مقالات آموزشی ساروگلوبال

۳ راهکار مهم و کارآمد برای رفع صدای درب چوبی

رفع صدای درب چوبی

گاهی ممکن است با صدای ناخوشایندی هنگام بازوبسته شدن درهای چوبی ساختمان مواجه شوید. دلایل مختلفی مانند ساییده شدن، گذشت زمان، شل بودن پیچ لولا، گردگرفتگی میخ یا نیاز به روغن‌کاری وجود دارند که سبب جیر جیر درب و ناکارآمدی آن می‌شوند.

به همین علت، در این یادداشت درباره مهم‌ترین راه‌های رفع صدای درب چوبی صحبت خواهیم کرد.

 

راهکارهایی جهت حل صدای درب چوبی

هنگامی که لولا با بدنه درب دچار سایش می‌شود، ممکن است در این حالت، در صدای ناهنجاری از خود بروز دهد. برای رفع صدای لولای در می‌توان از سه راه زیر عمل کرد:

 

رفع صدای درب چوبی

مشکل میخ لولا را برطرف کنید

ممکن است صدای لولای در به دلیل مشکلات میخ مانند جرم‌گرفتگی یا کج بودن آن باشد‌. برای رفع صدای لولای در از این طریق می‌توانید میخ را از لولا جدا کنید و ابتدا آن را از نظر صاف یا کج بودن مورد بررسی قرار دهید. میخ را بر روی یک سطح صاف بگذارید و در صورت کج بودن، با چکش به آن ضربه بزنید تا صاف شود.

در صورتی که میخ صاف باشد، احتمالا به علت داشتن جرم و گردو‌خاک باعث جیر جیر درب می‌شود. برای رفع آن، با سیم ظرفشویی یا شمع آب‌شده میخ را تمیز کنید تا هر نوع کثیفی، غبار و خوردگی از روی آن پاک شود. سپس میخ را در لولا قرار دهید و با استفاده از روغن‌های مخصوص، آن را روان‌کاری کنید.

این حرکت سبب رفع صدای درب چوبی و باز و بسته شدن بدون تولید صدای اضافه می‌شود.

 

روغن کاری لولا درب

 

از روغن‌های روان‌کننده استفاده کنید

شاید مهم‌ترین اقدام برای رفع صدای لولای در، روغن‌کاری لولاهای آن باشد. در صورتی که ابتدا میخ لولا را تمیز و سپس از روغن استفاده کنید، دیگر شاهد جیرجیر کردن درب نخواهید بود. برای این کار ابتدا روغن مخصوص را بر روی لولای در بریزید. در این مواقع، استفاده از پد یا اسپری برای روغن‌کاری و رفع صدای درب چوبی موثرتر است.

مطمئن شوید تمام سطح لولا با روغن پوشش داده می‌شود. در گام بعدی، در را چندین بار باز کنید و سپس ببندید تا روغن به تمام لولا نفوذ یابد.

از طریق روغن دیگر شاهد صدای لولای درب نخواهید بود اما نکته حائز اهمیت در این باره، نوع روغن مورداستفاده است. روغنی که برای رفع صدای درب چوبی استفاده می‌کنید، باید مطابق با جنس در و شرایط دمایی باشد. به همین علت، موثرترین روغن‌ها را جهت از بین بردن و رفع صدای لولای در معرفی می‌کنیم.

 

  1. گریس
    گریس، ماده‌ای غلیظ و روان‌کننده است که به علت استفاده از پرکننده در ساختار آن از زنگ‌زدگی و صدای اضافی لولای در جلوگیری می‌کند. همچنین این ماده از چسبندگی بالایی نسبت به قطعات فلزی برخوردار است و با قسمت‌هایی از درب که با آن‌ها در ارتباط خواهد بود، واکنش شیمیایی نشان نمی‌دهد.
  2. روغن خیاطی
    از روغن خیاطی نیز برای روان‌کاری درها استفاده می‌شود اما نکته قابل توجه، نوع آن است. روغن‌های خیاطی دارای سه نوع زردرنگ، بی‌رنگ و نوع مخصوص هستند که دو مورد اول به‌هیچ‌وجه در رفع صدای درب چوبی به کار نمی‌روند و حتی ممکن است به در آسیب هم برسانند اما نوع مخصوص که دارای غلظت بالایی نیز است، در از بین بردن صدای ناخوشایند درها تاثیر فوق‌العاده‌ای می‌گذارد.
  3. روغن سیلیکون
    این روغن مایع شفافی است که خواص چسبندگی و پرکنندگی دارد و در نهایت به روان شدن درها و چرخ‌دنده‌ها می‌انجامد. روغن سیلیکون مقدار اصطکاک موجود میان درب و لولا را کاهش می‌دهد و بعد از چند بار بازوبسته کردن در، صدای ناهنجار آن را از بین می‌برد.
  4. روغن نباتی
    بسیاری از افراد در صورتی که گریس یا روغن خیاطی در دسترس نباشد، برای رفع صدای درب چوبی از روغن نباتی استفاده می‌کنند. این روغن خاصیتی روان‌کننده دارد اما از معایب آن می‌توان به رقیق بودن اشاره کرد. این خاصیت سبب می‌شود پس از مدتی روغن بر روی لولاها خشک شود و شاهد دوباره جیرجیر کردن درب باشیم.

 

محل لولای در را چک کنید

یکی دیگر از دلایل صدای جیرجیر درها، شل شدن یا جابه‌جایی لولا است. لولاها انواع مختلفی چون لولا درب قابلمه ای، پاشنه‌ای، بادبزنی و… دارند. این قطعات بسته به نوعشان زمانی شل می‌شوند که جای آن‌ها دچار تزلزل شود یا مدت زمان زیادی از نصب در و استفاده از آن‌ گذشته باشد؛ بدون آنکه قطعات آن به‌طور مرتب چک، تعمیر یا روغن‌کاری شوند.

برای رفع صدای درب چوبی باید این مشکل را از طریق رگلاژ و محکم کردن لولا و همچنین تنظیم پیچ‌های آن حل کنید و در پایان بر سطح آن روغن بمالید تا روان‌تر و بدون صدا بازوبسته شود.

 

رفع صدای درب چوبی

نکاتی مهم جهت رفع صدای درب چوبی

هنگام رفع صدای درب چوبی توجه به برخی نکات باعث بهتر پیش‌رفتن این عمل می‌شوند:

  • میزان استفاده از روغن را کنترل کنید و در صورت چکه، با استفاده از یک پارچه مانع ریختن آن به اطراف درب شوید.
  • هنگام روان‌کاری لولاها توجه داشته باشید که از بهترین نوع روغن استفاده کنید تا صدای ناخوشایند در را به‌سرعت از بین ببرد.
  • ممکن است هیچ‌کدام از راهکارهای فوق در رفع صدای لولای در موثر نباشند؛ در این صورت امکان دارد لوله‌ها در طول زمان دچار زنگ‌زدگی شده‌اند و در نتیجه، باید به تعویض آن‌ها اقدام کنید.
  • برای رفع صدای درب چوبی از طریق تمیز کردن میخ، می‌توانید از سنباده کمک بگیرید؛ زیرا سنباده تمام حجم اضافی میخ را پاک خواهد کرد اما در صورتی که میخ کج است، آن را بر روی یک سطح سیمانی قرار دهید و از طریق یک چکش صاف کنید.

 

نتیجه‌گیری

باتوجه‌به مطالب فوق، دلایل مختلفی سبب می‌شود تا یک در صدای جیرجیر مانندی از خود تولید کند. برای رفع صدای درب چوبی می‌توان از راه‌هایی چون استفاده از انواع روغن جهت روان‌کاری، تعویض لولا یا تمیزکردن میخ لولاها بهره برد.