لولا درب کابینت

معرفی انواع لولا کابینت و کاربرد آنها

معرفی انواع لولا کابینت

لولای کابینت، از اصلی‌ترین تجهیزات کابینت‌سازی است. لولای کابینت، وظیفه اتصال درب به بدنه را داشته و بسته به نوع کابینت، جنس و کاربرد انواع مختلفی از لولا درب کابینت وجود دارند. لولاها معمولاً از جنس‌های مختلفی تهیه شده و حتی درجه‌بندی‌های کیفی متفاوتی دارند.

امروزه لولاهای گازور و لولا آرام‌بند از محبوب‌ترین مدل‌های لولا برای استفاده هستند زیرا علاوه بر نصب آسان، کاربردی بوده و عمر بالاتری نیز دارند. در این مطلب به معرفی انواع لولا درب کابینت پرداخته و آن‌ها را با کاربردهایشان معرفی خواهیم کرد.

معرفی انواع لولا کابینت

بسته به محل کابینت، جنس کابینت و طراحی آن، ممکن است از یک یا چند مدل از لولاها زیر در ساخت کابینت استفاده شود.

 

لولای معمولی (تخت)

اولین و قدیمی‌ترین انواع لولا درب کابینت که کاربردهای بسیار زیادی هم دارد، لولای معمولی یا تخت است. لولا ساده از دو برگ و یک پین ساخته شده و نصب آن نیز آسان است. از لولای معمولی برای اتصال درب کابینت به باکس استفاده می‌شود. این مدل بدون آرام‌بند بوده و از ابعاد کوچک تا لولاهای ده متری قابل تولید و استفاده در شرایط مختلف است.

بهترین لولا تخت کابینتلولای چاقویی

برعکس لولای تخت که در کنار در نصب شده و اتصال ایجاد می‌کند، این مدل در پایین و بالای درب و باکس کابینت نصب شده و پس از نصب و اتصال کاملاً از دید پنهان است. به لولای چاقویی، گاهاً لولای قیچی نیز گفته می‌شود و بیش‌تر در مواردی که ظرافت در طراحی بسیار اهمیت دارد از این مدل لولای کابینت استفاده می‌شود. از این لولا در کابینت‌های پایین آشپزخانه و درب کمدهای دکوری داخل اتاق‌ها و سالن‌ها استفاده می‌شود.

 

لولای اروپایی

یکی دیگر از لولاهای پنهان که در اکثر کابینت‌ها استفاده می‌شود، لولای اروپایی است. این محصول اکثراً در کابینت‌های بدون قاب استفاده شده و به در اجازه می‌دهد تا بدون برخورد به باکس کابینت آزادانه بچرخد. با استفاده از این لولاها، شکافی بین درب و کابینت وجود نخواهد داشت. لولای اروپایی از دو الی سه جهت قابل تنظیم است و به همین دلیل جفت کردن آن و تنظیم مجدد درب آسان‌تر می‌شود.

 

لولا مخفی

در معرفی انواع لولا کابینت، چند مدل لولای مخفی و نیمه مخفی وجود دارد. اما مهم‌ترین و معروف‌ترین مدل لولای مخفی کابینت این مدل است که به آن لولای نامرئی با پنهان نیز گفته می‌شود. این محصول به داخل درب کابینت و قاب متصل شده و به‌گونه‌ای است که انگار در بر روی قاب شناور است.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از لولای مخفی این است که می‌توان آن‌ها به‌راحتی در هر بخش از کار نصب کنید بدون این‌که نگران جلوه ظاهری آن باشید. در صورتی که در اندازه‌گیری‌های کابینت و درب‌ها نقص‌های جزئی وجود داشته باشد، این لولاهای مخفی کابینت به پوشاندن این نقص‌ها کمک می‌کنند. برای نصب این مدل لازم است تا سوراخی به‌اندازه برگه لولا در کابینت ایجاد شده و لولا در سوراخ بسته می‌شود.

معرفی انواع لولا کابینت

لولا آرام‌بند کابینت

هدف اصلی لولاهای آرام‌بند کابینت، بسته شدن درب کابینت بدون ایجاد سروصدای برخورد و گرفتن ضربه در هنگام بسته شدن است. در این مدل از پمپ یا جک آرام‌بند کابینت استفاده شده است. لولاهای آرام‌بند از نظر درجه‌بندی انواع مختلفی دارند و بر اساس این درجه، میزان بازشدگی درب آن‌ها تعیین می‌شود.

این مدل، علاوه بر بستن آرام و بی‌سروصدای درب، حالتی نیمه‌خودکار دارد و با ایجاد یک فشار بسیار کم زمانی که در به زاویه خاصی رسید پمپ لولا را در اختیار گرفته و بدون فشار، در بسته می‌شود. بسته شدن آرام و بدون ضربه در کابینت، به افزایش طول عمر آن و جلوگیری از تاب برداشتن درب کمک می‌کند.

 

لولا اتوبوسی کابینت

لولای اتوبوسی یا جک اتوبوسی کابینت، اجازه می‌دهد تا درب کابینت به‌جای حالت معمولی، به سمت بالا و به‌صورت افقی باز شود. این مدل برای استفاده در کابینت آب‌چکان و یا کابینت‌های بالایی آشپزخانه طراحی شده است. مکانیسم لولاهای اتوبوسی بر اساس استفاده از جک‌های پمپی طراحی شده است.

لولاهای اتوبوسی در دو مدل کلی دسته‌بندی می‌شوند:

ساده: این مدل به‌صورت یک زمانه عمل کرده و با ایجاد فشار در یک مرحله درب کامل باز یا بسته می‌شود.
آرام‌بند: لولای اتوبوسی آرام‌بند علاوه بر دو جک، دارای یک پمپ آرام‌بند است که به درب اجازه می‌دهد ممرحله‌به‌مرحله باز شده و بتوان آن را در یک ارتفاع خاص ثابت نگه داشت.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لولای اتوبوسی کابینت، قابلیت استفاده از آن‌ها در فضاهای کوچک و مواقعی است که درب کابینت فضای کافی برای باز شدن از پهلو را ندارد. تحمل وزن این مدل لولاها متفاوت است و در هنگام خرید باید به ابعاد و وزن درب خود توجه کتید. خرید لولای با تحمل وزن بالا برای درب‌های سبک باعث می‌شود تا علاوه ایجاد فشار زیاد به لولا، درب در هنگام باز شدن به بالا پرت شده و آسیب ببیند.

لولا اتوبوسی

لولا گازور

در ادامه معرفی انواع لولا کابینت به معرفی لولا گازور اشاره می‌کنیم. این لولا، بعد از لولای معمولی، رایج‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین مدل در انواع لولای کابینت در ایران است. این محصول که به نام لولا کابینت یا لولا فلزی نیز شناخته می‌شود به‌خاطر نصب آسان، عمر طولانی و قابلیت‌هایی مانند آرام‌بند بودن بسیار پرطرف‌دار شده است.

این مدل اکثر از جنس استیل تولید می‌شود و در دو مدل تک مرحله و دو مرحله در بازار موجود است. نصب لولا گازور نیاز به ایجاد یک قوس در کابینت و نشستن لولا در آن است.

لولا گازور مدل‌های متنوعی دارد که معروف‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

لولا گازور زاویه‌دار: این مدل با نام لولای کنج نیز شناخته می‌شود. زاویه بسته لولاگازور، بر اساس زاویه درب با باکس کابینت در حالت بسته تعیین می‌شود. این زاویه در حالت معمولی ۰ درجه است. اما در کابینت‌های کنج آشپزخانه، ‌ این زاویه متفاوت است و برای اتصال باید از لولا گازور زاویه دار استفاده شود. این زاویه می‌تواند از ۳۰ تا ۴۵ درجه و ۱۸۰ درجه متغیر باشد.

لولا گازور خرچنگی: این مدل با نام لولا چنگکی نیز شناخته می‌شود. مزیت این مدل لولا در این است که امکان باز شدن درب کابینت تا ۱۸۰ درجه را مهیا می‌کنند. لولا خرچنگی کابینت در دو مدل ساده و آرام‌بند (دوبعدی و سه‌بعدی) تولید می‌شود و مدل آرام‌بند آن دارای یک جک پمپی برای گرفتن ضربه در و آرام بسته شدن آن است.

لولا گازور شیشه: این مدل، در واقع لولایی است که در تمام درب‌های شیشه‌ای کابینت‌ها، بوفه‌ها و دکورها استفاده می‌شود. مزیت آن در عدم نیاز به سوراخ کردن شیشه برای اتصال است. لولا گازور شیشه از دو بخش تشکیل شده که بخش اول بر روی بدنه کابینت با بوفه نصب شده و بخش دوم که به‌صورت دایره شکل است بر روی شیشه نصب می‌شود. ابعاد و توان نگه‌داشت این مدل بر اساس وزن درب متفاوت است.

 

 

 

بهترین مارک لولا کابینت

یکی از مهم‌تری یراق‌آلاتی که در نصب کابینت استفاده می‌شود، لولای درب کابینت است. این لولاها از جنس‌های مختلفی از جمله استیل، برنج و آلومینیوم ساخته شده و کیفیت‌های بسیار متفاوتی دارند. باتوجه‌به این‌که میزان استفاده از لولا زیاد است، کیفیت بالای لولا در ماندگاری کابینت‌ها و تاب برنداشتن درب آن نقش بسیار مهمی دارد.

لولاهای موجود در بازار ایران، تحت برندهای متنوع ساخت کشورهایی مانند چین، ایتالیا، ترکیه و ایران هستند. بهترین مارک لولای کابینت، مارکی است که جنس لولاهای آن از استیل بوده و لوازم‌یدکی آن به‌راحتی در بازار موجود باشد. برندهای سارو، فانتونی، بلوم، مپا و هافله از معروف‌ترین مارک‌های لولای درب کابینت در ایران هستند.

 

کلام آخر

هنگام خرید لولا کابینت، علاوه بر جنس و کیفیت، نوع، کاربرد لولا و وزنی که قرار است تحمل کند بسیار مهم است. لولاهای مخفی برای استفاده در مکان‌هایی که ظرافت کار اهمیت دارد مناسب است. لولاهای آرام‌بند برای استفاده در انواع کابینت‌ها مناسب هستند و با بهره‌گیری از پمپ‌های مخصوص از بسته شدن ناگهانی و ضربه به کابینت جلوگیری می‌کنند.

برای کابینت‌های بالایی و آب‌چکان نیز، بهترین گزینه لولاهای اتوبوسی هستند که با داشتن جک آرام‌بند کابینت، ضربه در کابینت را گرفته و به ثابت ماندن درب در یک زاویه خاص نیز کمک می‌کنند. معروف‌ترین و پرکاربردترین مدل لولای درب کابینت در ایران هم لولاهای گازور هستند که برای نواحی زاویه‌دار و درب‌های شیشه‌ای بهترین گزینه هستند.