اکسس کنترل

کارتخوان‌ درب چه انواعی دارد؟​

کارتخوان‌ مجاورتی مستقل

معمولاً ازطریق کارتخوان نصب‌شده برروی درب یا دیوار قفل را باز می‌کنید. در نگاه اول، همۀ کارتخوان‌های درب ممکن است یکسان به نظر برسند. تفاوت اصلی نحوۀ وصل شدن اکسس کنترل درب (چه داخل ساختمان در اتاق آی‌تی یا ازطریق فضای ابری) ازطریق اتصال باسیم یا بی‌سیم یا بدون هیچ اتصالی است. عامل دیگر منبع تغذیه است-که ممکن است با باتری کار کند یا به منبع کم‌ولتاژ وصل باشد یا ازطریق شبکه تغذیه شود. جزئیات بیشتر در مورد انواع کارتخوان درب را می‌توانید در ادامه مطالعه کنید.

انواع کارتخوان‌ درب

کارتخوان‌ها را می‌توانید به چهار دستۀ مختلف تقسیم‌بندی کنید:
۱. کارتخوان‌ مجاورتی مستقل (Standalone proximity reader)
۲. کارتخوان‌ مجاورتی بی‌سیم (Wireless proximity reader)
۳. کارتخوان‌ مجاورتی (proximity reader)
۴. کارتخوان‌ PoE و IP

بیایید انواع کارتخوان درب را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

۱. کارتخوان‌ مجاورتی مستقل

این نوع کارتخوان‌ها به برق متصل می‌شوند، اما به‌هیچ وجه اتصال داده‌ای ندارند. معمولاً در یک سناریوی نصب یکباره توسط قفل‌سازی محلی نصب می‌شوند. کارتخوان‌های مجاورتی مستقل، فاقد صفحۀ کنترل مرکزی هستند.
گاهی این‌ به کارتخوان‌ها «فاقد صفحه» (panel free) می‌گویند؛ چراکه کاملاً به‌شکل نامتمرکز نصب می‌شوند. طرز کار آن مثل این است که برای هر نفر یک پین‌کد برروی کارتخوان او طراحی کنید. این امر برای نصب‌های بسیار جزئی و «سریع» گزینۀ بسیار خوبی است، اما معمولاً پیچیدگی را افزایش می‌دهد زیرا باید به‌سراغ همۀ کارتخوان‌ها بروید و آن‌ها را آزمایش و کارت را فعّال کنید. نمی‌توانید دسترسی را همزمان کنترل کنید، اما لازم است کارت را برروی هر کارتخوان غیرفعّال کنید. به‌همین دلیل است که اغلب با پین پد (PIN pad) از آن‌ها استفاده می‌شود. کمتر کسی از این کارتخوان‌ها استفاده می‌کند، اما هنوز قفل‌سازهای محلی آن‌ها را پیشنهاد می‌کنند.

کارتخوان‌ مجاورتی مستقل

۲. کارتخوان مجاورتی بی‌سیم

این کارتخوان‌ها در هتل‌ها کاربرد دارند تا لازم نباشد تمام درب‌‌ها به مکان مرکزی وصل شوند. معمولاً با باطری کار می‌کنند و به تقویت‌کنندۀ بی‌سیم (wireless repeater) وصل می‌شوند.
در مثال هتل‌ها، کارتخوان‌های روی قفل‌ها از نوع بی‌سیم هستند. این بدان معنا است که به برق وصل نیستند (با باتری کار می‌کنند) و و اتصال داده‌ای باسیم ندارند. معمولاً در راهروها ممکن است نقاط دسترسی کوچکی را با همان برند کارتخوان بی‌سیم ملاحظه کنید و گاهی خود قفل‌ها دارای همان برند هستند. قفل‌ها به همین شکل به محیط آنلاین متصل می‌شوند. در واقع ازطریق RF (بسامد رادیویی) و براساس پروتکل ذخیرۀ باتری به این نقطۀ دسترسی، که خود به اینترنت وصل است، متصل می‌شوند. در این حالت نیازی نیست به‌طور فیزیکی به هر قفل وصل باشید؛ بلکه باید اطلاعات را همزمان به‌روز کنید. اگر تعداد درب‌های شما بیشتر از ۵۰ است، به این کار حتی فکر هم نکنید چون باید تمام باتری‌های قفل‌ها را به‌روز کنید.

کارتخوان مجاورتی بی‌سیم​

۳. کارتخوان مجاورتی

این نوع کارتخوان‌ها از دیگر انواع کارتخوان درب هستند که قادرند فرمت‌های RFID، بلوتوث (BLE) یا NFC را که ازطریق پروتکل داده‌ای که مستقیماً به پنل اکسس کنترل وصل می‌شود، بخوانند.
کارتخوان ‌های مجاورتی که به‌اصطلاح «کارتخوان ‌های پروکس» (prox readers) نامیده می‌شوند، پرکاربردترین نوع کارتخوان در محیط‌های تجاری هستند. تقریباً با هر نوع سیستم اکسس کنترل سازگاری دارند، زیرا معمولاً براساس پروتکل موسوم به «پروتکل ویگاند» که سال ۱۹۷۴ ابداع شد، ارتباط برقرار می‌کنند. از آن‌جا که این کارتخوان ‌های پروکس، پایین‌ترین استاندارد ممکن را دارند، هرکسی می‌تواند با دنبال کردن این دستورالعمل‌ها آن‌ها را هک کند. برخی نمونه‌ها عبارت‌اند از: هک HID، کپی آی‌دی کارت پروکس یا آسیب‌پذیری پروتکل ویگاند. کارتخوان ‌های مجاورتی «پیش‌فرضی» عالی برای محیط‌های استاندارد هستند. اما، گزینه‌های پیشرفته‌تر که مقیاس‎‌پذیری، امنیت و آمادگی در آینده را امکان‌پذیر می‌کنند، در آن‌ها وجود ندارد.

کارتخوان مجاورتی

۴. کارتخوان IP (کارتخوان مجاورتی متصل به IP)

این، نوع مدرن‌تری از کارتخوان است که قابلیت ادغام با سیستم‌های IT را دارد و در آن هیچ ارتباطی بین کارتخوان و کنترل‌گر وجود ندارد. این نوع کارتخوان قادر به خواندن کارت‌های امنیتی، اپلیکیش‌های اندروید و iOS است و نوعی کارتخوان مبتنی‌بر شبکه است که کارکرد بلوتوث و NFC را نیز دارا است.
درحال حاضر، انواع پیشرفتۀ کارتخوان را می‌توان به‌دلیل قابلیت اتصال به IP به‌طور کامل در محیط‌های IT تلفیق کرد. ترافیک داده از/به این کارتخوان‌‌ها را می‌توان راحت‌تر کنترل و ایمن کرد. فرایند نصب آن‌ها نیز مشابه نصب دوربین CCTV است.
کارتخوان‌‌های IP گزینۀ بسیار خوبی برای ایجاد امنیت هستند از این جهت که هیچ ارتباط مستقیمی بین کارتخوان و قفل درب وجود ندارد. معنیش این است که نمی‌توان سیم را قطع کرد یا آن را دستکاری کرد چون قبل از برقرای ارتباط با دیگر دستگاه‌ها، همه‌ چیز باید ازطریق فایروال روی کلیدهای‌تان اجرا شود. می‌توان نتیجه‌گیری کرد که کارتخوان‌‌های IP به دلیل قابلیت ادغام‌پذیری، کنترل‌پذیری و ایمنی بالا می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

کارتخوان مجاورتی متصل به IP

بخشی از یکی از مقالات getkisi.com را خواندید که تیم محتوا سارو آن را ترجمه و ویرایش کرده است.