثر انگشت، شناسایی چهره، تشخیص صدا و اسکن قرنیه باشند.

این وسایل اطلاعات افراد دارای دسترسی را از قبل در سیستم خود داشته و در هنگام ورود اجازه دسترسی آن را با دیتابیس خود مقایسه کرده و اجازه عبور و مرور را صادر می‌کنند. مزیت دیگر این دستگاه‌ها امکان ضبط زمان و مشخصات ورود و خروج افراد است.

 

داشبورد مدیریت

داشبورد مدیریت یا admin-facing، بخش قابل خواندن سیستم و محلی است که اپراتور سیستم، مدیر بخش امنیت و یا مدیر دفتر، شرایط ورود و خروج افراد را تعیین می‌کند. این داشبورد امکان برنامه ریزی ورود و خروج افراد، ساعات مجاز به تردد، ارائه گزارش‌های عبور و مرور و اضافه‌کردن افراد جدید به سیستم را دارد. اطلاعات این پنل معمولاً در فضای ابری و یا کارت حافظه نگهداری می‌شود.

 

قفل برقی

وقتی از افراد پرسیده می‌شود سیستم کنترل تردد چیست؛ معمولاً فکر می‌کنند که قفل برقی در واقع همان سیستم اکسس کنترل است، درصورتی‌که قفل برقی بخشی از سیستم است که به منظور باز و بسته کردن درب از طریق کنترل از راه دور از آن استفاده می‌شود. قفل‌های برقی که از طریق قطع و صل جریان برق کار می‌کنند دارای دو مدل fail safe و fail secure هستند.

 

پنل اکسس کنترل

پنل اکسس کنترل یکی از تجهیزات اصلی سیستم‌های کنترل تردد است. این پنل که معمولاً در اتاق کنترل نگه‌داری شده و برای بسیاری از افراد قابل دیدن نیست، فرمان‌های نرم‌افزاری را به دستورات باز و بسته شدن درب تبدیل می‌کند.

 

سرور اکسس کنترل

تمامی سیستم‌های کنترل تردد به یک سرور برای ذخیره‌سازی و استفاده به‌عنوان پایگاه‌داده احتیاج دارند. سرور با تطابق اطلاعات دریافتی و دیتابیس موجود، اجازه دسترسی و عدم دسترسی را صادر می‌کند. علاوه بر این سرور امکان ثبت و ضبط اتفاقات را نیز داشته و می‌تواند فعالیت یک فرد خاص را نیز ردگیری و گزارش‌دهی کند.

 

مهم‌ترین نکات در خرید سیستم کنترل تردد

شاید فکر کنید که سیستم‌های کنترل تردد صرفاً برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ هستند. اما این سیستم‌ها برای استفاده در انواع درب‌های ورودی، سیستم‌های حضور و غیاب شرکتی و حتی درب ورودی ساختمان‌های مسکونی مناسب هستند.

بهتر است در هنگام خرید و انتخاب اکسس کنترل به نکات زیر توجه ویژه داشته باشید:

سیاست عبور و مرور

حتماً قبل از خرید تعیین کنید که می‌خواهید شناسایی و عبور و مرور بر چه اساسی انجام شود. تشخیص چهره، کارت پرسنلی، اثر انگشت یا دوربین پلاک خوان.

نوع سخت‌افزار موردنیاز

در هنگام انتخاب، توجه به نوع سخت‌افزار مانند قفل برقی، دوربین مداربسته، قفل دستگیره‌ای و قفل‌های اهرمی بسیار مهم است.

سطح امنیت مورد انتظار

یکی از مهم‌ترین نکات، میزان امنیت مدنظر شما است. برای مثال درب ورودی یک ساختمان مسکونی به امنیت کمتری نسبت به درب اتاق سرور یک شرکت بزرگ احتیاج دارد.

بودجه موردنظر

بودجه، یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب است. همیشه سعی کنید اقتصادی‌ترین و بهینه‌ترین مدل به نسبت بودجه را انتخاب کنید. برای انتخاب، حتماً به قدمت شرکت تأمین‌کننده، گارانتی محصولات، خدمات پس از فروش و تجربه سایر خریداران توجه کنید.

 

کنترل تردد کارتی

اصول نصب سیستم کنترل تردد چیست؟

همان طور که اشاره شد، سیستم‌های اکسس کنترل قابلیت نصب در تمامی محل‌های که ورود و خروج افراد صورت می‌گیرد را دارند. انواع درب‌ها، ورودی ساختمان‌ها و اتاق‌های مخصوص می‌توانند گزینه‌های مناسب برای نصب باشند.

بااین‌وجود، لازم است تا دربی که سیستم به آن متصل می‌شود مقاومت و وزن کافی برای نصب قفل برقی را داشته باشد. درهنگام نصب سیستم کنترل تردد، لازم است به محل نصب اکسس کنترل، نقشه سیم کشی ساختمان، محل نصب تجهیزات امنیتی و ایمنی توجه شود.

در این مقاله درباره این که سیستم کنترل تردد چیست و چه کاربردهایی دارد صحبت کردیم. سیستم‌های کنترل تردد به انواع درب‌های برقی، کشویی، شیشه‌ای و فلزی قابل اتصال هستند. این سیستم‌ها یا ایجاد محدودیت دسترسی، امنیت را برای محل‌های تردد مانند اتاق سرور، اتاق مدیرعامل،‌ورودی شرکت‌ها و ساختمان‌ها ایجاد می‌کنند. درصورتی‌که از سیستم‌های اکسس کنترل استفاده کرده‌اید، خوشحال می‌شویم تا تجربه شما را نیز بخوانیم. منتظر ثبت تجارب در بخش نظرات هستیم.