دستگیره درب چوبی

تعویض مغزی قفل درب با روشی ساده و سریع

تعویض مغزی قفل درب

برای بالا بردن میزان امنیت ساختمان لازم است هر چند سال یکبار نسبت به تعویض مغزی قفل درب اقدام کنید. از مهم‌ترین دلایل این امر می‌توان به استهلاک مغزی‌ پیشین در کنار افزایش امنیت اشاره کرد. این امر بسیار ساده و تنها با چند آموزش مرحله‌ای قابل انجام است و بدون نیاز به کلیدساز یا کارشناس‌های مربوطه، می‌توانید این تعویض را خود انجام دهید.

به همین علت، در ادامه به آموزش گام به گام باز کردن مغزی قفل در کمترین زمان خواهیم پرداخت.

 

آموزش تعویض مغزی قفل درب

هنگامی که می‌خواهید تعویض مغزی قفل درب را انجام دهید، بهتر است مراحل زیر را به‌ترتیب طی کنید:

 

تعویض مغزی قفل درب

 

دستگیره در را اندازه بگیرید

در گام نخست، باید نوع دستگیره خود را بشناسید. برای این کار میتوانید مقاله معرفی انواع دستگیره درب را مطالعه کنید. در ادامه اندازه قالب دستگیره را از دو طرف اندازه‌گیری کنید. به‌طور معمول، این اندازه از ۶ الی ۶.۵ سانتی‌متر متغیر است اما باید سایز دقیقی از آن داشته باشید؛ چرا که در صورت ناهماهنگی قفل با قالب دستگیره، مغزی قفل درون آن گیر می‌کند و برای حل مشکل به کلیدسازها نیاز پیدا خواهید کرد.

برای اندازه‌گیری، لازم است خطکشی را در دو طرف جلو و پشت قفل قرار دهید و سپس عدد آن را یادداشت کنید.

 

پیچ‌های دستگیره را جدا کنید

مرحله دوم برای تعویض مغزی قفل درب، جدا کردن دستگیره و تمام پیچ‌های آن است. این اقدام را می‌توانید با پیچ ‌گوشتی برقی و یا با پیچ گوشتی معمولی و آچار آلن انجام دهید. هنگام درآوردن قسمت داخلی دستگیره، توجه داشته باشید که برخی پیچ‌ها غیرقابل دیدن هستند؛ به همین علت، به دقت فراوانی برای پیدا کردن و سپس جدا نمودن آن‌‌ها نیاز دارید.

 

دستگیره را از در جدا کنید

پس از باز کردن پیچ‌ها، باید دستگیره را بیرون بیاورید. در واقع، پس از آنکه تمام پیچ‌ها را جدا کردید، دستگیره به‌راحتی متمایز خواهد شد. در این مرحله، مراقب باشید که در را باز نگه دارید و از بسته شدن آن جلوگیری کنید.

 

Replacement door lock

 

مغزی قفل در را تعویض کنید

برای تعویض مغزی قفل درب و جداشدن آن، باید پیچ مرکزی از قسمت میانی درب باز شود. پس از باز کردن قفل پیشین، مغزی نمونه جدید را جایگذاری کنید و پیچ مرکزی را محکم ببندید. بهتر است توجه داشته باشید در صورت جا ماندن کلید پشت درب، باید به‌حالت عمودی قرار بگیرد تا باعث گیر میان کلید و مغزی نشود‌.

 

 

دستگیره جدید درب را جا بیندازید

در مرحله نهایی تعویض مغزی قفل درب باید دستگیره درب را نصب کنید. در این بخش، ابتدا باید از محکم بودن قفل و تمامی پیچ‌ها اطمینان داشته باشید. سپس بخش‌های خارجی و داخلی دستگیره را در قالب خود چفت کنید و با بستن پیچ‌های آن، کار نصب دستگیره را به اتمام برسانید.

پس از انجام تمام این مراحل، می‌توانید به آسان بودن هر بخش پی ببرید و از عدم نیاز به یک نصاب مطمئن شوید. در پایان، به خاطر داشته باشید که محکم بودن تمام اجزای دستگیره و قفل را چک کنید و در صورت هر ناهماهنگی، به بررسی و رفع آن بپردازید.

 

مغزی قفل درب

آموزش باز کردن مغزی قفل درب ضد سرقت

هنگامی که می‌خواهید تعویض مغزی قفل درب ضد سرقت را انجام دهید، از مغزی‌هایی استفاده کنید که بروزتر و دارای مقاومت و امنیت بیشتری هستند؛ زیرا درهای ضد سرقت ایمنی و اطمینان یک ساختمان را افزایش می‌دهند و تعویض هر یک از اجزای آن‌ها، نیازمند توجه به ضخامت درب، جنس، میزان دوام و قوام است.

همچنین تعویض مغزی قفل در این‌گونه درها به آشنایی با ساختار کامل آن‌ها نیاز دارد. به همین علت، در ادامه به آموزش تصویری تعویض قفل در ضد سرقت می‌پردازیم.

 

آموزش تصویری تعویض مغزی قفل درب ضد سرقت

تعویض مغزی قفل درب ضد سرقت در چهار مرحله صورت می‌گیرد:

پیچ‌های مغزی را باز کنید

درهای ضد سرقت برخلاف انواع دیگر از دو مغزی و یک زبانه برخوردارند که به مغزی بخش بالایی شب‌بند و به قسمت پایین، مغزی ساده گفته می‌شود. برای تعویض مغزی قفل درب که ضد سرقت است، ابتدا باید پیچ‌های مغزی را در بخش جلویی درب که داخل ساختمان قرار دارد، باز کنید.

 

زبانه درب را خارج کنید

پس از باز کردن پیچ‌ها، پوکی و کاسه روزت را از بخش بیرونی در جدا کنید و سپس کار باز کردن پیچ‌های مغزی ساده را انجام دهید تا علاوه بر بخش جلو، پیچ‌های بخش پشتی نیز جدا شوند. سپس سه پیچ موجود در قسمت زبانه مغزی درب ضد سرقت را باز کنید تا مغزی به‌راحتی بیرون بیاید.

 

نصب مغزی

مغزی جدید را نصب کنید

در این مرحله از تعویض مغزی قفل درب، باید پوکی و کاسه رزوت را در محل مناسب خود جای دهید و پیچ‌های آن را محکم ببندید. در مغزی شب بند، کاسه و پوکی همزمان با هم بسته خواهند شد اما در مغزی ساده ابتدا باید به بستن کاسه و سپس چفت کردن محکم روزت و پوکی از پشت اقدام کنید. رعایت هر یک از این نکات در حین تعویض مغزی قفل درب ضد سرقت ضروری است.

 

مغزی را چک کنید

در مرحله پایانی، باید موقعیت قرار گرفتن مغزی و میزان استحکام آن را چک کنید و در صورت هر گونه مشکل، در صدد رفع آن باشید. از سوی دیگر، در این بخش باید به بررسی جایگیری تمام پیچ‌ها، هماهنگی مغزی با دستگیره و قفل شدن صحیح درب بپردازید.

توجه داشته باشید پس از تعویض مغزی قفل درب روغن‌کاری آن را با روغن مخصوص انجام دهید. همچنین در طول تعویض باید به سایر اجزای درب توجه کنید و از اعمال فشار و آسیب رساندن به آن‌ها ممانعت به عمل بیاورید.

 

نتیجه‌گیری

برای افزایش امنیت یا هنگام خرید منزل جدید لازم است برای تعویض مغزی قفل درب اقدام کنید. این کار می‌تواند توسط خود شما صورت بگیرد و نیازی به نیروی متخصص نداشته باشد. انجام مرحله‌ای هر یک از بخش‌های فوق برای درب‌های معمولی و همچنین درب ضد سرقت شما را در این کار یاری خواهد داد.