نگهدارنده طبقات

مهمترین کاربرد شلف در دکوراسیون

مهمترین کاربرد شلف در دکوراسیون

شلف دیواری، یکی از عناصر زیبایی در دکوراسیون داخلی و طراحی خانه‌ها است. استفاده از نگهدارنده طبقات کابینت از قدیم در آشپزخانه‌ها وجود داشته و علاوه بر زیبایی برای نگهداری وسایل آشپزخانه و ظروف کاربرد داشته‌اند. به‌تدریج و با رشد طراحی و معماری و آشنایی بیشتر طراحان با انواع شلف دیواری، از آن‌ها در طراحی دکوراسیون سالن‌های پذیرایی، اتاق‌خواب، راهروها و حتی سرویس‌های بهداشتی استفاده شد.

در ادامه به بررسی کاربردهای مهم شلف دیواری در زیباسازی دکوراسیون می‌پردازیم.

 

بهترین مکان برای نصب شلف

همان‌طور که اشاره شد، یکی از بهترین و قدیمی‌ترین مکان‌هایی که در آن‌ها از شلف دیواری استفاده شد، آشپزخانه‌ها بودند. با توجه به نصب آسان، کاربرد خوب و زیبایی خاصی که نگهدارنده طبقات در آشپزخانه ایجاد کرد، کم‌کم پای آن‌ها به سایر قسمت‌های خانه نیز باز شد و امروز شاهد استفاده از انواع شلف‌های چوبی و فلزی، کوچک و بزرگ در بسیاری از نقاط منازل، دفاتر و حتی مغازه‌ها هستیم.

کاربرد گونیا

 

شلف در فضاهای پرت خانه

هدف اصلی استفاده از شلف‌ها، قابل‌استفاده کردن فضاهای پرت منازل است. فضاهایی مانند کنج دیوارها، بالای تخت و مبلمان، بین دو پنجره، بالای شومینه، شوفاژ و تلویزیون معمولاً بلا استفاده می‌مانند و گاهاً زیبایی دکوراسیون را از بین می‌برند. با استفاده از شلف دیواری و طبقات نگه‌دارند می‌توان این فضاها را به بهترین نحو پرکرده و از آن‌ها استفاده‌های فراوانی کرد.

 

 

 

نگهدارنده طبقه دیواری در آشپزخانه

معمولاً فضاهای زیادی در آشپزخانه‌ها وجود دارد که با استفاده از کابینت و دکور پر نشده و خالی می‌مانند. شلف دیواری، راه‌حل بسیار خوبی برای پرکردن این فضا و کاربردی کردن آن‌هاست. با استفاده از انواع شلف‌های چوبی، کنجی و آویز می‌توان فضاهایی خوب برای نگه‌داری از وسایل پرکاربرد آشپزخانه و یا وسایل تزئینی ایجاد کرد. فضاهایی برای نگه‌داری از ظروف ادویه، قابلمه‌ها، گل‌وگیاه ازاین‌دست هستند.

نگهدارنده طبقه دیواری در آشپزخانه

 

شلف دیواری در هال و راهرو

دیوارهای خالی هال و راهرو از بهترین مکان‌ها برای نصب نگهدارنده‌های طبقات هستند. با داشتن فضای زیاد، می‌توان دیوارهای یکدست و خالی را پر و فضایی مناسب برای انواع اکسسوری‌های تزیینی، گلدان، کتاب، جاکلیدی، آیینه‌های دکوراتیو و… ایجاد کرد. انواع شلف‌های چوبی، فلزی، آویز و شیشه‌ای بسته به نوع فضای کلی خانه برای دیوارهای هال و راهرو قابل‌استفاده هستند.

 

گونیا در اتاق‌خواب‌ها

یکی دیگر از محل‌های خانه که فضاهایی خالی و بدون کاربرد دارد، اتاق‌خواب‌ها هستند. کوچک بودن اتاق‌خواب‌ها نیز باعث شده تا فضاهای قابل‌استفاده آن‌ها به شدت کاهش یابد و افراد با کمبود فضا مواجه شوند.نصب شلف دیواری در کنج‌های اتاق، کنار پنجره‌ها، فضای خالی بالای تخت و پشت درب اتاق‌خواب بسیار رایج است. از این طبقات می‌توان به‌عنوان قفسه کتاب، نگه‌دارنده عکس و قاب عکس، نگهدارنده لوازم آرایشی، گلدان و چراغ‌خواب استفاده کرد.

هرچند با توجه به زلزله‌خیز بودن ایران توصیه می‌شود تا از نصب شلف در بالای تخت حتی‌الامکان خودداری نمایید. 

 

نگهدارنده طبقه در اتاق مطالعه

یکی از بهترین کاربرد شلف دیواری، استفاده از آن‌ها به‌عنوان کتابخانه و قفسه کتاب و مجلات است. خواه شما اتاقی مخصوص به‌عنوان کتابخانه در منزل و محل کار خود داشته باشید و خواه از اتاق‌خواب یا گوشه‌ای سالن منزل خود برای خواندن کتاب استفاده می‌کنید.

انواع شلف‌های طبقانی، کنجی و آویز برای نگه‌داری کتاب‌ها در کنار وسایل تزیینی در دسترس هستند که فضایی بسیار زیبا و در عین حال کاربردی برای شما ایجاد می‌کنند.

نگهدارنده طبقه در اتاق مطالعه

کاربرد شلف دیواری در حمام و دستشویی

در قدیم محل حمام و سرویس بهداشتی در خارج از ساختمان بود و به طراحی آن نیز توجه خاصی نمی‌شد. با آپارتمانی شدن منازل و جای گرفتن این فضاها در داخل ساختمان، توجه طراحان به دکوراسیون این فضاها جلب و ایده‌های زیادی برای زیباسازی و کاربردی کردن هر چه بیش‌تر سرویس‌های بهداشتی روی کارآمد.

یکی از ارزان‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین این ایده‌ها، استفاده از انواع شلف‌های کابینتی، کنجی و تخته‌ای است. از این طبقات می‌توان برای نگه‌داری وسایل شوینده، لوازم آرایشی و بهداشتی و حتی گل‌وگیاه استفاده کرد.

 

 

گونیا دیواری برای نگهداری گل و گیاه

بسیاری از شلف‌های دیواری با استفاده از پیچ به دیوار متصل می‌شوند. این شلف‌ها سبک هستند و تحمل وزن بالا را نیز ندارند. گونیای دیواری، قطعه‌ای است که امکان اتصال محکم طبقات چوبی، ام‌دی‌اف، آلومینیومی و… را به دیوار فراهم می‌کند. شلف‌هایی که با بهره‌گیری از گونیای دیواری متصل می‌شوند تحمل وزن بالایی داشته و برای گذاشتن کتاب، گلدان و وسایل سنگیم مناسب هستند.

گونیاها در مدل‌های روکش‌دار، کابینتی و گونیا تاشو در دسترس هستند. گونیاهای طبقاتی به تنهایی به عنوان شلف قابل نصب و استفاده هستند.

 

گونیا دیواری برای نگهداری گل و گیاه

 

شلف‌های دیواری از جمله جدیدترین و کاربردی‌ترین تجهیزات در زیباسازی منازل هستند. از این شلف‌‌ها می‌توان برای قسمت‌های مختلف منزل از آشپزخانه تا سرویس بهداشتی استفاده کرده و فضایی مناسب برای نگه‌داری وسایل کاربردی و تزیینی ایجاد نمود.

امروزه ایده‌های متنوعی برای طراحی و نصب این شلف‌ها پیاده شده است که به زیباسازی هر چه بهتر فضا کمک می‌کنند. قبل از خرید و انتخاب شلف، کاربرد آن را تعیین نموده و شلف دیواری موردنظر خود را بر اساس نوع استفاده و دکور منزل خود انتخاب نمایید.