آرام بند درب

مزایا و معایب آرام بند درب

معایب آرام بند

برای برخی این پرسش مطرح می‌شود که نصب آرام بند درب تا چه حد ضرورت دارد و آیا سراسر مزیت است؟ برای آشنایی با مزایا و معایب آرام بند درب این مطلب ساروگلوبال را بخوانید. پس از آن می‌توانید تصمیم درست‌تری در این باره بگیرید.

مزایای آرام بند چیست؟

آرام بند درب انواع و مدل‌های گوناگونی دارد اما برخی مزایا در همه‌ی آن‌ها مشترک هستند:

  1. آرام بند کمک می‌کند درب به‌آرامی باز و بسته شود. فلسفه‌ی طراحی و تولید وسیله‌ای به نام آرام بند همین است. برای هر درب، نوعی از آرام بند مناسب است و البته در نصب آرام بند درب نیز باید اصول و جزئیاتی دقیق رعایت شود که این کارکرد به بهترین نحو حاصل شود.
  2. آرام بند جلوی شتاب و ضربه‌ی در را می‌گیرد. درها معمولا در هر اندازه‌ای که باشند، وزن قابل توجهی دارند. اگر حرکت آن‌ها خصوصا درهایی که فلزی، بزرگ و سنگین هستند، با شتاب و ضرب باشد، آسیب‌ها و خطرات بسیاری دارد.
  3. آرام بند طول عمر زیادی دارد. کارکرد آرام بند طولانی مدت است و خود نیز سبب طول عمر اجزای دیگر در می‌شود.
  4. با آرام بند، درها بی‌صدا بسته می‌شوند. در مکان‌های پر تردد، جلوگیری از ایجاد صدای بسته شدن، از مهم‌ترین مزایای آرام بند است. فضاهای بیمارستانی به این ابزار بسیار نیاز دارند. در ساختمان‌های مسکونی پر تردد نیز نبود آرام بند، مخل آسایش است.
  5. نصب آسان و بدون خرابی آرام بند: با نصب آرام بند، روی درب آسیب و خسارتی ایجاد نمی‌شود. تنها باید چند سوراخ روی در ایجاد شود که با کمک مته دریل و توسط افراد حرفه‌ای صورت می‌گیرد.
  6. نصب روی تمام انواع در: آرام بندها را شاید بیشتر روی درهای بزرگ و فلزی سنگین دیده باشید اما نصب آن‌ها محدودیتی ندارد. می‌توان آن‌ها را روی درهای چوبی و حتی شیشه‌ای نیز نصب کرد.
  7. امکان تنظیم سرعت آرام بند: می‌توانید تنظیم کنید که در به کمک آرام بند با چه سرعت و شتابی بسته شود. همچنین همیشه از بسته ماندن در اطمینان دارید.

مزایا و معایب آرام بند

مقاله پیشنهادی ساروگلوبال: راهنمای خرید آرام بند و معرفی پرفروش ترین آن‌ها

 

 

معایب آرام بند کدام‌اند؟

برخی ویژگی‌ها از معایب آرام بند دانسته شده‌اند که البته اگر دقیق‌تر بیان کنیم، شرایطی هستند که در آن‌ها آرام‌بند نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد:

  1. فضاهایی که دامنه‌ی تغییر دما زیاد است: اگر آرام بند را در فضایی نصب کنیم که در آن تغییرات دما به دلایل طبیعی یا مصنوعی زیاد است، به دلیل انبساط و انقباضی که این شرایط دمایی در مواد ایجاد می‌کند، آرام بند کارایی موثری ندارد و در معرض آسیب است.
  2. در فضاهایی که مواد خورنده وجود دارد: وجود این مواد باعث آسیب به فلزها و سایر قطعات در، چهارچوب و آرام بند می‌شود و ممکن است این خرابی را به حساب معایب آرام بند درب بگذارند درحالی که مشکل از شرایط محیطی است.
  3. بر روی درب‌هایی که فاقد حفاظ مناسب برای فضای خارجی هستند.

با دانستن مزایا و معایب آرام بند و اشرافی کامل به وضعیت و شرایط فضا و درب مورد نظر می‌توانید تصمیم بگیرید که خرید آرام بند به نفع شماست یا یک هزینه‌ی اضافه است. البته مزایا بسیار بیشتر از معایب آرام بند است و اگر شرایطی استثنایی وجود نداشته باشد، نصب این وسیله بسیار مفید خواهد بود.