مقالات آموزشی ساروگلوبال

معرفی انواع لولا تخت و کاربرد هر کدام

انواع لولا تخت

به طور کلی، لولا از دو برگ و یک پین تشکیل شده است. لولاها انواع مختلفی دارند که بسته به کاربردهایشان روی درب ساختمان، کابینت و غیره وزن و جنس متفاوتی می‌توانند داشته باشند. از جمله پرکاربردترین لولا درب می‌توان لولاهای معمولی، لولای لب به لب، لولا متری، لولا قابلمه ای،‌ لولای دو طرفه یا بادبزنی،‌ لولای تزئینی، پاشنه‌ای، مخفی، پروانه‌ای و آرام بند را نام برد.

همان طور که اشاره شد، لولاها بسته به جنس و وزن سازه‌ای که روی آن نصب می‌شوند، انواع متعددی دارند که یکی از این نوع‌ها لولا تخت است. این لولا ظاهری تخت و کلاسیک داشته و به دلیل قابلیت نصب آسان یکی از پرطرفدارترین لولاها به حساب می‌آید.

لولای تخت به عنوان یکی دیگر از انواع لولای درب برای استفاده در لنگه درب‌های ساده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

لولا تخت

معرفی انواع لولا تخت و کاربرد آن‌ها

لولاهای تخت انواع مختلفی دارند که توسط کشورهای بسیاری به مشتریان عرضه می‌شوند و برای مصارف گوناگونی همچون اتصال جعبه‌های آنتیک، تخته نرد، درب‌های آکاردئونی و تاشو و غیره به کار گرفته می‌شوند. به طور معمول، لولای تخت در اندازه‌های ۱ و ۲ اینچ به بالا تولید می‌شوند و لولای تخت در اندازه‌های ۳/۵ تا ۴ اینچ برای استفاده در درب‌های چوبی مناسب هستند.

به عبارت بهتر، لولا تخت یکی از کارآمدترین انتخاب‌های برای درب‌های چوبی به شمار می‌آید که در انواع مختلف با قیمتی مناسب در بازار موجود هستند. در ادامه به معرفی انواع لولا تخت و کاربرد هر کدام می‌پردازیم.

 

لولا پیانو

لولا پیانو

این لولا ساختاری بلند و ممتد دارد و به دلیل اینکه در زمان‌های گذشته روی درب پیانو استفاده می‌شده، به این نام شناخته می‌شود. لولای پیانو به دلیل ساختار محکم خود توانایی تحمل وزن اشیاء سنگین را داشته و به همین دلیل تکیه گاه محکمی برای لبه درب‌‌ها محسوب می‌شوند.

لولا پیانو از نظر ارتفاع در انواع مختلف تولید شده و برای استفاده در قسمت‌های بزرگی همچون دریچه یا میز انتخاب مناسبی هستند. همچنین این لولا علاوه بر درب پیانو، در جعبه اسباب بازی، میزهای تاشو و نیمکت‌های صندوق دار نیز به کار گرفته می‌شود.

 

لولا پروانه‌ای

لولا پروانه ای از دو برگه‌ی نامساوی و یک پین تشکیل شده است که برگه کوچک‌تر مشابه بال پروانه بوده، برگه بزرگ‌تر ساده است و برگه کوچک‌تر را در خود جای می‌دهد. به طور کلی می‌توان گفت که لولا پروانه‌ای غالبا جنبه‌ی دکوراتیو دارد و به اندازه سایر لولاها استحکام بالایی ندارد.

به همین دلیل از لولای پروانه‌ای معمولا در ساخت جعبه‌های کوچک و ظریفی همچون جعبه جواهرات استفاده می‌شود. این لولا در اشکال مختلفی مانند دایره، پروانه، مربع و غیره عرضه می‌شود.

 

لولا فلش

لولا فلش

لولا فلش کاملا مسطح بوده و برای نصب لولا درب چوبی نیازی به برش فرورفتگی نیست. در مقایسه با سایر لولاهای تخت این لولا نیز از استحکام بالایی برخوردار نبوده و به همین منظور در سازه‌های ضعیف‌تری همچون درب قفسه یا پروژه‌های نجاری کوچک از آن استفاده می‌شود. با وجود این، لولا فلش معمولا وزن بسیار سبکی دارد.

 

لولا بلبرینگی

لولا تخت بلبرینگی

در ساختار لولای بلبرینگی و در انتهای صفحات آن‌ها از بلبرینگ‌های روغن کاری شده استفاده می‌شود که باعث کاهش اصطکاک ایجاد شده توسط درب‌های سنگین می‌شوند. به همین دلیل این لولاها مقاومت بسیار بالایی داشته و برای استفاده در درب‌های ورودی سنگین یا درب‌هایی که بیشتر از بقیه باز و بسته می‌شوند، انتخاب مناسبی به شمار می‌روند.

در واقع، استفاده از بلبرینگ در ساخت درب‌ها موجب عملکرد نرم‌تر آن‌ها می‌شوند.

 

معرفی انواع لولا

لولا T شکل

همان طور که از نام این لولا مشخص است، در ساختاری T شکل عرضه می‌شود. لولا T شکل بیشتر در سوله‌های چوبی و فلزی به کار گرفته می‌شود. این لولاها استحکام بالایی داشته و نصب آن‌ها بسیار آسان است. با وجود این، پیچ‌های بدون حفاظ آن موجب کاهش امنیت لولاها و بالطبع درب‌های محل می‌شود.

در این مطلب با انواع لولا تخت آشنا شده و کاربرد هر کدام را بیان کردیم. با مطالعه مطالب مطرح‌ شده در این مقاله می‌توانید بر اساس نیاز خود و کاربرد مورد انتظارتان از ابزار ضروری درب، کابینت و غیره ساختمانتان، لولای مناسب را برای نصب انتخاب کنید.