لولا درب کابینت

تفاوت لولا توکار و روکار در چیست؟ کدام لولا برای خرید بهتر است؟

تفاوت لولا توکار و روکار در چیست؟

لولاها یراق‌آلاتی مصرفی و پرکاربرد هستند که درب و بدنه کابینت، کمد، ویترین‌ها و در و پنجره را به‌هم متصل می‌کنند. به‌طور کلی، لولا کابینت به دو دسته توکار و روکار تقسیم می‌شوند. شاید بسیاری از شما با لولا توکار و روکار آشنا باشید اما در بسیاری از مواقع، متوجه تفاوت آن‌ها نشوید. اینکه هر کدام از این لولاها چه ویژگی‌هایی دارند، از چه کاربردهایی برخوردار هستند و تفاوت لولا توکار و روکار چیست، مسئله‌ای است که در این یادداشت به آن می‌پردازیم.

 

معرفی لولا توکار

برای معرفی لولا توکار باید بگوییم که این دسته از یراق‌آلات اغلب در درب‌هایی کاربرد دارند که عرض یونیت کمتر از سایز درب باشد. از طرف دیگر، لولا توکار بر روی درب‌هایی نصب می‌شود که داخل بدنه کمد، کابینت و یا ویترین قرار می‌گیرند و با بدنه کابینت در یک سطح مساوی هستند.

 

تفاوت کارایی لولا توکار و روکار در چیست

این لولاها با لولا روکار تفاوت‌هایی دارند. به‌طور مثال، تفاوت لولا توکار و روکار در نحوه و محل نصب آن‌ها است. از سویی، لولاهای توکار باید از مقاومت بالایی برای تحمل وزن درب برخوردار باشند. به همین علت، اغلب از متریال‌های بسیار محکم مانند فولاد ساخته می‌شوند.

لولاهای توکار دارای دو مدل ساده و آرام‌بند هستند. در نوع آرام‌بند، بر روی لولا پمپی نیز نصب خواهد شد که از محکم بسته شدن درب جلوگیری می‌کند. عموما لولاهای توکار با حفر و ایجاد سوراخ بر روی درب قرار می‌گیرند و به همین دلیل، به آن‌ها لولای توکار گفته می‌شود.

 

معرفی لولا روکار

لولا روکار که با نام لولا گازور نیز شناخته می‌شود، دسته‌ای از لولاها هستند که بر روی درب کمد و کابینت نصب می‌شوند. این گروه‌ از لولاها برای نصب نیازی به حفاری و سوراخ کردن محیط ندارند و تفاوت لولا توکار و روکار نیز در همین مورد است. در واقع بدون آنکه درب کابینت را سوراخ کنید، نصب خواهند شد‌. لولاهای روکار عمدتا در زوایای ۹۰ و ۱۱۰ درجه وجود دارند و بر روی انواع درب ام‌دی‌اف، چوبی و غیره نیز قرار می‌گیرند.

بنابراین، این لولاها با لولا گازور تفاوتی ندارند و اگر پرسیده شود که لولا گازور چیست، می‌توان گفت که همان لولاهای روکار هستند. از سوی دیگر، این مدل لولاها انواع متنوعی نیز دارند که عبارت‌اند از:

  • لولا روکار آرام‌بند
  • لولا روکار ساده
  • لولا روکار پمپی

کاربرد لولا توکار چیست؟

انواع لولا روکار حرکت درب را کنترل می‌کنند و باعث می‌شوند تا از برخورد محکم درب به بدنه جلوگیری به عمل بیاید. برخی از این لولاها، مانند مدل آرام‌بند، از سروصدای اضافی درب کمد و کابینت نیز جلوگیری خواهند کرد و برخی دیگر، حرکت سریع‌تری را برای درب ایجاد می‌کنند. لولاهای روکار اغلب از جنس استیل یا فولاد ضدزنگ ساخته می‌شوند و در برابر رطوبت و ضربه نیز مقاوم هستند.

 

تفاوت لولا توکار و روکار

همانطور که در بالا گفتیم، تفاوت لولا توکار و روکار در نحوه نصب و محل قرارگیری آن‌ها است. لولاهای روکار بدون نیاز به ایجاد هیچ‌گونه سوراخی بر روی درب کمد و کابینت نصب می‌شوند. این در حالی است که در مدل توکار باید سوراخ‌هایی را برای قرار گرفتن پیچ‌های لولا ایجاد کرد.

از طرف دیگر، لولاهای توکار بر روی درب‌های نصب خواهند شد که در داخل بدنه قرار می‌گیرند، در حالی که نوع روکار می‌تواند بر روی درب‌های خارجی انواع کمد و کابینت و ویترین نصب شود.

 

لولا توکار یا روکار؟

ما در این یادداشت سعی کردیم به مهم‌ترین تفاوت لولا توکار و روکار بپردازیم. بسته به اینکه این لولاها را در جا نصب خواهید کرد، نوع آن‌ها تفاوت دارد. اگر برای درب‌های داخل بدنه به لولا نیاز دارید، لولا توکار ساده و آرام‌بند انتخاب بهتری است. اما اگر به دنبال لولایی برای درب‌های بیرونی هستید، انواع لولا روکار مناسب به شمار می‌آیند. انتخاب با شماست!