جک کابینت

آموزش نحوه صحیح تعویض جک گازی کابینت

تعویض جک گازی کابینت

دکوراسیون آشپزخانه در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات بسیار شده و در این راستا لوازم جانبی متنوعی نیز روانه بازار شده‌اند. جک گازی، یکی از تجهیزات مهم در کابینت‌سازی است که در مدل‌های متنوع در بازار موجود است. کاربرد جک گازی در بازکردن درب‌های کابینت‌های بالایی مانند کابینت آب چکان است. این جک‌ها گاهاً خراب شده و نیاز به تعویض دارند. در ادامه نحوه تعویض جک گازی کابینت شرح خواهیم داد.

 

gas spring cabinetانواع جک گازی

ساده‌ترین مدل جک گازی شامل سیلندر و یک میله پیستون است. این سیلندر از گاز نیتروژن تحت‌فشار و روغن تشکیل شده که در فاز فشردگی گاز نیتروژن آن از زیر پیستون عبور کرده و با استفاده از مجراهایی به سمت بالای آن می‌رود. پس از انجام این مرحله درون سیلندر به دلیل این که حجم مواد موجود ناشی از ورود میله پیستون بیشتر می‌شود، نیرو فزاینده بالاتر می‌رود.

جک‌های گازی از پمپ برای باز و بسته کردن درب استفاده می‌کنند و در دو مدل اصلی معمولی و آرام‌بند در بازار موجود هستند. در جک گازی معمولی باید از نیروی دست برای بازکردن درب استفاده شود. همچنین درصورتی که درب را رها کنید با شدت بالایی به بدنه کابینت برخورد خواهد کرد.

جک گازی آرام‌بند دارای سیستم داخلی برای بستن درب است. این جک در صورت رها شدن به آرامی درب را خواهد بست. به‌علاوه، جک گازی آرام‌بند دارای سیستم متوقف کردن درب در هر زاویه دلخواه است. ویژگی اصلی تمامی مدل‌های جک گازی، بی‌صدا بودن و عملکرد به روز آن‌ها است.

جهت تعویض جک گازی کابینت، میزان تحمل وزنی آن‌ها را نیز باید مدنظر قرار دهید. جک‌های گازی که در صنعت کابینت استفاده می‌شوند، معمولاً دارای قدرت ۶۰، ۸۰، ۱۰۰ و ۱۲۰ نیوتون است. جک‌های گازی قویتر هم وجود دارند که در صنایع مبلمان سازی و تختخواب‌های تاشو استفاده می‌شوند.

میزان قدرت جک باید بر اساس وزن و ابعاد دربی که می‌خواهد به آن متصل شود تعیین گردد.

 

تعویض جک گازی کابینت سارو

علت خرابی انواع جک گازی

جک‌های گازی معمولاً هر چند وقت یک بار نیاز به تعویض دارند. علت خرابی این جک‌ها می‌تواند یک یا چند مورد از عوامل زیر باشد:

  • شکستگی جک به علت سنگین بودن درب، بسته شدن ناگهانی و یا ضربه خارجی
  • خارج شدن جک از محل اصلی خود به خاطر شل شدن پیچ‌ها و بسط‌ها
  • خرابی فنر و پمپ داخلی به علت استهلاک طی زمان
  • عدم نصب صحیح جک که در درازمدت منجر به تاب برداشتن، ایجاد فشار بیش از حد و شکستگی جک گازی می‌شود.
  • آسیب دیدن هوابندهای جک گازی

 

روش تعویض جک گازی کابینت

بعد از انتخاب جک متناسب با درب، مرحله بعدی تعویض جک گازی کابینت است. برای این کار به یک پیچ‌گوشتی و دریل نیاز دارید. قبل از نصب دقت داشته باشید که جک باید همیشه به صورتی نصب شود که بخش فلزی آن به سمت پایین باشد. همچنین درصورتی‌که از جک‌های دارای ترمز و آرام‌بند استفاده می‌کنید، باید جک را به‌گونه‌ای نصب کنید که در حالت بسته بودن میله به سمت پایین رفته و در سیلندر فشرده شود.

درصورتی که سوراخ‌های جک قبلی با جک جدید مطابقت ندارد و یا برای اولین بار است که جک نصب می‌کنید، ابتدا لازم است مطابق با جک سوراخ‌هایی در بدنه و درب کابینت ایجاد کنید. زاویه مناسب برای نصب جک گازی کابینت، ۶۰ درجه است. محل‌های سوراخ‌ها را باتوجه به این زاویه مشخص کرده و آنها را با دریل سوراخ کنید.

بخش فلزی جک به بدنه کابینت و بخش سیلندر آن به درب پیچ می‌شود. دقت کنید که قطعات بالا و پایینی هم تراز باشند تا لولاها کشیده یا فشرده نشود. از نصب جک بر روی کابینتی که نزدیک به فضای اجاق گاز است خودداری کنید. دمای بالای ۸۰ درجه گاز درون جک را منبسط کرده و در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌کند.

تعویض جک گازی کابینت، کاری آسان و درعین‌حال نیازمند دقت و اندازه‌گیری‌های دقیق است. در صورتی که شما دانش یا تجهیزات کافی برای تعویض جک گازی کابینت خود در منزل ندارید، حتماً از یک متخصص در این زمینه کمک بخواهید. به خاطر داشته باشید که بیشتر مشکلات خرابی جک‌های گازی کابینت، به علت عدم نصب صحیح آن‌ها است.