نگهدارنده طبقات

قدم به قدم آموزش نصب شلف دیواری

نصب شلف دیواری

فضاهای خالی دیوارهای خانه، معمولاً با قاب عکس یا تابلوی دیواری پر می‌شود. شلف‌های دیواری اما گزینه‌هایی بسیار زیباتر برای پرکردن این فضاها هستند که نه‌تنها جنبه تزئینی داشته بلکه کاربردهای بسیاری دارند و می‌توان از آن‌ها به‌عنوان نگه دارنده عکس، گلدان، کتاب و لوازم دیگر استفاده کرد. نصب شلف دیواری به وسیله نگهدارنده طبقه بسیار آسان بوده اما نیازمند دقت و صبر و حوصله است.

در این مطلب نحوه نصب شلف دیواری و ابزار لازم برای آن را آموزش می‌دهیم.

 

نصب انواع شلف دیواری

 

نگهدارنده طبقه چیست؟

نگهدارنده طبقه یکی از تجهیزات اصلی برای نصب شلف‌های دیواری و یا هر وسیله دیگر به دیوارها است. نگهدارنده‌ها شامل مدل‌های بسیار متنوعی می‌شوند. از نگهدارنده‌های گونیای ساده برای اتصال شلف‌های طبقاتی تا نگهدارنده‌های مخفی،‌بست آتاژور و نگهدارنده‌های گونیا تاشو برای استفاده در نصب طبقات با قابلیت باز و بسته شدن همه از انواع نگهدارنده طبقات هستند که به اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

چه ابزاری برای نصب شلف لازم است؟

بهتر است قبل از اقدام برای نصب شلف دیواری، وسایل موردنیاز برای آن را فراهم کنید.

  • مداد
  • دریل و مته
  • تراز
  • نگهدارنده طبقه
  • نردبان
  • متر
  • چسب کاغذی
  • چکش

 

چگونه شلف دیواری را نصب کنیم؟

قبل از این‌که به آموزش نصب مرحله‌به‌مرحله شلف دیواری بپردازیم، بهتر است نکاتی برای انتخاب شلف مناسب را مرور کنیم. قبل از خرید حتماً فضای موردنظر خود را مشخص کرده و آن را اندازه‌گیری کنید. انتخاب کنید که چه وسایلی قرار است روی شلف قرار گیرد. وزن وسایل، ابعاد آن‌ها و نوعشان نیز در انتخاب شلف بسیار تأثیرگذار است. پس از خرید شلف به سراغ نصب آن می‌رویم.

 

آموزش نصب شلف دیواری

از تراز کردن تا نصب، ۱۰ نکته برای نصب سریع، صحیح و آسان شلف دیواری عبارت‌اند از:

  1. ابتدا محل نصب را انتخاب کنید. دقت کنید که محل نصب فاصله کافی از درب‌های ورودی، پنجره‌ها و سایر اشیایی که به دیوار وصل هستند، داشته باشد. از نصب قفسه‌های بزرگ در نزدیکی محل‌های رفت‌وآمد خودداری کنید. ارتفاع مناسب برای نصب قفسه در حدود سطح دید چشم و بین ۱.۷ الی ۱.۸ سانتی‌متری زمین است. در صورتی که تصمیم به نصب چند قفسه دارید، فضا را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که بین قفسه‌ها ۳۰ الی ۴۵ سانتی‌متر فاصله باشد.
  2. به منظوری جلوگیری از برخورد با سیم برق حتماً از طریق دستگاه مخصوص محل تقریبی میخ‌ها را بررسی کنید تا در اطراف سیم‌کشی ساختمان نباشد. در صورتی که دستگاه در اختیار ندارید از تست صدا برای تشخیص بخش‌های توخالی و بخش‌های سیم‌کشی شده استفاده کنید.
  3. محل پیچ‌ها را به‌وسیله یک مداد مشخص کنید. برای این کار یک چسب کاغذی در محل تقریبی نصب چسبانده و با مداد محل را بر روی چسب مشخص کنید.
  4. یکی از نگهدارنده‌های طبقه را برداشته و در محل نصب در ارتفاع موردنظر خود نگه دارید. با چشم محل دقیق سوراخ‌های نگه‌دارنده را مشخص کنید. دقت کنید که نگه‌دارنده در ارتفاعی پایین‌تر از سطح قفسه نصب می‌شود.
  5. از اولین سوراخ نگه‌دارنده خطی به سمت دیگر رسم کنید. تراز را در محل نشان اول قرار داده و از صاف بودن خط رسم شده اطمینان حاصل نمایید. درصورتی‌که امکان پاک‌کردن خطوط از دیوار نیست حتماً یک چسب کاغذی زده و خطوط را بر روی آن رسم کنید. این کار را برای تمامی قفسه‌ها و محل‌های نصب تکرار کنید.
  6. سوراخ‌های مشخص شده را دریل کرده و سپس رول‌پلاک‌ها را در محل سوراخ به‌وسیله پیچ‌گوشتی یا چکش محکم کنید. دقت کنید تا زاویه دریل کاملاً عمودی باشد تا منجر به شل بودن میخ‌ها و افتادن قفسه در آینده نشود.
  7. نگهدارنده‌ها را به دیوار نصب کنید. دقت کنید که حتماً از پیچ‌های خود نگه‌دارنده که بهترین مطابقت را با سوراخ‌های آن دارند استفاده کنید. پیچ‌ها را بسته اما بیش از حد محکم نکنید. این کار می‌تواند به دیوار آسیب زده و اتصالات را تضعیف کند.
  8. قفسه‌ها را در بالای نگهدارنده قرار دهید. برخی قفسه‌ها صرفاً بر روی نگهدارنده قرار گرفته و نصب کامل می‌شود. اما در موارد دیگر لازم است تا قفسه بر روی براکت پیچ شود. پس از نصب مجدداً تراز را بر روی قفسه قرار داده و از تراز بودن آن مطمئن شوید. خطوطی که با مداد رسم شده را پاک‌کرده و یا چسب‌ها را جدا کنید. حال قفسه شما آماده استفاده است.