مقالات آموزشی ساروگلوبال

دکمه خروج چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر توجه کرده باشید، بسیاری از بیمارستان‌ها و ادارات از درب‌هایی برخوردارند که بر روی آن‌ها، سیستم قفل الکترونیکی اداره می‌شود. این سیستم سبب مدیریت اماکن و بازوبسته شدن اتوماتیک درب آن‌ها خواهند شد. حال ممکن است بپرسید که دکمه خروج چیست و چه ارتباطی با درب‌های هوشمند دارد‌. ما در ادامه این یادداشت می‌خواهیم به نقش دکمه خروج یا دکمه شاسی بپردازیم و بگوییم چرا از اهمیت برخوردار هستند.

 

معرفی دکمه خروج

حساسیت ورود و خروج در بسیاری از مکان‌ها سبب می‌شود تا به‌جای درب‌های عادی، درب‌های هوشمند به ایفای نقش بپردازند. به‌طور مثال، در بیمارستان‌ها به دلیل بهداشتی بودن محیط نیاز به سیستم‌های رفت‌و‌امد هوشمند بیشتر از سایر مکان‌ها احساس می‌شود. ویژگی مشخص این درب‌ها چیست؟ اینکه به‌جای بازوبسته شدن مکانیکی و دستی، اجازه ورود و خروج توسط قفل‌های دیجیتالی و قفل برقی صادر می‌شود.

ممکن است بپرسید نقش دکمه خروج چیست؟ دکمه خروج که با عنوان دکمه شاسی نیز شناخته می‌شود، از طریق سنسور انگشتی درب خروج و ورود را باز می‌کند. استفاده از این آپشن در درب‌های هوشمند میزان حساسیتی را که در محیط‌های بهداشتی لازم است، تأمین خواهد کرد. هنگامی که دکمه خروج فشرده یا لمس می‌شود، سیستم اکسس کنترل اجازه باز شدن را صادر می‌کند‌.

 

معرفی انواع دکمه خروج اضطراری

نکته قابل توجه در این باره آن است که سیستم‌های اکسس کنترل می‌توانند به چندین شیوه اجازه دهند تا دکمه شاسی درب را بازوبسته کند. بسته به اینکه دکمه‌های خروج در دسته کدام مدل قرار می‌گیرند، از طریق سنسور اثر انگشت، تشخیص دادن کف دست یا عنبیه چشم، با استفاده از رمز عبور و همچنین کارت‌های مخصوص مغناطیسی قابلیت باز یا بسته شدن دارند. هرچه میزان حساسیت محیط و رفت‌و‌آمد به آن مهمتر باشد، رمزهای پیچیده‌تری را برای این سیستم تعریف می‌کنند‌.

 

آشنایی با انواع دکمه خروج

مراکزی که از درب هوشمند و سیستم کنترل تردد برخوردار هستند، ممکن است از دکمه‌های خروج متفاوتی نیز استفاده کنند. حال که متوجه شدیم دکمه خروج چیست، به سراغ معرفی انواع آن‌ها می‌رویم. شاسی خروج بسته نوع عملکردی که ارائه می‌دهد و شیوه ارزیابی ورود و خروج افراد از سه مدل برخوردار است:

 

دکمه خروج لمسی

چندین سال است که سیستم‌های کنترل تردد از دکمه‌های خروج لمسی برای مجوز رفت‌و‌آمد بهره می‌گیرند. این مدل دکمه‌ها از سنسورهای اثر انگشت برخوردار هستند و به‌راحتی و بسیار هوشمند اجازه خروج صادر می‌کنند. دکمه خروج لمسی اغلب از جنس فلز و استیل ساخته می‌شوند و ظاهر مدرن‌تر و جذاب‌تری نیز دارند. از مهم‌ترین کاربردهای این مدل شاسی‌های خروج می‌توان به مکان‌هایی چون بیمارستان‌ها، تاسیسات و بانک‌ها اشاره کرد.

 

دکمه خروج چیست و چه کاربردی دارد؟

دکمه خروج بدون لمس

از دیگر مدل‌های دکمه خروج باید از انواع بدون تماس نیز نام ببریم. این شاسی‌ها نسبت به دیگر انواع دکمه خروج در سیستم‌های اکسس کنترل پیشرفته‌تر هستند و با علامت کف دست عمل خواهند کرد. شاید بپرسید کاربرد منظور از کف دست در این مدل دکمه خروج چیست. در حقیقت، در دکمه‌های بدون لمس کافی است بدون هرگونه تماسی، کف دست را در مقابل صفحه بگیرید تا سیستم پس از تشخیص اعتبار شما، اجازه بازوبسته شدن را ارسال کند‌.

البته این نوع دکمه ها تنها با شناسایی کف دست فعال نمی‌شوند. همین که یک شی، یا بدن یک شخص نزدیک به دکمه خروج شود، سنسور متوجه شده و عمل می کند و نیازی به گرفتن کف دست نیست.

از مهم‌ترین مزایای شاسی خروج بدون تماس، استفاده از آن در محیط‌های حساس و آزمایشگاهی است. به‌خصوص که در شرایط شیوع کرونا، هرچه تماس دست و اجسام کمتر باشد، رعایت بهداشت بهتر صورت می‌گیرد. به همین علت، این دکمه‌ها از دیگر انواع بهتر می‌توانند محیط را استریل نگه دارند.

 

دکمه خروج فشاری

یکی از رایج‌ترین انواع دکمه خروج، مدل فشاری است. تا قبل از ظهور مدل‌های لمسی، دکمه خروج فشاری در اغلب اماکن به کار می‌رفت. این مدل از دو بخش تشکیل می‌شود. یک دکمه از جنس زاماک یا آلومینیوم که اغلب بر روی آن علامت exit به چشم می‌خورد و همچنین یک صفحه از جنس استیل که دکمه بر روی آن قرار می‌گیرد. نحوه عملکرد این مدل دکمه بدین صورت است که تنها با پرس و فشار آن اجازه ورود و خروج صادر می‌شود.

 

مزایای استفاده از دکمه خروج

شناخت اینکه دکمه خروج چیست و چه کاربردهایی دارد، کمک می‌کند تا به مزایای آن‌ها بهتر پی ببریم. سیستم‌های اکسس کنترل با در اختیار داشتن شاسی خروج سبب کنترل رفت‌و‌آمد می‌شوند؛ به همین دلیل مهم‌ترین مزیت آن‌ها را می‌توان سهولت در ورود و خروج معرفی کرد. علاوه‌بر، این تجهیزات از مزایای دیگری نیز برخوردارند که عبارت‌اند از:

  • تسریع رفت‌وآمد
  • عدم نیاز به استفاده از ریموت
  • باز کردن درب در مواقعی که سیستم کنترل تردد یا منبع تغذیه از کار افتاده‌اند.
  • با استفاده از این دکمه به‌خصوص انواع لمسی و غیرلمسی دیگر ویروس‌ها و باکتری‌ها مجالی برای انتقال نخواهند داشت.
  • با استفاده از این دکمه دیگری نیازی نیست تا بر روی درب دستگیره نصب شود.
  • استفاده از شاسی خروج سبب افزایش میزان استریل و بهداشت اماکن حساس می‌شود.

 

دکمه خروج در کدام مکان‌ها به کار می‌رود؟

دکمه‌های خروج استفاده‌های متعددی دارند. نصب سیستم‌های کنترل و استفاده از این دکمه‌ها نه‌تنها بازوبسته کردن درب را آسان‌تر می‌کند، بلکه رفت‌و‌آمد افراد نیز با سهولت بیشتری انجام می‌شود. ممکن است کنجکاو باشید که محل استفاده دکمه خروج چیست و کجاست. این سیستم‌ها دایره کاری گسترده‌ای دارند و می‌توانند در انواع اماکن نصب شوند. از ساختمان‌های مسکونی گرفته تا محیط‌های حساس و تاسیسات و آزمایشگاه‌ها.

 

دکمه خروج چیست؟

یکی از کاربری‌های مهم سیستم کنترل و شاسی خروج، استفاده از آن در ادارات به‌خصوص بانک‌ها است. در واقع، تنها محیط‌های بهداشتی نیستند که به ورود و خروج منظم و کنترل‌شده نیاز دارند، بلکه بانک‌ها و برخی اداره‌ها نیز نیازمند این سیستم هستند. همچنین ممکن است دکمه خروج را در فروشگاه‌ها، جواهرفروشی‌ها و مجتمع‌های تجاری نیز ببینید.

سخن پایانی

سیستم کنترل ورود یا اکسس کنترل همراه با تجهیزاتی هستند که به رفت‌و‌آمد سریع و آسان منجر می‌شوند. یکی از مهم‌ترین این تجهیزات، دکمه خروج (push botton) است. ما در یادداشت فوق تلاش کردیم تا بگوییم نقش دکمه خروج چیست و در چه مکان‌هایی به کار می‌رود. دکمه‌ای که با ظاهری کوچک و محکم بخش بزرگی از مسئولیت‌های کنترل ورود را بر عهده دارد. با توجه به آنچه که گفتیم، حال شما برای ما بگویید؛ این دکمه‌ها را در چه اماکنی مشاهده کرده‌اید؟