لولا درب کابینت

بررسی ۶ علت اصلی چفت نشدن درب کابینت

علت چفت نشدن درب کابینت

کابینت‌ها محفظه‌هایی کاربردی برای نگهداری و نظم دادن به وسایل هستند. اما گاهی ممکن است هنگام استفاده از آن‌ها با مشکلاتی مواجه شویم. یکی از این مشکلات، بسته نشدن در کابینت به شکل صحیح است. در این مطلب می‌خواهیم علت چفت نشدن درب کابینت را بررسی کنیم. این علل شامل خرابی جک، رگلاژ نبودن، شل شدن پیچ‌ها، فرسودگی قفل‌ها و لولاها و عواملی چون رطوبت هستند.

 

مهم‌ترین علت باز ماندن درب کابینت چیست؟

جک کابینت، از قطعات مهم است که در باز و بسته کردن درب کابینت کاربرد دارد. شاید بتوان گفت مهم‌ترین علت چفت نشدن درب کابینت خرابی همین قطعه است. دو مشکل درمورد جک درب کابینت شایع‌تر است:

 

علت باز ماندن درب کابینت

خشک شدن قطعات

قطعات و لولاهای در برای روان کار کردن نیاز به روغن‌کاری دارند. گاهی این قطعات به خاطر نبود رسیدگی، خشک می‌شوند. خشک شدن آن‌ها می‌تواند جک‌ها را خراب کند. پس برای رفع این مشکل ابتدا باید بررسی کرد کدام قطعات خشک شده‌اند. سپس آن‌ها روغن‌کاری می‌شوند و عملکرد جک‌ها مجدد بررسی می‌شود.

 

شکستن قطعات داخلی جک

گاهی ممکن است در اثر ضربه و یا استفاده اشتباه، قطعات داخلی جک آسیب دیده باشند و این علت چفت نشدن درب کابینت باشد. در این صورت باید قطعه خراب را شناسایی و سپس تعویض یا تعمیر کرد. گاهی نیز قطعات قابل تعویض نیستند و باید خود جک تعویض شود.

اگر خرید جک گازی کابینت از ابتدا با توجه به استانداردها صورت گرفته باشد، چنین مشکلاتی پیش نخواهد آمد.

 

لولا درب کابینت

رگلاژ نبودن درب

پاسخ‌های گوناگونی به این پرسش وجود دارد که علت باز ماندن درب کابینت چیست؟ یکی از علل اصلی، رگلاژ نبودن در است. بررسی رگلاژ بودن یا نبودن درها سه مرحله دارد:

  1. بررسی تنظیم بودن درب در قسمت بالا و پایین: در را به شیوه‌ای نگه دارید که صاف و تنظیم باشد. سپس ببینید آیا پیچی در لولا درب کابینت هست که شل است یا درست بسته نشده است؟ آن را سفت کنید.
  2. بررسی و تنظیم در از طرفین: قسمت‌های چپ و راست در را بررسی کنید. آیا از هر طرف صاف است یا به سمتی متمایل و کج شده است؟ پیچ‌های آن‌ها را تا حدی بپیچانید که کاملا محکم شوند و لولاها در جای خود قرار گیرند.
  3. بررسی و تنظیم از داخل و خارج: برای این کار از پیچ‌های تنظیم عمیق استفاده می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید مقاله “آموزش رگلاژ درب‌ کابینت همراه با فیلم” را مطالعه کنید.

 

علت چفت نشدن درب کابینت

مشکل پیچ‌ها، سومین علت چفت نشدن درب کابینت

وقتی پیچ‌ها شل شده باشند، یا فرسوده باشند، ممکن است علت بسته نشدن در کابینت شوند. این علتی پیش‌پا افتاده است، اما بی‌توجهی به آن می‌تواند آسیب‌های بعدی را به دنبال داشته باشد. شل شدن پیچ‌ها می‌تواند مانع از بسته شدن در شود. راه حل خیلی ساده است. کافی است با یک پیچ‌گوشتی که متناسب با نوع پیچ‌ها است، آن‌ها را محکم کنید. پیچ‌ها برای بسته و محکم شدن باید در جهت عقربه‌های ساعت بچرخند

می‌بینید که حتی یک پیچ ساده می‌تواند بر عملکرد درب کابینت و قطعات آن را تأثیر بگذارد. بنابراین باید در خرید قطعات و یراق آلات کابینت دقت کافی داشت. کیفیت را نباید به هیچ‌عنوان قربانی قیمت ارزان کرد.

علاوه بر این، لازم است بررسی‌هایی دوره‌ای درمورد قطعات از جمله پیچ‌ها انجام شود. به این ترتیب اگر یک پیچ لولا کابینت در مراحل نخست آسیب یا شل شدن باشد، می‌توان از آسیب‌های بزرگ‌تر پیش‌گیری کرد.

 

بررسی لولاها

از دیگر کارهایی که برای پیدا کردن علت چفت نشدن درب کابینت باید انجام دهیم، بررسی لولاها است. در شرایطی که پیچ‌ها در اسرع وقت بررسی نشده باشند، باز و بسته شدن مداوم درب می‌تواند لولاها را خراب کند. لولاهایی که از جای اصلی خود تکان خورده باشند و دچار لقی هم باشند، به مرور بدنه کابینت را خراب می‌کنند. همچنین در اثر خرابی آن‌ها، جای پیچ‌ها هرز می‌شود و باید سوراخ‌های جدیدی ایجاد کرد.

 

دلیل بسته نشدن درب کابینت

 

عوامل محیطی را در نظر بگیرید

گاهی علت چفت نشدن درب کابینت برخی عوامل محیطی است. از مهم‌ترین عوامل محیطی باید به آب خوردگی و رطوبت اشاره کرد. گاهی رطوبت سبب می‌شود لولاها و جک‌ها زودتر فرسوده شوند. علاوه‌براین می‌تواند عامل بادکردن یا بالا آمدن پوشش محفظه کابینت شود. این عامل می‌تواند علت بسته نشدن در کابینت باشد. سمباده زدن شاید بتواند در مسطح کردن درها کمک کننده باشد.

 

سخن آخر

با مهم‌ترین عواملی که می‌توانند علت چفت نشدن درب کابینت باشند، آشنا شدید. حال کابینت‌های خود را بررسی کنید و ببینید کدام‌یک از این موارد را در آن‌ها مشاهده می‌کنید. به کمک این مقاله میتوانید دلیل بسته نشدن درب کابینت را بیابید و برطرف کنید. همچنین شما را به بررسی اشکالات احتمالی در آینده و پیش‌گیری از آن‌ها توصیه می‌کنیم.