مقالات آموزشی ساروگلوبال

کاربردی ترین روش درآوردن کلید شکسته از قفل

در آوردن کلید شکسته در قفل

گاهی ممکن است با مشکلاتی مانند شکستن کلید در قفل و یا نچرخیدن کلید مواجه شوید. در این شرایط چگونه می‌توان نسبت به درآوردن کلید شکسته از قفل اقدام کرد؟ اولین کاری که در چنین موقعیتی باید انجام دهید، حفظ خونسردی و بررسی عمق کلید شکسته شده در داخل قفل است.

اگر کلید به طور عمیق داخل قفل نشکسته باشد، خودتان هم می‌توانید با انجام اقداماتی کلید را از مغزی قفل درب خارج کنید. در ادامه ساروگلوبال چند روش کاربردی برای در آوردن کلید شکسته در قفل را برای شما عزیزان تشریح می‌کند.

 

در آوردن کلید شکسته در قفل

 

همان طور که اشاره شد، یکی از نکات مهم در نحوه درآوردن کلید شکسته از قفل درب حیاط و یا هر قفل دیگر، عمق کلید شکسته داخل آن است. به عبارت دیگر، همه راه حل‌هایی که برای در آوردن کلید مطرح می‌شوند، در صورتی پاسخ‌گو هستند که کلید با عمق نسبتا کمی داخل قفل گیر کرده باشد.

 

همچنین لازم به ذکر است که پیش از اقدام به خارج کردن کلید، ابتدا باید از وجود ابزارهای مورد نیاز در اطراف خود مطمئن شوید، مهارت کافی برای انجام کارهای مطرح‌ شده را داشته باشید و از همه مهم‌تر هنگام انجام کار عجله نکنید. عدم دقت کافی نه تنها مشکلتان را رفع نمی‌کند، بلکه ممکن است مشکلات موجود را دو چندان نماید!

 

چرا کلید در قفل می شکند؟

همانطور که می دانید وقتی کلید عملکرد خوبی ندارد، مجبور می شویم که به آن فشار وارد کنیم. با هر چرخشی که به کلید وارد میکنیم، اگر منجر به چرخش سیلندر قفل نشود؛ آنگاه فشار به تیغه فلزی کلید وارد می شود. وقتی این کار چند بار تکرار میشود در نهایت منجر به شکسته شدن کلید می گردد.

ترفند در آوردن کلید شکسته از قفل

 

۶ راه‌کار نحوه درآوردن کلید شکسته از قفل

در این بخش به ارائه راهکارهایی جهت درآوردن کلید شکسته از قفل می پردازیم. با ما همراه باشید.

 

  • استفاده از انبردست یا دم باریک

یکی از راه‌های ساده برای در آوردن کلید شکسته از قفل استفاده از انبردست یا دم باریک است. این روش برای زمانی کاربرد دارد که قسمتی از کلید از قفل درب بیرون زده باشد. در این شرایط می‌توانید با انبردست یا دم باریک قسمت بیرون مانده کلید شکسته را گرفته و آن را در جهت‌ عقربه‌های ساعت یا مخالف آن بچرخانید تا کلید از قفل خارج شود.

همچنین اگر می‌خواهید پیش از در آوردن کلید، قفل درب را هم باز کنید، ابتدا یک دست خود را محکم روی قفل و دستگیره قرار دهید و با دست دیگر تلاش کنید تا به آرامی کلید شکسته را داخل قفل حرکت دهید تا به این ترتیب کلید داخل قفل بچرخد و درب را باز کند.

 

استفاده از انبردست یا دم باریک در درآوردن کلید شکسته در قفل

توجه داشته باشید که اگر کلید دیگری به عنوان یدک در اختیار دارید، بهتر است تنها روی در آوردن کلید از داخل قفل تمرکز کنید. چرا که تلاش برای باز کردن قفل با کلید شکسته ممکن است در نهایت منجر به شکسته شدن قسمت بیرون مانده کلید شود. در این شرایط خارج کردن کلید شکسته از داخل قفل به مراتب دشوارتر می‌گردد.

یکی دیگر از ابزارهایی که برای در آوردن کلید گیر کرده در قفل می‌تواند کاربردی مشابه با انبردست ارائه دهد، موچین است. با استفاده از این ابزار هم می‌توانید کلید گیر کرده داخل قفل را از دو طرف گرفته و آن را با چند حرکت ساده بیرون بکشید.

 

 

  • استفاده از تیغه اره مویی

اگر ابزارهای دیگری مانند تیغه اره مویی یا اره منبت کاری در دسترستان دارید، برای در آوردن کلید گیر کرده داخل قفل می‌توانید از آن‌ها هم استفاده کنید. در واقع، تیغه اره مویی دندانه‌های ریزی دارد که می‌توانید با گیر کردن به دندانه‌های کلید شکسته شده آن را از قفل خارج کند. اگر اره مویی بزرگ بود، برای راحتی کارتان می‌توانید با انبردست یا دم باریک آن را بشکنید تا طول تیغه کوتاه‌تر شود.

 

  • استفاده از پیچ گوشتی

در شرایطی که کلید به طور کامل داخل قفل می‌شکند و هیچ قسمتی از آن از قفل بیرون نمی‌ماند، خارج کردن آن کمی دشوارتر می‌شود. در این شرایط دیگر نمی‌توان با استفاده از ابزارهایی مانند انبردست، دم باریک یا موچین کلید را خارج کرد.

با وجود این، برای باز کردن یا قفل کردن دربی که کلید شکسته داخل قفل آن گیر کرده است، می‌توان از پیچ گوشتی استفاده کرد. برای این منظور پیچ گوشتی را به مانند اینکه می‌خواهید پیچی را باز یا بسته کنید، وارد قفل کرده،‌ فشار اندکی به پیچ گوشتی داده و آن را داخل قفل بچرخانید.

برای درآوردن کلید شکسته از قفل باید دقت کافی به خرج داده و پیچ گوشتی را به آرامی در جهت درست داخل قفل حرکت دهید. به این ترتیب با کمک کلید گیر کرده داخل قفل و پیچ گوشتی می‌توانید قفل درب را باز کنید.

همچنین زمانی که عجله دارید، باید درب را قفل کرده و خیلی زود محل را ترک کنید، به همین روش می‌توانید درب را با استفاده از کلید شکسته داخل آن قفل کنید.

برای انجام این کار مشابه روش قبل پیچ گوشتی را داخل قفل کرده و در جهت عکس بچرخانید و درب را قفل کنید تا پس از برگشت به محل راه ‌حلی برای کلید گیر کرده داخل قفل پیدا کنید.

در آوردن کلید شکسته از قفل درب حیاط

 

  • استفاده از چسب قطره‌ای

یکی از روش‌های پر ریسک برای درآوردن کلید شکسته از قفل استفاده از چسب قطره‌ای است. استفاده از این روش نیازمند به کار گیری دقت بسیار زیاد است. چرا که اگر نتوانید چسب را دقیقا روی کلید شکسته شده بزنید،‌ موجب آسیب رسیدن به قفل درب می‌شوید.

برای انجام این کار ابتدا روی یک سیم نازک یا سوزن لحاف دوزی مقداری چسب قطره‌ای بزنید. سپس سر سوزن یا سیسم را وارد قفل کنید و کمی صبر کنید تا انتهای چسبناک سوزن به کلید برخورد کرده و به آن بچسبد.

پس از گذشت مدتی که چسب انتهای سوزن و کلید شکسته شده خشک شد، به آرامی کلید را با سیم یا سوزن چسبیده به آن بیرون بکشید. توجه داشته باشید که چسب را بیش از اندازه روی سوزن یا سیم نزنید، زیرا در این صورت چسب به کلید و سیم داخل قفل چسبیده و کلید در قفل گیر می‌کند.

 

  • استفاده از دریل‌های چند وضعیتی

اگر هیچ یک از روش‌هایی که در بالا مطرح کردیم، برای درآوردن کلید شکسته از قفل کارساز نبود، می توانید از دریل استفاده کنید. البته با استفاده از این روش به احتمال زیاد قفل درب آسیب دیده و دیگر غیرقابل استفاده می‌شود. به طور معمول از این روش در شرایطی استفاده می‌شود که نخواهید برای خارج کردن کلید شکسته هزینه کلیدساز بدهید.

توجه داشته باشید که مته مورد استفاده در دریل، برای خارج کردن کلید شکسته از قفل باید خیلی نازک باشد.

استفاده از دریل‌های چند وضعیتی برای بازکردن قفل

 

  • تماس با یک تعمیرکار حرفه‌ای

همانطور که می دانید یافتن روش های خانگی کارساز نیازمند آزمون و خطا و همچنین صبر و شکیبایی بیشتری است و ممکن از وضعیت را بدتر کند. اگر با هیچ یک از روش‌هایی که تاکنون مطرح کردیم، موفق به باز و بسته کردن قفل درب یا خارج کردن کلید شکسته در قفل نشدید، توصیه می‌کنیم که از افراد متخصص در این زمینه کمک بخواهید. به نظر ما بهترین راه برای بیرون آوردن کلید شکسته از قفل تماس با تعمیرکاران حرفه‌ای در این زمینه است.

چرا که این افراد دانش کافی در زمینه مربوطه را داشته و می‌توانند بدون کوچک‌ترین آسیبی به قفل درب یا گاو صندوقتان، کلید شکسته را از داخل قفل خارج کنند. با انجام این کار نه تنها در وقت خود صرفه جویی می کنید، بلکه خیلی سریع تر به مقصودتان میرسید.

در آوردن کلید شکسته به کمک قفل ساز

 

سخن آخر

در این مقاله در مورد علت شکسته شدن کلید در قفل و همچنین ارائه راهکار های برای درآوردن کلید از قفل با شما سخن گفتیم. به یاد داشته باشید اگر هنگام درآوردن کلید شکسته از قفل عجله کنید، نه تنها باعث درآمدن کلید نمیشود بلکه اوضاع را نیز بدتر می کند. پس بهتر است در این شرایط خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید تا کار به نتیجه لازم برسد.

 

بیشتر بخوانید: