اکسس کنترل

اکسس کنترل چه انواعی دارد؟

انواع اکسس کنترل

هدف از نصب اکسس کنترل این است که تنها به کسانی اجازۀ ورود به ساختمان یا دفتر کار داده شود که مجاز هستند در آن‌جا حضور داشته باشند. قفل مکانیکی معمولی (Deadbolt lock) و کلید برنجی متناظر آن سال‌ها الگویی برای اکسس کنترل بود؛ اما، خواستۀ کسب‌وکارهای امروزی بیش از این‌ها است.

بله، آن‌ها نه‌تنها می‌خواهند هرکسی را که از درب‌ها عبور می‌کند، کنترل کنند؛ بلکه به‌دنبال نظارت به وسیله اکسس کنترل اثر انگشتی و کارتی و… بر ورود و مدیریت آن هستند. حالا کلیدها جای خود را به سیستم‌های الکترونیکی مبتنی‌بر کامپیوتر داده‌اند که امکان دسترسی سریع و آسان را برای افراد مجاز فراهم می‌کنند و مانع ورود افراد غیرمجاز می‌شوند. در این مقاله به بررسی انواع اکسس کنترل می‌پردازیم.

 

انواع اکسس کنترل بر اساس نوع تکنولوژی

ساده‌ترین راه برای توضیح این نوع سیستم کنترل تردد مقایسۀ آن‌ها با جیمیل است. ایمیل‌های شما به‌جای کامپیوتر برروی فضای ابری ذخیره می‌شود. البته، فضای ابری به این معنا است که ارائه‌کنندۀ سرویس، میزبان سرور ریموت است. با این امکان به‌راحتی می‌توانید از هر مرورگری به ایمیل‌های خود دسترسی داشته باشید به شرط آن‌که ابزار احراز هویت درستی برای ورود به سیستم داشته باشید. اکسس کنترل‌ها را می‌توان بر اساس نوع تکنولوژی در سه دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

 

اکسس کنترل ابری

در دنیای اکسس کنترل‌ها، مجوزهای دسترسی نه بر روی سرور محلی بلکه در فضای ابری ذخیره می‌شوند. منظور این است که مدیر می‌تواند از خانه یا وقتی در تعطیلات است مجوزها را صرفاً با استفاده از مرورگر مدیریت کند. این گزینه برای مدیران امنیتی که مسئولیت نظارت بر تأسیساتی را به عهده دارند که دارای مکان‌های متعددی است، جذابیت و کاربرد دارد.

اکسس کنترل ابری

 

اکسس کنترل موبایلی یا مبتنی‌بر گوشی هوشمند

اکسس کنترل موبایلی یا مبتنی‌بر گوشی هوشمند نیز بر اساس همان اصل دسترسی به ایمیل از طریق موبایل کار می‌کند. کاربر بعد از نصب نرم‌افزار قادر است به ایمیل خود دسترسی داشته باشد و به آن پاسخ دهد مشروط به آن‌که برای ورود اطلاعات هویتی را درست وارد کند. در مورد اکسس کنترل مبتنی‌بر گوشی هوشمند نیز به همین صورت است. کاربران بعد آن‌که مجاز تشخیص داده شدند و نرم‌افزار اکسس کنترل را برروی گوشی هوشمند خود دانلود کردند، قادر هستند همان کار را انجام دهند؛ یعنی با حساب کاربری خود وارد شوند و به محض آن‌که کلیدهای مجازشان ظاهر شد، تصمیم بگیرند کدام درب باز شود. در این مدل، گوشی خود را به‌سمت بلوتوث یا کارتخوان NFC می‌گیرند و قفل درب باز می‌شود، اما مجوزها (اطلاعات هویتی ورود به سیستم)، درست مثل ارسال ایمیل، در موقعیت بررسی می‌شود.

اکسس کنترل موبایلی یا مبتنی‌بر گوشی هوشمند

اکسس کنترل ازطریق اینترنت اشیاء

برای توضیح اکسس کنترل ازطریق اینترنت اشیاء از مثال فناوری گوشی هوشمند استفاده می‌کنیم. اگر بتوانید گوشی گوگل پیکسل را یکی از قدرتمندترین حس‌گرهایِ دارای میان‌افزار (Firmware) با قابلیت به‌روزرسانی خودکار، انرژی بلوتوثی، NFC، اتصال اینترنت و غیره تصور کنید، متوجه می‌شوید بازخوانِ درب (door readers) مبتنی‌بر اینترنت اشیاء چطور کار می‌کند. تمام بازخوان‌هایِ درب با استفاده از روش مبتنی‌بر اینترنت اشیاء به اینترنت وصل می‌شوند و دارای میان‌افزاری هستند که قابلیت دارد به دلایل امنیتی یا برای افزودن کارکرد جدید خودبه‌خود به‌روزرسانی شود. بیایید انواع اکسس کنترل را برای آن‌ها که می‌خواهند کمی عمیق‌تر تحقیق کنند، مورد بررسی قرار دهیم.

اکسس کنترل ازطریق اینترنت اشیاء

انواع اکسس کنترل بر اساس نوع دسترسی

سه نوع اکسس کنترل چگونگی دسترسی افراد را سازماندهی می‌کنند: اکسس کنترل مبتنی‌بر نقش (RBAC)، اکسس کنترل اختیاری (DAC) و اکسس کنترل اجباری (MAC).

 

اکسس کنترل مبتنی‌بر نقش (RBAC)

در این نوع سیستم، مجوزها براساس نقش‌ها داده می‌شود و نقش‌ها به کاربران محول می‌شود. این مدل کاربرپسند است؛ زیرا که مدیران می‌توانند نقش‌ها را به‌طور مرکزی مدیریت و اداره کنند.

اکسس کنترل مبتنی‌بر نقش (RBAC)

 

اکسس کنترل اختیاری (DAC)

کاربر بر تمام برنامه‌ها و فایل‌های موجود در سیستم کنترل مستقیم دارد، که شیوۀ پیچیده‌تری برای بیان این مطلب است که یک روش دسترسی همیشه همۀ درب‌ها را باز می‌کند.

اکسس کنترل اختیاری (DAC)

اکسس کنترل اجباری (MAC)

این مدل برعکس DAC عمل می‌کند. در سیستم نوع MAC از یک جزء سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری برای محدود کردن دسترسی استفاده می‌شود. این می‌تواند گذرواژه یا صفحه‌کلید باشد.

اکسس کنترل اجباری (MAC)

 

بخشی از یکی از مقالات getkisi.com را خواندید که تیم محتوا شرکت سارو آن را ترجمه و ویرایش کرده است.

 

اگر تمایل دارید در مورد اکسس کنترل‌های شرکت سارو بیشتر بدانید می‌توانید صفحه محصول اکسس کنترل را ببینید یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۶۶۷۵۱۸۹۱-۰۲۱ در تماس باشید. کارشناسان ما با افتخار پاسخگوی سئوالات شما هستند.