مقالات آموزشی ساروگلوبال

۳ ترفند کاربردی آموزش رگلاژ درب ضد سرقت

آموزش رگلاژ درب ضد سرقت

درب ضد سرقت، یکی از مهم‌ترین اجزای ساختمان محل کار و منزل است که ممکن است به دلیل حساسیت بالا در طول زمان، دچار مشکلات فنی مثل خراب شدن لنگ درب، شکستن قفل، گیرکردن لولاها، خارج شدن از رگلاژ و .. شود، در این شرایط باید روش‌ها و تکنیک های رگلاژ کردن درب ضد سرقت را بلد باشید تا بتوانید به سرعت مشکلات را برطرف کنید.

در این مطلب، آموزش رگلاژ درب ضد سرقت در جهت عیب یابی و تعمیر کامل آن برای مبتدی‌ها آورده شده است اگر می‌خواهید از نیازمندی به تعمیر کار درب ضد سرقت برای رگلاژ درب ضد سرقت، آسوده شوید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

رگلاژ درب ضد سرقت چیست؟

رگلاژ درب ضد سرقت، به فرایندی اشاره دارد که از پایه اقدامات اساسی جهت نصب و عیب یابی درب ضد سرقت اعمال می شود و موارد لازم جهت تعمیر دوباره و رگلاژ کردن درب ضد سرقت، پیاده سازی می شوند. یعنی در فرایند رگلاژ کردن درب ضد سرقت، جانی دوباره به درب شما هدیه داده می‌شود و دوباره برای کار کردن پرقدرت، تازه نفس می‌شود.

 

۱۵ کاربرد رگلاژ کردن درب ضد سرقت:

  1. هرز شدن قفل درب
  2. شکستگی قفل
  3. خراب شدن لولا
  4. زنگ زدن لولا
  5. خارج شدن درب از رگلاژ
  6. گیر کردن درب هنگام باز و بسته شدن
  7. سروصدا هنگام باز و بسته شدن
  8. نشستن گرد و غبار روی لولاها
  9. عدم استحکام لولا
  10. شل شدن لنکه درب
  11. خراب شدن روکش درب
  12. مشکل پیدا کردن دستگیره
  13. شکستن لولای درب
  14. ایراد پیدا کردن مغزی قفل درب
  15. مشکل یراق آلات درب

 

درب ضد سرقت، چکونه رگلاژ می شود؟

در ادامه آموزش رگلاژ درب ضد سرقت + معرفی تجهیزات مورد نیاز برای انجام عملیات رگلاژ درب ضد سرقت، همراه نکات و ترفندهای تکمیلی خدمت شما عزیزان ارائه می شود با ما همراه باشید.

 

 

تجهیزات لازم برای رگلاژ درب ضد سرقت

در شروع هر کاری باید تجهیزات لازم را آماده کنیم تا بتوانیم تمام مراحل را بدون کم و کاست، به پایان برسانیم، فرایند تعمیر و رگلاژ درب ضد سرقت نیز از این قائده مستثنی نیست و برای انجام درست آن، آماده سازی ابزارهای زیر، ضروری است.

  • دستگاه جوشکاری
  • چکش
  • میله آهنی
  • آچار
  • پیچ گوشتی

 

آموزش رگلاژ درب ضد سرقت در ۶ مرحله

حالا پس از آماده سازی تجهیزات، نوبت به عملی کردن فرایند رگلاژ درب ضد سرقت می‌رسد در ادامه این مطلب، در۶ مرحله رگلاژ درب ضد سرقت را به صورت مفصل ، توضیح داده‌ایم با ما همراه باشید.

 

تنظیم لولا

راز قوی ماندن لنگه در چهارچوب درب ضد سرقت، تنظیم درست لولا در ابتدای فرایند رگلاژ است، با توجه به نوع درب ضد سرقتی که مشغول نصب آن هستید باید تشخیص دهید چه تعداد لولا به چه میزان فاصله‌ای مورد نیاز است، فراموش نکنید که استفاده خیلی کم یا خیلی یاد از لولا به فرایند رگلاژ شما آسیب میزند.

 

بررسی یراق آلات

یراق آلات، یکی از مهم ترین بخش های فرایند رگلاژ درب ضد سرقت شما هستند که آن را تقویت می‌کنند و دربی سالم و محکم به شما ارائه می‌کنند، فراموش نکنید که یراق آلات درب ضد سرقت‌تان را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید تا خیالتان از بابت کیفیت تجهیزات و کارایی آن‌ها آسوده خاطر باشد.

 

کمک از واشر مخصوص

بعد از تنظیم لنگه درب به کمک لولا و یراق آلات، برای تنظیم نهایی آن جهت باز و بسته کردن درب ضد سرقت، باید از واشر مخصوص، کمک گرفت و به کمک واشر، لنگه درب را کمی از حدی که الان وجود دارد بالا تر برده تا باز و بسته شدن درب، راحت تر شود.

 

تنظیم مغزی قفل درب

مغزی قفل درب، حکم قلب تپنده درب ضد سرقت شما را دارد، برای اینکه خیالتان از درست بودن آن مطمئن شود، در دفعه های متوالی درب را باز و بسته بکنید چنانکه درب ضد سرقت شما طی انجام این کار، مشکلی پیدا نکرد می‌توانید آسوده خاطر باشید که مغزی قفل درب شما به درستی تنظیم شده است و هیچ مشکلی ندارد.

 

نصب آرام بند

آرام بند، راز آرامش بخش بودن درب ضد سرقت شما است، درحقیقت آرام بندها از ایجاد سروصدای اضافه توسط درب های ضد سرقت جلوگیری می‌کنند و آرامش را به خانه و محل کار شا هدیه می‌دهند، پس از نصب آرام بند، چندبار درب را باز و بسته کنید و تا خیالتان از درست بودن آن راحت شود.

 

نصب دستگیره درب دوتکه

به کمک پیچ گوشتی و میخ، دستگیره درب دوتکه را روی درب ضد سرقت تان نصب کنید، این مرحله تقریبا جزو آخرین مراحل از فرایند رگلاژ درب ضد سرقت شما است و تقریبا می توان گفت که کار شما در فرایند رگلاژ کردن درب ضد سرقت به پایان رسیده است.

 

رفع صدای درب ضد سرقت

پس از اتمام فرایند رگلاژ درب ضد سرقت، بسیاری از افراد، صداهای آزار دهنده‌ای را از درب ضد سرقت خود می شنوند، اگر شما نیز جزو این دسته افراد هستید باید هرچه سریع تر به کمک گرد گیری، استفاده از صابون یا روغن از شر این صدای مزاحم، خلاص شوید، در ادامه اموزش کامل رفع صدای جیر جیر درب ضد سرقت آورده شد است.

 

آموزش برطرف کردن صدای جیرجیر درب ضد سرقت

یکی از مهم‌ترین مشکلات درب های ضد سرقت، در فرایند رگلاژ، جیرجیر کردن لولای درب است، در ادامه عیب یابی و تعمیر این مشکل را بخوانید.

قدم اول: استفاده از روغن یا صابون

به کمک روغن یا صابون، لولای درب و تمام میخ ها را روان کنید، مراقب باشید تا از جنس روغن یا صابونی استفاده کنید که قابل نفوذ به عمیق ترین جدار های لوله باشد.

قدم دوم: بررسی میخ‌ها

لولای درب را باز کنید و میخ ها را بررسی کنید، میخ های کثیف و دارای اصطکاک زیاد را جدا کنید و به کمک یک سیم ظرفشویی از شر آلودگی‌های روی آن خلاص شوید، اگر میخی کج بود آن را روی یک زمین صاف قرار دهید و با ضربات چکش، درستش کنید.

قدم سوم: گردو خاک گیری لولا

به اهستگی لولا را از جا درآورید و به کمک یک دستمال، گردو غبار روی آن را پاک کنید، این کار تا حد زیادی از سر و صدای ایجاد شده توسط لولا جلوگیری می کند.

قدم چهارم: تعویض لولا

اگر تمام کارهای فوق را انجام دادید اما هنوز سروصدای لولا پابرجا بود پیشنهاد می‌شود دیگر وقت تان را بیش از این تلف نکنید، لولا را درآورید و آن را با یک لولای سالم، تعویض کنید.

 

رگلاژ درب ضد سرقت

 

تابلو هشدار های فرایند رگلاژ درب ضد سرقت

رگلاژ کردن درب ضد سرقت، دردسرهای خاص خودش را دارد و شما باید با مشکلات مختلف این فرایند، آشنا باشید تا بتوانید در سریع ترین زمان ممکن عیب یابی کنید؛ در ادامه مهم ترین نکاتی که هر فردی زمان رگلاژ کردن درب ضد سرقت باید بداند، آورده شده است.

از تعمیر کار ماهر کمک بگیرید: رگلاژ درب ضد سرقت، یک تخصص ویژه است و شما نباید تصور کنید که با خواندن یک مقاله استاد کار شدید و به خودتان این اجازه را بدهید که درب ضد سرقت تان را دستکاری کتید، اگر تصور می کنید درب ضد سرقت منزل یا محل کارتان نیاز به تعمیر و رگلاژ جدی دارد، حتما از یک تعمیر کار ماهر کمک بگیرید.

استفاده از مواد شیمیایی ممنوع: شاید وسوسه شوید برای تمیز کردن یا خلاص شدن از شر الودگی های روی روکش درب ضد سرقت، از مواد شیمیایی سنگین استفاده کنید، فراموش نکنید این کار به صورت جدی به به بافت درب ضد سرقت شما آسیب می‌زند و شاید شما را مجبور به خرید درب ضد سرقتی جدید کند، پس بهتر است حواستان را جمع کنید و بیخیال استفاده از مواد شیمایی سنگین شوید.

صدای درب را جدی بگیرید: کوچک ترین صدا در زمان باز و بسته شدن درب ضد سرقت، به منزله هشدار یک اتفاق آسیب زننده داخل درب است، پس با ذهنی هوشیار، کاملا حواستان به صداهای درب ضد سرقت‌تان باشد و در صورت شنیدن موردی با استفاده از تکنیک‌هایی که در این مقاله معرفی شد، از شرصدای مزاحم، خلاص شود.

 

حرف آخر

عیب یابی و رگلاژ کردن درب ضد سرقت خیلی کار سختی نیست اگر شما به تمامی تکنیک‌ها و ترفند های رگلاژ درب ضد سرقت گاه باشید و از آن‌ها به خوبی برای احیا دوباره درب ضد سرقت‌تان استفاده کنید.

در این مطلب، تلاش کردیم تا تمامی نکات و ترفندهای مهم پیرامون آموزش رگلاژ درب ضد سرقت را معرفی کنیم، اگر سوال یا ابهامی پیرامون عملیات رگلاژ، تعمیر و عیب یابی درب‌های ضد سرقت داشتید که در این مقاله به آن پاسخ نداده ‌بودیم حتما ‌در بخش کامنت‌ها برای ما بنویسید کارشناسان ساراگلوبال اماده پاسخگویی به شما عزیزان هستید.