مقالات آموزشی ساروگلوبال

۶ ترفند مرتب کردن کابینت ها و نظم دهی به آشپزخانه

ترفند مرتب کردن کابینت آشپزخانه

فضای آشپزخانه معمولا از کوچک‌ترین فضاهای داخل هر خانه است. از سویی بیشترین فعالیت‌های هر خانه در این بخش صورت می‌گیرد. نیاز به استفاده از ابزارها و وسایل گوناگون در کنار نگهداری مواد غذایی با ویژگی‌های متنوع، نظم دهی به آشپزخانه را به یک چالش اساسی تبدیل می‌کند. در این مقاله ۶ ترفند مرتب کردن کابینت آشپزخانه و در کل ایجاد نظم در فضای آشپزخانه را شرح می‌دهیم.

 

قرار دادن هرچیز در مناسب‌ترین جا

 آشپزخانه جایی است که به‌ضرورت، وسایل آشپزی، وسایل شست‌وشو، ظروف، مواد غذایی و برخی مواد و وسایل بهداشتی و پاک‌کننده را در خود جای می‌دهد. در این بخش از خانه معمولا کابینت‌ها و کشوهایی با ابعاد گوناگون تعبیه می‌شود تا همه این موارد در آن گنجانده شود.

 

ترفند مرتب کردن کابینت آشپزخانه

 

یکی از نکات مهمی که باید به عنوان ترفند مرتب کردن کابینت آشپزخانه به آن توجه کنیم، این است که کدام کابینت باید برای کدام موارد در نظر گرفته شود. اصل و قاعده این است که شما آسان‌ترین دسترسی را بر اساس میزان استفاده از محتویات هر کابینت داشته باشید. برخی توصیه‌ها از این قرار است:

 

کابینت‌های پایین

بهتر است ظروف بزرگ و وسایل برقی خصوصا آن‌هایی را که سنگین‌تر هستند، در کابینت‌های پایینی جای دهید. با توجه به ابعاد و وزنی که این وسایل دارند، اگر آن‌ها را در کابینت هوایی قرار دهید، گذاشتن و برداشتن آن‌ها دشوار و احتمالا خطرناک خواهد بود.

 

کابینت‌های بالا

می‌توانید برای بسیاری از موارد از جمله مواد غذایی خشک، لیوان‌ها و ظروف نگهداری غذا از کابینت‌های بالایی استفاده کنید. این موارد معمولا وطن زیادی ندارند و با قرارگیری در کابینت‌های بالا خطری ایجاد نمی‌کنند.

 

کابینت بالای گاز

 به‌طور مشخص از این کابینت برای قرار دادن ادویه‌ها، روغن و موادی که حین آشپزی باید در دسترستان باشد، استفاده کنید.

 

کابینت زیر سینک ظرفشویی

با وجود آب‌بندی، کابینت زیر ظرفشویی همیشه در معرض نفوذ آب و رطوبت است. بنابراین، محتویات این کابینت نباید به آب حساس باشند. می‌توانید تمام آبکش‌ها و لگن‌های پلاستیکی یا استیل، تخته‌های خرد کردن و برخی از شوینده‌ها را که بسته‌بندی ضد آب دارند، در این کابینت قرار دهید. برای نظم دهید.

 

استفاده از شلف در داخل کابینت

یک ترفند مرتب کردن کابینت آشپزخانه استفاده از انواع شلف داخل کابینت است. فضای کابینت‌ها ارتفاع مشخصی دارند. گاهی می‌توانیم اشیاء را بر اساس ارتفاعشان در کابینت جای دهیم. اما گاهی محتویات کابینت اشیائی بسیار کوچک مانند جا‌ی ادویه، نمکدان و… هستند. در این شرایط اگر کف کابینت با آن‌ها پر شود، دیگر نمی‌توان از تمام فضای داخل کابینت استفاده کرد.

 

استفاده از شلف برای مرتب کردن کابینت آشپزخانه

 

برای آن‌که نهایت استفاده از فضای داخل کابینت خصوصا از ارتفاع آن ببریم، باید از شلف داخل کابینت استفاده کنیم. این ابزارها با طبقه‌بندی و تقسیم فضا کمک می‌کنند بتوانیم اشیای ریز و درشت گوناگونی را در داخل یک کابینت بچینیم.

 

ارگانایزر و تقسیم کننده کشو

یک راه دیگر برای نظم دهی به آشپزخانه استفاده از تقسیم‌کننده‌های داخل کشو است. البته از آن‌ها در طبقات کابینت‌ها نیز می‌توان بهره گرفت با این حال استفاده‌شان در کشو رایج‌تر و ضروری‌تر است. معمولا دسته‌های متعدد قاشق، چنگال، چاقو، کفگیر، ملاقه و… را در ابعاد و اندازه‌های گوناگون در کشو جای می‌دهیم. با توجه به ظرافت و کوچکی این دسته از وسایل آشپزخانه، ممکن است خیلی زود یک کشوی آشفته و به‌هم‌ریخته داشته باشیم.

 

 

نظم‌دهنده‌ها و تقسیم‌کننده‌های داخل کشو عالی‌ترین ترفند مرتب کردن کابینت آشپزخانه در این موارد است. با استفاده از آن‌ها می‌توانید انواع کفگیر، ملاقه، قاشق‌ها، چنگال‌ها و کاردها را در بخش‌های جداگانه قرار داد تا باهم قاطی نشوند.

 

استفاده از طبقه دیواری

ترفند چیدمان داخل کابینت مهم است اما نباید غافل بود که یک ترفند نظم دهی به آشپزخانه نهایت استفاده از فضای بیرون از کابینت‌ها است. به این ترتیب داخل کابینت‌ها نیز چندان شلوغ نمی‌شود. در بسیاری از مواقع ما می‌توانیم دیوارهای آشپزخانه را مجهز به طبقات کنیم و بسیاری از وسایل را در آن‌ها قرار دهیم. برای این کار نیاز به پایه نگهدارنده طبقه دیواری داریم.

بر روی این پایه می‌توان طبقاتی را از جنس‌های گوناگون چوب، ام‌دی‌اف، فلز و… قرار داد. این طبقات بهترین فضا برای قرار دادن ظرف چای خشک، حبوبات و ادویه‌های مختلف می‌شود. پایه نگهدارنده و پیچ‌های آن باید جنسی محکم و مرغوب داشته باشد تا بتوان طبقات را با اطمینان بر آن‌ها استوار کرد.

 

استفاده از طبقات یکی از راه های مرتب کردن آشپزخانه است

در مورد انتخاب اشیایی که قرار است روی طبقات بچینیم، باید دقیق باشیم. نخستین نکته این است که اشیای چیده شده در طبقات دیواری در معرض دید هستند. پس بهتر است چیزهایی انتخاب کنیم که نظم و زیبایی کافی را برای آن‌که نقشی در نمای خوب آشپزخانه ایفا کنند، دارند. انتخاب ظروف یک شکل حبوبات یا قوطی‌های چای و ادویه می‌تواند برای این قسمت مناسب باشد. همچنین می‌توانید برخی المان‌های تزئینی را در طبقات به نمایش بگذارید.

 

استفاده از سبدها

سبدها می‌توانند به بطری‌های حاوی مواد خوراکی و نیز مواد شوینده نظم دهند. پیش‌تر اشاره کردیم که بهترین فضا برای قرار دادن مواد شوینده، کابینت زیر سینک است. در نظم دهی کابینت زیر سینک یک سبد چهارگوش برای قرار دادن مواد شوینده در نظر بگیرید. این سبد شوینده‌ها را مرتب کنار هم و به دور از سایر محتویات این کابینت نگاه می‌دارد.

 

استفاده از سبدها برای مرتب کردن وسایل ریز در اشپزخانه بسایر کاربردی است

 

این ایده را می‌توانید برای بطری‌های حاوی مواد غذایی مانند روغن‌ها، شربت‌ها، عصاره‌ها و… نیز استفاده کنید. مایعاتی که نیاز به نگهداری در یخچال ندارند، می‌توانند داخل یک سبد در کابینت قرار گیرند. با این کار خیالتان از این بابت نیز راحت است که بطری‌ها نمی‌افتند و محتویات آن‌ها بیرون نمی‌ریزد.

 

استفاده از آویز و سایر نگهدارها

زیر کابینت‌های هوایی جای مناسبی برای قرار دادن آویزهایی است که می‌توان از آن‌ها برای نگهداری ماگ‌ها، لیوان‌‌ها و فنجان‌ها بهره گرفت. از این آویز‌ها خصوصا در قسمت آبچکان استفاده می‌شود اما می‌توان در داخل کابینت‌ها نیز بهره گرفت.

 

استفاده از اویز از ترفند مرتب کردن کابینت آشپزخانه است

 

برخی میله‌های نگه‌دار حوله با می‌توان با نصب داخل درِ کابینت، برای نگه‌داری اسپری‌ها استفاده کرد. درواقع یک ترفند مرتب کردن کابینت آشپزخانه همین است. همچنین می‌توان از نگه‌دار در قابلمه در این قسمت استفاده کرد و درها را به این شیوه نظم داد. به این ترتیب هم دسترسی به آن‌ها آسان است و هم فضای داخل کابینت را اشغال نمی‌کنند. این مورد نیز از نکات مهم چیدمان قابلمه در کابینت است.

 

نکات تکمیلی نظم دهی به آشپزخانه

  • بهتر است همیشه مواردی را که برای مقصود خاصی استفاده می‌شوند، در محدوده مناسب آن‌ها قرار دهید. مثلا موادی مانند روغن، نمک و ادویه‌جات که حین آشپزی مدام با آن‌ها کار دارید باید در محدوده اجاق‌گاز و وسایلی باشند که با آن‌ها آشپزی می‌کنید.
  • مواد شوینده و مواد خوراکی را هرگز در یک کابینت و نزدیک به هم قرار ندهید. زیرا شوینده‌ها می‌توانند بر مواد خوراکی اثر بگذارند.
  • در چیدمان کابینت محتویاتی را که بیشتر استفاده می‌کنید، در قسمت جلو و در دسترس قرار دهید. مثلا ظروف دم دستی و همچنین ادویه‌جاتی را که بیشتر استفاده می‌کنید، در ردیف جلو قرار دهید.

 

سخن پایانی

با شش ترفند مرتب کردن کابینت آشپزخانه آشنا شدید. این ترفندها ابتدایی‌ترین ایده‌های یک چیدمان موفق و کاربردی است. ابزارهایی که برای نظم دهی به آشپزخانه استفاده می‌شوند، ممکن است در ظاهر کم اهمیت به نظر برسند اما تفاوتی اساسی ایجاد خواهند کرد. شما برای نظم دهی به آشپزخانه و مرتب کردن کابینت‌ها چه ترفندهایی را به کار می‌بندید؟