جک کابینت

راهنمای خرید جک کابینت برای شناخت بهترین و کاربردی ترین جک

راهنمای خرید جک کابینت

برای آنکه یک کابینت بازوبسته شود، یراق‌آلات متعددی نقش دارند. لولا کابینت، انوع جک، دستگیره و… از جمله این یراق‌آلات هستند. یکی از مهم‌ترین ابزارهای موردنیاز برای درب کابینت‌ها، جک کابینت است. جک‌ها وسیله‌ای کلیدی به شمار می‌روند که وزن کابینت را بر روی خود نگه می‌دارند و سبب بازوبسته شدن بهتر کابینت می‌شوند.

حال ما می‌خواهیم در این یادداشت درباره انواع و راهنمای خرید جک کابینت صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

جک کابینت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

هنگامی که نام جک را می‌شنوید، احتمالا به یاد جک اتومبیل بیفتید، اما تمام ماجرا همین نیست. جک‌ها نوعی یراق ضروری برای ساختمان‌ها هستند که بر روی درب ورودی و درب کمد و کابینت نصب می‌شوند‌. حال ممکن است بپرسید جک کابینت چیست و چه کاربردی دارد.

 

کاربرد انواع جک کابینت

جک‌ها اساساً وسیله‌ای هستند که با تحمل وزن یک جسم، به بلندشدن آن کمک می‌کنند. جک خودرو را به یاد بیاورید، جک کابینت نیز دقیقاً وظیفه مشابهی دارد. هنگامی درب کابینت‌ها به‌صورت عمودی بازوبسته می‌شوند، نیاز است تا از طریق جک این فرایند آسان‌تر صورت بگیرد. می‌پرسید دلیل آن چیست؟

زیرا این کابینت‌ها به‌طور عمودی هستند و باید وزن خود را بر روی وسیله‌ای قرار دهند تا امکان بازوبسته شدن آن‌ها وجود داشته باشد. از طرف دیگر، اغلب جک‌ها برای کابینت‌ها و کمدهای بالایی مناسب هستند اما همواره مدل‌هایی نیز وجود دارند که برای ردیف‌های پایینی کابینت طراحی شده‌اند.

هر کدام از انواع جک درب کابینت و کمد برای موقعیت و وزن‌های خاصی ساخته می‌شوند. به همین علت، قبل از انتخاب جک باید به راهنمای خرید جک کابینت توجه کافی داشته باشید. از سویی، جک‌ها تاثیر بسیاری روی زیبایی کابینت و آشپزخانه دارند. بنابراین مدلی که انتخاب می‌کنید، می‌تواند بر روی دیزاین محیط اثر بگذارد.

 

معرفی انواع جک کابینت همراه با ویژگی آن ها

هنگامی که به راهنمای خرید جک کابینت توجه می‌کنید، متوجه می‌شوید که این یراق‌ها دارای انواع مختلفی هستند. بله، همین‌طور است. جک‌ها بسته به نوع مکانیزمی که دارند و مدل و طرح آن‌ها، در گروه‌های مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. به همین علت، باید بدانید که برای درب کابینت و کمد موردنظرتان چه نوع جکی مناسب است.

در دسته‌بندی انواع جک، باید بگوییم که این لوازم یراقی عمدتاً به سه نوع اتوبوسی، گازی و اونتوس تقسیم می‌شوند. دلیل تمایز هر کدام از این مدل‌ها، مکانیزم و محل قرارگیری آن‌ها است.

 

جک کابینت گازی

یکی از رایج‌ترین مدل‌های جک برای کابینت آشپزخانه، نوع گازی است که با نام جک پمپی نیز شناخته می‌شود. این مدل جک در سه نوع ۸۰، ۱۰۰ و ۱۲۰ نیوتن تولید خواهد شد که بسته به وزن و اندازه کابینت استفاده از آن‌ها متفاوت است. به‌طور مثال، برای کابینت‌هایی با اندازه ۱ تا ۷۰ سانتی‌متر از نوع ۸۰ نیوتن، اندازه ۷۰ سانتی‌متر تا ۱ متر از نوع ۱۰۰ و برای کابینت‌هایی که اندازه‌شان بیشتر از ۱ متر باشد، از مدل ۱۲۰ نیوتن استفاده می‌شود.

 

در راهنمای خرید جک کابینت به شما میگوییم که جک گازی کابینت یکی از متداول ترین انواع جک کابینت است.

کارکرد جک گازی کابینت نیز به این صورت است که درب را کابینت را ثابت نگه می‌دارد. بدین معنا که با باز شدن درب، بازوی جک سبب توقف درب و ثابت ماندن آن می‌شود. با استفاده از راهنمای خرید جک کابینت می‌توانید دریابید که کابینت شما به جک پمپی نیاز دارد یا خیر.

 

جک کابینت اتوبوسی

هنگامی که درب کابینت به‌صورت افقی باشد، باید از جک کابینت اتوبوسی کمک بگیرید. این نوع جک با مکانیزم خاصی که دارد، درب را مانند درب اتوبوس باز می‌کند. در این مدل جک‌ها، درب به سمت بیرون کشیده می‌شود و اغلب بر روی کابینت‌های آب‌چکان نصب خواهد شد.

نکته مهم درباره جک اتوبوسی، اندازه‌های آن است. این مدل یراق‌آلات در دو سایز ۶۰ به ۹۰ و ۹۰ به ۱۲۰ وجود دارد. هنگامی که عرض کابینت در بازه حدوده ۶۰ تا ۹۰ باشد، در این صورت از جک نوع اول و اگر میان اندازه ۹۰ تا ۱۲۰ قرار بگیرد، از جک نوع دوم استفاده خواهد شد. بر این اساس، درب‌هایی که کمتر از ۶۰ سانتی‌متر عرض داشته باشند، امکان نصب این مدل جک را بر روی خود ندارند.

 

راهنمای خرید جک کابینت

 

به عنوان راهنمای خرید جک کابینت، بهتر است بدانید که جک اتوبوسی در دو مدل معمولی و آرام‌بند طراحی می‌شود. تفاوت این دو مدل در نحوه باز شدن آن‌ها است. در نوع معمولی، جک از دو عدد جک بزرگ تشکیل شده است که با سرعت نیز درب را باز می‌کند، در حالی که در نوع آرام‌بند، جک با استفاده از دو نوع جک کوچک درب را با سرعت آرام‌تری باز خواهد کرد.

 

جک کابینت اونتوس

هنگامی که با پرسش جک کابینت چیست، روبه‌رو می‌شویم، بدون شک باید با انواع جک کابینت نیز آشنایی پیدا کنیم. یکی از معروف‌ترین و در عین حال، زیباترین جک‌های کابینت، سری جک اونتوس است. این مدل جک‌ها اغلب برای کابینت‌هایی که در بالا قرار می‌گیرند و وزن سنگین و ابعاد بزرگی دارند، مناسب به شمار می‌روند.

 

نکات کلیدی که قبل از خرید جک کابینت باید بدانید

طول عمر بالا و بازوبسته کردن آسان درب کابینت از ویژگی‌های بارز این نوع جک محسوب می‌شود. مدل اونتوس دارای سری‌های مختلفی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • جک کابینت HK: جک کابینت HK مناسب برای کابینت‌هایی با درب کوچک، دارای انعطاف‌پذیری بی‌نظیر و بسیار مقرون‌به‌صرفه
  • جک کابینت HS: مناسب برای کابینت‌هایی تک درب با درب بزرگ
  • جک کابینت HF: مناسب برای کابینت‌هایی در ارتفاع بالا با دو درب. در این نوع جک‌ها، درب به دو بخش تقسیم می‌شود و هنگام باز شدن، به‌صورت تا شده بالا می‌روند.
  • جک کابینت HL: این نوع جک درواقع همان جک اتوبوسی است که جزوی از سری‌های اونتوس نیز قرار می‌گیرد.

 

نکات مهم هنگام خرید جک کابینت

اگر یک خریدار جک کابینت هستید، باید به راهنمای خرید جک کابینت توجه کنید. برخی از این نکات عبارت‌اند از:

  1. در هنگام خرید جک کابینت، باید با مدل‌های مختلف آن‌ها آشنایی داشته باشید. در کنار مدل‌های فوق که برشمردیم، می‌توان به جک ساعتی، بازویی، بالا و پایین بازشو نیز اشاره کرد.
  2. یکی از مهم‌ترین موارد برای راهنمای خرید جک کابینت، توجه به سایز، اندازه و محل قرارگیری درب کابینت است.
    راهنمای خرید جک کابینت
  3. نکته حائزاهمیت دیگر به مدل جک‌ها بستگی دارد. اغلب جک‌هایی که از آرام‌بند برخوردار هستند، طول عمر بیشتر و کیفیت بهتری را ارائه می‌دهند.
  4. نصب جک درب کابینت بسیار آسان است و با توجه به شیوه‌نامه‌های آن، استفاده از آن‌ها نیز با سهولت صورت می‌گیرد.
  5. یکی دیگر از موارد مهم به‌عنوان راهنمای خرید جک کابینت، موارد پس از خرید است. در صورتی که قصد تعویض جک را دارید، بدون نیاز به کارشناس، تنها کافی است ضامن پایینی و بالایی را درآورید و آن‌ها را جایگزین کنید.

 

جمع‌بندی مطالب

ممکن است بپرسید جک کابینت چیست و چه کاربردی دارد. ما در مطلب فوق تلاش کردیم تا ضمن پاسخ به این سوال، یادداشت جامعی درباره راهنمای خرید جک کابینت ارائه دهیم. جک‌ها با توجه به مکانیزم خاص خود، انواع متفاوتی دارند. به همین علت، به‌عنوان آخرین نکته به شما توصیه می‌کنیم ابتدا با کارکرد آن‌ها و سپس با مدل‌های متنوع جک آشنا شوید و سپس نسبت به خرید اقدام کنید.