لولا درب کابینت

آموزش رگلاژ درب‌ کابینت همراه با فیلم

آموزش رگلاژ درب‌ کابینت

رگلاژ درب‌ کابینت، روشی است که برای رفع مشکلات درب و انواع لولا کابینت مانند باز ماندن، افتادگی، سروصدا و تنظیم نبودن ارتفاع درب‌ها از آن استفاده می‌شود. معمولاً این موارد براثر استهلاک و گذشت زمان در درب کابینت و کمدها ایجاد شده و در نگاه اول تصور می‌شود که باید لولاها و یا حتی کل درب کابینت عوض شوند؛ اما این مشکلات به‌ راحتی با رگلاژ قابل‌ حل هستند.

علت اصلی بسته نشدن درب کابینت و افتادگی آن‌ها، تنظیم نبودن پیچ‌های کابینت و به‌ هم‌ ریختن مکانیزم لولای آن است و به فرایند تنظیم مجدد آن‌ها رگلاژ می‌گویند.

شاید در نگاه اول رگلاژ درب‌ کابینت کار سختی به نظر برسد اما در واقع حتی افرادی که دانش اولیه امور فنی را ندارند نیز با داشتن یک پیچ‌گوشتی ساده، می‌توانند به‌ راحتی لولا کابینت آرام بند خود را تنظیم کنند و در صورت نیاز تعمیر لولای آرام بند کابینت را خودشان انجام دهند.

آموزش رگلاژ درب‌ کابینت

 

هدف از تنظیم لولای کابینت چیست؟

پیش از انجام هر کاری باید بدانیم هدف از فرایند تنظیم چیست و به‌طورکلی رگلاژ لولای کابینت را برای رسیدن به چه حالت مطلوبی انجام می‌دهیم. هنگامی که فرایند تنظیم را آغاز می‌کنیم، باید سه هدف اصلی را مد نظر داشته باشیم:

 

باز و بسته شدن مناسب درها

این اصلی‌ترین و مهم‌ترین هدف است. زیرا بهره‌وری از کابینت‌ها در گرو آن است. درهای کابینت را حین انجام امور منزل مدام باز و بسته می‌کنیم. اختلال در این فرایند می‌تواند بسیار آزاردهنده یا حتی خطرناک باشد. اگر تنظیم لولای کابینت و دیگر اجزای آن به درستی صورت نگرفته باشد و در حالت استاندارد نباشد ممکن است با افتادگی درب کابینت مواجه شویم.

 

آموزش رگلاژ درب کابینت

باز و بسته شدن مناسب به این معناست که در کابینت راحت و آرام باز و بسته شود. همچنین در میانه راه گیر و مانعی نداشته باشد. لولاهای کابینت نباید صدا بدهند و ایجاد ناآرامی کنند. در کابینت باید کاملا بسته شود و در هنگام باز شدن، در زاویه‌ای که از آن انتظار می‌رود، کامل باز بماند و حالت خود را حفظ کند.

باز شدن و بسته شدن نباید نیاز به فشار یا نیروی زیاد داشته باشد و باید به آسانی و به شکلی منطقی صورت گیرد.

 

هماهنگی درها

معمولا فضای آشپزخانه با چندین کابینت مجهز می‌شود. این کابینت‌ها به صورت ردیفی و در چیدمانی اصولی کنار هم قرار می‌گیرند. لازم است که درها و لولاهای آن‌ها به صورتی تنظیم شود که باهم در هماهنگی کامل باشند. قرار نگرفتن یک کابینت در هماهنگی با سایر کابینت‌ها تمام نظم نما را به هم می‌زند و ظاهر را خراب می‌کند.

برخی تمایل دارند در تنظیم لولای کابینت فاصله‌ای بین کابینت و در ایجاد کنند. این ظاهر قدری مشابه طراحی‌های مدرن است اما ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد.

 

ایجاد ظاهر متناسب و صحیح

کابینت‌ها خطوطی افقی و عمودی و بسیار منظم و منطقی در نظر ایجاد می‌کنند. نظم هندسی آن‌ها اهمیت زیادی در نما و دکوراسیون داخلی دارد. اگر به دلیل عدم تنظیم لولای کابینت، آن را در حالت کج ببینیم و در جای صحیح خود قرار نگرفته باشد، نمای بدی ایجاد می‌شود. همچنین به مرور در کارایی کابینت مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

 

تنظیم لولای کابینت

 

در نتیجه باید تنظیم لولای کابینت انجام شود. می‌توانید در رگلاژ کردن از یک نفر کمک بگیرید که از دور موقعیت را نگاه کند و در صورت اشکال در قرارگیری به شما اطلاع دهد. اگر این کار را به صورت انفرادی انجام می‌دهید، حتما نگاهی از فاصله دورتر به کابینت بیندازید تا موقعیت درست آن را تشخیص دهید.

 

چه ابزاری برای تنظیم لولای کابینت لازم است؟

برای پیش‌گیری از افتادگی درب کابینت یا هر اقدام برای رگلاژ تنها به یک پیچ‌گشتی ساده دستی نیاز دارید. یک پیچ‌گشتی دوسو کار شما را راه می‌اندازد. اندازه آن نیز به اندازه پیچ لولاها بستگی دارد و باید متناسب با آن انتخاب شود.

 

تنظیم لولای کابینت

 

استفاده از پیچ‌گشتی برقی برای تنظیم لولای کابینت توصیه نمی‌شود. علت آن است که پیچ‌هاو قطعات لولا بسیار با ظرافت ساخته می‌شوند. ابزار برقی می‌تواند از کنترل خارج شود و به آن‌ها آسیب برساند. بنابراین به همان نوع دستی با اندازه مناسب اکتفا کنید.

 

نحوه رگلاژ درب‌ کابینت

رگلاژ کردن درب کابینت در واقع به معنای تنظیم کردن مجدد پیچ‌ها و مکانیزم لولا برای رفع مشکلات آن است. در صورتی که اندازه‌گیری‌ها و نصب لولا آرام بند کابینت به درستی انجام شده باشد، می‌توان بسیاری از مشکلات درب کابینت را با تنظیم لولای آن برطرف کرد. در نظر داشته باشید که این تنظیمات برای کابینت‌هایی بوده که از لولاهای قابل تنظیم مانند لولا گازور در ساخت آن‌ها استفاده شده است.

اولین قدم برای رگلاژ درب کابینت، انتخاب یک پیچ‌گوشتی متناسب با سایز و نوع پیچ‌های لولای کابینت است. قدم دوم، آشنایی با انواع پیچ‌های تعبیه شده بر روی کابینت و کار هرکدام است. هر یک از پیچ‌های تعبیه شده بر روی لولا، وظیفه خاصی دارند:

 

رگلاژ درب‌ کابینت

 

پیچ‌هایی که با رنگ مشکی مشخص شده‌اند، پیچ‌های اصلی برای اتصال لولا به درب کابینت بوده و قابلیت جابه‌جایی عمودی درب کابینت را فراهم می‌کنند. برای جابه‌جایی کافی است تا این پیچ‌ها را شل کرده و با تغییر درب آن را به موقعیت مناسب خود برده و سپس مجدداً پیچ‌ها را سفت کنید.

 

رگلاژ لولا درب‌ کابینت

 

پیچی که با رنگ سبز مشخص شده، در واقع مهم‌ترین پیچ در رگلاژ درب کابینت است. اگر این پیچ در جهت عقربه‌های ساعت گردانده شود لولا به سمت جلو و پایین حرکت می‌کند. در صورتی که پیچ برخلاف عقربه‌های ساعت چرخانده شود، درب کابینت به سمت عقب و بالا حرکت می‌کند. این پیچ پس از تنظیم نیاز به سفت کردن ندارد.

 

آموزش تعمیر درب‌ کابینت

 

پس از تنظیم درب با استفاده از پیچ سبز، از پیچ قرمز برای فیکس کردن درب و همچنین افزایش قدرت بسته شده درب و چفت شدن آن به بدنه استفاده می‌شود. اگر همچنان درب کابینت شما چفت نمیشود پیشنهاد می‌کنیم مقاله مربوط به “علت چفت نشدن درب کابینت” را مطالعه کنید.

 

آموزش تعمیر لولا درب‌ کابینت

 

پیچ‌های آبی ‌رنگ، اتصال لولا گازور به درب را فراهم کرده و ثابت هستند؛ بنابراین قابل تنظیم نیستند و در رگلاژ کاربردی ندارند. با این وجود؛ گاهاً شل بودن این پیچ‌ها نیز می‌تواند علت افتادگی درب کابینت باشد.

 

تنظیم ارتفاع درب کابینت

حال که با کاربرد انواع پیچ‌ها در رگلاژ درب‌ کابینت آشنا شدید و درباره تعمیر لولای آرام بند کابینت اطلاعات بیشتری پیدا کردید، لازم است بدانید تا برای هر مشکل از کدام پیچ استفاده کنید. در صورتی که درب کابینت شما از محل اصلی خود جابه‌جا شده و به ‌اصطلاح افتاده است، پیچ‌های مشکی رنگ را کمی شل کرده و با فشار آوردن به درب آن را به محل اولیه خود برگردانید. درب را چند بار امتحان کنید تا مشکل دیگری نداشته و به‌ راحتی باز و بست شود. حال پیچ‌ها را مجدداً سفت کنید.

 

علت بسته نشدن درب کابینت چیست؟

بسته نشدن درب کابینت می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. مهم‌ترین علت آن، افتادن فاصله بین درب و باکس کابینت است. در صورت مشاهده این حالت، از پیچ قرمزرنگ برای جا انداختن مجدد درب استفاده کنید. مجدداً درب را تست کرده و پس از اطمینان از سالم بودن آن با سفت کردن پیچ، درب را در جای خود مستقر کنید.

یکی دیگر از علت‌های بسته نشدن درب کابینت، ایجاد فاصله بین لولا گازور و درب کابینت و شل شدن اتصالات است. در این حالت می‌توانید ابتدا اتصالات را محکم کنید. در صورت حل نشدن مشکل، لولا را بازکرده و مجدداً لولا را ببندید. معمولاً سوراخ‌های پهنی برای این پیچ‌ها در نظر گرفته شده تا قدرت مانور خوبی داشته باشند و بتوان ایرادهای احتمالی را راحت‌تر برطرف کرد.

 

تعمیر افتادگی درب کابینت

 

هماهنگ نبودن درب کابینت با سایر درب‌ها

زمانی که درب‌های کابینت‌ها بسته باشد، لازم است تا همه در یک راستا و یک فاصله از هم باشند. برای رفع مشکل هماهنگ نبودن یک درب با بقیه درب‌ها، لازم است تا پیچ سبزرنگ را در راستای مورد نظر خود بچرخانید تا درب به محل اصلی خود بازگردد.

 

برطرف ‌کردن صدای لولا کابینت

هرگونه تنظیم نبودن درب کابینت می‌تواند منجر به ایجاد صدای لولای کابینت شود. اگر در کنار سروصدا با مشکلاتی مانند بسته نشدن درب و تراز نبودن آن برخورد کردید، کافی است تا درب را رگلاژ نمایید و در نود درصد موارد، مشکل سروصدا نیز حل می‌شود. در صورتی که درب هیچ مشکل ظاهری ندارد اما صدا می‌دهد می‌توانید با روغن‌کاری سروصدای آن را برطرف کنید.

تنظیم لولای کابینت در انواع گوناگون

تا اینجا دانستید که اگر با مشکل افتادگی درب کابینت، بسته نشدن درست آن یا هرگونه مشکل دیگر از این قبیل مواجه شدید، راه حل تنظیم لولای کابینت است. لولاها انواع گوناگونی دارند. نحوه رگلاژ درب کابینت به نوع آن‌ها بستگی دارد. بنابراین باید پیش از اقدام به رگلاژ کردن با آن‌ها آشنا شوید. در سبک مدرن کابینت‌سازی از لولاهایی استفاده می‌شود که در سه جهت عمودی (بالا-پایین)، افقی (چپ- راست) و عمقی (بیرون- درون) تنظیم می‌شوند.

لولاهای معمول غالبا تنظیم افقی یا عمقی دارند. البته این مطلق نیست و برخی از آن‌ها را می‌توان به صورت عمودی هم بست. همچنین برخی از انواع این لولاها مکانیزمی دارند که بستن عمودی آن‌ها نیازی به بازکردن پیچ‌ها ندارد.

چگونه لولا کابینت را تنظیم کنیم؟

این‌گونه از لولاها امروز در بیشتر کابینت‌ها به کار برده می‌شوند در صورتی که در دهه‌های پیشین استفاده از آن‌ها تا این حد فراگیر نبود. تنها می‌شد در کابینت‌های بدون قاب سبک اروپایی آن‌ها را یافت. اگر می‌خواهید بدانید که آیا لولای کابینت شما از این دست است، به پیچ‌های آن دقت کنید. اگر به غیر از پیچ‌های اصلی لولا که عامل اتصال آن به کابینت است، پیچ‌های دیگری هم مشاهده می‌کنید، یعنی امکان تنظیم کامل در آن وجود دارد.

دسته‌ای دیگر از لولاها هستند که در بیرون از کابینت نصب می‌شوند. (برخلاف انواع جدید که نصبشان داخل کابینت صورت می‌گیرد.) این لولاها قدیمی و ابتدایی هستند. برای تنظیم لولای کابینت از این دست باید آن را به طور کامل باز کرد.

دسته‌ای دیگر از لولاها نیز خاص نصب عمودی (بالا-پایین) هستند. این لولاها با پیچ تنظیم می‌شوند و نیازی نیست مانند لولاهای قدیمی، هنگام رگلاژ درب‌ کابینت کاملا باز شوند.