دستگیره درب چوبی, مقالات آموزشی ساروگلوبال

بررسی و معرفی انواع قفل درب ضد سرقت

معرفی انواع قفل درب ضد سرقت

با توجه به افزایش آمار سرقت و دزدی در سال‌های اخیر میزان متقاضیان خرید درب‌های ضد سرقت افزایش چشمگیری پیدا کرده‌ است. برای آشنایی با انواع قفل درب ضد سرقت در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

آشنایی با درب ضد سرقت

درب‌های ضد سرقت بسته به نوع قفل و مغزی به کار رفته آنان انواع مختلفی دارند و میزان امنیت هرکدام از آنان متفاوت است. ویژگی مشترک این درها این است که به هیچ عنوان بدون کلید اصلی باز نمی‌شوند.

البته برخی از انواع قفل درب ضد سرقت هوشمند بوده و امکان باز کردن درب از راه دور را به شما می‌دهد‌. در کل می‌توان اینگونه گفت که بزرگ‌ترین مزیت این محصول افزایش چشمگیر سطح امنیت منزل و ساختمان و همچنین کاهش احتمال سرقت است.

 

بررسی انواع قفل درب ضد سرقت

 

مهم‌ترین ویژگی این درب‌ها و وجه تمایزشان با درب‌های معمولی این است که قفل‌های ضد سرقت چند زبانه دارند. این زبانه‌ها در سمت‌های مختلف درب ضد سرقت قرار می‌گیرند. در واقع همین ویژگی است که سطح امنیت درب ضد سرقت را چند برابر می‌کند. در ادامه مقاله برخی از انواع قفل درب ضد سرقت را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

انواع قفل درب ضد سرقت

برای قفل درب ضد سرقت می‌توان تقسیم‌بندی‌های متعددی در نظر گرفت. اما دو دسته‌بندی کلی عبارتند از:

  • انواع قفل درب ضد سرقت بر اساس کارکرد قفل
  • انواع قفل درب ضد سرقت بر اساس نوع و تعداد قفل

 

انواع قفل درب ضد سرقت بر اساس کارکرد

در این بخش به بررسی انواع قفل درب ضد سرقت بر اساس نحوه عملکرد و شیوه باز کردن قفل می‌پردازیم.

 

قفل درب ضد سرقت کلیدی

قفل‌های کلیدی از رایج‌ترین انواع قفل درب ضد سرقت است. معمولا از این مدل برای مجتمع‌های مسکونی و منازل استفاده می‌شود. البته دقت داشته باشید که ضریب امنیتی قفل ضد سرقت کلیدی پایین‌تر از انواع دیگر است. با این وجود استفاده از این قفل‌ها برای درب‌های ضد سرقت منازل انتخاب مناسبی است.

 

قفل درب ضد سرقت کارتی

برای باز کردن این مدل از کارت‌هایی مخصوص به جای کلید استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد قفل‌های دیجیتال کارتی برای ادارات و آزمایشگاه‌هاست. زیرا این مدل می‌تواند نشان دهد که قفل توسط چه کسی و در چه زمانی و تاریخی باز شده است.

از قفل درب ضد سرقت کارتی به خاطر ویژگی‌های امنیتی خاصی که دارد در سیستم کنترل تردد یا اکسس کنترل استفاده می‌شود. منبع تغذیه این قفل باتری است. بنابراین دردسری برای سیم‌کشی داخلی جهت تامین برق نخواهد داشت.

 

قفل درب ضد سرقت اثر انگشتی

قفل‌های اثر انگشتی را می‌توان یکی از انواع قفل درب ضد سرقت دیجیتال دانست. با نصب این مدل روی درب ضد سرقت خود دیگر هیچ نگرانی و دغدغه‌ای بابت جا گذاشتن و گم کردن کلید نخواهید داشت.

نگران جعل اثر انگشت نیز نباشید، چراکه حساسیت این مدل به قدری بالاست که می‌تواند جریان خون در انگشت را تشخیص دهد و استفاده از اثر انگشت جعلی امکان‌پذیر نیست. یکی از مزایای قفل اثر انگشتی این است که برای درهای ساده و معمولی نیز قابل نصب هستند.

قفل درب ضد سرقت اثر انگشتی از باتری تغذیه کرده و نیازی به کابل‌کشی برای تامین برق ندارد. نکته‌ای که درباره این محصول باید مدنظر قرار داد این است که بعد از چند تلاش اشتباه قفل برای مدتی غیرفعال خواهد شد که البته این امر به افزایش سطح امنیت کمک خواهد کرد. از آنجا که محل قرار گرفتن اثر انگشت روی دستگیره در می‌باشد، برای این درب‌ها از دستگیره هوشمند استفاده می‌شود.

 

قفل‌های هوشمند درب ضد سرقت

قفل‌های هوشمند فناوری ضدهک پیشرفته ‌ای دارند و برای انواع درب ضد سرقت با هر جنسی قابل استفاده هستند. با نصب این قفل‌ها می‌توانید درب ضد سرقت را به وسیله گوشی‌های هوشمند و کامپیوتر شخصی کنترل و باز و بسته کنید.

مزیت دیگر قفل‌های هوشمند وجود حافظه پشتیبان است که می‌تواند تاریخ و ساعات ورود و خروج افراد را ثبت نماید. به‌علاوه برخی از مدل‌های قفل هوشمند دارای دوربین بوده و قابلیت ثبت و تشخیص چهره افراد را دارند. این ویژگی می‌تواند ضریب امنیتی این قفل‌ها را چند برابر کند.

 

قفل آژیردار

این قفل همانطور که از نام آن پیداست دارای ویژگی هشدار است. آژیر قفل در صورت برخورد جسم سنگین مانند دیلم و ضربه محکم فعال خواهد شد. البته زمانی که قفل داخل ساختار درب ضد سرقت تعبیه شود، میزان بلندی صدای آژیر بسیار کم خواهد شد. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب قفل آژیردار این است که بلندی صدا و مدت زمان ادامه پیدا کردن آن بستگی به میزان ضربه وارده خواهد داشت.

 

انواع قفل ضد سرقت بر اساس نوع

قفل‌های ضد سرقت براساس نوع قفل را می‌توان در ۶ گروه قرار داد.

 

قفل نیمه مرکزی

این قفل دارای ۶ زبانه است. با چرخاندن کلید هر ۶ زبانه به‌طور همزمان باز و بسته می‌شوند. معمولا از قفل نیمه مرکزی برای واحدهای مسکونی استفاده نمی‌شود، زیرا امنیت کمتری نسبت به قفل‌های دیگر دارد.

 

قفل مرکزی

این مدل یکی از ایمن‌ترین انواع قفل درب ضد سرقت است. زیرا در این مدل ۱۲ زبانه وجود دارد. قفل‌های مرکزی روی انواع درب ضد سرقت قابل نصب هستند. می توان اینگونه گفت که انتخاب قفل ضد سرقت مرکزی یک گزینه ایده‌آل برای تامین امنیت ادارات و منازل است.

 

یراق دو قفل

مدل دو قفل را می‌توان یکی از پراستفاده‌ترین انواع قفل درب ضد سرقت دانست. ساختار این قفل در واقع دارای دو مدل قفل مجزا است. اولین قفل دارای ۵ زبانه در یک سمت درب و قفل دوم که به آن شب بند گفته می‌شود با ۳ زبانه در بالای درب ضد سرقت قرار می‌گیرد.

 

قفل چنگکی

این قفل همانطور که از نام آن پیداست ظاهری مانند چنگک دارد. این چنگک‌ها هنگام قفل شدن در داخل چهارچوب فرومی‌روند. نداشتن توپی یکی از ویژگی‌های برجسته قفل چنگکی است.

به همین دلیل است که امکان شکستن و خراب کردن مغزی قفل درب توسط سارقان از بین می‌رود. با توجه به دلایل ذکر شده قفل‌های چنگکی می‌توانند به صورت مناسبی امنیت اماکن را تامین نمایند.

 

قفل پستچی

احتمالا به خاطر دارید که در سال‌های پیش یکی از انواع قفل درب ضد سرقت قفل زنجیردار بود. این زنجیر اجازه می‌داد که در تا فاصله ۱۰ سانتی‌متری باز بماند. به‌علاوه امنیت این قفل‌ها بسیار پایین بود و با کمی فشار زنجیر پاره می‌شد.

قفل پستچی یکی از انواع قفل ضد سرقت و به نوعی نسل جدید قفل زنجیری محسوب می‌شود. این قفل برخلاف نسخه قدیمی امنیت مناسبی داشته و ایجاد فشار باعث شکستن آن نخواهد شد.

 

قفل گاو صندوقی

آسیب‌پذیرترین قسمت این قفل‌ها توپی است. از آنجا که قفل‌های گاو صندوقی فاقد توپی هستند، سطح امنیت این قفل بسیار بالاست. قفل‌های گاو صندوقی برای هر دو قسمت بالایی و پایینی درب گاو صندوق در ۲ تکه تولید می‌شوند. می‌توان قفل‌های گاو صندوق را ایمن‌ترین نوع قفل دانست.

 

دستگیره درب ضد سرقت

دستگیره‌های درب ضد سرقت در اندازه‌ها و اشکال متنوعی به بازار عرضه می‌شوند. یکی از زیباترین و جدیدترین آنها مدل دو تکه می‌باشد. در این مدل ساختار دستگیره مجزا از ساختار ورودی کلید است. برخی از پرفروش‌ترین مدل‌های دستگیره درب ضد سرقت عبارتند از:

این دستگیره‌ها روی انواع درب‌های ضد سرقت با هر جنسی اعم از فلزی و چوبی قابل نصب هستند.

 

کلام پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا انواع قفل درب ضد سرقت را به شما عزیزان معرفی کنیم. متوجه شدیم که این قفل‌ها در مدل‌های بسیار گسترده‌ای تولید می‌شوند. هرکدام از مدل‌ها با توجه به شرکت سازنده، مرغوبیت جنس و ویژگی‌ها قیمت متفاوتی خواهند داشت. با توجه به کاربری محل مدنظر و بودجه‌ای که در اختیار دارید، می‌توانید بهترین قفل را انتخاب کنید. اگر تجربه‌ای در این زمینه ندارید بهتر است حتما از یک کارشناس ماهر کمک بگیرید.