لولا درب کابینت

جلوگیری از زنگ زدن لولای کابینت با چند راهکار کاربردی

جلوگیری از زنگ زدن لولای کابینت با چند راهکار کاربردی

زنگ زدگی لولای درهای کابینت و فلزات امری طبیعی است و جلوگیری از زنگ زدن لولای کابینت یکی از دغدغه‌های اصلی افراد است. به عبارتی، لولاهای استیل هم با وجود تمام مراقبت‌های لازم به مرور زمان ممکن است زنگ بزنند. این زنگ زدگی دلایل مختلفی از می‌تواند داشته باشد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها تماس با رطوبت یا زنگ زدگی در اثر تمیز کردن لولا با اسپری یا استفاده از مواد شوینده‌ی قوی و خشک نکردن لولا را شامل می‌شوند.

 

۶ نکته برای جلوگیری از زنگ زدن لولای کابینت

در این مطلب سعی می‌کنیم برخی از نکات مهم برای جلوگیری از زنگ زدن لولای کابینت را شرح داده و در ادامه چند راهکار کاربردی را در مورد نحوه پاک کردن زنگ زدگی از لولا کابینت بیان می‌کنیم. تا انتها همراه این مقاله سارو گلوبال باشید.

 

خشک کردن لولا بعد از تمیزکاری

یکی از مهم‌ترین نکات جلوگیری از زنگ زدن لولای کابینت این است که پس از هر بار تمیزکاری لولاها آن‌ها را با دستمال به خوبی خشک کنید. در واقع، همه فلزات و آهن آلات در محیط‌های مرطوب و خیس دچار زنگ زدگی می‌شوند و به همین دلیل خشک کردن لولاها می‌تواند تأثیر بسیاری در جلوگیری از زنگ زدن لولای کابینت داشته باشد.

 

جلوگیری از زنگ زدن لولای کابینت با چند راهکار کاربردی

ایجاد پوشش محافظ روی لولا

همچنین ایجاد یک پوشش محافظ روی لولا تا مدت زیادی می‌تواند از زنگ زدن آن جلوگیری کرده و موجب بهبود عملکرد لولا برای کابینت‌ها و درب‌ها شود. این لایه محافظ می‌تواند شامل کیلر باشد که در رنگ فروشی‌ها عرضه می‌شود یا لاک‌های براق کننده‌ای که به عنوان لوازم آرایشی در منازل استفاده می‌شوند. همچنین روغن کاری یا استفاده از گریس روی لولا هم می‌تواند به عنوان لایه محافظ از زنگ زدن آن جلوگیری کند.

 

مراقبت و نگهداری منظم

اگر سطح کوچکی از لولای کابینت دچار زنگ زدگی شود، این زنگ زدگی به سرعت در همه سطح لولا پخش می‌شود. به همین دلیل برای جلوگیری از زنگ زدن لولای کابینت بهتر است که به طور منظم آن‌ها را بررسی کنید و در صورت مشاهده زنگ زدگی در سطح آن نسبت به پاک کردن زنگ اقدام کنید.

برای این منظور سطح را خراش داده و سپس با آب گرم و صابون بشویید. پس از شست و شو، سطح را با نرم کننده فلزی یا پوشش محافظ دیگری بپوشانید تا از زنگ زدگی بیشتر لولا جلوگیری شود. همچنین در صورت لزوم می‌توانید از یک لایه رنگ جدید برای سطح مربوطه استفاده کنید.

 

جلوگیری از زنگ زدن لولای کابینت با رنگ کردن آن

یکی دیگر از رایج‌ترین روش‌های جلوگیری از زنگ زدن لولا و به طور کلی آهن آلات رنگ کردن آن‌ها است. در واقع، رنگ کردن لولا باعث می‌شود که لایه‌ی محافظی بین اکسیژن محیط و سطح آن قرار گیرد و در نتیجه موجب زنگ زدگی لولای درب و کابینت جلوگیری می‌شود. نکته‌ی مهم در مورد رنگ کردن لولا این است که از رنگ محلول در آب نمی‌توان برای رنگ کاری استفاده کرد؛ زیرا امکان زنگ زدگی در لایه زیر رنگ را شدت می‌دهد.

 

عدم استفاده از شوینده‌ها و اسپری‌های قوی

به طور معمول، بسیاری از ما برای شستن لولاها از شوینده‌های و اسپری‌های قوی استفاده می‌کنیم. این در حالی است که استفاده از چنین شوینده‌هایی می‌تواند تأثیر زیادی در افزایش سرعت زنگ زدگی لولاهای کابینت و درب داشته باشد. به همین دلیل برای تمیز کردن لولاها بهتر است که از مواد خانگی مانند محلول جوش شیرین و آب استفاده کنید. این مواد ضمن براق کردن لولا می‌تواند زنگ زدگی آن را در صورت وجود پاک کند.

 

نحوه پاک کردن زنگ زدگی از لولا کابینت

نحوه پاک کردن زنگ زدگی از لولا کابینت

با وجود همه‌ی روش‌های جلوگیری از زنگ زدگی، لولای کابینت و درب منزلتان ممکن است دچار زنگ زدگی شود و در نتیجه صداهای آزاردهنده‌ای از کابینت‌ها و درب‌ها به گوش برسد. به همین منظور برای رفع صدای لولا کابینت و همچنین پاک کردن زنگ زدگی از روی آن چند راه کاربردی را ارائه می‌دهیم.

 

استفاده از مواد خانگی

همان طور که اشاره شد، استفاده از برخی مواد خانگی در دسترس برای پاک کردن زنگ زدگی از لولا کابینت بسیار مفید هستند. برای این منظور موادی مانند جوش شیرین، سرکه سفید، هیدروژن پر اکسید، نمک و عصاره لیمو، سیب زمینی و صابون، نوشابه گازدار و غیره قابل استفاده هستند.

جوش شیرین یکی از پاک کننده‌های عالی زنگ‌ زدگی محسوب می‌شود. برای پاک کردن سطح زنگ زده آب و جوش شیرین را مخلوط کرده و خمیر ضخیمی تهیه کنید. این خمیر را بر روی نواحی زنگ زده قرار دهید و بگذارید تا مدتی روی آن بماند. سپس در صورت شل شدن نواحی زنگ زده، خمیر را از سطح لولا جدا کرده و آن را پاک کنید.

سرکه سفید نیز برای پاک کردن سطوح کوچک زنگ زده مانند لولای کابینت مفید است. برای این منظور سطح لولا را به طور کامل با سرکه شست و شو داده و پس از مدتی آن را با دستمال خیس پاک کنید و در ادامه با دستمال خشک لولا را کاملا خشک کنید.

همچنین با قرار دادن مقدار کمی از ماده هیدروژن پر اکسید روی سطح زنگ زده و پاک کردن آن پس از چند دقیقه با برس‌های فولادی می‌توانید لولای زنگ زده کابینت خود را تمیز کنید. نمک و عصاره لیمو نیز برای این منظور قابل استفاده است.

به طور کلی،‌ مرکبات حاوی سیتریک اسید بوده و می‌توانند سطوح زنگ زده را پاک کنند. برای این منظور مقداری نمک را بر روی نواحی زنگ ‌زده بپاشید و سپس عصاره لیمو را روی آن بچکانید. پس از ۲ الی ۳ ساعت سطح زنگ زده را با آب بشویید و خشک کنید.

ترکیب سیب زمینی و صابون نیز قابلیت پاک کردن زنگ زدگی لولای کابینت را دارند. برای این منظور سیب زمینی را به دو نیم برش بزنید و تکه‌ی برش داده شده را در صابون قرار دهید. سپس آن را روی سطح زنگ زده بکشید و اجازه دهید برای مدتی به همین حالت بماند.

 

نحوه پاک کردن زنگ زدگی از لولا کابینت

 

سپس، سطح لولا را با سیب زمینی مالش دهید. پس از پاک شدن زنگ زدگی سطح را با دستمال مرطوبی پاک کرده و آن را خشک کنید. همچنین برای عملکرد بهتر ماده می‌توانید این مرحله را دو بار تکرار کنید.

برخی نوشابه‌های گازدار نیز حاوی سیتریک اسید بوده و به راحتی می‌توانند سطوح زنگ زده را پاک کنند. به این منظور می‌توانید نوشابه را روی پارچه‌ای ریخته و آن را روی سطح مورد نظر بکشید تا زنگ زدگی را تمیز کند.

 

استفاده از سیم‌های سابنده یا سمباده

یکی دیگر از روش‌های پاک کردن زنگ زدگی از لولا کابینت استفاده از ابزارهای سابنده‌ای مانند سیم ظرفشویی، کاغذهای سمباده، قلم مو یا برس‌های فولادی است. برای پاک کردن لولای زنگ زده می‌توانید سطح مورد نظر را با این ابزارها بسابید و آن را پاک کنید. البته توجه داشته باشید که هر کدام از این ابزارهای ساینده می‌توانند بر روی سطح لولا خش ایجاد کنند.

 

استفاده از پاک کننده‌های تجاری

برخی پاک کننده‌های تجاری نیز برای پاک کردن زنگ زدگی لولا کابینت مؤثر هستند. این مواد شیمیایی حاوی اسید فسفریک یا اسید اگزالیک بوده و زنگ ‌زدگی را در خود حل می‌کنند. دقت داشته باشید که استفاده از محلول اسید فسفریک برای حل کردن زنگ زدگی در نهایت ترکیبی از آب و محلول فسفات را به دست می‌دهد که محلولی بسیاری سمی محسوب می‌شود. به همین دلیل در صورت استفاده از چنین پاک کننده‌ای باید دقت زیادی به خرج دهید و در هنگام کار از دستکش، عینک ایمنی و ماسک استفاده کنید.

 

جمع بندی

در این مطلب به بررسی روش‌های مؤثر برای جلوگیری از زنگ زدن لولای کابینت پرداختیم و گفتیم که در صورت رعایت کردن هر کدام از این روش‌ها، باز هم سطح لولا ممکن است دچار زنگ زدگی شود. در این مورد نیز برخی راهکارهای مؤثر برای پاک کردن زنگ زدگی از لولا کابینت را تشریح کردیم. اگر شما نیز تجربه‌ای در این زمینه یا نظر و پیشنهادی دارید، آن را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.