آرام بند درب

صفر تا صد نحوه تنظیم آرام بند درب ورودی ساختمان

نحوه تنظیم سرعت آرام بند

آرام‌بندها، یکی از تجهیزات نصب در درب‌ها هستند. آرام‌بند انواع مختلفی داشته و برای انواع درب‌های چوبی، فلزی، شیشه‌ای و درب‌های ضد حریق مناسب است. بعد از نصب آرام‌بند، نوبت به تنظیم آن می‌رسد. تنظیم و رگلاژ آرام‌بند از طریق پیچ‌های قابل تنظیم آن انجام می‌شود. آرام‌بند باتوجه‌به ساختار هیدرولیکی‌ای که دارد در هنگام تغییر فصل و ایجاد تغییرات دمایی زیاد نیاز به تنظیم مجدد دارد. در این مطلب به بررسی نحوه تنظیم سرعت آرام بند و تنظیم آرام بند درب خواهیم پرداخت.

آرام‌بندها در سه مدل تک سرعته، دو سرعته و آرام بند سه سرعته تولید می‌شوند که در ادامه نحوه تنظیم سرعت هر دو مدل بررسی خواهد شد.

اجزای آرام بند

اجزای اصلی آرام‌بند

 

ارام‌بند از ۴ بخش اصلی تشکیل شده است:

پاشنه یا کفش بازویی

پاشنه، وظیفه باز و بسته کردن درب را داشته و از اجزای اصلی آرام‌بند است. پاشنه با تحمل درب وزن و مدیریت بازو‌ها به بسته شدن درب بدون آسیب به بدنه و چارچوب را فراهم می‌کند.

ساعد بازویی

ساعد بازویی به‌عنوان تکیه‌گاه به چارچوب درب متصل شده و از برخورد ناگهانی درب با قاب جلوگیری می‌کند.

بازوی اصلی

بازوی اصلی، مرکز ثقل و محور چرخش درب است. این بخش نسبت به بازوهای فرعی دارای ضخامت بیش‌تری بوده و توانایی تحمل وزن کل درب را دارد. این بازو مستقیماً به چرخ‌دنده درون پاشنه متصل شده و پیج‌های تنظیم سرعت در آن قرار دارند.

پیچ تنظیم سرعت

سرعت آرام‌بند و نحوه فعالیت آن توسط پیچ‌های آن تنظیم می‌شوند. این پیچ‌ها با کنترل آیرودینامیکی هوای موجود در مخزن پاشنه، سرعت آرام‌بند را تعیین می‌کنند. این پیچ‌ها شامل پیچ تنظیم سرعت، پیچ آلن، و پیچ تنظیم بازوی دستگاه می‌شوند.

 

سوپاپ کنترل بازشوی درب

این سوپاپ در بعضی مدل‌ها قرار دارد و به اصطلاح به این پیچ، Back Check گفته می‌شود و در همه آرام بندها نیست. با تنظیم آن، می‌توانیم کنترل زاویه باز شدن درب را داشته باشیم و از یک زاویه‌ای به بعد درب بسیار سفت بسته می‌شود تا از آسیب احتمالی به دیوار پشت جلوگیری شود.

نحوه تنظیم سرعت آرام بند دو زمانه سارو توسط پیچ تنظیم

تنظیم آرام بند دو سرعته

آرام‌بند دوسرعته، درب را در دو مرحله می‌بندد. پس از نصب آرام بند، درصورتی که درب به راحتی بسته می‌شود و نیازی به تنظیم آن نیست. اما اگر درب به اصطلاح می‌کوبد، با سرعت کمی بسته می‌شود و یا سرعت آن بیش از حد زیاد است، به معنی نیاز رگلاژ آرام بند است.

نحوه تنظیم سرعت آرام بند درب به روش زیر است:

در قسمت عقب آرام‌بند دو سرعته دوپیچ وجود دارد که روی آن‌ها اعداد ۱ و ۲ نوشته شده است. پیچ شماره ۱ یا در برخی مدل ها پیچ S یا پیچ C مربوط به سرعت بسته شدن درب از جایی که کاملا باز است تا ۱۵ درجه آخر است. با تنظیم میلیمتری این پیچ می توانیم سرعت بسته شدن درب را تا آن نقطه تنظیم کنیم.

با چرخش ساعت‌گرد، سرعت اولیه کاهش یافته و با چرخش پادساعت‌گرد سرعت اولیه افزایش می‌یابد. برای ایجاد تغییر لازم است پیچ را بین ۸۰ الی ۸۵ درصد مسیر بچرخانید.

پیچ شماره ۲ یا در برخی مدل ها پیچ L برای تنظیم سرعت ثانویه آرام‌بند و سرعت بسته شدن درب در ۱۵ درجه نهایی است و به اصطلاح، کوبش درب را کنترل می کند. با چرخش ساعت گرد این پیچ، سرعت ثانویه آرام‌بند (۱۵ درصد آخر مسیر) کاهش می‌یابد. چرخش پاد ساعت گرد نیز این سرعت افزایش یافته و در سریع‌تر بسته می‌شود.

یکی از نکات مهم در نحوه تنظیم سرعت ارام بند این است که در هر دو مدل ، پیچ را باید خیلی کم چرخاند و با تنظیم میلی متری، این سرعت تغییر می کند.

 

آموزش تنظیم آرام بند در هنگام سفت شدن آرام بند

تنظیم آرام بند سه سرعته

آرام‌بندهای سه سرعته، در را در سه مرحله بسته و برای درب‌های دارای قفل برقی مناسب هستند. این آرام‌بندها ساختار پیچیده‌تری داشته و نحوه تنظیم سرعت آرام بند سه زمانه کمی نیاز به دقت بالا دارد. پس از نصب صحیح، نوبت به تنظیم آن می‌رسد.

در صورتی که بعد از نصب مشکل خاصی مشاهده نکردید ترجیحاً به تنظیمات آن دست نزنید. در غیر این صورت نحوه تنظیم آرام بند سه سرعته به شرح زیر است:

این آرام‌بند دارای سه پیچ با شماره‌های ۱، ۲ و ۳ است. با چرخش ساعت‌گرد پیچ ۱ سرعت مرحله اول آرام‌بند کاهش و با چرخش پاد ساعت گرد، افزایش می‌یابد. این پیچ حساسیت بسیار بالاتری داشته و چرخش میلی‌تری آن‌ها می‌تواند سرعت را تغییر دهد.

پیچ شماره ۲، وظیفه تعیین سرعت ۱۰ الی ۱۵ درصد آخر آرام‌بند را دارد. با چرخش ساعت گرد پیچ ۱ سرعت مرحله دوم آرام‌بند کاهش و با چرخش پاد ساعت گرد، افزایش می‌یابد.

پیچ شماره ۳، در قسمت جلویی آرام‌‌بند قرار داشته و دو نشانه + و – بر روی آن وجود دارد. این پیچ تعیین‌کننده قدرت آرام‌بند برای تحمل وزن در است. با چرخش به سمت + این قدرت بیش‌تر شده و با چرخش به سمت – کاهش می‌یابد.

بسته به نوع درب، میزان چرخش لازم برای رسیدن به نقطه موردنظر متفاوت است. راهنمای چرخش در کنار این پیچ چسبیده شده است.

در آرام‌بند سه زمانه، مرحله‌ای برای تنظیم بازو نیز وجود دارد. بسته به نوع قفل برقی و فشار مورد نیاز آن برای بسته شدن، این بازو روی حدود ۹۰ درجه تنظیم می‌شود. برای رسیدن به درجه مناسب درب را رها کنید و مطمئن شوید که قفل کامل بسته شده است.

در این مقاله، نحوه تنظیم سرعت آرام بند در مدل‌های دو سرعته و سه سرعته را بررسی کردیم. دقت کنید که این تنظیمات منوط به نصب صحیح آرام‌بند است. درصورتی‌که شما دانش لازم برای این کار را ندارید از یک متخصص راهنمایی و کمک بخواهید. در صورت داشتن هرگونه سؤال و نیاز به راهنمایی برای خرید آرام‌بند می‌توانید از بخش نظرات استفاده نمایید.

 

نصب آرام بند برای انواع درها

تنظیم آرام بند درب ورودی ساختمان یا ورودی یک فضا به افزایش امنیت و آسودگی ساکنان کمک می‌کند. انواع درها تقریبا با هر جنس و وزنی می‌توانند آرام بند داشته باشند اما انتخاب آرام بند متناسب با نوع در اهمیت دارد. در مکانی چون بیمارستان، آرام بند ها تقریبا در ورودی هر بخش استفاده می‌شوند. اما در ساختمان‌های مسکونی آرام بند معمولا تنها در ورودی استفاده می‌شود.

 

تنظیم آرام بند درب در دوره‌های منظم و هم در فصول گرم و هم در فصول سرد

 

در ساختمان‌هایی که کاربرد تجاری و اداری دارند، علاوه بر ورودی ساختمان، در ورودی هر واحد تجاری نیز آرام بند دارد. رفت و آمد به این مکان‌ها زیاد است. بنابراین برای آسودگی کارکنان و افراد حاضر در ساختمان و نیز اطمینان از این‌که در پس از ورود و خروج هر فرد، باز نمی‌ماند یا با ضرب بسته نمی‌شود، آرام بند مناسب‌ترین راه حل به نظر می‌آید.

گفتیم که نوع و جنس درها نیز در انتخاب آرام‌بند نقش مهمی ایفا می‌کند. یک در شیشه‌ای نسبت به یک در چوبی یا فلزی وزن متفاوتی دارد.

همچنین اندازه درها نیز در وزن آن‌ها تأثیر داشته باشد. با توجه به آن‌که جک آرام بند خود دارای وزن است و این وزن بسته به انواع آن متفاوت است، باید پیش از پرداختن به نحوه تنظیم آرام بند درب، به تناسب میان در و آرام بند آن توجه کرد. معمولا اگر از یک کارشناس برای نصب آرام بند درب کمک گرفته شود، او می‌تواند با آگاهی و تجربه‌ای که دارد نظر دهد که در و آرام بند آن باهم تناسب دارند یا خیر.

 

اهمیت پیچ تنظیم آرام بند

حتما طی مراحل نصب به این موضوع پی بردید که آنچه در عملکرد آرام بند و به ویژه سرعت بسته شدن تأثیر دارد، پیچ تنظیم آرام بند است. کارشناسی که شناخت و تسلط کافی درباره نحوه تنظیم آرام بند درب داشته باشد، برای این مرحله وقت و دقت کافی صرف می‌کند. اگر آرام بند از بهترین برندها باشد، اما پیچ آن به درستی تنظیم نشده باشد، نمی‌تواند عملکرد مورد انتظار را از آن گرفت.

درواقع چنان که دیدیم، پس از انتخاب نوع آرام بند متناسب با اندازه و نوع در و اجرای مراحل نصب آن، کارشناس نصب به صورت آزمودنی وارد مرحله تنظیم پیچ می‌شود. در این مرحله است که باید با توجه به وزن در و شرایط باز و بسته شدن آن، سرعت مناسبی تنظیم شود.

نکته مهم این است که بسته به دو سرعته یا سه سرعته بودن آرام بند، دو یا سه پیچ برای تنظیم سرعت وجود دارد. در تنظیم دو سرعته پیچ اول سرعت در ۸۵ درصد اول مسیر را تنظیم می‌کند و پیچ دوم ۱۵ درصد نهایی تا بسته شدن در را کنترل می‌نماید.

 

تنظیم آرام بند درب هنگام گرما و سرمای هوا انجام می شود

در نوع سه سرعته، سه پیچ وجود دارد که دوتای آن عملکردی مانند دو پیچ آرام بند دو سرعته دارند. یعنی یکی از آن‌ها وظیفه تنظیم سرعت در از ابتدای مسیر بسته شدن تا ۸۵ درصد از آن را دارد. پیچ دوم نیز ۱۰ تا ۱۵ درصد باقیمانده از مسیر را تنظیم می‌کند. پیچ سوم برای تنظیم قدرت بسته شدن استفاده می‌شود که آن نیز در تناسب با وزن در صورت می‌گیرد.

 

دو پرسش مهم در تنظیم آرام بند درب

  • نحوه تنظیم سرعت آرام بند چگونه است؟ با چرخاندن پیچ تنظیم در جهت عقربه‌های ساعت، سرعت کاهش یافته و با چرخاندن در خلاف جهت عقربه‌های ساعت، سرعت بیشتر می‌شود. آستانه توقف در تنظیم سرعت به صورت تدریجی و با آزمودن به دست می‌آید. بنابراین باید در را چند بار باز و بسته کنید تا ببینید نتیجه تنظیماتی که انجام شده در عمل چگونه است. چرخش را خیلی کم و آهسته انجام دهید زیرا مقدار کمی از آن می‌تواند تأثیر زیادی در تنظیم آرام بند درب سرعت باز و بسته شدن نشان دهد.
  • هرچند وقت نیاز به تنظیم آرام بند درب است؟ تنظیم جک آرام بند از نظر کارشناسان باید در دوره‌های منظم و هم در فصول گرم و هم در فصول سرد صورت گیرد. این به آن دلیل است که عوامل محیطی و دمای هوا بر تنظیم اثر می‌گذارد و گاه سبب تغییر وضعیت می‌شود. بنابراین تنظیم آرام بند درب بیش از یک بار در سال مورد نیاز است.