قفل برقی

بررسی مزایای قفل بدون کلید و دلیل خرید دستگیره‌های دیجیتال

معایب و مزایای قفل بدون کلید

قفل بدون کلید دستگاهی است که روی درب اغلب ساختمان‌هایی که نیاز به امنیت بالا دارند نصب می‌شود. هر چند که امروزه شهروندان عادی نیز برای تامین بیش از پیش امنیت خانه‌ها و ساختمان‌های خود از این نوع قفل‌ها استفاده می‌کنند. در این مطلب به معرفی مهم‌ترین مزایای قفل بدون کلید خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

مزایای قفل بدون کلید چیست؟

قفل بدون کلید یا قفل برقی قفلی است که توسط اثر انگشت، رمز، کارت هوشمند، گوشی تلفن همراه یا… کنترل می‌شود. این قفل روی هر نوع دربی قابل نصب بوده و با توجه به نیاز خریدار عملکرد مورد نظر را به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهد.

 

مزایای قفل بدون کلید چیست؟

 

برای مثال در ساختمان‌های اداری معمولا از قفلی استفاده می‌شود که توسط اثر انگشت یا تشخیص چهره کار می‌کند. یا در ساختمان‌هایی مانند بانک‌ یا درب گاو صندوق و… از قفل‌های رمزی استفاده می‌شود. به این ترتیب مزایای قفل بدون کلید متعدد است و هر کدام از انواع مختلف آن کاربردهای ویژه خود را دارند.

 

عدم نیاز به کلید

امروزه دلایل استفاده از قفل بدون کلید به سرعت در حال افزایش است. یکی از بارزترین دلایل و مزایای قفل بدون کلید عدم نیاز به کلید برای باز کردن درب است. در واقع با وجود چنین قفل‌هایی دیگر ضرورت وجود کلیدهای حجیم و متعدد حذف می‌شود. حتی دیگر نیاز نیست نگران گم شدن کلید بود. چرا که قفل بدون کلید همانطور که از نام آن پیداست برای باز و بسته شدن نیازی به کلید ندارد.

 

دسترسی از راه دور

یکی دیگر از مزایای قفل بدون کلید دسترسی از راه دور به قفل است. به گونه‌ای که حتی اگر خودتان در منزل نباشید می‌توانید با دادن رمز قفل یا کد هوشمند به فرد مورد نظر درب را باز و بسته کنید. برای مثال اگر میهمانی ناخوانده در مقابل درب خانه منتظر شماست می‌توانید کد قفل را در اختیار او بگذارید تا آن‌ها وارد منزل شوند.

 

مزایا و معایب قفل بدون کلید چیست؟

 

همچنین با استفاده از دستگیره درب دیجیتال یا قفل بدون کلید می‌توان ورود و خروج افراد مختلف را به ساختمان کنترل کرد. چرا که این قفل اطلاعات ورود و خروج افراد و در برخی موارد اثر انگشت و چهره آن‌ها را در حافظه خود ثبت و ذخیره می‌کند.

 

امنیت بالا

از دیگر دلایل استفاده از قفل بدون کلید می‌توان به امنیت بالای آن اشاره کرد. قفل بدون کلید نیاز به کلید ندارد. بنابراین امکان سرقت کلید یا باز کردن قفل با سایر روش‌ها به شدت کاهش می‌یابد. به علاوه اطلاعات ورود و خروج افراد در سیستم قفل به طور کامل ثبت می‌شود. از طرفی قفل بدون کلید قابلیت محافظت در برابر کودکان را دارند. به همین دلیل امنیت کودک در هنگام تنها ماندن در خانه بسیار افزایش می‌یابد.

 

وجود روش های متعدد برای باز و بسته کردن قفل

یکی دیگر از مزایای قفل بدون کلید روش‌های متعدد برای باز و بسته کردن آن است. همه می‌دانیم که تنها روش باز و بسته کردن قفل‌های قدیمی استفاده از کلید مخصوص همان قفل است. اما قفل‌های بدون کلید انواع مختلف و در نتیجه روش باز و بسته کردن متعددی دارند. یکی از روش‌های باز و بسته کردن قفل بدون کلید کد امنیتی است.

 

وجود روش های متعدد برای باز و بسته کردن قفل از مزایای قفل برقی است.

در چنین مواقعی برای قفل هوشمند یک کد تعریف می‌شود که تنها با وارد کردن آن، قفل باز و بسته خواهد شد. کارت هوشمند از دیگر روش‌هاست.

دستگاه قفل بدون کلید حسگر یا تحلیل گر مخصوصی دارد که با لمس محل مشخصی از کارت قفل و درب را باز و بسته می‌کند. اثر انگشت یکی دیگر از روش‌های متعدد باز و بسته کردن قفل بدون کلید است. در این روش دستگاه با ثبت اثر انگشت افراد به آن‌ها اجازه ورود و خروج می‌دهد.

 

مدیریت مجوز دسترسی

انتقال مجوز دسترسی به قفل یکی دیگر از مزایای قفل بدون کلید است. به این صورت که در قفل‌های بدون کلید قابلیت تعویض دسترسی کاربر وجود دارد. برای مثال اگر فردی از یک منزل مهاجرت کند دیگر نیازی به تعویض قفل نیست.

 

دلایل استفاده از قفل بدون کلید

کاربر جدید به راحتی می‌تواند مجوز دسترسی قدیمی را حذف و مجوز جدید خود را برای دستگاه تعریف کند. این مورد اغلب در قفل‌هایی دیده می‌شود که روی درب منازل اجاره‌ای نصب هستند.

 

کاهش هزینه تعمیر و نگهداری

صرفه جویی در هزینه‌ها از دیگر دلایل استفاده از قفل بدون کلید به شمار می‌رود. در مواقع خرابی قفل‌های قدیمی اغلب باید قفل و حتی مغزی درب نیز تعویض شود. اما قفل‌های بدون کلید کیفیت بالایی داشته و از مواد اولیه و آلیاژهای مرغوبی ساخته شده‌اند. همچنین حذف کلید مکانیکی برای باز و بسته کردن قفل، استهلاک آن را بسیار پایین آورده و طول عمر آن را بالا می‌برد.

با وجود تعداد پرشمار مزایای قفل بدون کلید معایبی هم متوجه این نوع قفل‌هاست که شامل قیمت گران‌تر، امکان ایجاد اختلال در سیستم با وجود پارازیت‌ها و…. می‌شود. با این حال مزیت‌های متعدد از قفل بدون کلید بر معایب آن پیروز بوده و استفاده از این نوع قفل‌ها را روزافزون کرده است. در این مطلب تعدادی از مهم‌ترین مزیت‌های قفل بدون کلید را برشمردیم. امیدواریم پاسخ سوالات شما را تا حدود زیادی پوشش داده باشد.