آرام بند درب

نحوه عملکرد جک آرام بند درب + فیلم

نحوه عملکرد آرام بند درب

آرام بند مدل‌های گوناگونی دارد. برخی از آن‌ها بر روی درهای نفررو نصب می‌شود و برخی دیگر مناسب درهای بزرگ و دولنگه پارکینگ و حیاط است. نحوه عملکرد آرام بند درب به مدل آن بستگی دارد. همچنین می‌توان کیفیت کارکرد را مطابق با نیاز ساختمان و ساکنان تنظیم کرد.

 

آرام بند درب و کاربرد آن

آرام بند وسیله‌ای برای کنترل حرکت و سرعت بسته شدن درهاست. کارایی آن‌ها برای انواع درها با ویژگی‌ها و اندازه‌های مختلف است. نحوه عملکرد آرام بند درب بسته به نوع آن و دری که متناسب با آن است، فرق می‌کند. می‌توان برای درهای چوبی یا حتی شیشه‌ای نیز آرام بند نصب کرد.

کاربرد آرام بند در کنار حفظ آسایش ساکنان ساختمان برای افزایش عمر درب و چهارچوب و سایر تجهیزات آن نیز مهم است. ویژگی آرامبند تنها کاهش سرعت بسته شدن نیست بلکه اطمینان از بسته شدن آن نیز کاربرد دیگری است که برای امنیت ساختمان و کنترل عبور و مرور مهم است.

برای مثال در برخی ساختمان‌ها که جمعیت ساکنان زیاد است یا در ساختمان‌های اداری و تجاری که رفت و آمد زیاد صورت می‌گیرد، نصب آرام بند لازم است. ممکن است بسیار اتفاق افتد که بچه‌ها یا حتی خود ساکنان از در بیرون روند و فراموش کنند آن را ببند. همین غفلت آنی می‌تواند راه را برای ورود سارق یا هر فرد غیرمجاز به داخل ساختمان باز کند. بنابراین آرام‌بند، امنیت و آرامش را برای ساکنان به ارمغان می‌آورد.

اجزای آرام بند

 

اجزای تشکیل دهنده آرام بند

آشنایی با نحوه عملکرد آرام بند درب، نیازمند آن است که اجزای تشکیل دهنده‌ی آن را بشناسیم. اجزا می‌توانند بسته به مدل، متفاوت باشند. البته معمولا شباهتی در اجزای اصلی وجود دارد.

پاشنه (کفشک)

پاشنه یا کفشک بازویی از اجزای اصلی آرام بندهای بازویی است. بستن و باز شدن در و تحمل وزن آن بر عهده‌ی همین قسمت است. پاشنه مجهز به دو فنر است که به یک پیستون دارای شیار متصل هستند. کنترل این پیستون نیز بر عهده‌ی یک چرخ‌دنده‌ی عمودی است.

بازوی اصلی

آرام بند دارای چند بازو است که یکی از آن‌ها نسبت به دیگر بازوها ضخامت بیشتری دارد. در نحوه عملکرد آرام بند درب، این بازوی اصلی مرکز ثقل چرخش فنر است. از آن‌جا که این بازو مستقیما به چرخ‌دنده وصل است، آن را بازوی اصلی نامیده‌اند.

ساعد بازویی

این قطعه تکیه‌گاهی برای آرام بند است که به چارچوب پیچ می‌شود. ساعد بازویی از برخورد ناگهانی با چارچوب پیش‌گیری می‌کند.

پیچ تنظیم سرعت

تنظیم آرام بند درب از نکات کلیدی در نصب و بهره‌برداری است. از اجزای مهمی که سرعت و نحوه عملکرد آرام بند درب با آن قابل تنظیم است، پیچ تنظیم سرعت است. این پیچ تمام فعالیت‌های فنر را تنظیم می‌کند. علاوه بر سرعت می‌توان حالات مختلف (دوزمانه، سه‌زمانه و …) را نیز با آن تنظیم کرد.

نحوه عملکرد آرام بند درب

 

نحوه کارکرد آرام بند درب در مدل‌های گوناگون

داخل آرام بندها پیستونی تعبیه شده که به فنر آرام بند متصل است. با باز شدن درب ورودی این پیستون حرکت کرده و فنر را فشرده می‌کند. در واقع این فنر کنترل کننده سرعت پیستون و باز و بسته شدن درب است و مرحله به مرحله سرعت وارد شده به پیستون را کم می‌کند. با رها شدن درب انرژی ذخیره شده داخل پیستون به فنر برمی‌گردد. این جریان انرژی داخل آرام بند به کنترل سرعت و نحوه عملکرد آرام بند کمک می‌کند.

درصورت دو زمانه بودن آرام بند، درب در زاویه مختلف توقف خواهد داشت و با این کار سرعت درب را کنترل میکند. با تنظیم فنر آرام بند از طریق پیچ تنظیم، سرعت بسته شدن درب را می‌توان تغییر داد.

برای اطمینان از عملکرد صحیح آرام بند، تنها کافی است درب را با شتاب ببندید. اگر آرام بند به درستی کار کند، از سرعت درب کاسته شده و بدون صدا بسته خواهد شد.

آرام بند سارو

 

برندهای معتبر جک آرام بند

از معتبرترین برندهای جک آرام بند درب، می‌توان به سارو اشاره کرد. این برند کیفیت خوبی دارد و می‌توان روی دوام و کارکرد مناسب آن حساب کرد. آرام بند درب سبک و آرام بند درب سنگین سارو مناسب با وزن‌های متفاوت درها از انواع سبک بیست کیلوگرمی تا درب‌های سنگین با وزن بیش از ۱۴۰ کیلوگرم را ساپورت می‌کند. استانداردهای UL و ANSI در آرام بندهای سارو رعایت شده است.

برند دیگر ریوبی است که ساخت کشور تایوان است. آرام بند های این برند را نیز می‌توان برای انواع درهای چوبی و فلزی از سبک تا سنگین استفاده کرد. برخی از انواع کوچک و ظریف آرام بندهای ریوبی را می‌توان برای درهای شیشه‌ای استفاده کرد.

ان‌اچ‌ان برندی ژاپنی است که به شرط بهره‌وری مناسب می‌توان از گارانتی آن نیز استفاده کرد. آرام بند های ان‌اچ‌ان برای کنترل سرعت در انواع درهای چوبی و فلزی مناسب هستند. اگر برای انتخاب این وسیله به مشکل خورده اید، میتوانید مقاله راهنمای خرید آرام بند و معرفی پر فروش ترین آن‌ها را مطالعه کنید.

آشنایی با نحوه عملکرد آرام بند درب کمک می‌کند نوع متناسب با نیاز خود و شرایط محیطی را انتخاب کنید. برای آن‌که از انتخاب خود اطمینان داشته باشید، بهتر است از کارشناسان ماهر مشورت بگیرید. به این ترتیب در نصب آرام بند درب نیز می‌توانید روی کمک و مهارت آنان حساب کنید.