دستگیره درب کابینت

راهنمای انتخاب دستگیره کابینت و ۶ نکته کلیدی که باید به آن توجه کنید

راهنمای انتخاب دستگیره کابینت

بخش مهمی از دکوراسیون آشپزخانه را کابینت‌ها تشکیل می‌دهند. از طرفی، کابینت نیز بسته به سبک، طرح و رنگی که دارد، به دستگیره نیازمند است. دستگیره‌ها زیبایی یک آشپزخانه را تکمیل می‌کنند؛ به همین علت، انتخاب آن‌ها با حساسیت نسبتا زیادی همراه است. برای انتخاب دستگیره کابینت مناسب، موارد بسیاری وجود دارند که توجه به آن‌ها فرصت انتخاب آگاهانه‌تری را به فرد می‌دهد.

در این مقاله قصد داریم تا درباره راهنمای انتخاب دستگیره کابینت صحبت کنیم.

 

انواع دستگیره کابینت

آشنایی با انواع دستگیره کابینت

برای آنکه در نحوه انتخاب دستگیره کابینت به شما کمک کنیم، ابتدا انواع دستگیره‌ها را معرفی خواهیم کرد. دستگیره کابینت دارای انواع مختلفی است که از نظر شکل و طرح با هم تفاوت دارند. این مدل‌ها عبارت‌اند از:

 

دستگیره‌های دکمه‌ای ظاهری کروی‌مانند دارند و زاویه‌دار هستند، در حالی که در انواع خطی با دستگیره‌هایی مدرن مواجهیم. این دستگیره‌ها می‌توانند به‌صورت افقی یا عمودی بر روی کابینت نصب شوند و ظاهر زیبایی به آشپزخانه ببخشند. دستگیره‌های خطی دارای مدل‌های منحنی یا مستطیلی هستند و با سبک‌های متنوع نیز هارمونی ایجاد می‌کنند.

برای انتخاب دستگیره تک‌پیچ یا دوپیچ یا هر دو، هیچ قانون سفت‌وسختی وجود ندارد اما یک اولویت وجود دارد و آن این‌که برای درب‌ها از دستگیره تک‌پیچ و برای کشوها از دستگیره دوپیچ استفاده شود.

باز کردن کشو با دستگیره دوپیچ خیلی راحت‌تر است. در این حالت، به‌جای این‌که فقط از سرانگشتان‌تان استفاده کنید، از کل دست‌تان برای گرفتن دستگیره استفاده می‌کنید؛ زیرا با بودن همۀ قابلمه‌ها، تابه‌ها و ظروف و غیره، کشوها بسیار سنگین می‌شوند.

از طرف دیگر، دستگیره‌های پنهان از مدل‌هایی به شمار می‌روند که بر روی لبه درب کابینت قرار می‌گیرند و به‌راحتی به بازوبسته شدن کابینت منجر می‌شوند. این مدل‌ها به دکوراسیون کابینت و آشپزخانه سبکی مینیمال می‌دهند و انواع متعددی نیز دارند. اکنون که با مدل‌های مختلف دستگیره آشنا شده‌اید، به سراغ راهنمای انتخاب دستگیره کابینت می‌رویم.

 

راهنمای انتخاب دستگیره کابینت

 

نکات مهم در انتخاب دستگیره کابینت

نحوه انتخاب دستگیره کابینت بسیار اهمیت دارد. دلیل این امر را می‌توان در ایجاد هارمونی و هماهنگی بیشتری میان اجزای مختلف آشپزخانه بیان کرد. به‌طور مثال، تناسب رنگ دستگیره با رنگ کابینت حائزاهمیت است. یک دستگیره قهوه‌ای‌رنگ را بهتر است با کابینت مشکی‌رنگ ست نکنید. همچنین اگر آشپزخانه ظاهری مدرن دارد، استفاده از دستگیره‌های سنتی و کلاسیک پیشنهاد نمی‌شود.

دستگیره کابینت در زمره تمام‌کننده‌های آشپزخانه قرار می‌گیرد. تمام‌کننده‌ها اجزایی هستند که پس از تکمیل آشپزخانه انتخاب و نصب خواهند شد. بنابراین انتخاب مدلی از دستگیره که با تمام وسایل آشپزخانه قابلیت ترکیب داشته باشد، قابل‌توجه است. در ادامه ۴ مورد از اصولی را که می‌تواند راهنمای انتخاب دستگیره کابینت باشد، بیان می‌کنیم.

 

 

به سبک آشپزخانه خود توجه کنید

اولین نکته‌ای که در راهنمای انتخاب دستگیره کابینت باید به آن توجه کنید، سبک آشپزخانه شما است. اگر آشپزخانه سبکی سنتی دارد، دستگیره‌های کلاسیک بسیار مناسب هستند، اما درباره سبک مدرن اوضاع فرق می‌کند. خطوط شکسته، بلند و گوشه‌دار از ویژگی‌های دکوراسیون مدرن به شمار می‌رود و طبیعی است که دستگیره درب کابینت نیز بر همین اساس انتخاب شود.

مهم‌ترین سبک‌های دیزاین کابینت آشپزخانه عبارت‌اند از:

  • روستایی
  • مدرن
  • کلاسیک
  • ترکیبی

منظور از سبک روستایی، توجه به عناصری چون چوب، رنگ‌های گرم و بافتی بومی است. در راهنمای انتخاب دستگیره کابینت برای این سبک معماری، دستگیره‌های ساده یا با یک روکش برنزی و مسی توصیه می‌شوند. در سبک مدرن، ترکیب رنگ‌ها خنثی و تزئینات بسیار کم هستند، به همین علت انتخاب دستگیره‌هایی مناسب است که ساده، خطی یا منحنی و حتی پنهان باشند.

در معماری کلاسیک، توجه به جزئیات بیشتر از سایر سبک‌ها است. در این مدل، تزئینات و زرق‌و‌برق به‌وفور دیده می‌شود. بنابراین دستگیره‌هایی با این سبک هارمونی دارند که پرجزئیات، فانتزی، دارای تزئین‌های برجسته و زرق‌و‌برق باشند.

در مدل ترکیبی، عناصری از کلاسیک و مدرن را می‌بینیم که در کنار هم قرار گرفته‌اند. در این سبک، می‌توان رنگ‌ و مدل دستگیره را ترکیبی از جزئیات کلاسیک و خنثی بودن مدرن انتخاب کرد.

 

انتخاب دستگیره کابینت

 

به مواد سازنده دستگیره توجه داشته باشید

توجه به جنس یراق‌آلات و اجزای آشپزخانه یکی از موارد راهنمای انتخاب دستگیره کابینت است. اگر جنس دستگیره با جنس دیگر بخش‌های آشپزخانه هماهنگ باشد، ترکیب فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌شود. به‌طور کلی، دستگیره‌ها را از متریال‌های فلزی می‌سازند. دلیل این امر، خاصیت ضدمیکروبی و عمر طولانی محصولات فلزی است.

به عنوان نمونه، متریال برنجی دارای آبکاری هستند و از انتشار میکروب جلوگیری می‌کنند. یراق‌آلات برنزی نیز از انواع متداول به شمار می‌روند و به‌دلیل خاصیت‌ و ظاهری که دارند، برای کابینت‌ها با چوب ضخیم‌تر همنشین بی‌نظیری محسوب می‌شوند. در کنار این‌ها، می‌توانیم به فولاد ضدزنگ اشاره کنیم. این جنس دستگیره‌ها بسیار مقاوم و ضدزنگ هستند و نظافت آن‌ها نیز آسان است.

در بررسی جنس دستگیره‌ها برای نحوه انتخاب دستگیره کابینت، متریال‌های محبوبی نیز چون پیوتر و نیکل وجود دارند. علاوه بر این محصولات فلزی، دستگیره‌هایی از جنس پلاستیک، کریستال، شیشه و سرامیک نیز طراحی و ساخته می‌شوند که ظاهر یونیک و متفاوتی به کابینت‌های آشپزخانه می‌دهند.

 

 

اندازه دستگیره‌ها را لحاظ کنید

هنگامی که از اندازه در راهنمای انتخاب دستگیره کابینت صحبت می‌کنیم، منظور مفاهیمی چون تعادل، زیبایی، تناسب و کاربرد است. قانونی در خصوص دستگیره و درب کابینت وجود دارد که رعایت آن سبب ایجاد یک هارمونی زیبا می‌شوند. این قانون می‌گوید اندازه دستگیره بهتر است برابر یک سوم اندازه کابینت باشد.

البته امکان دارد این قاعده همیشه جواب ندهد و برخی از کابینت‌ها به‌خصوص در سبک‌های مدرن با دستگیره‌هایی سراسری و به‌زیباترین شکل مزین شده باشند. به همین دلیل، ابتدا به طرح، سبک و اندازه کابینت و درب آن توجه کنید و سپس به جست‌و‌جوی دستگیره‌ای متناسب بپردازید.

به‌طور کلی، کشوها و کابینت‌هایی که اندازه بزرگی دارند، بهتر است با دستگیره‌هایی تزئین شوند که سایز بلندتری دارند و کابینت‌هایی با سایز کوچک و متوسط، می‌توانند با دستگیره‌های کوچک‌تر یا دکمه‌ای مزین شوند.

 

نحوه انتخاب دستگیره کابینت

 

به تناسب رنگ و ظاهر دستگیره با کابینت اهمیت دهید

بخش مهمی از نکات مربوط به راهنمای انتخاب دستگیره کابینت، به رنگ و ظاهر دستگیره با اجزای آشپزخانه بستگی دارد. در برخی از آشپزخانه‌ها بهتر است از رنگ‌هایی استفاده کنید که در یک طیف قرار می‌گیرند. به‌طور مثال، در آشپزخانه‌هایی با سبک کلاسیک پیشنهاد می‌کنیم طیف‌ها و تناژهای متناسب و مشابهی را رعایت کنید. این مسئله درباره آشپزخانه‌هایی با معماری مدرن متفاوت است.

در آشپزخانه‌های مدرن امکان تنوع بخشیدن به شکل و رنگ دستگیره‌ها وجود دارد.

در این سبک، لازم نیست خود را به نوع خاصی محدود کنید. می‌توانید از دستگیره‌هایی با اشکال متفاوت بهره بگیرید یا به انتخاب رنگ‌هایی بپردازید که در یک طیف نیستند؛ به‌طور مثال ترکیب کابینت‌هایی با رنگ بادمجانی و دستگیره‌های کرم.

توجه داشته باشید استفاده از رنگ‌ها، شکل‌ها و طرح‌های مختلف به‌عنوان راهنمای انتخاب دستگیره کابینت زمانی صحیح است که در نهایت هارمونی زیبایی ایجاد کند. امکان دارد از یک طیف رنگی بهره ببرید، در حالی که زیبایی چندانی ایجاد نمی ‌کنند اما رنگ‌های متنوع را به‌گونه‌ای در هم بیامیزید که به ترکیب منحصربه‌فردی منتهی شده‌اند.

 

چگونه دستگیره کابینت انتخاب کنیم

کاربردی و راحت بودن کار با دستگیره

قبل از خرید یراق آشپزخانه، دستگیره‌ها را امتحان کنید. به دستگیره دست بزنید، آن را لمس کنید، دست‌تان را داخل آن ببرید و با اندازۀ دست‌تان تطبیق دهید. اندازۀ دست‌تان است؟ حس خوبی به آن دارید؟ انگشتان‌تان به‌زور داخل دستگیره جا شده‌اند و لبه‌های آن دست‌تان را به درد می‌آورد؟ باید بتوانید هر چهار انگشت‌تان را به‌راحتی در دستگیره جا بدهید.

وقتی دستگیره کابینت را می‌گیرید، برآمدگی یا لبه تیزی در آن وجود دارد که به انگشت‌تان فشار می‌آورد؟ وقتی قرار است روزی ۱۰۰۰ مرتبه از آن‌ها استفاده کنید، این مسئله می‌تواند تا حدی ناراحت‌کننده باشد.

 

قیمت دستگیره‌ای که می‌خواهید، مناسب است؟

قیمت‌ها به «رنگ» و «طرح» دستگیره بستگی دارد. برندهای ارزان‌قیمت در بازار وجود دارد که کیفیت رنگ‌های‌شان در حد متوسط است. استاینس استیل یا برنز قیمت بیشتری دارد. دستگیره‌های بلندتر هم گران‌تر هستند زیرا مواد بیشتری در آن‌ها استفاده شده است.

 

جمع‌بندی پایانی

نحوه انتخاب دستگیره کابینت از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. دستگیره‌ها تمام‌کننده‌هایی بی‌نظیر به شمار می‌روند که زیبایی کابینت و آشپزخانه را تکمیل خواهند کرد. در تهیه و خرید دستگیره‌ها بهتر است به مواردی توجه کنید که باعث می‌شوند هماهنگی فوق‌العاده‌ای را میان اجزای آشپزخانه بیابید. بهتر است همیشه چند دستگیره اضافه سفارش دهید تا وقتی پیچی می‌شکند یا رنگ یکی از آن‌ها پاک می‌‎شود، داشته باشید.

در این مقاله به بررسی عواملی پرداختیم که می‌توانند راهنمای انتخاب دستگیره کابینت به‌صورت مناسبی باشند. از همراهی شما سپاس‌گزاریم.