آرام بند درب

آموزش قدم به قدم تعمیر آرام بند درب

تعمیر آرام بند درب

آرام بند یکی از اجزای اختیاری درب‌ها است که درب با نصب آن، به آرامی بسته می‌شود و در نتیجه از بسیاری آسیب‌های ناشی از سریع و با ضرب بسته شدن، در امان می‌ماند. مانند هر وسیله‌ی دیگر، جک آرام بند نیز به‌مرور مستهلک و دچار مشکل می‌شود.

در ادامه خواهیم خواند که چه هنگامی بررسی و تعمیر آرام بند درب ضروری است و عوامل آسیب‌زننده به آن کدام‌اند پس تا انتها با ساروگلوبال همراه باشید.

 

دلایل اصلی خرابی آرام بند چیست؟

باید دانست کیفیت تولید و نیز نصب، نقش تعیین کننده‌ای در عمر و کارایی جک آرام بند دارد. به هر ترتیب عوامل مختلفی نیز ممکن است سبب خرابی شوند و ما را نیازمند به تعمیر آرام بند درب کنند.

برخی از علل عمده خرابی آرام بند شامل این موارد است:

 

استفاده‌ی ناصحیح

این نکته را از کارشناس آرام بند سارو می‌شنوید که رفتار صحیح با وسیله تا چه حد در عمر و کارکرد آن نقش دارد. عملکرد آرام بند در راستای کاهش سرعت بسته شدن است؛ بنابراین اگر فشاری هنگام فرآیند بسته شدن به در وارد شود، پس از مدتی آرام بند را دچار مشکل خواهد کرد.

 

نشت روغن اورینگ

اگر به هر دلیلی روغن اورینگ نشت پیدا کند، به زودی باید به فکر تعمیر درب آرام بند باشیم. نشت روغن شاید ناشی از نامرغوب بودن کالا باشد. گاه استفاده‌ی نادرست و فشار آوردن هنگام بستن در سبب روغن ریزی می‌شود و گاهی ممکن است به دلیل بستن نامناسب پیچ‌ها باشد.

 

اشکال در بستن پیچ‌ها

آرامبند تعداد دور پیچ‌های استانداردی دارد که آن را در مقاله “آموزش نحوه تنظیم سرعت آرام بند و رگلاژ آن” به طور کامل توضیح داده ‌ایم. در صورت عدم رعایت آن، آرام بند به روغن ریزی می‌افتد و باید به فکر تعمیر جک درب ورودی ساختمان باشید.

 

تعمیر جک درب ورودی

 

 

چه زمانی نیاز به تعمیر و سرویس آرامبند است؟

به‌خاطر داشته باشید وسیله‌ای که با آن سروکار دارید، دائما در حال باز و بسته شدن و بسیار در معرض استهلاک است. عمر مفید هر آرام بند را باید بر اساس کیفیت ساخت و گارانتی تولید کننده تخمین زد. به طور میانگین سه سال عمر مفید برای این وسیله در نظر گرفته می‌شود البته برخی شرکت‌های تولیدکننده گارانتی ۵ ساله نیز دارند.

در صورتی که هرگونه اختلال در عملکرد یا حالت غیرعادی در آرام بند مشاهده کردید، بهتر است هرچه زودتر جهت سرویس آن اقدام کنید زیرا اگر کار دستگاه در حالت غیراستاندارد ادامه دارد شود، احتمال وارد آمدن خسارات و به تبع آن هزینه‌ی بیشتر نیاز است.

 

به‌هرترتیب این موارد را هشدار در نظر بگیرید و جهت تعمیر آرام بند درب اقدام نمایید:

  • نشت روغن آرام بند
  • کارکرد نادرست پیچ تنظیم درب
  • گشاد شدن جای پیچ در صورت پلاستیکی بودن
  • استهلاک جک تنظیم

مکانیزم آرام بند

مکانیزم آرام بند

کار تعمیر آرام بند درب باید به کاردان سپرده شود اما اگر علاقه‌مند به آموزش تعمیر جک درب ورودی ساختمان هستید، باید از شناخت ساختار و مکانیزم آن شروع کنید. در ساختار آرام بندها از فنر، پیستون، سیلندر و روغن هیدرولیک استفاده می‌شود. البته انواع گوناگونی از این وسیله وجود دارد. در انتخاب آرام بند مناسب، باید به وزنی که قرار است تحمل شود و نحوه‌ی عملکردی که انتظار دارید، توجه داشته باشید.

اگر در اتوماتیک نباشد، انرژی که دست افراد هنگام باز کردن وارد می‌کند، در فنر آرام بند به صورت پتانسیل ذخیره می‌شود و از همان انرژی برای بسته شدن استفاده می‌شود. کنترل این انرژی و تخلیه‌ی آن بر عهده پیستون و مدار هیدرولیک است.

 

پیچ تنظیم آرام بند درب و نکته‌ای مهم

در آموزش تعمیر جک درب ورودی ساختمان افراد با تمام اصول و استانداردها آشنا می‌شوند. تعداد دورهای پیچ تنظیم یکی از مواردی است که در ظاهر جزئی اما بسیار تأثیرگذار است. پیچ‌ها باید ۲ دور بسته شوند؛ بهتر است تعداد دورها از این حد کمتر یا بیشتر نباشد.

اگر دور پیچ کمتر باشد، از محلشان نشتی روغن اتفاق می‌افتد و آرام بند خیلی زود بی‌استفاده می‌شود. اگر هم پیچ‌ها بیش از ۲ دور بسته شوند، فشار به بدنه و پوسته دستگاه بیشتر می‌شود و خود این مسئله نیز سبب بیرون ریختن روغن خواهد شد. در ادامه خواهیم گفت که چرا روغن ریزی، آرام بند را بی‌استفاده می‌کند.

 

ارام بند درب

 

تعویض روغن آرام بند

اگر به هر علت مانند دور نامناسب پیچ‌ها یا فشار به در که قبلا ذکر شد، روغن آرام بند ریزش و نشت کند، امکان تجدید و تعویض آن وجود ندارد. علت آن است که آرام بند پلم است و نمی‌توان اجزای آن را از هم باز کرد.

معمولا در صورتی که از آرام بند استفاده‌ی صحیح نشود، روغن‌ریزی اتفاق می‌افتد. وقتی روغن‌ریزی رخ دهد باید آرام بند را تعویض کرد. همچنین اگر پیچ‌ها درست بسته نشده باشند و شل یا سفت تنظیم شده باشند، نشت روغن اتفاق می‌افتد. به‌طور کلی برای سرویس آرام بند وضعیت پیچ‌ها بررسی و اصلاح می‌شود.

نکته‌ی دیگر درباره‌ی نوع روغن آرام بند این است که در فصول سرد و گرم سال، حجم آن دست‌خوش تغییر می‌شود و انقباض و انبساط می‌یابد. راهکار برای چنین شرایطی این است که در مواقع لزوم پیچ‌ها مقداری (بسیار ناچیز) شل یا سفت شوند تا هماهنگی و ثبات در کارکرد آرام بند حفظ شود.

آرام بند ضمن حفاظت از درب، به حفظ امنیت افراد عبور و مرور کننده نیز کمک می‌کند. تعمیر آرام بند درب در برخی شرایط به استفاده بیشتر از وسیله می‌انجامد اما در مواردی که استهلاک از حد گذشته، نشت روغن صورت گرفته یا عمر مفید وسیله پایان یافته، سرویس آرام بند هزینه‌ای اضافه خواهد بود پس بهتر است جک آرام بند تعویض شود.