اکسس کنترل

تعاریف اصلی اکسس کنترل

تعاریف اکسس کنترل - تصویر شاخص

اکسس کنترل چیست؟

در این مطلب تعاریف اصلی اکسس کنترل درب ورودی را ترجمه کردیم و امیدواریم برای متخصصین این حوزه مفید باشد.

تعاریف اکسس کنترل - تصویر شاخص
کارت دسترسی (اکسس کارت)

برای قبول یا رد دسترسی از کارت به همراه بازخوان اکسس کنترل استفاده می‌شود. این کارت‌ها معمولاً هم‌اندازۀ کارت اعتباری هستند. فناوری‌های متفاوتی وجود دارد از نوارهای مغناطیسی رمزگذاری‌شده گرفته تا ویگاند، مجاورت، فریت باریم و کارت‌های هوشمند. برای احراز بیشتر هویت می‌توان یک عکس هم برروی کارت تعبیه کرد.

اکسس کنترل

اصطلاحی است که برای توصیف روش کنترل یا محدودسازی ورودی یا خروجی ساختمان یا بخش استفاده می‌شود. این روش‌ها ممکن است بسته به نوع تجهیزات مورد استفاده، الکتریکی یا غیر الکتریکی باشد.

سطح دسترسی

که به آن «سطح اجازه» هم گفته می‌شود. سطح دسترسی یک نقطۀ ورود واحد یا مجموعه‌ای از نقاط ورودی است که امکان ورود یا خروج را برای استفاده‌کنندگان فراهم می‌کند.

نقطۀ دسترسی

که به آن «سطح اجازه» هم گفته می‌شود. این فناوری از کارتخوان، سوئیچ‌های مانیتور (نظارت) و چفت‌ها تشکیل می‌شود. نقاط دسترسی به پنل اکسس کنترل وصل می‌شوند.

هشدار ورود

این نوعی دستگاه امنیتی است که به پنل اکسس کنترل وصل و با آن کنترل می‌شود.

Anti-Passback

که به Anti-Tailgating هم معروف است. این قابلیت اجازه نمی‌دهد که بیش از یک نفر از یک اکسس کارت یا شمارۀ احراز هویت استفاده کنند. بنابر این قابلیت، کارتخوانِ هر سیستم و شمارۀ کارت احراز هویت به‌صورت ورود، خروج یا سایر تعریف می‌شود. وقتی اکسس کارت به کارتخوان ورود دسترسی می‌یابد، باید قبل از آن‌که کارتخوان ورود دیگری دسترسی پیدا کند، باید به کارتخوان خروج نشان داده شود. اکسس کارت‌ها همچنان به تمام کارتخوان‌های مجاز سایر دسترسی خواهند داشت.

بارکد

در این نوع اکسس کارت‌ها، برای نشان دادن اطلاعات خاص از بارها (میله‌ها) و فضاهای خالی (فاصله‌ها) با پهنای متفاوت استفاده می‌شود. فروشگاه‌ها از این فناوری برای کنترل موجودی و کنترل کانترها استفاده می‌کنند. جعل بارکد به‌دلیل مشهود بودنش ساده است و برای سیستم‌هایی که امنیت، مهم‌ترین دغدغه‌شان است، گزینۀ مناسبی نیست.

بیومتریک

این‌ها سیستم‌هایی هستند که ویژگی‌های جسمی کاربر مثل هندسۀ دست، الگوی شبکیۀ چشم یا الگوی صدا را ارزیابی می‌کنند. این نوع سیستم‌ها امنیت بسیار زیادی دارند، اما از همۀ سیستم‌ها گران‌قیمت‌تر هستند و حضور کاربر برای ثبت نام در سیستم ضروری است.

ظرفیت بافری

منظور از این اصطلاح مقدار اطلاعاتی است که می‌توان در سیستم ذخیره کرد، این اطلاعات ممکن است اطلاعات مربوط به کاربر، اوقات روز و جزئیات درب باشد.

ابزار آدرس

 این مقداری است که برای تعیین هویت منحصربه‌فرد دستگاه اکسس کنترل برروی آن قرار داده می‌شود.

پردازش توزیعی

این نوع سیستم اکسس کنترل، بخشی از اطلاعات سیستم‌ها را در بازخوان‌ها یا کنترل‌گرها ذخیره می‌کند. اگر سیستم موقتاً کار نکند یا اگر ارتباط قطع شود، بازخوان‌ها باز هم کار می‌کنند.

درب به زور باز شده است

این سیگنال نشان می‌دهد که درب بدون اعتبارسنجی یا اکسس کارت یا دستگاه درخواست خروج باز شده است. برای این منظور، به سوئیچ وضعیت و دستگاه درخواست خروج نیاز دارید.

درب باز مانده است

این سیگنال نشان می‌دهد که زمان باز ماندن درب طولانی‌تر از دورۀ زمانی از پیش تعیین‌شدۀ مجاز است. مزیت این ویژگی به این است که اجاز نمی‌دهد کسی که با کارت اجازۀ دسترسی پیدا کرده است درب را برای ورود دیگران هم باز نگه دارد. استفاده از این ویژگی مستلزم وجود سوئیچ وضعیت بر روی درب است.

زمان باز ماندن درب

 این مدت زمانی است که از قبل تعیین می‌کنیم بعد از ورود مجاز، سیستم اکسس درب چه مدت باز بماند. در پایان این زمان، اگر درب بسته نشود، سیستم اکسس، گزارشی از این رویداد با عنوان «درب باز است» تهیه می‌کند و ممکن است زنگ هشدار هم فعال شود.

دکمۀ خروج

که به دستگاه یا دکمۀ درخواست خروج هم معروف است. برای آزاد کردن مکانیسم قفل برقی درب، این دکمه باید فشرده شود.

کد مکان

منظور کدی عددی است که برای بازخوان کارت تنظیم می‌شود و برروی کارت/نشان دسترسی که مختص سیستم‌های اکسس کارت مکان است، رمزگشایی می‌شود. کد مکان در سیستم بازخوان کارت هوشمندِ گسترده و نیمه‌گسترده، به دارندگان کارت که کد مکان مناسب را در اختیار دارند اجازه می‌دهد وقتی ارتباط با CPU قطع می‌شود، به مکان دسترسی داشته باشند.

Fail Safe

به محض قطع برق، قفل نقاط دسترسی به‌طور خودکار باز می‌شود و امکان دسترسی آزاد فراهم می‌شود. در صورت خرابی دستگاه یا قطع برق، سیگنالی به سیستم دسترسی (اکسس سیستم) ارسال خواهد شد.

Fail Secure

برعکس «fail safe» است. این نوعی ابزار قفل‌سازی است که باید قبل از باز شدن قفل، جریان برق به آن اِعمال شود. بنابراین، وقتی برق قطع است، درب قفل می‌ماند. از این نوع ابزار قفل‌سازی عموماً برای درب‌های داخلی، نه درب خروج، استفاده می‌شود؛ زیرا در هنگام قطع برق نمی‌توان آن را باز کرد.

ارتباط سرتاسری

این زمانی اتفاق می‌افتد که ورود در یک پنل اکسس کنترل، خروجیِ دیگر پنل اکسس کنترل را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تاریخچه

این ابزار حافظه‌ای از فعالیت‌های سیستم دسترسی (اکسس سیستم) است که بعدها می‌توان برای گزارش و ثبت‌شان آن‌ها را از حافظه فراخواند. در بیشتر سیستم‌های دسترسی درصورت کامل شدن ظرفیت حافظه، به کاربر اطلاع داده می‌شود تا از مفقود شدن اطلاعات جلوگیری شود. این اطلاعات را معمولاً می‌توان برروی دیسکت ذخیره کرد یا آن‌ها را چاپ کرد.

کی‌پدها

در این نوع دستگاه از پد عددی استفاده می‌شود. کاربر فقط باید مجموعه‌ای از اعداد را به کی‌پد بدهد و اجازۀ ورود بگیرد. این نوع سیستم نسبت به سیستم بازخوان کارت امنیت کمتری دارد؛ زیرا وقتی کاربر عدد دسترسی را وارد می‌کند، ممکن است تحت نظر باشد. برخی انواع سیستم‌های دسترسی باید از یک کی‌پد به همراه بازخوان کارت استفاده کنند که الزامات امنیتی بالاتری دارد.

نوار مغناطیسی

این فناوری عموماً در کارت‌های اعتباری بانک‌ها کاربرد دارد. برای این منظور، نوار مغناطیسی روی کارت باید تا هِد بازخوان در تماس مستقیم باشد، که باعث می‌شود کارت فرسوده و طول عمر آن کوتاه‌تر شود. برخی انواع سیستم‌های دسترسی این قابلیت را دارند که فقط از کارت‌های اعتباری خود کاربران استفاده می‌کنند. این قابلیت نه‌تنها هزینۀ تعویض کارت‌های قدیمی را کاهش می‌دهد؛ بلکه کاربرد آن برای کاربران آسان‌تر است؛ چراکه دیگر لازم نیست کارت بیشتری همراه خود داشته باشند. بازخوان‌های مغناطیسی در داخل ساختمان کاربرد بهتری دارند؛ زیرا نسبت به گرد و آشغال، که ممکن است در عنصر بازخوان اختلال ایجاد کنند، حساس هستند. احتمال جعل کارت مغناطیسی نیز وجود دارد.

رله‌های خروجی

این‌ها رله‌های کمکی در پنل‌های اکسس کنترل هستند که دستگاه‌های خروجی را کنترل می‌کنند.

پین

منظور از پین عددی است که برای احراز هویت شخصی استفاده و به هر کاربر نسبت داده می‌شود. آن را یا می‌توان به تنهایی یا به همراه اکسس کارت مورد استفاده قرار داد.

مجاورتی

این یکی از ایمن‌ترین و بهترین انواع فناوری‌های بازخوان است. لازم نیست بین کارت و بازخوان هیچ تماسی وجود داشته باشد، پس فرسودگی اکسس کارت را کاهش می‌دهد. فقط باید کارت در مجاورت بازخوان قرار گیرد. بسته به نوع تجهیزاتی که استفاده می‌شود، بُرد بازخوان ممکن است بیش از ۳۰ فوت باشد (از قابلیت این نوع بازخوان دور‌برُد عموماً به همراه سیستم‌های اتوماتیک اخذ عوارض در بزرگراه‌ها استفاده می‌شود). در بیشتر تجهیزات، بُرد خوانش مطمئن باید عموماً حدود ۲ اینچ باشد. در این فناوری، بازخوان میدان RF ایجاد می‌کند که باعث می‌شود سیم‌هایی داخل کارت که به شکل ویژه‌ای طراحی شده‌اند، به ارتعاش درآیند و اطلاعات کارت را به بازخوان انتقال دهند. این نوع کارت‌ها نسبت به میدان الکترومغناطیسی و اختلالات RF ایمن هستند و می‌توانید بدون دخالت دست کار خود را انجام دهید. هزینه‌های پیش‌پرداخت این کارت‌ها بیشتر است، اما در بلند مدت هزینۀ جایگزینی آن‌ها کمتر می‌شود. همچنین، این نوع بازخوان برای استفاده در بیرون ساختمان مناسب هستند و جعل اکسس کارت تقریباً ناممکن است.

بازخوان

منظور «front-end» است که کاربر باید با آن تعامل داشته باشد تا دسترسی امکان‌پذیر شود. بازخوان‌ ممکن است کی‌پد، کارتخوان یا بازخوان‌های مجاورتی باشد.

میزبان راه دور (ریموت هاست)

منظور سیستمی است که در آن کامپیوتر کنترل‌کنندۀ سیستم در محلی دور از آن واقع شده است. در این سیستم، یک کامپیوتر واحد چندین سیستم را کنترل می‌کند.

زمان shunt

وقتی درب آزاد می‌شود، سوئیچ وضعیت برای مدتی به‌طور خودکار shunted تا فرد بتواند وارد یا خارج شود. اگر زمان طولانی شود، سیگنال درب باز مانده است، فعال می‌شود.

قفل مستقل (خوداتکا)

منظور این است که کل سیستم در کارتخوان درب محصور است

سوئیچ وضعیت

نوعی کلید مغناطیسی است که برروی درب کنترل‌شده نصب می‌شود. با این وسیله می‌توانید تشخیص دهید که درب held یا به زور باز شده است.

قفل مقابل

صفحه‌ای است که به چهارچوب درب وصل یا برروی آن نصب می‌شود تا در هنگام بسته شدن درب، چفت را نگه دارد. در برخی تجهیزات فلزی یا دارای زبانه قفل شونده، این نوع قفل ممکن است صرفاً شکافی باشد که در چهارچوب ایجاد می‌شود.

بخشی از یکی از مقالات www.usm-ok.com را خواندید که تیم محتوا سارو آن را ترجمه و ویرایش کرده است.

مطالب مرتبط

اکسس کنترل سارو
مشاهده صفحه محصولات

اینجا کلیک کنید

تماس با سارو
برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۶۶۷۵۱۸۹۱

اطلاعات تماس سارو

آدرس:

تهران، خیابان امام خمینی، تقاطع ولیعصر، پلاک ۳۱۱

ساعات کار:

شنبه تا پنج‌شنبه: ۹ تا ۱۸

شماره تماس:

۰۲۱۶۶۷۵۱۸۹۱

پست الکترونیک:

info@saroglobal.ir

شبکه‌های اجتماعی:

Telegram


Instagram