قفل برقی

قفل برقی مغناطیسی چگونه نصب و باز می‌شود؟

قفل برقی Fail-safe

اگر قصد دارید درب خود را با چیزی مدرن‌تر از سازوکار «قفل و کلید» ایمن کنید، شاید بخواهید به گزینه‌های مختلف قفل برقی نگاهی بیندازید. این قفل‌ها شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی دارند که استفاده از آن‌ها به کاربرد متفاوت‌شان و شکلِ درب بستگی دارد. در این مقاله فناوری قفل برقی را مورد بررسی قرار می‌دهیم و چند توصیه برای نصب و چند دستورالعمل برای کاربرد روزانه آن ارائه می‌کنیم.

 

قفل برقی مغناطیسی (Magnetic Lock) چگونه کار می‌کند؟

در این بخش فناوری قفل برقی مغناطیسی را بررسی خواهیم کرد و روند نصب آن را شرح خواهیم داد.

اجزای متحرک قفل برقی

قفل برقی مغناطیسی از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود؛ قطعات نصبی و تعدادی سیم. دو بخش برروی چارچوب و درب نصب می‌شوند تا دو طرف مغناطیسی آن‌ها رو به هم باشد. صفحۀ نصب (Mounting Plate) درصورتی نصب می‌شود که امکان نصب مستقیم بر روی درب یا چارچوب نباشد. پس از آن، سیم‌ها به قفل وصل می‌شوند تا برق موردنیاز برای برقراری جریان مغناطیسی فراهم شود. سیم‌ها در امتداد یا داخل دیوارها به سمت منبع تغذیۀ اختصاصی کشیده می‌شوند.

اجزای متحرک قفل برقی

ساز و کار Fail-Safe قفل برقی

قفل برقی مغناطیسی با سازوکار Fail-safe کار می‌کنند. به این معنی که وقتی قفل به برق وصل می‌شود، نیروی مغناطیس فعال می‌شود و دو نیمه (صفحه آهنی نصب شده روی درب به صفحه مغناطیسی شده که روی چهارچوب نصب شده) به هم می‌چسبند و درب را بسته نگه می‌دارند. وقتی توسط یک کلید یا اکسس کنترل درب ورودی، برق قطع میشود قفل درب باز می‌شود.

قفل‌های Fail-safe برای مسیرهای اضطراری ایده‌ال هستند؛ زیرا اگر وضعیت اضطراری پیش آید، به احتمال زیاد برق قطع می‌شود. در چنین شرایطی باید بتوانید درب‌ها را باز کنید. به همین دلیل است که بسیاری از کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند برروی درب‌های جلویی خود قفل برقی مغناطیسی نصب کنند.

قفل برقی Fail-safe

چگونه باید قفل برقی را نصب کنید؟

برای نصب قفل برقی مغناطیسی لازم است سوراخ‌هایی برروی درب و چارچوب ایجاد کنید تا قفل را با پیچ برروی آن‌ها نصب کنید، و با سیم‌کشی داخل چارچوب آن را به منبع تغذیۀ دائمی وصل کنید.

به‌طورکلی، نصب همۀ قفل‌های برقی روال یکسانی دارند: سوراخ‌ها را ایجاد می‌کنید، قلاب‌ها را برای نگه داشتن قفل‌ها نصب می‌کنید، سیم‌کشی می‌کنید، برق را وصل می‌کنید و سپس قفل را امتحان می‌کنید.

 

 

قفل برقی مغناطیسی چگونه با اکسس کنترل باز می‌شود؟

در این بخش طرز کار قفل برقی مغناطیسی با اکسس کنترل مبتنی‌بر IP را به‌طور مختصر شرح می‌دهیم.

 

سیم‌کشی قفل برقی

از آنجا که قفل برقی مغناطیسی برای کار کردن به برق نیاز دارد، برای این‌که معلوم شود چه وقت آمادۀ باز شدن است نیز باید به اکسس کنترل وصل باشد. گفتیم که این نوع قفل‌ها از نوع fail-safe هستند، درنتیجه وقتی تحریک می‌شوند، برق‌شان قطع و باز می‌شوند. بنابراین، وقتی باز‌خوان‌های (readers) اکسس کنترل پالسی را به قفل می‌فرستد و قفل تحریک می‌شود، برق آن موقتاً قطع می‌شود و درب باز خواهد شد. ذکر این نکته ضروری است که مدت زمان قطع شدن موقتی برق را می‌توان برنامه‌ریزی کرد.

در این‌جا، طرز وصل شدن بازخوان‌ها و کنترل‌گر به قفل برقی مغناطیسی را به‌صورت نمودار ساده‌ای ملاحظه می‌کنید. یک منبع تغذیۀ اختصاصی و یک منبع تغذیۀ جداگانه برای کنترل‌گر وجود دارد. کنترل‌گر هم به قفل وصل می‌شود هم به منبع تغذیه تا وقتی تشخیص داد که قفل درب باید باز شود، برق را قطع کند.

برخی از انواع قفل برقی ۱۲ ولت و برخی دیگر ۲۴ ولت هستند. نحوه‌ی سیم کشی برای نصب قفل برقی می‌تواند به چند روش مختلف دستی، ریموت کنترل، کلید برقی و ریموت در برقی انجام گیرد. چنان‌که گفتیم برخی انواع قفل برقی شستی دار و برخی برای امنیت بیشتر بدون شستی هستند. اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید شستی روی قفل را غیرفعال کنید و عملکرد آن را به صورت قفل بدون شستی درآورید.

برای نصب ابتدا باید هم‌خوانی ولتاژ قفل برقی را با ترانس سیستم دربازکن بررسی کنید. اگر مغایرتی وجود دارد باید از ترانس کاهنده یا افزاینده استفاده کنید تا همخوانی ایجاد شود. از دو سیم خروجی ترانس آیفون یکی به قفل و دیگری به پنل آیفون متصل می‌شود. در صورت استفاده از کلید زنگ، یک انشعاب از محل سوکت ترانس گرفته می‌شود و به ابتدا به کلید و سپس به قفل متصل می‌شود. بنابراین هنگام نصب قفل برقی سه سیم داریم که از ترانس، پنل آیفون و کلید برقی وارد قفل می‌شود.

در صورت تمایل به ریموت‌دار کردن قفل، باید کیت ریموت را جداگانه تهیه کنید. اتصال قفل برقی ریموت نیز همانند اتصال آن به کلید برقی است.

سیم‌کشی قفل برقی

بازکردن قفل برقی

بازکردن قفل نیز مانند سیم‌کشی و بیشتر مسائل مربوط به این قفل‌ها به روشی که برای دسترسی انتخاب می‌کنید، بستگی دارد. اگر سیم‌کشی درست انجام شود، و شما از سیستم اکسس کنترل مبتنی‌بر IP استفاده می‌کنید، در این صورت برای بازکردن قفل درتان فقط کافی است گوشی خود (یا کلید کارتی) را روی کارت‌خوان کنار درب بزنید.

در این لحظه، کارتخوان سیگنالی را ازطریق بلوتوث یا وای‌فای به کنترل‌گر ارسال می‌کند که در حکم مغز عملیات است. کنترل‌گر سیگنال را تأیید می‌کند و معنایش این است که تصمیم می‌گیرد آیا کاربر در آن زمان دسترسی داشته باشد یا خیر. اگر حق دسترسی داشته باشد، کنترل‌گر پالسی را ازطریق سیم‌ها به منبع تغذیۀ قفل ارسال می‌کند، برق برای لحظۀ کوتاهی قطع و قفل در باز می‌شود.

 

مطلب پایانی

قفل برقی مغناطیسی قفل‌هایی مطمئن و چندمنظوره هستند و می‌توانند مهم‌ترین وسیلۀ ورود و خروج به هر دفتری باشند. باتوجه به این‌که به شیوۀ قفل‌های fail-safe عمل می‌کنند، برای شرایط اضطراری که برق قطع می‌شود، گزینۀ بسیار خوبی هستند. می‌توانید آن‌ها را با اکسس کنترل مدرن ادغام کنید و هر قفلی را بدون هیچ وقفه‌ای باز کنید.

یکی از مقالات getkisi.com را خواندید که تیم محتوا ساروگلوبال آن را ترجمه و ویرایش کرده است.