اکسس کنترل

محل نصب اکسس کنترل چگونه تعیین می‌شود؟​

اکسس کنترل

بهترین محل برای نصب اکسس کنترل درب ورودی

شاید قصد دارید یک دفتر کار لوکس طراحی کنید، اما اینکه اکسس کنترل را چطور نصب کنید، آخرین موردی است که به آن فکر می‌کنید. عموما تنها چیزی که در نصب اکسس کنترل در نظر گرفته می‌شود «کارتخوان» است و این در حالی است که این تنها بخش آشکار برای کاربر است و اجزای دیگری نیز وجود دارد.

برخی از مواردی که در نصب اکسس کنترل باید به آن توجه کنیم عبارتند از:

نقشه سیم‌کشی ساختمان
محل نصب قفل‌ها
محل نصب درب
محل نصب کارتخوان
محل نصب کنترل‌گرها
محل نصب پشتیبان برق
محل نصب دستگاه‌های ایمنی

در این مطلب سعی کرده‌ایم با توجه به مواردی که ذکر شد، توضیحاتی در مورد محل نصب اکسس کنترل درب ورودی ارائه دهیم.

نقشه سیم‌کشی ساختمان

بهترین زمان برای شروع بررسی دربارۀ این موضوع وقتی است که شرکت ساختمانی اقدام به طراحی نقشه‌ها می‌کند. معمولاً، لازم است که مسیر کابل‌ها یا سیم‌کشی را مشخص کنند. وقتی دیوارها بسته شدند هم می‌توانید تمام سخت‌افزارها را نصب کنید، اما سیم‌کشی باید زمانی انجام شود که دیوارها باز هستند. معمولاً معمار یا مشاور مهندس از نقشۀ سیم‌کشی ازجمله مسیر سیم‌ها، این‌که تا کجا کشیده شوند و سخت‌افزارهای اکسس کنترل، طرحی کلی ارائه می‌کند.

محل نصب قفل‌ها

 هر قفل سیمی مثل قفل مقابل برقی، قفل توکار سیمی، یا قفل الکترومغناطیسی باید در چهارچوب ساختمان کار کنند و می‌توان آن‌ها را در همین چارچوب درنظر گرفت. هر قفلی را که درنهایت انتخاب کنید، باید تا محل قفل کابل‌کشی کنید. این کابل، سخت‌افزار امنیتی درب و حسگر حرکتی یا دکمۀ خروج را (درصورت لزوم) وصل خواهد کرد. به همین دلیل است که معمولاً توصیه می‌کنیم درمقایسه با کابل کم‌ولتاژ معمولی از کابل CAT5e یا CAT6 استفاده کنید.

به‌طورکلی، تمام قفل‌ها به منبع تغذیه وصل می‌شوند. معمولاً، منبع تغذیه در اتاق IT یا ارتباطات قرار دارد. اما، اگر قرار است فقط برروی یک درب قفل نصب شود، می‌توانید قفل را به منبع تغذیۀ نزدیک درب وصل کنید. به خاطر داشته باشید که کاربر عادی نباید به آن دسترسی داشته باشد، در غیر این صورت ممکن است مجبور شوید مداخلۀ دستی داشته باشید.

محل نصب قفل‌ها​ - اکسس کنترل

محل نصب درب

یکی دیگر از بخش‌های مهم مشخص کردن درب‌ها است. باید از درب‌های کشویی صرف‌نظر کنید زیرا غالباً با اکسس کنترل کار نمی‌کنند. در گذشته، بسیاری از شرکت‌ها نقشه‌ها را با عکس خاصی از درب موجود به تصویر می‌کشیدند، مثل عکس زیر:

محل نصب درب​ - اکسس کنترل

محل نصب کارتخوان

کارتخوان عموما روی دیوار نصب می‌شود و برای نصب آن‌ها از پیچ‌های تنظیم استفاده می‌شود. کابل کارتخوان باید تا کنارۀ درب و بالای کارتخوان کشیده شود به‌طوری که حداقل فاصلۀ آن از چارچوب درب ۱۰” و فاصلۀ آن از کف ۴۸” باشد. کارتخوان با کابل CAT5e یا CAT6 عملکرد بهتری دارد.

این کابل از محل قرار گرفتن کارتخوان تا اتاق IT کشیده می‌شود. این‌که از کدام نوع کابل استفاده شود، واقعاً اهمیتی ندارد، شرکت کابل‌سازی شما ممکن است بسته به کیفیت و فاصله اولویت‌هایی داشته باشد. بهتر است اول و آخر کابل باید برچسب نام درب روی آن باشد تا برای انتخاب کابل گیج و سردرگم نشوید.

کارتخوان باید بیرون درب، همان سمت دستگیرۀ درب نصب شود. برای مثال، اگر دستگیرۀ درب سمت چپ قرار دارد، کارتخوان را سمت چپ درب نصب کنید.

محل نصب کنترل‌گرها

در حالت مطلوب، کنترل‌گرها برروی تختۀ چوبی دیواری ویژۀ نصب در ارتفاع ۵ تا ۶ فوتی سطح زمین نصب می‌شود. برای هر یک از کنترل‌گرها باید دو پریز برق وجود داشته باشد. تمام سیم‌ها باید با ماشین دوخت یا بست کمربندی به دیوار محکم شوند. با سقف آویخته می‌توانید هماهنگی مطلوبی ایجاد کنید.

برای نصب کنترل‌گر حرفه‌ای (Pro Controller) به کابل شبکه CAT5e یا CAT6 برای اتصال داده‌ای، یک جفت کابل برق مارپیچ و فضای کافی برای کشیدن حداکثر چهار کابل هشدار درب و نیز پنل‌های هشدار و درصورت نیاز، برق پشتیبان نیاز دارید. این هم عکسی از یک پروژۀ نصب بسیار بزرگ برای این که متوجه شوید در آخر به چه شکل در می‌آید.

محل نصب کنترل‌گرها​ - اکسس کنترل

محل نصب پشتیبان برق

چیزی که درکش در برنامه‌ریزی ساختمانی بسیار سردرگم‌کننده است، معمولاً فیل اوور (FAIL OVER) سیستم‌های پشتیبانی برق است. اولین توصیۀ ما این است که همیشه از بابت وجود ژنراتور پشتیبان برق در ساختمان اطمینان حاصل کنید. با این کار، از شرّ همۀ مشکلات خلاص می‌شوید. در غیر این صورت، در مواقع اضطراری برای کل قفل‌هایی که دارید به باتری پشتیبان ۲۴ ساعته نیز دارید.

محل نصب دستگاه‌های ایمنی

سیستم ایمنی دربرابر حریق را می‌توان ازطریق اتصالات خشکِ معمولاً باز یا معمولاً بسته به اکسس کنترل وصل کرد. فروشنده/سازندۀ سیستم ایمنی دربرابر حریق باید درصورت لزوم دستگیره‌های خروج اضطراری را مشخص کند.

نتیجه‌گیری

کارتخوان فقط یک جزء از سیستم اکسس کنترل است. بررسی جنبه‌های سخت‌افزاری مهم است، اما درک ارزش خود سیستم به‌عنوان یک کل نیز اهمیت دارد.

بخشی از یکی از مقالات getkisi.com را خواندید که تیم محتوا سارو آن را ترجمه و ویرایش کرده است.