ریل کشو کابینت

آموزش نصب ریل کشو ساچمه ای همراه با فیلم

نصب ریل کشو ساچمه ای

در کشوهای قدیم برای باز و بسته شدن از یک زبانه بر روی بدنه و یک شیار بر روی کشو استفاده می‌شد. ایراد این روش گیرکردن گاه‌وبیگاه کشو و همچنین از بین رفتن تدریجی آن بود. به‌تدریج ریل‌های فایر و بعد از آن ریل کشو ساچمه ای تولید و به بازار عرضه شدند. ریل ساچمه‌ای به علت داشتن انواع متنوع و کاربرد فراوان بسیار در بین کابینت‌سازان محبوب بوده و در اکثر خانه‌ها یافت می‌شود.

در ادامه به معرفی انواع ریل‌های ساچمه ای و نحوه صحیح نصب ریل ساچمه ای را توضیح خواهیم داد.

نصب ریل کشو ساچمه ای

انواع مدل ریل ساچمه‌ای و تفاوت آن‌ها

ریل ساچمه‌ای یکی از انواع ریل‌هایی است که برای باز و بسته کردن کشو در انواع کابینت‌ها و دکور‌ها از آن استفاده می‌شود. بر اساس کاربرد و نحوه نصب ریل‌های ساچمه‌ای در انواع زیر طبقه‌بندی می‌شوند.

 

ریل ساچمه‌ای دوتکه

ریل ساچمه‌ای دوتکه ساده‌ترین و ارزان‌ترین مدل ریل‌های ساچمه‌ای است. این محصول دارای ضامن‌هایی است که از باز شدن کامل و خارج شدن کشو از بدنه جلوگیری می‌کند. تحمل وزنی این مدل کم است و به همین دلیل بیشتر برای کشوهای میز تلویزیون، میز تلفن و کشوهای فانتزی که نیاز به باز شدن کامل و یا تحمل وزنی زیاد ندارند استفاده می‌شود.

ریل کشو ساچمه ای

ریل ساچمه‌ای سه تکه

در واقع آنچه موجب محبوب شدن ریل‌های ساچمه‌ای شده است، ریل ساچمه‌ای سه‌تکه است. این محصول که به دو نوع پهن و باریک تقسیم‌بندی می‌شود، پرمصرف‌ترین محصول در بین کابینت‌سازان است. ریل ساچمه‌ای سه‌تکه با تحمل وزنی بالا، بازکردن بخش زیادی از کشو و سایزبندی متنوع برای استفاده در انواع کشوهای کابینت، کشوی کمدهای اتاق‌خواب و کشوهای اداری طراحی شده است.

 

ریل کشو ساچمه ای آرام‌بند

ریل ساچمه‌ای آرام‌بند در واقع همان مدل سه‌تکه است که به یک جک آرام‌بند برای بسته شدن آرام و بدون صدای کشو مجهز شده است. استفاده از آرام‌بند در این محصول از خراب‌شدن، شکسته شدن و آسیب به بدنه کشو در دراز مدت نیز جلوگیری می‌کند. همچنین برای مادرانی که فرزندان کوچک در منزل دارند، استفاده از این مدل باعث می‌شود تا کشو به طور ناگهانی باز یا بسته نشده و به کودک آسیب وارد نشود.

آموزش نصب ریل کشو ساچمه ای

روش نصب ریل کشو ساچمه ای

نصب صحیح ریل ساچمه ای بسیار مهم است زیرا که در صورت مناسب نبودن ریل و عدم نصب دقیق، کشو به سختی باز و بسته شده و یا ممکن است ریل به سرعت شکسته و خراب شود. در صورت بروز این اتفاق باید به فکر تعویض و یا تعمیر ریل کشو ساچمه ای باشید.

برای نصب ریل ساچمه‌ای کشو انجام مراحل زیر ضروری است:

  • ابتدا عرض و عمق کابینتی که می‌خواهید کشو را در داخل آن نصب کنید اندازه بگیرید. بر اساس ابعاد و کاربرد، ریل ساچمه مناسب را تهیه کنید.
  • تمامی یراق آلات را کف آشپزخانه قرار داده و کشو کابینت را خالی کرده و از جای خود خارج کنید.
  • قسمت یک تکه ریل را از طریق بازکردن ضامن جدا کنید.
  • قسمت دو تکه را از پشت به لبه کار در پایین‌ترین قسمت، قرار دهید.
    نصب ریل ساچمه ای
  • از سوراخ‌های موجود، ریل را به باکس کابینت پیچ کنید.
  • این کار را برای سمت دیگر نیز تکرار کنید.
  • بخش یک‌تکه را که قبلاً جدا کرده بودیم از سمت صحیح به پایین‌ترین قسمت کشو پیچ می‌کنیم. بخش بسته شده ریل باید در قسمت جلوی کشو باشد.
  • حال زمان جازدن کشو است. دقت کنید که شیارهای دو بخش به خوبی در داخل یکدیگر قرار بگیرند.
  • پس از پایان نصب چند بار کشو را امتحان کنید.

در فیلم زیر نحوه صحیح نصب ریل ساچمه ای کشو توضیح داده شده است. هرچند پیشنهاد می‌شود برای اطمینان از نصب به متخصص این حوزه مراجعه کرده و از او کمک بخواهید.