دستگیره درب چوبی

آشنایی با مهم‌ترین اجزای دستگیره درب

آشنایی با مهم‌ترین اجزای دستگیره درب

همه ما در طول روز با بازوبسته کردن درها و دستگیره‌ها سروکار داریم؛ در حالی که هیچ‌گاه به سازوکار دستگیره‌ها و اجزای آن‌ها توجه نشان نمی‌دهیم. ولی زمانی که بخواهیم دستگیره یک درب را تعویض کنیم، آشنایی با اجزای دستگیره درب ضروری است. به همین علت، ما در این یادداشت می‌خواهیم به بخش‌های مختلف دستگیره درها بپردازیم؛ اگر شما نیز در صدد تعویض دستگیره درب منزل یا اتاق‌ها هستید، این مقاله را از دست ندهید.

 

اجزای دستگیره درب

قدم نخست هنگام تعویض دستگیره درب یا تعمیر آن، این است که با اجزای دستگیره آشنایی داشته باشید. مهم‌ترین بخش‌های یک دستگیره درب عبارت‌اند از:

 

آشنایی با مهم‌ترین اجزای دستگیره درب

اهرم دستگیره

یکی از مهم‌ترین اجزای دستگیره درب، اهرم یا هندل است. اهرم دستگیره همان قسمتی به شمار می‌رود که درب با آن بازوبسته می‌شود. هندل درب اغلب از شکل‌ها و طرح‌های متنوعی برخوردار است. به‌طور مثال، برخی از آن‌ها به شکل دایره‌ای هستند و درب را با چرخش در جهت عقربه‌های ساعت باز می‌کنند؛ در حالی که برخی دیگر شکلی ساده دارند و با بالا و پایین شدن، درب را باز خواهند کرد.

 

صفحه پشت دستگیره

صفحه پشت که در اصطلاح به آن روزت نیز می‌گویند، از دیگر اجزای دستگیره است که بر روی درب نصب می‌شود. صفحه پشتی معمولاً یک قطعه و در برخی موارد در دو قطعه نصب می‌شود. مدل‌هایی که دو تکه هستند، قسمت قفل و دستگیره را از هم جدا می‌کنند.

اغلب صفحه پشت در دستگیره‌ها شکلی مستطیلی و دایره‌ای دارند اما گاهی ممکن است در طح‌های متنوعی نیز طراحی شوند. این صفحه همان جایی است که اهرم دستگیره بر روی آن قرار می‌گیرد، بنابراین نصب دقیق آن یکی از مهم‌ترین بخش‌های تعویض دستگیره به شمار می‌رود.

 

میله گردان (spindle)

میله گردان یکی از اجزای دستگیره درب است که شکلی فلزی با اضلاع مربعی شکل دارد و دو طرف درب را بهم متصل می‌کند. در حقیقت وظیفه این قسمت آن است تا دستگیره یا اهرم درب را در یک سمت به اهرمِ سمت دیگر درب مرتبط کند. این قطعه در دو طرف به اهرم‌های دستگیره متصل می‌شود و در واقع، بخش میانی و اتصال‌دهنده دو طرف دستگیره به حساب می‌آید.

 

آشنایی با مهم‌ترین اجزای دستگیره درب

قفل و مغزی درب

قفل و مغزی درب یکی از شناخته شده‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های دستگیره در به شمار می‌رود که خود دارای بخش‌ها و انواع مختلفی است. وظیفه مغزی قفل آن است که کلید را در درون خود جای دهد؛ به همین علت شیارها و پین‌هایی متناسب با نوع کلید دارد. معمولاً مغزی و سیلندر قفل محکم‌ترین بخش دستگیره هستند تا با هر ضربه‌ای آسیب نبینند.

از طرفی، ممکن است فقط در صدد تعویض مغزی درب باشید. در این صورت باید بدانید مغزی قفل از نوع تک‌سیلندر، دو سیلندر یا چفتی است تا بتوانید متناسب با همان مدل را برای دستگیره خریداری کنید. برای این کار باید حتما نوع دستگیره خود را به خوبی بشناسید بنابراین میتوانید مقاله “معرفی انواع دستگیره درب” را مطالعه کنید.

 

ضامن و ددبولت دستگیره

ضامن و ددبولت در دستگیره به زبانه‌هایی گفته می‌شوند که پس از قفل درب، در قسمت چارچوب قفل جای می‌گیرند و چفت می‌شوند. در حقیقت، چفت همان مکانیزمی است که پس از بسته شدن درب، زبانه آن به سمت جلو حرکت می‌کند و درب را بسته نگه می‌دارد؛ در حالی که با پایین آمدن دستگیره و باز شدن درب به داخل کشیده می‌شود.

در مقابل، ددبولت بخشی است که زبانه آن هنگام قفل شدن درب به بیرون حرکت می‌کند و مربوط به بخش قفل شدن درب است. این بخش انواع مختفی نیز دارد که هر کدام سطحی از امنیت را برای درب فراهم می‌کنند.

 

اجزای دستگیره درب

صفحه ضربه‌گیر دستگیره

گاهی ممکن است دستگیره درب شل یا ناکوک باشد و در به‌خوبی چفت نشود. در این حالت به این فکر می‌افتیم که چگونه دستگیره در را درست کنیم و احتمالاً ضربه‌گیر یا پیشانی درب اولین قسمتی است که به آن مراجعه خواهیم کرد. صفحه ضربه‌گیر تمام اجزا را ثابت نگه می‌دارد و هنگام بسته و قفل شدن درب، بخش ضامن و ددبولت را به چارچوب متصل خواهد کرد.

 

سخن پایانی

دستگیره‌ها یکی از اجزای مهم هر درب و حتی دکور خانه هستند؛ به همین علت تعویض آن‌ها گاهی ممکن است جلوه هر محیطی را به‌خوبی تغییر دهد. هنگام خرید دستگیره یا تعویض آن‌ها بهتر است با مهم‌ترین اجزای دستگیره درب آشنایی داشته باشید و کیفیت هر بخش را به‌خوبی بررسی کنید. پیشنهاد نهایی ما این است که خرید دستگیره را در معتبرترین فروشگاه‌ها و مرکز فروش دستگیره درب در تهران و سایر شهرها انجام دهید تا بهترین کیفیت را به دست آورید.