اکسس کنترل

اکسس کنترل چه اجزایی دارد؟

اجزای اکسس کنترل 5

اکسس کنترل از چه اجزایی تشکیل شده است؟

مؤلفه‌ها و گزینه‌های متعددی وجود دارد که هنگام ساختن و طراحی سیستم کنترل اکسس امنیتی باید درنظر بگیرید. اما، اگر چهار جزء سازندۀ اصلی سیستم را به خاطر داشته باشید، فرایند نسبتاً ساده است.

– ورود: راهی برای احراز هویت افراد مجاز و بازکردن قفل درب از سمت ایمن آن (در سیستم خروج آزاد).

– خروج: راهی برای خروجِ آزاد تمام استفاده‌کنندگان از داخل محل.

– ابزار قفل: ابزاری برای ایمن‌سازی درب.

– کنترل‌گر سیستم: کنترل‌گر تعامل بین ابزارهای ورود، خرج و قفل را مدیریت می‌کند.

 این مدل اصلی است. در مورد هر نقطۀ ورود یا خروج از خودتان بپرسید (۱) چطور وارد خواهم شد، (۲) چطور خارج خواهم شد؟ (۳) نقطۀ ورود با چه نوع ابزار قفلی ایمن خواهد شد؟ (۴) سیستم چطور کنترل خواهد شد؟ و (۵) به چه کارکردهای دیگری نیاز دارم؟ مطرح کردن این سؤالات دربارۀ هر نقطۀ ورود درواقع همان فرایند طراحی سیستم است. حالا بیایید اجزای اکسس کنترل را که در موفقیت طراحی سیستم ضروری هستند، بررسی کنیم.

ابزارهای ورود در اکسس کنترل درب: چطور وارد شوم؟

در تمام سیستم‌های اکسس کنترل درب ورودی، قفل امنیتی باید با یک شیء فیزیکی (مثل قفل مستقل، کلید، رمز یا اثر انگشت) یا ترکیبی یکی یا همۀ این‌ها آزاد شود، ازجمله کارتخوان‌های مجاورتی، سوئیچ کلید، کی‌پدهای دیجیتالی و کارتخوان‌های بیومتریک (اثرانگشت). این ابزارها برروی خروجی (سمت محافظت‌شده) یا برروی چارچوب درب (وادار) یا برروی دیوار نزدیک درب (gang mount) نصب می‌شوند. در ادامه به نمونه‌هایی از انواع ابزارهای ورود می‌پردازیم.

قفل‌های مستقل (که با باتری کار می‌کنند)

همان‌طور که از اسم‌شان بر می‌آید، سیستم اکسس کنترل چندمنظوره برای تک‌درب‌ها است. قفل‌هایی که با باتری‌ داخلی قابل تعویض کار می‌کنند، می‌توان با کی‌پد، کارت مجاورتی یا رمز باز کرد. مزیت قفل‌های مستقل این است که ظرف چند دقیقه نصب و قابل استفاده می‎‌شوند. ایرادشان هم این است که مستقل هستند و بخشی از شبکۀ گسترده‌تری که تحت نظارت قرار می‌گیرد، نیستند. اما، برخی دارای کارتخوان‌های دستی هستند که با آن‌ها می‌توان گزارش وقایع را از قفل بیرون کشید.

اجزای اکسس کنترل 1

– کارتخوان‌های مجاورتی محبوب‌ترین گزینه در سیستم‌های اکسس کنترل تجاری محسوب می‌شوند. کاربرد ساده‌ای دارند و درصورت مفقود شدن کارت‌ها، به‌راحتی می‌توان آن‌ها را غیرفعال کرد و کارت‌های جدید صادر کرد. کارت‌های مجاورتی، که از فاصلۀ یک اینچ تا چند فوتی حسگر کار می‌کنند، متداول‌ترین گزینه به حساب می‌آیند. از آن‌جا که هیچ تماسی بین کارت و کارتخوان وجود ندارد، بسیار مطمئن هستند و کمتر دچار فرسودگی می‌شوند.

قیمت مناسبی هم دارند. نوع تخصصی این کارت‌های مجاورتی، برچسب‌های خودرو است که راننده می‌تواند بدون بازکردن شیشۀ خودرو یا خارج شدن از آن به پارکینگ دسترسی یابد. برچسب خودرو تا صدها فوت دور از حسگر نیز عمل می‌کند. سیستم‌های دسترسی امنیتی از نوار مغناطیسی یا کارت‌های بارکد نیز استفاده می‌کنند و اگر قبلاً از یکی از این فناوری‌ها برای کارت‌های شناسایی کارمندان خود استفاده کرده باشید، گزینه‌های به‌صرفه‌ای هستند.

اجزای اکسس کنترل 2

– سوئیچ کلیدها امکان پیگیری الکترونیکی را فراهم می‌کنند، همچنان که می‌توان از کلید فیزیکی نیز برای فعال کردن قفل برقی استفاده کرد.

اجزای اکسس کنترل 3

– کی‌پدها برای دسترسی به تک‌درب‌ها متداول هستند و سیستم‌های به‌صرفه‌تری به حساب می‌آیند. کاربرد ساده‌ اما ایمنی کمتری دارند؛ چراکه استفاده‌کنندگان معمولاً رمز ورود را روی آن‌ها می‌نویسند یا آن‌ها را به دیگران قرض می‌دهند. با کی‌پدها نمی‌توانید گزارش‌های جامعی از وقایع و فعالیت‌ها به دست آورید مگر آن‌که کد منحصربه‌فردی در اختیار هر فرد قرار دهید.

اجزای اکسس کنترل 4

– سیستم‌های بیومتریک برای احراز هویت به ویژگی‌های شخصی استفاده‌کنندگان مانند اثر انگشت، اثر دست یا حتی اسکن شبکیه متکی هستند. به‌مراتب، ایمن‌ترین روش‌های اکسس کنترل تلقی می‌شوند. اما، پرهزینه‌تر هستند و از نظر کارمندانی که مجبورند دائماً از آن‌ها استفاده کنند، متجاوز به نظر می‌رسند. به نظر می‌رسید که مدل‌های اولیه برای خارج از ساختمان چندان قابل اطمینان نباشند، لذا برای دسترسی امنیتی خارجی توصیه نمی‌شدند.

اجزای اکسس کنترل 5

– سیستم‌های اینترکام سیستم‌های صوتی برای بازکردن و پاسخگویی به زنگ درب هستند.

اجزای اکسس کنترل 6

– سیستم‌های ورود بی‌سیم ترکیبی از دستگاه‌های گیرنده و فرستنده برای بازکردن درب از راه دور.

اجزای اکسس کنترل 7

ابزارهای خروج در اکسس کنترل درب: چطور خارج شوم؟

برای عبور آزاد و خروج از درب‌ حفاظت‌شده، تمام سیستم‌های قفل دارای ابزار خروج سریع هستند، برای مثال، دکمۀ خروج، اهرم درخواست خروج، حسگر حرکت، خروج اضطراری (شیشه شکن) و خروج تأخیردار. این دکمه‌ها در داخل، برروی چارچوب درب (وادار) یا روی دیوار مجاور درب (gang mount) نصب می‌شوند. در ادامه به نمونه‌هایی از ابزارهای خروج پرداخته می‌شود.

دکمۀ فشاری یا دکمۀ خروج: همان‌طور که از اسم‌شان بر می‌آید، دکمۀ خروج برروی دیوارِ نزدیک نقطۀ خروج نصب می‌شوند و راهنمایی‌ها برروی دکمۀ بزرگ سبز یا قرمز نشان داده می‌شود‌. با فشار دکمه، درب آزاد می‌شود.

اجزای اکسس کنترل 8

– اهرم فشاری درب: در قسمت داخل درب در منتها الیه چفت آن وصل می‌شود. با فشار بر اهرم از درب خارج می‌شوید. با اعمال فشار بر اهرم، چفت آزاد و درب باز می‌شود.

اجزای اکسس کنترل 9

– خروج اضطراری/رهاساز اضطراری: به دیوار نزدیک نقطۀ خروج متصل می‌شود. خروج اضطراری در دو نوع کلی موجود است، که نوع اول آن مدل «شیشه شکن» است. برای خروج، سطح شیشه را می‌شکنید. با این کار، دکمۀ داخل سوئیج فشرده و درب آزاد می‌شود.

اجزای اکسس کنترل 10

– حسگرهای حرکتی: به این صورت عمل می‌کند که بعد از تشخیص نزدیک شدن فرد یا وسیله به خروجی، قفل درب را باز می‌کند. علاوه‌بر حسگرهای حرکتی، چند نوع سیستم خروج آزاد دیگر هم موجود است، ازجمله آشکارسازهای حلقه‌ای و یاخته‌ها یا پرتوهای نوری

اجزای اکسس کنترل 11

– سیستم خروج باتأخیر: طرز کارش به این صورت است که با فعال‌ شدن ابزار، تایمر (زمان‌سنج) به کار می‌افتد. خروج باتأخیر شامل دستوارت صوتی و صداهایی است که به شما می‌گوید درب ظرف «ایکس» ثانیه باز خواهد شد. برای مثال، وقتی سیستم خروج باتأخیر فشار داده شود، شمارش از ثانیۀ ۱۵ شروع می‌شود تا به صفر برسد و سپس با آزاد شدن چفت، درب باز می‌شود. ابزارهای خروج باتأخیر ضمن این‌که مانند سیستم خروج آزاد، درب را در وضعیت اضطراری باز می‌کند، برای افزایش امنیت، تأخیر ایجاد می‌کند.

اجزای اکسس کنترل 12

ابزارهای قفل در اکسس کنترل درب: چطور امنیت درب را فراهم کنم؟

ابزار قفل در تمام سیستم‌های قفل، همان مانع امنیتی فیزیکی است. ابزارهای قفل شامل قفل‌های مغناطیسی (مگ‌لاک‌ها)، قفل مقابل برقی، دِدبولت‌ها، قفل‌های برشی مغناطیسی و مجموعه قفل‌های برقی می‌باشد. این ابزارها رروی درب و چارچوب درب نصب می‌شوند. در ادامه به انواع ابزارهای قفل می‌پردازیم. با کلیک برروی عکس هر ابزار، پنجرۀ جدیدی باز می‌شود که می‌توانید به قیمت و برگۀ اطلاعات محصول دسترسی مستقیم داشته باشید و به منابع بیشتر و جامع‌تری دست یابید.

قفل‌های مغناطیسی: قفل الکترومغناطیسی، قفل مغناطیسی یا مگ‌لاک نوعی ابزار قفل‌سازی است که از آهنربای الکتریکی و صفحۀ آرمیچر تشکیل شده است. با اتصال آهنربای الکتریکی به چارچوب درب و صفحۀ آرمیچر به درب، جریانی که از داخل آهنربای الکتریکی عبور می‌کند، صفحۀ آرمیچر را جذب می‌کند و درب را بسته نگه می‌دارد. برخلاف قفل مقابل برقی، قفل مغناطیسی فاقد قطعۀ رابط است و لذا برای کاربردهای فوق امنیتی مناسب نیست؛ زیرا احتمال دارد با قطع برق، جریان برق قفل قطع شود. با این حال، قدرت قفل‌های مغناطیسی امروزی بیشتر از قفل‌های قدیمی است و راه‌اندازی آن‌ها از لامپ‌های برق متداول، کم‌هزینه‌تر است. برای قطعی‌های برق کوتاه‌مدت باید از منبع‌های تغذیه‌ای استفاده کرد که دارای باتری سرب-اسید است و به‌تدریج پر می‌شوند تا بتوان امنیت را همیشه حفظ کرد. قفل‌های مغناطیسی مزایای متعددی نسبته به قفل‌های قدیمی و قفل‌های مقابل برقی دارند. برای مثال، ماندگاری و عملکرد سریع‌شان آن‌ها را در محیط اداری پرترافیک که احراز هویت الکتریکی ضرورت می‌یابد، ارزشمند می‌سازد.

اجزای اکسس کنترل 13

مزایا

– نصب آسان: نصب قفل‌های مغناطیسی عموماً سریع‌تر از دیگر قفل‌های صورت می‌گیرد؛ زیرا هیچ قطعۀ رابطی در آن‌ها وجود ندارد

– عملکرد سریع: ‌قفل‌های مغناطیسی به‌محض قطع شدن برق باز می‌شوند و همین باعث می‌شود که در مقایسه با دیگر قفل‌ها عملکرد سریعی داشته باشند.

– کمتر آسیب می‌بینند: قفل‌های مغناطیسی درمقایسه با قفل‌های متداول کمتر از ضربه‌های متعدد دچار آسیب می‌شوند.

معایب

– برق باید پیوسته وصل باشد: برای این‌که قفل مغناطیسی قفل بماند به یک منبع برق دائمی نیاز دارد. مصرف برق قفل معمولاً حدود ۳ وات است، خیلی کمتر از مصرف برق یک لامپ (لامپ معمولی حدود ۶۰ وات یا حتی لامپ‌های ای‌ای‌دی حدود ۱۲ وات)، اما نگرانی‌های امنیتی به دنبال دارد؛ زیرا درصورت قطع منبع برق، قفل باز می‌شود. در مقابل، قفل‌های مقابل برقی را می‌توان طوری طراحی کرد که درصورت قطع برق، همچنان قفل بمانند. با این حال، شرطِ برق دائمی ممکن است به‌لحاظ ایمنی دربرابر حریق عملاً ارجحیت داشته باشد.

– قفل‌ مقابل برقی جایگزین fixed strike faceplate می‌شود که اغلب همراه با latchbar (که به آن keeper هم می‌گویند) مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثل fixed strike، سطح شیب‌دار قفل مقابل برقی درمقابل locking latch قرار می‌گیرد و باعث می‌شود درب بسته و چفت شود، درست همان‌طور که fixed strike بسته و چفت می‌شود. اما، سطح شیب‌دار قفل مقابل برقی، به‌محض دستور، برخلاف چفت می‌چرخد و باعث می‌شود درب با فشار (از بیرون) باز شود، بدون این‌که چفت به داخل برود (یعنی، بدون چرخاندن دستگیره) یا ضمن حرکت دادن چفت، دستگیره یا اهرم می‌چرخد و خروج از مکان حفاظت‌شده امکان‌پذیر می‌شود. قفل‌ مقابل برقی عموماً دارای دو ترکیب‌بندی است:

اجزای اکسس کنترل 14

– Fail-secure:. که به آن fail-locked یا non-fail safe نیز گفته می‌شود. در این ترکیب‌بندی، با اِعمال جریان برق، قفل باز می‌شود. با قطع شدن برق، قفل بسته می‌ماند، اما معمولاً می‌توان برای باز کردن درب از داخل و خروج از قسمت ایمن از دستگیره هم استفاده کرد. این دستگاه‌ها اگر با جریان متناوب کار کنند، صدای «وز وز می‌دهند» و اگر با برق مستقیم کار کنند، غیر از صدای «کلیک» که حین آزاد شدن واحد می‌شنوید، عملکردشان بی‌صدا است.

– Fail-safe: که به آن fail-open هم گفته می‌شود. در این ترکیب‌بندی، با اعمال جریان برق به قفل مقابل برقی، قفل باز خواهد شد. در این ترکیب‌بندی، عملکرد قفل مانند قفل مغناطیسی است. اگر برق قطع شود، درب صرفاً با فشار دادن/کشیدن باز خواهد شد. دستگاه‌های fail-safe همواره با جریان متناوب کار می‌کنند.

– ددبولت‌های برقی: برای درب‌های داخلی که فوق امنیتی هستند و قفسه‌هایی که به قفل الکترومغناطیسی نیاز ندارند، توصیه می‌شوند. قفل‌های چفتی برقی شامل چفت‌های توکار direct throw هستند که تحت تأثیر میدان مغناطیسی سیم‌پیچ کار می‌کنند. برخی مدل‌ها دارای چفت‌هایی با زاویۀ قائمه هستند که برای چارچوب‌های باریک و باهوهای درب مناسب هستند و برخی دارای قفل‌های چفتی هستند که روی سطح نصب می‌شوند و برای درب و قفسه‌ها کاربرد دارند. قفل‌های چفتی الکترومکانیکی عملاً با هر سیستم اکسس کنترلی سازگاری دارند و در دو شکل fail-safe و fail-secure موجود می‌باشند.

اجزای اکسس کنترل 15

– قفل‌های برشی مغناطیسی برای ایجاد نیروی تثبیت‌کنندۀ failsafe بیشتر و جنبه‌های زیبایی‌شناختی در بیشتر انواع درب‌ها ازجمله درب‌های شیشه‌ایِ بدون قابی که بیشتر درمعرض دید هستند، توصیه می‌شود. قفل‌های برشی، که بازنمود آخرین تحولات در ساخت قفل‌های مغناطیسی هستند، دارای چندین مشخصه هستند که اطمینان می‌دهند درب بدون هیچ مانعی یبکاره قفل و باز شود.

اجزای اکسس کنترل 16

– مجموعه قفل‌های برقی، ظاهر و کارکردشان مانند قفل مکانیکی توکار یا قفل استوانه‌ای معمولی است. اما، دارای چند سیم‌پیچ داخلی است که قفل و چفت‌شدن را امکان‌پذیر می‌کنند. درمورد درب‌های اداری ضدحریق، درب‌ راهروها، درب سرسراها، درب‌های خروج و درب راه‌پله‌ها، اصول ایمنی ساختمانی و ضدحریق اعمال می‌شود. در حالت failsafe یا fail secure، وقتی درب چفت اما بدون قفل باشد، قابلیت کنترل از راه دور یا دسترسی کنترل‌شده فراهم می‌شود که باعث حفظ انسجام درب ضدحریق می‌شود.

اجزای اکسس کنترل 17

کنترل‌گر و نرم‌افزار اکسس کنترل درب: چطور سیستم را کنترل کنم؟

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های بین سیستم‌های اکسس کنترل رقیب، نرم‌افزاری است که برای راه‌اندازی آن‌ها استفاده می‌شود. این نرم‌افزار کمک‌تان می‌کند سطح دسترسی هر درب و آی‌دی را تعیین کنید، گزارش‌ها را مشاهده کنید و بررسی کنید که در یک زمان خاصی چه کسانی از درب استفاده کرده‌اند. مطمئن شوید که نرم‌افزار آسان‌فهم است و کاربرد ساده‌ای دارد: سیستم‌های اکسس کنترل باید گرفتاری‌های اداری را کاهش دهند نه این‌که منشأ گرفتاری‌های جدید باشند. مدل نمونۀ نرم‌افزار را درخواست کنید تا ببینید که به آسانی می‌توانید کارمندان جدید را اضافه کنید، سطح دسترسی را تغییر دهید، گروه ایجاد کنید و گزاش‌های جامع تهیه کنید.

نرم‌افزار را بادقت با سیستم عامل کامپیوترهای خود تطبیق دهید: برخی سیستم‌های اکسس کنترل فقط با نسخه‌های خاص ویندوز یا دیگر سیستم‌های عامل کار می‌کنند، پس قبل از نهایی کردن تصمیم‌تان مطمئن شوید با چه سیستم عاملی کار می‌کنید.

بیشتر نرم‌افزارهای سیستم‌های اکسس کنترل آن‏قدر قدرتمند هستند که نیازهای شرکت‌ها تا حداقل هزار کاربر را پاسخگو باشند. وقتی کم‌کم احساس نیاز کردید که چندین شیفت کاری، چند هزار کارمند و صدها درب را مدیریت کنید، پیچیدگی سیستم را افزایش دهید. در چنین سطحی، احتمالاً به نرم‌افزاری نیاز دارید که تابعِ استاندارد اتصال به پایگاه داده‌ای باز باشد و بتواند شما را به لیست حقوق‌بگیران فعلی، سیستم حضور و غیاب و دیگر سیستم‌های امنیتی و منابع انسانی متصل کند.

بخشی از یکی از مقالات maglocks.com را خواندید که تیم محتوا سارو آن را ترجمه و ویرایش کرده است.

مطالب مرتبط

اکسس کنترل سارو
مشاهده صفحه محصولات

اینجا کلیک کنید

تماس با سارو
برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۶۶۷۵۱۸۹۱

اطلاعات تماس سارو

آدرس:

تهران، خیابان امام خمینی، تقاطع ولیعصر، پلاک ۳۱۱

ساعات کار:

شنبه تا پنج‌شنبه: ۹ تا ۱۸

شماره تماس:

۰۲۱۶۶۷۵۱۸۹۱

پست الکترونیک:

info@saroglobal.ir

شبکه‌های اجتماعی:

Telegram


Instagram