لولا درب کابینت

دلایل اهمیت یراق آلات کابینت در دکوراسیون داخلی

اهمیت یراق‌آلات کابینت

آشپزخانه، قلب خانه است. این حقیقت بر هیچ‌کس پوشیده نیست که در دکوراسیون داخلی، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌ها، طراحی آشپزخانه است. از طراحی معماری گرفته تا کابینت‌ها و یراق آلات، داشتن یک آشپزخانه رؤیایی نیاز به تجهیزات زیاد، باکیفیت و مناسب دارد. بسیاری فکر می‌کنند که برای داشتن یک آشپزخانه زیبا، نیاز است که هزینه یا زمان زیادی را صرف کنند.

بله، داشتن بودجه کافی، یکی از عوامل تأثیرگذار در این امر است اما علاوه بر بودجه، انتخاب تجهیزات مناسب، یراق آلات باکیفیت و بهره‌گیری از طراحان معتمد نیز، بخش مهمی از طراحی دکوراسیون به‌خصوص در آشپزخانه هستند.

اهمیت یراق آلات آشپزخانه اگر بیش از سایر تجهیزات نباشد؛ کمتر از آن هم نیست. گاهی تعویض یک دستگیره یا لولا، نه‌تنها در زیبایی ظاهری بسیار تأثیرگذار است بلکه موجب آسان‌تر شدن استفاده از کابینت‌ها نیز می‌شود. در قدیم یراق‌آلات کابینت منحصر به لولاهای ساده و نهایتاً دسته‌های فلزی بود، اما امروزه، نقش یراق آلات در تعیین زیبایی و کاربردی بودن تجهیزات بر همه طراحان و متخصصین این حوزه آشکار شده است.

به همین دلیل است که کابینت‌سازان، همواره به مشتریان خود استفاده از بهترین تجهیزات را پیشنهاد می‌کنند. در ادامه درباره اهمیت یراق آلات کابینت و نقش آن‌ها در طراحی منزل صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

اهمیت یراق آلات کابینت

یراق‌آلات کابینت‌‌سازی کدام‌اند؟

برای بازکردن بحث اهمیت یراق آلات کابینت، بهتر است ابتدا درباره این که یراق‌آلات کابینت کدام‌اند کمی اطلاعات کسب کنیم. معمولاً در هنگام انتخاب و تجهیز آشپزخانه، عمده توجه به جنس اصلی بدنه است. بااین‌وجود، چیزی که جلوه واقعی را به فضا خواهد داد، یراق‌آلات جانبی آن هستند. یراق‌آلات برای کابینت مانند چاشنی برای غذا هستند که طعم و عطر اصلی آن را مشخص خواهند کرد.

به طور خلاصه می‌توان گفت به تمام محصولاتی که قطعات و صفحات اصلی کابینت را به هم متصل کرده و یا به کارکرد صحیح آن کمک می‌کنند یراق‌آلات نامیده می‌شوند. این یراق‌آلات ممکن است علاوه بر کابینت‌سازی در مدسازی و سایر بخش‌های منزل نیز استفاده شوند.

انواع یراق‌آلات در کابینت را می‌توان از جهات مختلف دسته‌بندی کرد. یراق‌آلات از لحاظ جنس به انواع زیر تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • یراق آلات فلزی
  • یراق آلات پلاستیکی
  • یراق آلات چوبی
  • یراق آلات شیشه ای
  • یراق آلات سنگی
  • یراق آلات ترکیبی

از لحاظ کارکرد و نوع نیز می‌توان یراق‌آلات کابینت را به گروه‌های زیر تقسیم‌بندی کرد:

لولا گازور

لولاها

لولاها، نقاط اتصال کابینت و درب آن بوده از یکی از پراهمیت‌ترین یراق آلات کابینت محسوب می‌شوند. لولاها به دودسته لولاهای ساده و لولا گازور تقسیم‌بندی می‌شوند. لولا گازورها، به انواع آرام‌بندها، جک‌ها و پمپ‌ها برای کارایی بهتر در بخش مختلف کابینت‌ها مجهز شده‌اند.

 

جک‌ها

جک‌ها را می‌توان یکی از تجهیزات نسبتاً جدید در صنعت کابینت‌سازی نامید. با این‌وجود، جک‌ها نقش مهمی در پایداری و استفاده کابینت‌ها به خصوص در طراحی‌های جدید دارند. معمولاً از جک‌ها برای بازکردن درب‌های عمودی و درب‌های کابینت‌های بالایی آشپزخانه استفاده می‌شود.

جک‌های کابینت را می‌توان به دو دسته پمپی و اتوبوسی تقسیم‌بندی کرد که هرکدام کاربردهای خود را دارند. جک‌ها نیز مانند لولاها دارای آرام‌بند برای بازبسته کردن بی‌صدای درب کابینت‌ها هستند.

 

ریل تاندم باکس

ریل‌ها

در گذشته برای باز و بسته کردن کشوها و کابینت‌های کشویی از مکانیزم بدنه و شیار استفاده می‌شود به این صورت که شیاری در بدنه و قطعه‌ای اضافی در جعبه کشو یا پایین درب کابینت نصب می‌شد تا در شیار حرکت کرده و درب و کشو را باز و بسته کند. جایگزین مناسب این کابینت‌های قدیمی، ریل نامیده می‌شود.

ریل‌های کابینت در انواع ریل تاندم، ریل ساچمه ای، برقی و غلتکی در بازار موجود هستند. ریل یکی از تجهیزاتی ایست که اهمیت یراق آلات کابینت را نمایان می‌کند. با استفاده از ریل‌ها می‌توان در فضای کم کشوهایی با دسترسی زیاد ایجاد کرد و یا درب‌ها را به‌صورت ریلی طراحی کرد تا کمتر جا بگیرند.

برخی از این ریل‌ها نیز به آرام‌بند و سیستم برقی برای راحتی بهتر استفاده تجهیز شده‌اند.

 

دستگیره کابینت

دستگیره‌ها

برخلاف بسیاری از یراق آلات صحبت شده که معمولاً به‌صورت توکار بودند، دستگیره‌ها یکی از نمایان‌ترین تجهیزات آشپزخانه با نقش مهم در زیبایی و کاربردی بودن کابینت‌ها هستند. دستگیره‌ها در انواع کلاسیک و مدرن مانند دستگیره کابینت شاخه ای (و یا تک پایه و دوپایه) در بازار موجود هستند. در هنگام انتخاب دستگیره کابینت علاوه بر زیبایی به کارایی، جنس و هماهنگی آن با رنگ و مدل بدنه کابینت‌های خود توجه کنید.

 

پیچ‌ها، اتصالات و نگهدارنده‌ها

بخش مهمی از اهمیت یراق آلات کابینت و نقش آن‌ها در زیبایی و استحکام در انتخاب اتصالات مناسب برای کابینت نهفته است. این یراق‌آلات وظیفه اصلی اتصال بدنه به یکدیگر را برعهده داشته و در طول عمر کابینت بسیار تأثیرگذار هستند. از انواع این تجهیزات می‌توان به پیچ‌ها، چرخ‌ها، زیرسری، قفل، گونیا، مگنت‌ها و … اشاره کرد.

 

اهمیت یراق آلات

اکسسوری‌ها

اکسسوری‌ها بخش جدیدی از یراق‌آلات کابینت هستند که کار با کابینت را آسان می‌کنند. از این اکسسوری‌ها می‌توان به طبقات متحرک، درب‌های کرکره‌ای، سوپرمارکت، چراغ‌های توکار و مجیک کرنرها اشاره کرد.

 

چرا از یراق آلات کابینت استفاده می‌کنیم؟

اصلی‌ترین دلیل استفاده از یراق‌آلات کابینت، اتصال بخش‌های مختلف بدنه کابینت به یکدیگر است. در قدیم این اتصالات به لولا و دستگیره محدود می‌شد اما امروزه با پیشرفت فناوری در کنار کوچک شدن منازل، نقش یراق آلات کابینت برای آسان‌تر کردن کار در آشپزخانه بسیار حس شده و منجر به تولید انواع تجهیزات نوین گشته است.

 

اهمیت یراق آلات کابینت

اهمیت و نقش یراق آلات کابینت در زیبایی آشپزخانه

همان‌طور که گفته شد، یراق‌آلات اهمیتی به‌اندازه بدنه اصلی کابینت دارند. اولین و مهم‌ترین نقش آن‌ها در اتصال و به هم وصل کردن بخش‌های مختلف کابینت است. اما این تمام کار نیست. یراق‌آلات، کار در آشپزخانه را راحت می‌کنند، برای شما فضای مناسب ایجاد می‌کنند و حتی عمر مفید کابینت و دکوراسیون آشپزخانه شما را افزایش می‌دهند.

اکثر یراق‌آلات امروزی مانند جک‌ها، لولاها و ریل‌ها به سیستم آرام‌بند مجهز هستند که امکان باز و بسته شدن آرام درب و کشوهای کابینت بدون صدا را فراهم کرده و از ضربه نیز در هنگام بسته شدن جلوگیری می‌کنند.

این امر علاوه بر کاهش ضربات به بدنه و جلوگیری از آسیب، بسیار برای کودکان و افراد معلول نیز مناسب است و از بروز حوادث دلخراش در آشپزخانه جلوگیری می‌کند.

نقش یراق آلات کابینت در زیبایی آشپزخانه بر هیچ کس پوشیده نیست. یراق‌آلات با خود استحکام، کاربری آسان و زیبایی به آشپزخانه شما هدیه می‌دهند. در هنگام خرید یراق‌آلات هرگز در انتخاب تجهیزات باکیفیت و خوش‌نام شک نکنید زیرا که اهمیت یراق آلات کابینت به‌اندازه بدنه آن و حتی بیشتر بوده و در درازمدت امتحان خود را پس می‌دهند.