مقالات آموزشی ساروگلوبال

آموزش و نکات نصب لولا درب چوبی

نصب لولا درب چوبی

به احتمال زیاد برای شما نیز تاکنون پیش آمده است که درب ساختمان، لوازم خانگی دیگری مانند کولر و موارد در منزلتان نیاز به تعمیر داشته باشد. در این شرایط، اگر مهارت یا تخصص کافی در زمینه مربوطه داشته باشید، به راحتی می‌توانید مشکل به وجود آمده را رفع کنید.

حال فرض کنید لولای درب یکی از اتاق‌ها یا پنجره منزلتان آسیب دیده و قصد تعویض آن را دارید. در ادامه این مطلب مراحل ضروری برای نصب لولا درب چوبی را شرح می‌دهیم.

 

مراحل نصب لولا قابلمه ای روی درب چوبی

به طور کلی، درب‌های چوبی به ۳ لولا نیاز دارند که فاصله آن‌ها از هم برابر نیست. به عبارت دیگر، از آنجایی که فشار وزن درب از بالا چارچوب وارد می‌شود، لولاهای اول و دوم به همدیگر نزدیک‌تر بوده و لولای سوم فاصله بیشتری با آن دو دارد تا به این طریق وزن درب از بالا گرفته شود.

نصب لولا قابلمه ای

مرحله اول: تجهیزات و ابزار مورد نیاز

نصب لولا درب چوبی به تجهیزات پیچیده و خاصی نیاز ندارد و اغلب افرادی که دستی در انجام تعمیرات روزمره خانه دارند، با در دست داشتن برخی ابزارهای ساده می‌توانند این کار را انجام دهند.

به طور معمول، این تجهیزات در جعبه ابزارهای خانه‌ها موجود بوده و مواردی مانند چکش، قلم درز یا اسکنه، فایل فلزی، مداد، مته بدون سیم، نوار اندازه‌گیری، چاقو، پارچه قدیمی یا روفرشی، درب چوبی، لولاهای مورد نیاز و پیچ را شامل می‌شوند.

 

مقاله پیشنهادی ساروگلوبال: معرفی انواع لولا تخت و کاربرد هر کدام

 

مرحله دوم: مشخص کردن جای لولا‌ها روی چارچوب

در مرحله دوم باید اندازه فاصله استاندارد لولا تا زمین، فاصله دو لولا از یکدیگر و همچنین تناسب آن‌ها با درب را در نظر بگیرید. رعایت این فاصله‌ها در نصب لولا بسیار مهم هستند. به همین دلیل باید اندازه گیری را با دقت کافی، صبر و حوصله انجام دهید.

همچنین توجه داشته باشید که اگر درب چوبی به سمت داخل باز می‌شود، قسمت پین لولا را در داخل درب قرار دهید و اگر درب را رو به بیرون باز و بسته می‌کنید، لولا باید در قسمت خارجی چارچوب جای گیرد.

اندازه‌هایی که باید برای لولا در نظر بگیرید، لولای بالایی ۱۲ سانتی متر از بالای طاق چارچوب و لولای پایین ۲۴ سانتی ‌متر از کف چارچوب فاصله داشته باشند؛ این فاصله‌ها را با مداد علامت ‌گذاری کنید. همچنین اگر روی چارچوب درب چوبی پیش از این درب دیگری نصب بود، می‌توانید از الگوی لولای قبلی پیروی کنید.

 

نصب لولا درب چوبی

 

مرحله سوم: علامت‌ گذاری جای لولا روی درب

همان طور که اشاره شد، اندازه گیری در فرآیند نصب لولا درب چوبی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و لازم است که این کار را با دقت بالایی انجام دهید. در این مرحله بهتر است پارچه‌ای قدیمی یا روفرشی را روی زمین پهن کنید و درب را در کنار چارچوب قرار دهید. سپس با نوار متری نقاط قرارگیری لولا را هم روی چارچوب و هم روی درب مشخص کنید.

توجه داشته باشید که در هنگام اندازه گیری، نقاط نصب را به عنوان مرکز لولا علامت گذاری کنید؛‌ چرا که این کار خطای اندازه‌گیری را کاهش می‌دهد.

 

نصب لولا قابلمه ای

 

مرحله چهارم: ایجاد حفره برای نصب لولا

در این مرحله می‌توانید با استفاده از قلم درز محل قرارگیری لولا را روی درب و چارچوب سوراخ کنید. سپس نیمه بزرگ‌تر لولا را روی چارچوب و نیمه دیگر را روی درب و با استفاده از پیچ‌های موجود در جعبه لولا نصب کنید. اگر در این زمینه مهارت کافی ندارید، می‌توانید از یک متخصص نیز کمک بگیرید.

 

مرحله آخر: نصب درب چوبی

در مرحله آخر از یک فرد بخواهید که همراه شما درب را موازی چارچوب گرفته و آن را به لولاهای چارچوب و درب بچسبانید. سپس به کمک دوستتان پین لولا (همان لوله مفتولی که اصلی‌ترین کار را انجام می‌دهد) از حلقه لولا عبور دهید.

از وظایف پین لولا می‌توان چرخش درب، آرام بسته شدن درب و همچنین عدم ایجاد صدای ناهنجار را نام برد. به همین دلیل بهتر است که چاک لولا را به بهترین نحو ممکن روغن ‌کاری کنید تا هنگام نصب پین لولا به راحتی داخل چاک لولا جای بگیرد.

 

انواع لولا درب چوبی

به طور کلی، لولاهای درب‌های چوبی به دو دسته لولا قابلمه ای و لولای تخت تقسیم بندی می‌شوند که برای نصب درب‌های چوبی ساختمانی معمولا از لولای قابلمه ای استفاده می‌شود.

لولای قابلمه ای خود از نظر جنس لولا به ۳ گروه برنجی، سربی و فلزی تقسیم می‌شود که در میان آن‌ها نوع برنجی و سربی بهترین بوده و تنوع تولید بالایی دارند.

بسیاری از لولاهای فانتزی که برای درب‌های چوبی ساخته می‌شوند، از جنس سربی هستند و در قالب لولاهای بوشی، بلبرینگی و معمولی به بازار عرضه می‌شوند.

از میان این مدل‌ها نیز لولای بلبرینگی بهترین و روان‌ترین مدل شناخته شده، امکان باز و بسته شدن نرم و بی صدا را برای درب‌های چوبی فراهم می‌کند و به همین دلیل مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است.

لولای قابلمه ای در سه اندازه ۳، ۳/۵ و ۴ اینچی در بازار موجود بوده و بسته به کاربرد هر سایز لولا برای اتصال درب به بدنه، پنجره به چهارچوب و غیره از آن استفاده می‌شود. مراحل نصب لولا قابلمه ای به چارچوب درب‌های چوبی نیز همچون آن چه در بالا شرح دادیم پیش می‌رود.

در این مقاله آموزش نصب لولا قابلمه ای را شرح دادیم و دیدیم که لولا قابلمه ای به عنوان یکی از لولاهای مورد استفاده برای نصب درب‌های چوبی در چه مدل‌ها و اندازه‌هایی روی این درب‌ها قابل نصب است. اگر شما نیز در این زمینه تجربه‌ای دارید، آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.