اکسس کنترل

تفاوت دستگاه کنترل تردد با حضور و غیاب در چیست؟

تفاوت دستگاه کنترل تردد با حضور و غیاب

دستگاه‌های کنترل تردد و حضور و غیاب، یکی از ابزارهای مورد استفاده در بسیاری از شرکت‌ها و اداره ها است. از این دستگاه معمولاً برای کنترل ورود و خروج و دسترسی پرسنل استفاده می‌شود. شاید در نگاه اول دستگاه کنترل تردد و سیستم‌های حضور غیاب بسیار مشابه هم باشند اما باید بدانید که این دستگاه‌ها متفاوت از هم بوده و کاربردی مختلفی نیز دارند.

در ادامه به بررسی انواع این سیستم‌ها و سپس شرح تفاوت دستگاه کنترل تردد با حضور و غیاب می‌پردازیم.

 

دستگاه کنترل تردد چیست؟

دستگاه کنترل تردد، یکی از موارد امنیتی برای کنترل دسترسی افراد به بخش‌های مختلف در انواع شرکت‌ها، اداره‌ها و دیتاسنترها است. با استفاده از این دستگاه فقط افراد خاص در زمان‌های از پیش تعیین شده امکان دسترسی به بخش موردنظر را داشته و برای برقراری دسترسی نیاز به ورود اطلاعات مشخصی دارند. پس از تأیید هویت فرد، اجازه دسترسی برای وی صادر می‌شود.

 

تفاوت دستگاه کنترل تردد با حضور و غیاب

انواع اکسس کنترل‌ها

دستگاه‌های کنترل تردد از روش‌های مختلفی برای تشخیص هویت و صدور اجازه دسترسی استفاده می‌کنند. از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایب خود را داشته و برای کاربری خاصی مناسب هستند.

  • احراز هویت با ورود رمز
  • اثر انگشت
  • کارت شناسایی
  • اپلیکیشن

 

دستگاه حضور و غیاب چیست؟

وظیفه اصلی دستگاه‌های حضور و غیاب، کنترل عبور و مرور پرسنل، ثبت مرخصی، مأموریت و در مواردی محاسبه حقوق و اضافه‌کاری‌های پرسنل است. این دستگاه‌ها معمولاً در ورودی شرکت‌ها نصب شده و پرسنل زمان ورود و خروج خود را با زدن کارت، اثر انگشت و کد پرسنلی وارد می‌کنند. اطلاعات ثبت شده توسط افراد در حافظه دستگاه حضور و غیاب ثبت شده و قابلیت صدور خروجی فایل اکسل را نیز دارند.

همان‌طور که گفته شد یکی از مزایای اصلی دستگاه‌های حضور و غیاب امکان محاسبه حقوق و مزایای افراد است. این دستگاه‌ها با ثبت دقیق زمان کار پرسنل، مأموریت‌ها و مرخصی‌ها امکان محاسبه دقیق و سریع حقوق و مزایای افراد را فراهم می‌کنند.

در برخی موارد سیستم محاسبه دستمزد نیز در خود دستگاه قرار داده شده و تنها با گرفتن خروجی، امکان پرداخت حقوق کارکنان وجود دارد.

 

 

فرق کنترل تردد با حضور و غیاب

 

تفاوت دستگاه کنترل تردد با حضور و غیاب

به نظر می‌رسد با تشریح وظایف هر سیستم تا حدود زیادی تفاوت این دو برای شما آشکار شده باشد. به‌طورکلی می‌توان این تفاوت‌ها را در شاخه‌های زیر دسته‌بندی کرد:

 

تفاوت کاربرد دستگاه اکسس کنترل با دستگاه حضور و غیاب

دستگاه‌های اکسس کنترل، بیشتر برای ایجاد امنیت و محدودکردن دسترسی به فضایی خاص مورداستفاده قرار می‌گیرند. کنترل ترددها در زندان‌ها، بانک‌ها، گاوصندوق‌های بزرگ، اتاق‌های دیتاسنتر و بخش‌های اختصاصی شرکت‌ها کاربرد دارند. در مقابل، سیستم‌های حضور و غیاب برای کنترل زمان ورود و خروج، ثبت مرخصی‌ها و نظارت بر کارمندان استفاده می‌شوند.

 

میزان امنیت

می‌توان گفت که امنیت، از ویژگی‌های دستگاه‌های حضور و غیاب نیست. این دستگاه‌ها بیشتر برای گزارش‌گیری و نظارت به کار می‌روند و صرفاً اطلاعاتی را جمع‌آوری و در اختیار کارفرما قرار می‌دهند. هرچند انواعی از دستگاه‌های حضور و غیاب وجود دارد که به قفل برقی و گیت ورود نیز متصل هستند اما در کل هدف آن‌ها کنترل دسترسی نیست.

اکسس کنترل‌ها همان‌طور که از نامشان مشخص است، برای کنترل دسترسی افراد و حفظ امنیت مناسب هستند. این دستگاه‌ها به انواع گیت‌های ورودی متصل شده و آن‌ها را محدود می‌کنند. در این دستگاه‌ها از قفل‌های برقی با قابلیت بالا استفاده می‌شود.

ناگفته نماند برخی از این دستگاه‌ها قابلیت ثبت ورود و خروج افراد برای بررسی وقایع را نیز دارند.

تفاوت دستگاه کنترل تردد با حضور و غیاب

گزارش‌گیری

در ادامه تشریح تفاوت دستگاه کنترل تردد با حضور و غیاب، اکسس کنترل‌ها گاهاً امکان ثبت ورود و خروج را نیز دارند اما گزارش‌دهی در آن‌ها کلی است. برعکس در سیستم‌های حضور و غیاب از برنامه‌های پیشرفته برای ثبت تمامی اطلاعات پرسنل استفاده شده است. این دستگاه‌ها با قابلیت متنوع امکان نظارت کامل کارفرما بر فعالیت‌های پرسنل را فراهم می‌کنند.

تفاوت دستگاه کنترل تردد با حضور و غیاب در نوع کاربری، میزان امنیت ایجاد شده و ویژگی‌های جانبی آن‌ها است.

در حالی که دستگاه‌های کنترل تردد با اتصال به انواع قفل برقی و گیت‌های عبور و مرور، دسترسی‌ها را محدود می‌کنند، سیستم‌های حضور و غیاب برای استفاده در مکان‌های اداری و جهت نظارت کامل بر فعالیت کارمندان مناسب‌اند.

امروزه باتوجه به نیاز بازار، دستگاه‌هایی تهیه و عرضه شده که قابلیت‌های هر دو سیستم اکسس کنترل و حضور و غیاب را دارند و به صورت چند منظوره مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها علاوه بر محدود کردن دسترسی افراد به مکان خاص، اطلاعات ورود و خروج را نیز ثبت کرده و امکان دریافت خروجی اکسل را نیز دارند.