اکسس کنترل

اکسس کنترل درب چگونه کار می‌کند؟

نحوه کار با اکسس کنترل - تصویر شاخص

نحوه عملکرد اکسس کنترل

اکسس کنترل درب، به بخشی بسیار مهمی در ساختار امنیتی ما تبدیل شده است. دستگاه کارتخوان‌ِ درب، قفل برقی را کنترل و تعیین می‌کنند که چه کسی وارد ساختمان شود. در کارتخوان‌‌های اکسس کنترل از ابزارهای تشخیص هویت، که ممکن است به‌صورت کارت‌های جیبی یا کارت‌‌آویز گردنی باشند یا ریموت‌کنترل‌هایی که به جاکلیدی‌تان متصل می‌شوند، استفاده می‌شود. در جدیدترین انواع کارتخوان‌هایِ درب می‌توان از تلفن‌ هوشمند نیز برای باز کردن درب استفاده کرد.

مطمئن‌ترین ابزار تشخیص هویت، ویژگی‌های بیومتریک (biometric) شما است. چهره یا اثر انگشت‌تان در مقایسه با سایر اطلاعات هویتی که با خود دارید، ابزار دقیق‌تری برای شناسایی هستند. در  این مقاله درباره نحوه کار انواع اکسس کنترل درب و اکسس کنترل اثر انگشتی توضیح می‌دهیم.

نحوه کار با اکسس کنترل - تصویر اول

استفاده از کارتخوان برای دسترسی به درب‌ها

کارتخوان‌‌های RFID از ابزارهای تشخیص هویت استفاده می‌کنند که از مدارهای تعبیه‌شده و آنتن تشکیل می‌شوند. کارتخوان سیگنالی را ارسال و آنتنِ ابزار تشخیص هویت آن را دریافت می‌کند. سیگنال الکتریکی‌ای که کارتخوان‌ِ درب ارسال می‌کند، آنقدر قدرت دارد که به مدار تعبیه‌شده ابزار تشخیص هویت انرژی برساند. مدار پس از دریافت این انرژی، سیگنالی به کارتخوان اکسس کنترل می‌فرستد که حاوی شمارۀ شناسایی است.

 جدیدترین کارتخوان‌های درب، دستگاه‌های هوشمندی هستند که به شبکه متصل می‌شوند و با تغذیه ازطریق شبکه (PoE) کار می‌کنند. این دستگاه‌ها مستقیماً به شبکه متصل می‌شوند و کد شناسایی تمام افرادی را که وارد سیستم کنترل تردد شده‌اند در خود جای می‌دهند. حتی اگر شبکۀ سازمان موقتاً خراب باشد و نرم‌افزار مدیریت مرکزی در دسترس نباشد باز هم این دستگاه‌ها می‌توانند کار کنند. تا وقتی که سوئیچ شبکه با برق اضطراری کار می‌کند و به تمام کارتخوان‌‌ها (از طریق فناوری PoE) انرژی می‌رساند و آن‌ها را به یکدیگر وصل می‌کند، این دستگاه‌ها به خودی خود به فعالیت ادامه می‌دهند.

 

 

 

کارتخوان‌ِ درب به محض دریافت شمارۀ شناسایی، آن را به بخش کنترل‌کنندۀ اکسس کنترل درب انتقال می‌دهد. برخی اکسس کنترل‌های درب دارای کارکرد کنترل‌گر است که در قسمت باز‌خوان (reader) تعبیه شده درحالی که برخی دیگر از کنترل‌گر جداگانه‌ای استفاده می‌کنند. کنترل‌گر شمارۀ شناسایی را با فهرست موجود در حافظۀ خود مقایسه می‌کند. اگر شمارۀ شناسایی قابل قبول باشد، قفل درب را باز خواهد کرد.

کارتخوان‌، قفل برقی روی درب را کنترل می‌کند. کارتخوان‌‌های جدید، برق لازم برای کنترل قفل را تأمین می‌کنند. حسگرهایی هم دارند که معلوم می‌کند درب باز شده است یا خیر. رابط‌های درخواست خروج (Request to Exit) نیز در آن تعبیه شده که با یک دکمه، درب را باز می‌کنند.

نحوه کار با اکسس کنترل - تصویر سوم

ابزار تشخیص هویت کارتخوان در اکسس کنترل

اطلاعات هویتی شامل یک شمارۀ شخصی منحصربه‌فرد است که مشخصۀ کارت هویت شما است. شما می‌توانید کارت هویت RFID دلخواه خود را انتخاب کنید، مثلاً، کارت نازک، کارت ضخیم یا به‌شکل ریموت کنترل. هر کارت هویتی دارای یک شمارۀ منحصربه‌فرد است. ابزارهای تشخیص هویت دیگری نیز وجود دارد که بین اطلاعات هویتی و کارتخوان درب از فرکانس و فرمت‌های داده‌ای متفاوتی استفاده می‌کنند. مثلاً، ویگاند (Wiegand) 26 بیتی HID از فرکانس ۱۲۵ کیلوهرتز و کارت‌های هوشمند از فرکانس ۱۳.۵۶ استفاده می‌کنند.

از آن‌جا که فرمت‌های بسیار متفاوتی وجود دارد، بهتر است که ابزارهای تشخیص هویت خود را به همان فروشنده‌ای سفارش دهید که از او کارتخوان درب تهیه کرده‌اید و دیگر ابزارهای تشخیص هویت را نیز به او سفارش دهید. به این ترتیب مطمئن خواهید شد که گروه بعدی ابزارهای تشخیص هویت شماره‌دار با شماره‌های منحصربه‌فرد به دست‌تان خواهد رسید. بسته‌های ابزارهای تشخیص هویت درب مشخص هستند و براساس شمارۀ شناسایی ابتدا و آخرشان فروخته می‌شوند.

نحوه کار با اکسس کنترل - تصویر چهارم

ابراز تشخیص هویتِ بلوتوث گوشی هوشمند برای اکسس کنترل

جدیدترین کارتخوان‌ها قادر هستند حتی شمارۀ منحصربه‌فردی را که گوشی هوشمندتان به آن می‌دهد، بخواند. در این حالت، اپلیکیشنی که روی گوشی‌تان اجرا می‌شود با ارتباط بلوتوثی به کارتخوان وصل می‌شود. بیشتر کارتخوان‌های درب که با بلوتوث کار می‌کنند، از شما می‌خواهند وقتی نزدیک کارتخوان هستید اپلیکیشن را فعال کنید.

نحوه کار با اکسس کنترل - تصویر ششم

بازخوان‌های بیومتریک و ابزارهای تشخیص هویت برای دسترسی به درب

این بازخوان‌های بیومتریک خاص برای خواندن اطلاعات بیومتریک طراحی شده‌اند و به‌جای کارتی که همراه خود دارید، استفاده می‌شوند. این‌ها بازخوان‌های اثرانگشت، چهره، ورید انگشت و دیگر بازخوان‌هایی هستند که به‌جای کارت مشخصات فرد را می‌خوانند. این سیستم ایمنی بسیار بیشتری دارد، اما برای هر درب هزینه‌های بیشتری دارد.

نحوه کار با اکسس کنترل - تصویر دوم

نحوه مدیریت اکسس کنترل در دسترسی به درب

در سیستم‌های مدرن دسترسی به درب از نرم‌افزار دسترسی به درب استفاده می‌شود که برروی کامپیوتر شخصی‌تان یا در سرور ابری قابل اجرا است. سیستم مدیریت کنترلِ درب را می‌توان ازطریق کامپیوتر شخصی یا نرم‌افزاری که برروی گوشی هوشمندتان اجرا می‌شود، کنترل کرد. داده‌های ثبت‌شده در یک پایگاه داده‌ بر روی کامپیوتر نگهداری می‌شود و این اطلاعات ازطریق شبکه به تمام کارتخوان‌‌های موجود برروی شبکه ارسال می‌شود.

این نرم‌افزار پایگاه‌ داده تمام کاربران ثبت‌شده را در خود نگهداری می‌کند. با این نرم‌افزار امکان اضافه کردن اعضای جدید، حذف یا ویرایش وجود دارد. نرم‌افزار هر فرد را به ابزار تشخیص هویت اختصاصی او وصل می‌کند. به هر فرد یک ابزار تشخیص هویت داده می‌شود و شمارۀ شناسایی کارت (ابزار تشخیص هویت) یا دستی وارد می‌شود یا با اسکن کردن کارت به‌صورت خودکار وارد می‌شود. بسیاری از سیستم‌ها به شما امکان می‌دهند عکس کاربر را نیز اضافه کنید و با همین ویژگی فرد دارندۀ کارت را راحت می‌توانید تأیید کنید. این ویژگی زمانی مفید است که سیستم با سیستم دوربین تحت شبکه (IP Camera System) ادغام شود. سیستم‌های مدیریت اکسس کنترل این امکان را به شما می‌دهد که تعیین کنید فرد در چه زمان و چه روزی می‌تواند وارد شود و از کدام در می‌تواند استفاده کند.

 این نرم‌افزار همچنین به شما امکان می‌دهد مدیر را انتخاب کنید و تعیین کنید چه کسی افراد جدید را به فهرست اضافه کند. در برخی موارد، می‌توانید اطلاعات بیشتری را اضافه کنید، مثل بخش سازمانی که فرد در آن حضور دارد و دیگر اطلاعاتی که ممکن است راهگشا باشد. برخی سیستم‌های مدیریتی برای کمک به راه‌اندازی سیستم، نقشه‌های ساختمان را نیز لحاظ می‌کنند که به شما کمک می‌کند بر شرایط هشدار نظارت داشته باشید. همچنین، می‌توانید برای دری که طولانی مدت باز می‌ماند یا حتی حالتی که فرد غیرمجازی سعی کند در را باز کند، هشدار قرار دهید.

نحوه کار با اکسس کنترل - تصویر پنجم

نتیجه‌گیری دربارۀ اکسس کنترل

سیستم‌های اکسس کنترل درب شامل اطلاعات هویتی هستند و این اطلاعات دارای شمارۀ شناسایی است. به هر کسی که از کارتخوان‌‌های اکسس کنترل استفاده خواهد کرد یک شمارۀ شناسایی اختصاص داده می‌شود. نرم‌افزار اکسس کنترل برروی کامپیوترتان یا در کامپیوتر ابری اجرا می‌شود. کارتخوان‌‌های جدیدِ درب تمام شماره‌های شناسایی و اسامی افراد را که به سیستم نسبت داده‌شده‌اند، در خود نگهداری می‌کنند.

یکی از مقالات kintronics.com را خواندید که تیم محتوا سارو آن را ترجمه و ویرایش کرده است.