آرام بند درب

نحوه تعویض روغن آرام بند به چه صورت است؟

نحوه تعویض روغن آرام بند چگونه است؟

آرام بند درب محصولی است که علاوه بر این که می‌تواند مانع از سروصدا شود، درنهایت می‌تواند افزایش ایمنی ساختمان را به همراه بیاورد و از ورود افراد متفرقه به ساختمان جلوگیری کند. این محصول ویژگی‌های خاصی دارد که لازم است در زمان خرید به آن‌ها دقت کنید تا بتوانید بهترین محصول را بخرید. این محصولات، بر اساس نوع و میزان مصرف، بعد از مدتی دچار خرابی می‌شوند؛ در چنین مواقعی، لازم است که تعمیر آرام بند درب انجام شود.

در خیلی از موارد، روغن‌ریزی آرام بند باعث کاهش کارائی این محصول می‌شود که باید سریعا روغن آن را تعویض کنید. اما نحوه تعویض روغن آرام بند به چه صورت است؟ این موضوعی است که قرار است در این مقاله در مورد آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

دلائل تعویض روغن آرام بند چیست؟

این سوالی است که ممکن است توسط خیلی از افراد پرسیده شود. درون محفظه آرام بند، قطعاتی مانند فنر و چرخ دنده وجود دارد که اگر این اجزا به حرکت دربیایند، آرام بند هم می‌تواند فعالیت خود را انجام دهد. حرکت قطعات و پیچش چرخ دنده‌ها، با مرور زمان باعث استحکام نسبی آن‌ها خواهد شد.

 

آموزش تعویض روغن آرام بند

به همین دلیل، برای جلوگیری از فرسایش و به حداقل رساندن آن، لازم است که درون محفظه آرام بند، روغن ریخته شود. این روغن باعث افزایش کارایی این محصول و طول عمر آن خواهد شد و با این کار شما می‌توانید به بهترین شکل ممکن از این محصول استفاده کنید.

 

از دلائل اصلی خرابی آرام بند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده ناصحیح
  • اشکال در بستن پیچ‌ها
  • نشت روغن

 

چرا باید روغن آرام بند را تعویض کرد؟

به طور کلی، گارانتی که برای این محصول در نظر گرفته می‌شود، حدود ۵ سال است و اگر هرگونه اختلال در عملکرد این محصول یا حالت غیرعادی دیده شود، بهتر است در اسرع وقت، نسبت به تعویض روغن آن اقدام کنید.

این موارد زیر را به‌عنوان هشدار جدی بگیرید:

  • نشت روغن آرام بند
  • کارکرد نادرست پیچ تنظیم درب
  • گشاد شدن جای پیچ در صورت پلاستیکی بودن
  • استهلاک جک تنظیم

 

در اکثر موارد از این روغن، برای درب‌های اتوماتیک و جک‌های برقی استفاده می‌شود.

 

روغن مناسب برای درب‌های اتوماتیک و جک برقی چیست؟

از این نوع درب‌ها معمولا برای بسیاری از مکان ها مانند پارکینگ، صرافی، طلافروشی و… استفاده می‌شود. به دلیل اهمیت استفاده دائم، اجزای اصلی این قطعات به شدت درگیر هستند و نیاز به تنظیم آرام بند درب وجود دارد. معمولا برای چنین درب‌هایی از روغن مخصوص آرام بند درب و روان کننده و روغن‌هایی با چربی بهینه و قدرت بالا استفاده می‌شود که باعث می‌شود درب‌ها به راحتی باز و بسته شوند.

 

نحوه تعویض روغن آرام بند

همان‌طور که در ابتدای این مقاله گفته‌شد، این آرام بندها به مرورزمان دچار خرابی می‌شوند. در بسیاری از موارد به دلیل سرما و گرمای زیاد، روغن هیدرولیک خراب می‌شود و نیاز است که از روغن مخصوص آرام بند استفاده شود. یکی از دلائل اصلی خرابی این روغن‌ها، شل بسته شدن درب در فصل تابستان و سخت بسته‌شدن آن در فصول سرد سال است؛ به‌همین دلیل، لازم است که در اسرع وقت، آن‌ها را تعویض کنید.

 

تعویض روغن آرام بند

در ادامه در مورد نحوه تعویض روغن آرام بند صحبت خواهیم کرد:

  • برای این کار، لازم است که جک‌ها را تا انتها باز کنید؛ در این صورت، فشار روغن هیدرولیک به حداقل می‌رسد و راحت‌تر می‌توانید درب را باز و بسته کنید.
  • برای انجام این کار، سیسم انتقال برق ورودی به درب اتوماتیک و جک‌های برقی را قطع کنید؛ انجام این کار، می‌تواند از برق گرفتگی افراد پیشگیری کند.
  • بعد از انجام این دومرحله، باید لوله انتهای یکی از جک‌ها را باز کنید و روغن هیدرولیک را درون آن بریزید.
  • در مرحله آخر، لازم است که لوله و اتصالات را ببندید و آن را به سیستم برق متصل کنید.

 

یک نکته مهم این است که باید دقت داشته بشید که به اندازه استاندارد و روغنی که نیاز است، تعمیر آرام بند درب را انجام دهید. اگر بیش از اندازه و یا حتی کمتر از آنچه که نیاز است، روغن ریخته شود، آرام بند درب عملکرد مناسبی نخواهد داشت. علاوه بر این، حتی ممکن است پیستون‌ها و جک‌ها خراب شوند. بنابراین سعی کنید به این موضوع دقت کافی داشته‌باشید.

 

سخن پایانی

در این مطلب در مورد نحوه تعویض روغن آرام بند صحبت کردیم. همان‌طور که در ابتدای این مقاله گفته شد، آرام بندها برای بسیاری از اماکن مانند طلاسازی، صرافی و پارکینگ‌ها و حتی بسیاری از آپارتمان‌ها مفید هستند. تصور برخی از افراد این است که در صورت عدم کارائی لازم، باید آرام بند تعویض شود.

این در حالی است که شما در بسیاری از موارد فقط نیاز دارید که روغن آرام بند را تعویض کنید و لازم نیست که هزینه‌های زیادی بابت این موضوع بپردازید. به طور کلی تعویض روغن آرام بند، یکی از راه‌های افزایش بهره‌وری و کارائی این محصول است که لازم است با نحوه تعویض آن آشنایی داشته باشید و به مواردی که در این مقاله گفته شده، دقت کنید.