قفل برقی

آموزش قدم به قدم نصب قفل برقی

نصب قفل برقی

نصب قفل برقی یکی از پرکاربردترین مهارت‌هاست زیرا انواع گوناگون آن در مکان‌های مختلف کارایی دارد. نقشه نصب قفل مغناطیسی معمولا همراه محصول عرضه می‌شود اما نصب به‌هرحال باید به کارشناس سپرده شود. این مطلب را برای آشنایی با نحوه نصب قفل برقی بخوانید.

دانستنی‌های پیش از نصب

قفل‌های برقی دارای انواع گوناگونی هستند. بنابراین پیش از آشنایی با نحوه‌ی نصب آن‌ها بهتر است با انواع آن آشنا شویم.

قفل برقی زنجیری

از نمونه‌هایی است که برای در حیاط از آن استفاده می‌شود. در نصب قفل زنجیری یک بخش به زبانه‌ی قفل و بخش دیگر به چارچوب در متصل می‌شود. عملکرد این قفل به این شکل است که فنر داخل آن کشیده شده و پشت یک ضامن می‌ماند و هربار کلید فشرده شود، فنر آزاد می‌شود.

 

قفل کله‌گاوی

این نوع قفل هم طول عمر بیشتری نسبت به قفل زنجیری دارد و هم خالی از مشکلات و معایب آن است. برای نصب قفل برقی از این نوع، باید قفل مکانیکی در را باز کنید و قفل برقی را دقیقا در محل آن قرار دهید. از مزایای این قفل آن است که می‌توان آن را علاوه بر نصب به سیستم دربازکن، به ریموت یا شستی زنگ نیز متصل کرد. برخی از انواع قفل برقی کله گاوی دارای شستی روی دستگاه هستند و برخی شستی ندارند و باید حتما با ریموت یا شستی زنگ که در محلی جداگانه نصب می‌شود، باز شوند.

 

قفل مغزی

برای نصب قفل برقی مغزی باید مقداری کنده‌کاری روی چارچوب انجام شود. عملکرد این قفل به صورت مغناطیسی است. ضامن نگهدارنده با ورود ولتاژ، قفل را عقب می‌کشد. این قفل ظرافت خاصی دارد و معمولا در طلافروشی‌ها و مکان‌های درمانی از آن استفاده می‌شود.

چگونه قفل برقی را نصب کنیم

راهنمای نصب قفل برقی درب

برای نصب قفل مراحل زیر باید طی شود:

  1. قفل قدیمی را از هر نوعی که هست کاملا جدا کنید. اگر قفل یا بخشی از آن قبلا جوشکاری شده است، باید از فرز برای برش استفاده کنید.
  2. وقتی محل نصب قفل روی در آماده شد، باید ابتدا پایه‌ی قفل را روی در نصب و تثبیت کنید. این کار معمولا با کمک دریل انجام می‌شود و محکم‌کاری آن با جوش‌کاری امکان‌پذیر است.
  3. باید بر نحوه‌ نصب و سیم‌کشی تسلط داشته باشید. در این مرحله باید قفل را به‌صورت موقت روی پایه قرار دهید و نقاط نصب را با دریل مشخص کنید.
  4. سیم تغذیه را با توجه به نقشه راهنمای نصب قفل برقی در جای صحیح خود نصب کنید.
  5. نصب گیره قفل و گیره ثابت را با توجه به نصب پایه انجام دهید.
  6. با پیچ‌های آلن، گیره را به قسمت گیره قفل متصل کنید.
  7. با کمک دو مهره آلن، قاب رویی قفل را ببندید و شاسی را با دقت در جای خود تثبیت کنید.

 

نکات مهم در نصب قفل مغناطیسی

  • نصب قفل برقی تا حد زیادی ضامن امنیت مکان شماست و کنترل ورود و خروج را آسان می‌کند.
  • برای نصب قفل به نقشه‌ی راهنما توجه داشته باشید.
  • برای نصب بهتر است از نیروی متخصص کمک بگیرید که ضمن مهارت و دانش کافی، تجهیزات لازم در اختیار دارد.

 

آموزش نصب قفل برقی

چگونه قفل برقی را امتحان کنید؟

امتحان قفل بخش نسبتاً مهم فرایند نصب است. چه خودتان شجاعت انجام این کار را داشته باشید یا از نصاب بخواهید که بیاید و آن را برای‌تان راه بیندازد، نمی‌توانید تا وقتی که آن را امتحان نکرده‌اید و مطمئن نشده‌اید که قفل درست باز می‌شود، واقعاً آن را نصب‌شده تلقی کنید.

انجام این کار نسبتاً ساده است. باید برق را وصل کنید و در این مرحله قابلیت بازکنندگی قفل را با هر اکسس کنترلی که در اختیار دارید، عملاً امتحان کنید. وقتی قفل به برق وصل می‌شود، باید درب را محکم بسته نگه دارد و وقتی برق قطع می‌شود، قفل باید باز شود.

 

چه عوامل دیگری در نصب قفل برقی اهمیت دارد؟

غیر از عملکرد درست، چند عامل دیگر هم وجود دارد که در این نوع نصب باید به آن‌ها توجه داشته باشید. اول مطابقت با اصول حریق است. شهرها و ساختمان‌های مختلف اصول ومبانی متفاوتی برای حریق دارند و شاید ملزم باشید نوعی سنسور حرکت یا سنسور تماس یا دکمۀ درخواست خروج نصب کنید.

دربارۀ موضوع شرایط اضطراری، شاید بخواهید برروی درب خود کلید لغو دستی داشته باشید. این نوعی قفل fail-safe است، یعنی می‌توانید حتی وقتی برق قطع می‌شود خارج شوید، اما ممکن است قفل از داخل خوب عمل نکند و در شرایط حساس درب باز نشود. در این وضعیت، کلید پشتیبان راهگشا خواهد بود. در این زمینه باید با نصاب خود مشورت کنید.

نصب انواع قفل چنان که خواندیم به نوع قفل بستگی دارد. برای انتخاب قفل مناسب می‌توانید از افراد حرفه‌ای و کارشناس کمک بگیرید. این قفل‌ها می‌توانند در کنار حفظ امنیت مکان شما، عبور و مرور ساکنان را آسان‌تر کنند.